Een bedrijfsplan in 10 stappen

Bijgewerkt op 09 maart 2023
8 min  leestijd
111.878
Auteur: Marieke Leijnen
bedrijfsplan

Het schrijven van een bedrijfsplan kost tijd. Pak het slim aan en ga aan de slag met de richtlijnen van het Sequoia-principe. Zo schrijf je in tien eenvoudige stappen een gedegen ondernemingsplan.

Bedrijfsplan maken in 10 stappen

Het Sequoia-principe bevat 10 richtlijnen voor het maken van een compleet businessplan. Dat vertaalt zich in onderstaande stappen. Wil je gelijk lezen over een bepaalde stap van jouw bedrijfsplan? Direct naar:

  1. Doel van jouw onderneming
  2. Klanten vinden
  3. Jouw toegevoegde waarde
  4. Hoe relevant is je bedrijf?
  5. Van marktonderzoek tot marketingplan
  6. Concurrentieanalyse
  7. Product of dienst
  8. Business model
  9. Eenmanszaak of groot team?
  10. Financiële gegevens

Ook delen we een Voorbeeld bedrijfsplan en template met je. 

1. Doel van jouw onderneming omschrijven

In het eerste hoofdstuk van je businessplan kun je meteen de aandacht grijpen. Probeer dus je bedrijfsdoel concreet te omschrijven in één heldere zin.

Hiermee geef je meteen een goede omschrijving van het doel van jouw onderneming. Waarom ga je dit bedrijf oprichten? Voor wie? Wat denk je daarmee te bereiken? Hier kun je jouw missie en visie delen.

Concreet businessplan maken

Je hoeft op deze plek nog niet in te gaan op het hoe en waarom. Die uitleg komt in latere onderdelen van jouw bedrijfsplan nog aan bod. Het hoofddoel van dit eerste punt is simpelweg: hoe wek je de interesse van de lezer?

Kort maar krachtig. Dat is de rode draad door je hele bedrijfsplan

Weet ook voor wie je schrijft: banken of private investeerders hebben meestal geen zeeën van tijd om uitgebreid hele businessplannen te lezen. Start bijvoorbeeld met een executive summary waarin je de hoofdpunten van je plan samenvat. 

Hoe concreter jouw ondernemingsplan, des te groter de kans dat het uiteindelijk aandachtig wordt bekeken. Goed om in gedachten te houden: de ideale lengte van je bedrijfsplan is circa twintig pagina's.

2. Klanten vinden, een onderdeel van je bedrijfsplan

In dit onderdeel van het businessplan beschrijf je de huidige situatie van jouw toekomstige (regionale) klanten en/of opdrachtgevers. Tegen welke problemen lopen zij aan? Hoe gaan zij hier op dit moment mee om? Klik op de uitklapper hieronder om te zien hoe dit er in de praktijk uitziet.

Voorbeeld, hoe beschrijf je de huidige situatie in je bedrijfsplan?

Stel: jouw bedrijf gaat straks tegen een gunstiger tarief dan je concurrentie bouwmaterialen leveren. In dat geval beschrijf je hier de huidige situatie. 

Bijvoorbeeld dat kleine bedrijven voor specifieke materialen veel geld kwijt zijn aan grote leveranciers, waardoor ze in economisch zware tijden het hoofd bijna niet meer boven water kunnen houden.

Natuurlijk moet je deze beweringen wel kunnen staven met de juiste feiten, bijvoorbeeld van het CBS. Of kijk eens bij cijfers en trends van de Rabobank. Hier vind je actuele gegevens over onder meer de kansen, bedreigingen en perspectieven over jouw branche. 

Whitepaper Ondernemingsplan cover

Indruk maken met je bedrijfsplan?

Dat kan. Wij hebben alle ins & outs van een businessplan op een rijtje gezet. Maak in 10 stappen een ijzersterk ondernemingsplan.

Download gratis stappenplan

3. Jouw toegevoegde waarde

De titel geeft het eigenlijk al aan: hier vertel je over wat jouw product of dienst toevoegt voor de klant. Wat ga je doen om deze klanten en/of opdrachtgevers een goed alternatief te bieden voor de huidige situatie? Oftewel, welk probleem los je op? En is dit financieel haalbaar? 

