In dit artikel lees je 8 tips om tot jouw gat in de markt te komen. Direct naar een specifieke tip? Klik dan op één van onderstaande links:
- Meer dan innovatie
- Welk probleem los je op?
- Een goed bedrijfsplan
- Onderzoek de markt
- Analyseer je doelgroep
- Ontdek jouw unique selling point
- Houd het simpel
- Durf ervoor te gaan
1. Gat in de markt: meer dan innovatie
'Een gat in de markt vinden' kun je op meerdere manieren interpreteren. Het eerste waar mensen aan denken, is een volledig nieuw product dat niemand kent en dat vervolgens door iedereen wordt gekocht.
Oftewel: een innovatie of niche die leidt tot een enorm commercieel succes. Neem de paperclip of de introductie van wifi. Je kunt het begrip echter ook anders zien, namelijk als iets wat nog ontbreekt in de markt.
Wees creatief
Dit kan ook zijn: een unieke service, of lage kosten. Denk bijvoorbeeld aan het succes van peer-to-peer-diensten als Airbnb. Het unieke daaraan is de manier waarop de dienst (een overnachting in een appartement) tot stand komt. Het is daarbij manier waarop vraag en aanbod bij elkaar komen, die een behoefte vervult.
Je verdienmodel kan ook een gat in de markt zijn, zoals een abonnementsvorm. Doe de Verdienmodel Challenge.
2. Welk probleem los je op?
Het uitgangspunt moet zijn dat de klant een probleem heeft. Jij lost dit op met jouw product of dienst. Een valkuil is: beginnen met het antwoord (je product) en dan bedenken of dit een probleem oplost of een behoefte vervult (de vraag).
Vervullen van behoefte klanten
Je creëert dus geen behoefte met jouw product, maar je vervult de behoefte van de klant. Een van de manieren om goede klantinzichten te krijgen, is een klantgesprek waarin je echt doorvraagt en niet alleen op zoek gaat naar de antwoorden die jij wilt horen.
Zo ontdek je hoe je echt waarde toevoegt met je product of dienst. Je kunt ook een marktonderzoek doen. Ingewikkeld? Nee hoor. Houd bijvoorbeeld een mini-enquête onder een groep mensen en vraag naar hun mening over wat je te bieden hebt.
Tip: Stel jij je klant wel genoeg domme vragen? Lees het in 'Klantinzicht in 6 échte gesprekken'.
3. De kracht van een goed bedrijfsplan
Je ondernemingsplan is de basis van iedere onderneming en is onmisbaar om het gat in de markt te vinden en jouw bedrijf tot een succes te maken. Het bedrijfsplan brengt jouw beperkingen en mogelijkheden in kaart en is in veel gevallen noodzakelijk om externe financiers binnen te halen.
Het is een slim instrument om meer inzicht te krijgen in het verdienmodel van je bedrijf. Weet je bijvoorbeeld hoeveel kosten je gaat maken? Kun je niet zonder bepaalde verzekeringen of heb je huisvesting nodig? Handig om te weten!
Onderbouwing ontwikkelingen uit branche en regio
Onderbouw je verhaal met gegevens over de actuele ontwikkelingen in jouw branche en regio. Beschrijf gedetailleerd welke producten en of diensten je gaat aanbieden.
Op zoek naar een goed voorbeeld? Download gratis deze ondernemingsplannen voor verschillende branches.
4. Onderzoek de markt
Geen ondernemingsplan is compleet zonder de resultaten van een branche- en marktonderzoek. Je moet als toekomstig ondernemer achterhalen hoe jouw markt in elkaar zit en op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen.
Marktonderzoek
Met een marktonderzoek kun je alle zaken die jouw onderneming kunnen beïnvloeden in kaart brengen. Op de site van Rabobank vind je actuele cijfers en trends voor jouw branche.
De klant moet worden overtuigd dat jij degene bent die met een product of dienst zijn behoefte gaat vervullen. Jouw business moet een toegevoegde waarde bieden en aansluiten bij de doelgroep die je voor ogen hebt.
Marketingmix
Een marketingplan helpt je hierbij. Een belangrijk onderdeel hiervan is de marketingmix, in de volksmond bekend als 'de vier P's':
- Prijs: hoe bepaal je de juiste verkoopprijs voor jouw dienst of product?
- Product: wat bied jij aan?
- Plaats: vanaf welke locatie onderneem je? Is er een distributiekanaal?
- Promotie: hoe promoot je de producten of diensten zodat je de juiste klanten aantrekt?
Door de marketingmix op te nemen in je marketingplan, zorg je ervoor dat een duidelijke visie daadwerkelijk omgezet wordt in een praktisch plan. Zo voorkom je dat de klant naar de concurrent gaat, en een investeerder in een ander investeert.
5. Analyseer feiten en cijfers over je doelgroep
Het succes van jouw onderneming valt of staat met het bereiken van de juiste doelgroep. Deze mensen gaan uiteindelijk jouw producten kopen of er gebruik van maken. Als er geen vraag naar jouw producten is, hoe fantastisch ze in jouw ogen ook zijn, dan verkoop je niets.
Behoefte potentiële klanten
Weet op wie je je moet richten, en onderzoek of deze groep mensen wel in voldoende mate in jouw regio aanwezig is. Zodra je weet waar potentiële klanten behoefte aan hebben, kun je jouw product of dienst hierop aanpassen.
Op deze manier kun je ook sneller een betere afweging maken wat betreft de kostprijs van het product of jouw uurtarief.
6. Ontdek jouw 'unique selling point'
Hoe onderscheid jij je als startende ondernemer van concurrenten? Wat is jouw unique selling point (USP)? Wat maakt jou beter, groter en anders? En heel belangrijk: matcht jouw USP met de behoeftes van jouw klant?
Ofwel: is het ook een unique buying point? Hierbij is een aantal factoren doorslaggevend:
- Service en gemak;
- Prijs;
- Kwaliteit, uitstraling, design;
- Persoonlijke kwaliteiten van jou en je team;
- Unieke combinatie van diensten en producten;
- Uniek netwerk;
- Bijzonder verdienmodel, met aantoonbaar voordeel voor je klant;
- Uniek verhaal. Denk aan 'social enterprise'-kenmerken: dingen die je doet in de keten waarmee je de concurrentie een stap voor bent. Bijvoorbeeld op het gebied van klimaat, dierenwelzijn, cultuur of arbeidsomstandigheden.
Zijn jouw USP's echt zichtbaar?
7. Houd het simpel
Wie wil opvallen met een product of dienst, moet zich leren onderscheiden. Maar dat hoeft lang niet altijd met een complexe oplossing. Het gezegde 'less is more' gaat ook hier op.
Een van de businesslessen van de succesvolle Britse entrepreneur Richard Branson is dat je simpele zakelijke oplossingen moet bedenken waar jouw organisatie bestaande problemen mee kan oplossen.
Kleine effectieve verbeteringen
Natuurlijk: innovatie is belangrijk, maar het wiel hoeft niet altijd volledig opnieuw uitgevonden te worden. Het aanbrengen van een kleine verbetering in een bestaande strategie is mogelijk even effectief als de strategie rigoureus omgooien.
Een goede richtlijn is dat je jouw doel op een bierviltje kunt uitleggen. En kun je potentiële klanten of zakenpartners niet in een paar minuten uitleggen wat jouw bedrijf doet en waarom het een succes gaat worden? Schaaf dan nog eens aan je elevator pitch.
Werk aan je elevator pitch en focus daarbij op wat jouw product uniek maakt.
8. Durf ervoor te gaan
Ondernemen is durven, lef tonen, risico nemen. Twijfel je of jouw product of dienst wel zo uniek is? Hoe meer liefde, focus en energie naar je bedrijf gaat, hoe groter je toegevoegde waarde.
Gewoon doen!
Een gat in de markt zoeken, is vooral ook: gewoon beginnen en alles doen wat er in je macht ligt om sterk van start te gaan. Als je denkt een goed product of unieke dienst in handen te hebben, kom dan in actie!
Meest gestelde vragen over je gat in de markt vinden
- Hoe vind je een gat in de markt?
Je vindt een gat in de markt door je af te vragen of er behoefte is aan jouw product of dienst. Wat is jouw unique selling point? - Waar is veel vraag naar op de markt?
Door een marktonderzoek te doen, kun je alle zaken die jouw onderneming kunnen beïnvloeden in kaart brengen. Onderzoek hoe jouw markt in elkaar zit en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. - Hoe start je een succesvol bedrijf?
Begin bij het begin: maak een plan, doe marktonderzoek, vind een gat in de markt en promoot je producten of diensten op een aantrekkelijke manier zodat je de juiste klanten aantrekt.