Gat in de markt

Gat in de markt: zo vind je het

Een gat in de markt is de heilige graal voor startende ondernemers. Ook als je geen innovatief, nieuw product lanceert, moet je nadenken over de vraag: is er behoefte aan mijn product? En: hoe zorg ik dat mijn product of dienst een unieke toegevoegde waarde heeft? Als je het zo bekijkt, zoekt iedere startende ondernemer naar gaten in de markt.

Lees hoe je de kans op commercieel succes vergroot door te zoeken naar wat je concurrenten nog niet hebben of doen.  

#1. Gat in de markt = meer dan innovatie

'Een gat in de markt vinden' kun je op meerdere manieren interpreteren. Het eerste waar mensen aan denken, is een volledig nieuw product dat niemand kent dat vervolgens door iedereen wordt gekocht. Oftewel: een innovatie of niche die leidt tot een enorm commercieel succes. Neem de paperclip of de introductie van Wi-Fi. Je kunt het ook anders bekijken, namelijk als iets wat nog mist in de markt. Dit kan ook zijn: unieke service, lage kosten. Denk bijvoorbeeld aan het succes van peer-to-peer-diensten als Airbnb. Het is dan de manier waarop een dienst (een overnachting in een appartement) werkt, die een behoefte vervult. 

To do: denk na over de manier waarop je jouw product of dienst verkoopt. Je verdienmodel kan ook een gat in de markt zijn, zoals een abonnementsvorm.

#2. Welk probleem los je op? 

Het uitgangspunt moet zijn dat de klant een probleem heeft. Jij lost dt op met jouw product (of dienst). Een valkuil is: beginnen met het antwoord (je product) en dan bedenken of dit een probleem oplost of een behoefte vervult (de vraag). Je creëert dus geen behoefte met jouw product, maar je vervult de behoefte van de klant. Jij bént (of wordt) de toegevoegde waarde.

Ook dát is een gat in de markt vinden en dan hoeft het dus niet om een nieuw product te gaan. Om een eenvoudig voorbeeld te nemen: in een gemiddeld dorp van circa tienduizend bewoners bestaan de eetgelegenheden meestal uit de gebruikelijke etablissementen; de pizzeria, de snackbar, het eetcafé, een wat chiquer restaurant en de visboer en slager.

Voor een broodje döner of roti moeten de bewoners nog vaak naar een babijgelegen stad rijden. De eerste snackbar in het dorp die ook broodjes döner en Turkse pizza's gaat verkopen, blijkt dan spekkoper. Ga dus op zoek naar de behoefte van de consument.

To do: formuleer het probleem dat je oplost. Heb je genoeg bewijzen dat dit probleem bestaat? Check bijvoorbeeld reviews bij bestaande producten. Wat missen mensen?

#3. De kracht van een goed bedrijfsplan

Het ondernemingsplan is de basis van iedere onderneming en onmisbaar om het gat in de markt te vinden en jouw bedrijf tot een succes te maken. Het bedrijfsplan brengt niet alleen jouw beperkingen en mogelijkheden in kaart, zonder een goed businessplan is het in veel gevallen knap lastig om externe financiers binnen te halen.

In dit persoonlijke plan beschrijf je kort wie je bent en wat jouw overwegingen zijn om een bedrijf te starten. En vooral ook: waarom je juist nú dit bedrijf gaat beginnen. Onderbouw je verhaal met gegevens over de actuele ontwikkelingen in jouw branche en regio. Beschrijf gedetailleerd welke producten en of diensten je gaat aanbieden.

To do: plan een vast moment in de week om aan de slag met de whitepaper Ondernemingsplan in 10 stappen

Waar ga je je vestigen, hoe is de concurrentie en hoe kom je aan klanten? Beschrijf verder jouw persoonlijke kwaliteiten, maar ga ook in op de zwakke kanten. Doe een SWOT-analyse op zowel zakelijk als persoonlijk vlak, het legt alle knelpunten bloot. Zoek je een goed voorbeeld ondernemingsplan? Klik op het plaatje hieronder om naar een pagina te gaan waar je gratis branchegerelateerde voorbeeldplannen kunt downloaden.

#4. Onderzoek de markt

Geen ondernemingsplan is compleet zonder de resultaten van een branche- en marktonderzoek. Je moet als toekomstig ondernemer achterhalen hoe jouw markt in elkaar zit en op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen. Met een marktonderzoek kun je alle zaken die jouw onderneming kunnen beïnvloeden in kaart brengen.

De klant moet uiteindelijk worden overtuigd dat jij degene bent die met een product of dienst zijn behoefte gaat vervullen. Jouw business moet een toegevoegde waarde bieden en aansluiten bij de doelgroep die je voor ogen hebt.

Een marketingplan helpt je hierbij. Een belangrijk onderdeel hiervan is de marketingmix, in de volksmond bekend als 'de vier P's': Prijs, Product, Plaats en Promotie.

To do: lees Marketingplan in 7 stappen en begin vandaag nog met stap 1. 

#5. Analyseer feiten en cijfers over je doelgroep

Het succes van jouw onderneming valt of staat met het bereiken van de juiste doelgroep. Deze mensen gaan uiteindelijk jouw producten kopen of er gebruik van maken. Als er geen vraag naar jouw producten is, hoe fantastisch ze in jouw ogen ook zijn, verkoop je niets.