Houd hier rekening met een aantal zaken:

  • Zorg ervoor dat je deze kwesties helder omschrijft
  • Ga mogelijke obstakels niet uit de weg
  • Besef: de lezer is vaak net zo goed (zo niet beter!) op de hoogte van mogelijke knelpunten
  • Geef daarom altijd kort aan welke problemen je kunt tegenkomen en hoe je verwacht deze te kunnen omzeilen of oplossen

4. Hoe relevant is je bedrijf?

Dit onderdeel van het ondernemingsplan gebruik je om de lezer ervan te overtuigen dat dit een uitstekend moment is om het bedrijf op te richten. Omschrijf bijvoorbeeld huidige markttrends die passen bij jouw product of dienst.

Onderbouw je verhaal met accurate gegevens over de ontwikkelingen van de laatste jaren in jouw branche en regio. Welke ontwikkelingen maken jouw onderneming juist nu relevant?

5. Van marktonderzoek tot marketingplan

Geen bedrijfsplan is compleet zonder de resultaten van marktonderzoek. Als ondernemer moet je immers weten hoe jouw markt in elkaar zit en wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in de sector.

Toegevoegde waarde van jouw product of dienst

Net als een potentiële investeerder zal de klant straks overtuigd moeten raken van de toegevoegde waarde van jouw product of dienst. Het opstellen van een marketingplan helpt je bij het krijgen van meer inzicht in jouw markt. 

Met een marketingplan kun je via de marketingmix vervolgens een duidelijk profiel van de doelgroep schetsen. Om al je kansen en bedreigingen goed in kaart te brengen, kan het ook helpen om een SWOT-analyse uit te voeren van je bedrijfsidee.  

6. Concurrentieanalyse in je businessplan

Hier schrijf je over de gevestigde bedrijven in jouw vakgebied en regio met wie je straks gaat concurreren. Geef in deze concurrentieanalyse ook bij iedere concurrent kort aan wat jouw bedrijf anders (en beter) zal doen. 

Concurreer jij bijvoorbeeld op kwaliteit, of juist op prijs? Of bied je jouw product of dienst op een onderscheidende manier aan? Doe zoveel mogelijk onderzoek naar je concurrenten om duidelijk te krijgen wat hun USP's zijn en hoe die van jouw bedrijf daar in verschillen. 

7. Product of dienst beschrijven

In dit onderdeel van je businessplan kun je jouw product of dienst uitgebreid beschrijven:

  • Wat is het doel?
  • Hoe wordt het product gemaakt?
  • Wil je bijvoorbeeld voor bedrijven webteksten gaan schrijven of vertalen van het Nederlands naar het Engels of Russisch?

Beschrijf dan stap voor stap hoe je straks precies te werk gaat en wat de kosten zullen zijn. Wat wordt de verkoopprijs en wat is dan jouw marge?

Zit een eventuele tweede correctie inbegrepen in de prijs of reken je daarvoor extra uren? En hoe zit het bijvoorbeeld met de auteursrechten?

Import- en/of productieproces

Als je met jouw onderneming zelf producten wil gaan fabriceren, importeren of exporteren, is dit de plek om in duidelijke bewoordingen het exacte importeer- of productieproces uiteen te zetten.

8. Businessmodel

Het businessmodel is in het Nederlands beter bekend als het bedrijfsmodel. Hiermee geef je bepaalde aspecten van een bedrijf weer.

Onderdelen businessmodel:

  • De verwachte omzet
  • Prijs
  • Potentiële klanten/doelgroepen
  • De maximale omvang van de opdracht of klus die je kunt aannemen
  • Het verkoopmodel

Het Business Model Canvas helpt je hiermee. Dit is een manier om de aspecten van je bedrijfsmodel compact en visueel weer te geven.

9. Eenmanszaak of groot team?

Ga je een eenmanszaak oprichten? Dan hoef je hier alleen je eigen naam neer te zetten. Maar wanneer je samen met anderen een onderneming gaat runnen, moet je het één en ander op papier vastleggen:

  • Wie zijn de oprichters?
  • Wie zijn verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering?
  • Indien relevant, wie zijn de directie of raad van bestuur?

10. Financiële gegevens bij het maken van een businessplan

Tot slot mogen ook de verwachte financiële omstandigheden niet ontbreken in het bedrijfsplan. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan:

  • Het maken van een realistische inschatting van de kasstroom 
  • Een winst-en-verliesrekening
  • De balans
  • Wat jij de potentiële investeerder op financieel gebied kunt bieden
  • Wanneer jij denkt dat je het break-even punt zult bereiken
  • Inzicht in de geschatte kosten zoals inkoop, verzekeringen en huur

Verzekeringen zijn ook onontkoombaar. Welke zijn voor jou interessant? 

Tip! Gratis PDF: ondernemingsplan in 10 stappen

Krijg je jouw idee maar niet goed op papier? In deze gratis whitepaper (PDF) leggen wij stap voor stap uit hoe je een goed businessplan maakt. Zo ga jij straks goed voorbereid van start met je bedrijf. 

Download gratis PDF

Voorbeeld businessplan (template)

Wellicht vind je het ook na dit artikel nog lastig om jouw gedachten op papier te zetten in een ondernemingsplan. Kijk in dat geval eens naar een aantal voorbeeldplannen. 

In deze sjablonen zie je niet alleen hoe een duurzame inkoper (zzp'er) zijn ondernemersplannen heeft verwoord, maar krijg je ook uitgebreide tips in de kantlijn om je eigen businessplan te verbeteren.

Voorbeelden businessplan per branche

Op de website van de Rabobank vind je complete voorbeeldplannen voor een aantal branches:

Deze voorbeelden kun je gratis downloaden.

Zelf maken of uitbesteden?

Het is mogelijk om het schrijven van een bedrijfsplan door iemand anders te laten doen. Wees je er echter wel bewust van dat het je éigen plan moet worden, en dat niemand zo goed jouw wensen, dromen en plannen kan omschrijven als jij.

Neem er de tijd voor, ga er goed voor zitten, gebruik onze templates en voorbeelden en maak voor jezelf inzichtelijk wát je wilt bereiken met je onderneming. 

Lees ook: een eigen bedrijf starten

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 6 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 6 voordelen

Bedrijfsplan: de meest gestelde vragen

  • Wat is een bedrijfsplan? Een bedrijfsplan wordt ook wel businessplan, ondernemingsplan of ondernemersplan genoemd. In het bedrijfsplan beschrijf je je doelen, activiteiten die je gaat ondernemen om deze doelen te behalen en maak je een financieel plan.
  • Waarom een bedrijfsplan? Een vraag die veel (startende) ondernemers stellen: waarom is een bedrijfsplan nu zo belangrijk? Voor ondernemers die aan startkapitaal willen komen is het noodzakelijk een ondernemingsplan te schrijven. Ook als je geen directe financieringsbehoefte hebt, kan een ondernemersplan belangrijk zijn.
  • Is een bedrijfsplan verplicht? Nee, het schrijven van een bedrijfsplan is niet wettelijk verplicht. Je kunt je zonder ondernemingsplan inschrijven bij de KvK en de belastingdienst verplicht je niets. Heb je startkapitaal nodig voor je onderneming, dan is het wel noodzakelijk een bedrijfsplan te schrijven. Zonder bedrijfsplan en een financiële onderbouwing kom je niet in aanmerking voor financiering. 
  • Wat staat er in een bedrijfsplan? In jouw bedrijfsplan zet je in feite een plan van aanpak uiteen. Het plan bestaat uit 7 onderdelen. Je kunt je ondernemingsplan zo groot maken als je wilt: van superstrak in een paar zinnen tot een volledig financieel plan waar de bank blij van wordt. Download de verschillende voorbeeldplannen per branche die je verder helpen.

Meer over bedrijfsplan

Meer over bedrijfsplan
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten