marieke

Een eigen beveiligingsbedrijf in 6 stappen

Of het nou gaat om een alarmcentrale of een recherchebureau: als u een bedrijf start in de beveiligingssector, krijgt u te maken met regels van de overheid. In dit stappenplan leest u er meer over. Houd er rekening mee dat dit algemene richtlijnen zijn; mogelijk zijn er op uw onderneming afwijkende regels van toepassing en hebt u nog andere verplichtingen: een eigen beveiligingsbedrijf in 6 stappen.

1. Inschrijving KvK en Belastingdienst

Ongeacht de sector waarin u werkzaam bent, moet u uw nieuwe onderneming altijd inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK) wanneer u zelfstandig ondernemer wilt worden. Datzelfde geldt als u een bestaand beveiligingsbedrijf gaat overnemen van een andere partij. Een aparte inschrijving bij de Belastingdienst is overigens niet nodig, omdat de KvK deze gegevens na uw inschrijving direct doorgeeft aan de fiscus. Lees alles over de Kamer van Koophandel voor starters.

2. Vergunning aanvragen

Een particulier beveiligingsbedrijf of recherchebureau oprichten kan niet zomaar. Hiervoor heeft u een aparte vergunning nodig, die u bij Dienst Justis van het ministerie van Veiligheid en Justitie aanvraagt. De overheid maakt hierbij onderscheid tussen beveiligingsbedrijven die (diverse) organisaties beveiligen, diensten die alleen de eigen organisatie beveiligen, geld- en waardetransportbedrijven en particuliere alarmcentrales.

Niet iedereen mag deze vergunning aanvragen. Zo geldt er in deze branche in principe een oprichtingsverbod voor buitengewoon opsporingsambtenaren, officieren van justitie en ambtenaren van de politie. Zij mogen daarnaast geen werkzaamheden verrichten voor een beveiligingsbedrijf of recherchebureau. Het is echter mogelijk om voor dit verbod een ontheffing aanvragen bij de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Krijgt u de vergunning toegewezen? Dan is is deze maximaal vijf jaar geldig. U moet zelf in de gaten houden wanneer de vergunning moet worden verlengd. Dien minimaal drie maanden van tevoren een nieuwe aanvraag in tot verlenging van de vergunning. Er zijn zekere kosten verbonden aan deze vergunning; de leges per 1 januari 2012 bedragen 489 euro. Ook heeft u toestemming nodig om op uw bedrijf leiding te mogen geven. Dit kost 59 euro (per leidinggevende). Nadat u deze betaling heeft voldaan, zal de Dienst Justis de vergunning(en) naar u toesturen.

3. Zorg voor goed personeel

Het spreekt misschien voor zich, maar ook wat betreft het aanstellen van goed personeel moet u een aantal regels in acht houden. Zo worden al uw medewerkers - ook degenen die geen beveiligings- of recherchewerkzaamheden uitvoeren - eerst door de afdeling 'Bijzondere Wetten' van de politie gescreend op betrouwbaarheid. Als ondernemer is het uw taak om voorafgaand aan het aanstellen van een (nieuwe) werknemer toestemming te vragen bij de politie. Via deze pagina op politie.nl kunt u contact opnemen met de politie.

Indien de politie akkoord gaat, zal deze officieel toestemming verlenen door het voorgeschreven legitimatiebewijs te ondertekenen. Uw personeel moeten dit legitimatiebewijs tijdens hun werk altijd bij zich dragen. Zorg er in ieder geval voor dat u in uw administratie ruimte maakt voor een actueel (en goed beveiligd) register van de legitimatiebewijzen van uw personeel.

4. Groen licht krijgen voor uw uniform

Ook voor de bedrijfskleding van beveiligers gelden bepaalde voorwaarden. Wanneer u (of uw werknemers) beveiligingswerkzaamheden uitvoert, moet u een uniform dragen dat voldoet aan de eisen van de minister van Veiligheid en Justitie. Zo moet er standaard een herkenningsteken (logo) van uw particuliere beveiligingsinstantie op staan en mag uiteraard het officiële embleem voor particuliere beveiligers nooit ontbreken. De volgende kenmerken zijn in ieder geval niet toegestaan:

  • De pantalon van het donkerblauwe uniform mag geen bies hebben en een eventuele blouson (korte jas) moet afwijken van die van de politie
  • Herkenningstekens (vignetten, emblemen en logo's) mogen niet lijken op die van de politie
  • Rangonderscheidingstekens zijn niet toegestaan

Maar hoe weet u nou dat uw (nieuw) bedrijfskleding aan alle regels voldoet? Dat is moeilijk om zelf te bepalen; mede daarom is het verplicht om hiervoor officieel goedkeuring te vragen bij het Ministerie. Dit doet u door kleurenfoto's (let erop dat de uitvoering en herkenningstekens duidelijk zichtbaar zijn) te sturen naar:

Ministerie van Veiligheid en Justitie
Dienst Justis, afdeling BTR (Bevoegdheden Toezicht en Registers)
Postbus 20300
2500 EH Den Haag

5. Houd rekening met de cao

Als ondernemer in de beveiligingssector bent u verplicht om de cao Particuliere beveiligingsorganisaties te volgen. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft de cao, voluit collectieve arbeidsovereenkomst, voor deze branche 'algemeen verbindend' verklaard, wat inhoudt dat u als werkgever verplicht bent deze te volgen. De cao heeft onder meer betrekking op gemaakte afspraken met betrekking tot eventuele loonsverhogingen, ATV- en vakantiedagen en de pensioenregeling. Meer informatie over de recente ontwikkelingen met betrekking tot de cao particuliere beveilig vindt u op de website van het Sociaal Fonds Particuliere Beveiliging.

6. Sluit de juiste verzekeringen af

In welke sector u ook een bedrijf start, als ondernemer loopt u altijd risico op (het veroorzaken van) persoonlijke en bedrijfsschade. Daarom is het afsluiten van bepaalde zakelijke verzekeringen essentieel. Denk aan een goede (bedrijfs)aansprakelijkheid-, arbeidsongeschiktheid en rechtsbijstandsverzekering. Vergeet u ook niet een regeling te treffen voor uw pensioen? Als ondernemer heeft u na uw 65ste levensjaar namelijk slechts recht op AOW. In dit artikel leest u alles over relevante verzekeringen voor starters.

[Bron: Antwoordvoorbedrijven]

Financiering via de Rabobank

Bent u startende ondernemer en op zoek naar financiering? Dan is het raadzaam om ook met uw bank in gesprek te gaan. Bij Rabobank zijn er diverse vormen van bedrijfsfinanciering voor starters, waaronder Qredits en Money Meets Ideas. Klik hier voor meer informatie over de financieringsmogelijkheden bij Rabobank. 

Lees ook

 Zorg: een eigen praktijk in 10 stappen
Horeca: een eigen horecabedrijf in 12 stappen
Checklist: kapperszaak starten
Kinderopvang: een kinderdagverblijf in 14 stappen
Transport: een taxibedrijf in 11 stappen

Gepubliceerd op:
17-07-2012

Wat vind je van dit artikel?

x2
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Ondernemingsplan maken

Een goed ondernemersplan schrijven is de eerste stap naar een succesvolle start van jouw bedrijf. In een bedrijfsplan maak je jouw plannen concreet en breng je kansen en eventuele obstakels in kaart.

In de artikelen op deze pagina lees je alles over het maken van een businessplan. Hierbij komen ook de volgende tools van pas:

Meest gelezen op IkGaStarten: maak een bedrijfsplan in 10 stappen.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 1.600 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.