Weet op wie je je moet richten, onderzoek of deze groep mensen wel in voldoende mate in jouw regio aanwezig is. Zodra je weet waar potentiële klanten behoefte aan hebben, kun je jouw product of dienst hierop aanpassen. Op deze manier kun je ook sneller een betere afweging maken wat betreft de kostprijs van het product of jouw uurtarief.

To do: Kom je er niet uit? Maak een afspraak bij de bank als je wilt sparren over je plan. 

#6. Ontdek jouw 'unique selling point'

Hoe onderscheid jij je als startende ondernemer van concurrenten? Wat is jouw unique selling point (USP)? Wat maakt jou beter, groter en anders? En heel belangrijk: matcht jouw USP met de behoeftes van jouw klant? Ofwel: is het ook een 'unique buying point'? Denk aan: 

  • service en gemak
  • prijs
  • kwaliteit, uitstraling, design
  • persoonlijke kwaliteiten van jou en je team
  • unieke combinatie van diensten en producten 
  • uniek netwerk
  • bijzonder verdienmodel, met aantoonbaar voordeel voor je klant (zie #1)
  • uniek verhaal. Denk aan 'social enterprise'-kenmerken: dingen die je doet in de keten waarmee je de concurrentie een stap voor bent. Bijvoorbeeld op het gebied van milieu, dierenwelzijn, cultuur, arbeidsomstandigheden. 

To do: formuleer drie USP's voor jouw product of bedrijf. Vraag anderen om feedback: is dit echt wat je product of dienst uniek en aantrekkelijk maakt?

#7. Houd het simpel

Advertorial Kennis - Cijfers en trends

Marktcijfers nodig?

Per branche hebben wij de laatste cijfers en trends voor je verzameld. Ideaal voor het opstellen van jouw marktonderzoek of jaarplan!
 
Bekijk cijfers & trends

Wie wil opvallen met een product of dienst, moet zich leren onderscheiden. Maar dat hoeft lang niet altijd met een complexe oplossing. Het gezegde 'less is more' gaat ook hier op.

Een van de businesslessen van de succesvolle Britse entrepreneur Richard Branson is dat je simpele zakelijke oplossingen moet bedenken waar jouw organisatie bestaande problemen mee kan oplossen.

Natuurlijk: innovatie is belangrijk, maar het wiel hoeft niet altijd volledig opnieuw uitgevonden te worden. Het aanbrengen van een kleine verbetering in een bestaande strategie is mogelijk even effectief als de strategie rigoureus omgooien.

Een goede richtlijn is dat je in enkele zinnen jouw bedrijf en producten aan anderen kunt omschrijven. Als je aan potentiële klanten of zakenpartners niet goed kunt uitleggen wat jouw bedrijf doet of welke producten of diensten je precies levert, moet je het bedrijfsplan herzien. Nog altijd is dit een van de meest gemaakte fouten bij (startende) ondernemingen.

To do: werk aan je elevator pitch en focus daarbij op wat jouw product uniek maakt ten opzichte van wat er al is. 

#8. Durf ervoor te gaan

Ondernemen is durven, lef tonen, risico nemen. Twijfel je of jouw product of dienst wel zo uniek is? Hoe meer liefde, focus en energie naar je bedrijf gaat, hoe groter je toegevoegde waarde. ''Natuurlijk is het al eerder gedaan, maar nog niet door jou'', schreef Elizabeth Gilbert in haar bestseller over creativiteit. 

Een gat in de markt zoeken, is vooral ook: gewoon beginnen en alles doen wat er in je macht ligt om sterk van start te gaan. Als je denkt een goed product of unieke dienst in handen te hebben, kom in actie! Met de 7 to do's hierboven zet je de eerste stappen. 

''Natuurlijk is het al eerder gedaan, maar nog niet door jou'', Elizabeth Gilbert in Big Magic, de kunst van creatief leven.

Tips van de redactie

De 9 bouwstenen van het Business Model Canvas
Marketingplan opstellen: zo doe je dat
Breng je omgeving in kaart met de DESTEP-analyse
Zo stel je een concurrentieanalyse op
Vijfkrachtenmodel van Porter: zo zit dat

Bijgewerkt op: 18-09-2017

Ondernemingsplan maken

Een goed ondernemersplan schrijven is de eerste stap naar een succesvolle start van jouw bedrijf. In een bedrijfsplan maak je jouw plannen concreet en breng je kansen en eventuele obstakels in kaart. In de artikelen op deze pagina lees je alles over het maken van een businessplan. Hierbij komen ook de volgende tools van pas:

Meest gelezen op IkGaStarten: maak een bedrijfsplan in 10 stappen.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Wat zet je in jouw plan?

Gratis ondernemingsplan voorbeeld voor ZZP'ers

Het ondernemingsplan is een belangrijke houvast bij de start van je bedrijf. Check hier uit hoeveel hoofdstukken jouw plan moet bestaan.

Ga naar ondernemingsplan inhoud

Ondernemende vrouwen
Vrouw promoblok - 3

Wist jij dat een op de drie Nederlandse ondernemers een vrouw is? Hier vind je een overzicht van artikelen en interviews met vrouwelijke ondernemers.

Alles over vrouwelijke ondernemers

Gratis PDF's voor starters

Gratis whitepapers voor startende ondernemers

Alle informatie die je nodig hebt in één PDF: met deze whitepapers ga je goed voorbereid van start met je bedrijf:

  • Ondernemingsplan in 10 stappen
  • Bedenk de perfecte bedrijfsnaam
  • Bereken je uurtarief
  • Een administratie opzetten doe je zo
     

Download gratis PDF

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.