Een eigen beveiligingsbedrijf in 6 stappen

Bijgewerkt op 21 november 2019
4 min  leestijd
8.107
Auteur: Marieke Leijnen

Of het nou gaat om een alarmcentrale of een recherchebureau: als je een bedrijf start in de beveiligingssector, krijg je te maken met regels van de overheid. In dit stappenplan lees je er meer over. 

1. Inschrijving KvK en Belastingdienst

Ongeacht de sector waarin je gaat werken, is het verplicht om je in te schrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK) wanneer je zelfstandig ondernemer wilt worden.

Datzelfde geldt als je bijvoorbeeld een bestaand beveiligingsbedrijf wil overnemen van een andere partij.

Een aparte inschrijving bij de Belastingdienst is niet nodig, omdat de KvK deze gegevens na de inschrijving direct doorgeeft aan de fiscus.

2. Vergunning aanvragen

Een particulier beveiligingsbedrijf of recherchebureau oprichten kan niet zomaar. Hiervoor heb je een aparte vergunning nodig. 

  •  Deze vergunning vraag je bij Dienst Justis van het ministerie van Justitie en Veiligheid aan.

De overheid maakt hierbij onderscheid tussen beveiligingsbedrijven die (diverse) organisaties beveiligen, diensten die alleen de eigen organisatie beveiligen, geld- en waardetransportbedrijven en particuliere alarmcentrales.

Niet iedereen mag deze vergunning aanvragen. Zo geldt er in deze branche in principe een oprichtingsverbod voor buitengewoon opsporingsambtenaren, officieren van justitie en ambtenaren van de politie.

Zij mogen daarnaast geen werkzaamheden verrichten voor een beveiligingsbedrijf of recherchebureau. Het is echter mogelijk om voor dit verbod een ontheffing aanvragen bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Krijg je de vergunning toegewezen?

Dan is is deze vergunning maximaal vijf jaar geldig. Het is je eigen verantwoordelijkheid om in de gaten te houden wanneer de vergunning moet worden verlengd. Dien minimaal drie maanden van tevoren een nieuwe aanvraag in tot verlenging van de vergunning.

Er zijn kosten verbonden aan deze vergunning; de leges bedragen € 600. Ook heb je toestemming nodig om in je bedrijf leiding te mogen geven. Dit kost € 92 per leidinggevende.

Whitepaper Ondernemingsplan cover

Indruk maken met je bedrijfsplan?

Dat kan. Wij hebben alle ins & outs van een businessplan op een rijtje gezet. Maak in 10 stappen een ijzersterk ondernemingsplan.

Download gratis stappenplan

3. Zorg voor goed personeel

Het spreekt misschien voor zich, maar ook wat betreft het aanstellen van goed personeel moet je een aantal regels in acht houden. Zo worden al je medewerkers - ook degenen die geen beveiligings- of recherchewerkzaamheden uitvoeren - eerst door de afdeling 'Bijzondere Wetten' van de politie gescreend op betrouwbaarheid.

Toestemming politie

Als ondernemer moet je voor het aanstellen van een (nieuwe) werknemer toestemming vragen bij de politie.

  • Hier kun je contact opnemen met de politie.

Als de politie akkoord gaat, zal deze officieel toestemming verlenen door het voorgeschreven legitimatiebewijs te ondertekenen. Personeel moet dit legitimatiebewijs tijdens het werk altijd bij zich dragen.

Zorg er in ieder geval voor dat je in de administratie ruimte maakt voor een actueel (en goed beveiligd) register van de legitimatiebewijzen van je personeel.

4. Groen licht krijgen voor het uniform

Ook voor de bedrijfskleding van beveiligers gelden bepaalde voorwaarden. Wanneer je (of jouw werknemers) beveiligingswerkzaamheden uitvoert, moet je een uniform dragen dat voldoet aan de eisen van het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Zo moet er standaard een herkenningsteken (logo) van je particuliere beveiligingsinstantie op staan en mag het officiële embleem voor particuliere beveiligers nooit ontbreken.

De volgende kenmerken zijn niet toegestaan:

  1. De pantalon van het donkerblauwe uniform mag geen bies hebben en een eventuele blouson (korte jas) moet afwijken van die van de politie
  2. Herkenningstekens (vignetten, emblemen en logo's) mogen niet lijken op die van de politie
  3. Rangonderscheidingstekens zijn niet toegestaan

Hoe weet je of de (nieuwe) bedrijfskleding aan alle regels voldoet? Dat is moeilijk om zelf te bepalen; mede daarom is het verplicht om hiervoor officieel goedkeuring te vragen bij het ministerie. Dit doet je door kleurenfoto's (let erop dat de uitvoering en herkenningstekens duidelijk zichtbaar zijn) te sturen naar:

Justis 
T.a.v. Afdeling V&T
Postbus 20300
2500 EH Den Haag

5. Houd rekening met de cao

Als ondernemer in de beveiligingssector ben je verplicht om de cao Particuliere Beveiligingsorganisaties te volgen. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft de cao voor deze branche 'algemeen verbindend' verklaard, wat inhoudt dat je als werkgever verplicht bent deze te volgen.

De cao heeft onder meer betrekking op gemaakte afspraken met betrekking tot eventuele loonsverhogingen, ATV- en vakantiedagen en de pensioenregeling.

6. Sluit de juiste verzekeringen af

In welke sector je ook een bedrijf start, als ondernemer loop je altijd risico op (het veroorzaken van) persoonlijke en bedrijfsschade. Daarom is het afsluiten van bepaalde zakelijke verzekeringen essentieel.

Denk aan een goede (bedrijfs)aansprakelijkheid-, arbeidsongeschiktheid en rechtsbijstandsverzekering. Vergeet ook niet een regeling te treffen voor je pensioen. Als ondernemer heb je na je pensioengerechtigde leeftijd slechts recht op AOW.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 6 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 6 voordelen

Meer over ondernemingsplan maken

Meer over ondernemingsplan maken
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten