marieke

Interview l 'Werk aan verbinding met je klant'

Floris Venneman, oprichter van Venterprise is expert op het gebied van business development en online strategie. Hij adviseert, geeft lezingen en onderneemt. "Mijn advies is altijd: focus! Alleen doe ik het zelf vervolgens niet."

"Ik had de grote mond en mijn zakenpartner bouwde websites." Zo omschrijft Floris Venneman zijn eerste schreden als ondernemer. Hij was pas veertien toen hij samen met een vriend een bedrijfje oprichtte. Van studeren zou nooit meer iets komen. Na drie pogingen hield hij de schoolbanken voor gezien. "Ondernemerschap vond ik veel leuker", vertelt hij. "Ik leer het wel in de praktijk, dacht ik." En dat gebeurde ook.

Wat is de belangrijkste les die u heeft geleerd?

"Dat je zelf moet bedenken wat "succes hebben" voor jou betekent. Je moet bij jezelf blijven. Als dat groot groeien is, en een groot kantoor, prima. Moet je dat vooral doen. Op een gegeven moment zat ik alleen maar in de auto, omdat ik in Groningen woonde en vooral in de Randstad werkte. Ik had nergens tijd meer voor, leefde ongezonder en ongezonder. Dat was ik na een tijdje zo zat dat ik naar Haarlem ben verhuisd. Nu heb ik tijd om ook eens op de bank te zitten en ik sport veel. Dat vind ik ook belangrijk."

Wat is hier de link met uw ondernemerschap?

"Ik zie ondernemers steeds maar bezig met de waan van de dag, zodanig dat ze het grotere plaatje niet meer zien. Ik heb natuurlijk makkelijk praten; ik heb geen hypotheek, niet vier kinderen en geen zieke kat. Dat is een luxe positie, weet ik ook wel. Maar je moet je als ondernemer blijven aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen. Blijf niet als een konijn in de koplampen staren, maar kom in beweging als er iets in je markt verandert. Wat betekenen technologische veranderingen voor jouw zaak? Hoe veranderen klanten hun zoek- en koopgedrag?"

Help, we moeten ook iets met social media, roept men dan?

"Ja, en dan gaat men als een gek op 29 borden schaken. Een schot hagel afvuren. Alsof dat de heilige graal is. Al doe ik het zelf misschien niet met al mijn verschillende bezigheden, toch zeg ik: focus! Het gaat erom dat je je klanten blijft volgen, dat je ze echt kent, en dat je nieuwe klanten leert kennen. Waar houden zij zich op? Wat zijn hun behoeften? Laatst vroeg een fysieke winkel mij om advies. Zijzelf hadden al het idee dat ze, als ze zo zouden doorgaan, over tien jaar niet meer zouden bestaan. Vroeger hadden ze vooral ruimte nodig voor de voorraad, en een stel sterke jongens. Maar een grote voorraad is niet meer nodig. Het gaat om verbinding met je klanten."

Wat moet u daar dan mee?

"Werken aan een meer duurzame relatie met je klanten. Minder schreeuwen en pushen om iets nu te verkopen, maar meer lange termijndoelen nastreven. En: stoppen met drie kilo oud papier door de brievenbus duwen. Niemand zit meer te wachten op folders. Ga zelf de wereld in om je markt te verkennen."

De ondernemerstips van Floris Venneman

  1. Stel uzelf zo nu en dan de vraag: ben ik nog op de goede weg?
  2. Pak uw kansen; wachten op het juiste moment heeft geen zin
  3. Doe wat u goed kunt en besteed de rest uit
Gepubliceerd op:
30-05-2012

Wat vind je van dit artikel?

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Ondernemingsplan maken

Een goed ondernemersplan schrijven is de eerste stap naar een succesvolle start van jouw bedrijf. In een bedrijfsplan maak je jouw plannen concreet en breng je kansen en eventuele obstakels in kaart.

Opstellen ondernemersplan

In de artikelen op deze pagina lees je alles over het maken van een businessplan. Hierbij komen ook de volgende tips van pas:

Meest gelezen op IkGaStarten over het opstellen van een ondernemingsplan:

Ondernemingsplan maken: de meest gestelde vragen

  • Wat is een ondernemingsplan? Een ondernemingsplan wordt ook wel businessplan, bedrijfsplan of ondernemersplan genoemd. In het ondernemingsplan beschrijf je onder meer je doelen, de markt, hoe je de marketing aanpakt en maak je een financieel plan.
  • Hoe ziet een ondernemingsplan eruit? Het ondernemingsplan bestaat uit 7 onderdelen, waaronder het marketingplan en het financieel plan. Je beschrijft hierin je plan van aanpak om je onderneming tot een succes te maken. Download de verschillende voorbeeldplannen per branche die je verder helpen.
  • Waarom een ondernemingsplan schrijven? Voor startende ondernemers die financiering nodig hebben is het noodzakelijk een ondernemingsplan te schrijven. Ook als je geen directe financieringsbehoefte hebt, is het schrijven van een ondernemersplan belangrijk. Het geeft je inzicht in de levensvatbaarheid van je onderneming
  • Is een ondernemingsplan verplicht? Een ondernemingsplan opstellen is niet verplicht. Als je startkapitaal nodig hebt voor je onderneming, is het wel noodzakelijk een ondernemersplan te schrijven. Zonder een goed onderbouwd financieel plan kom je niet in aanmerking voor financiering.
  • Hoe maak ik een ondernemingsplan? Aan de hand van diverse gratis voorbeelden van ondernemingsplannen kun je zelf een ondernemersplan opstellen. Per hoofdstuk wordt uitgelegd hoe je een ondernemingsplan schrijft.
Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Zakelijke rekening eerste 6 maanden gratis

Start nóg sterker in 2021 met een zakelijke rekening en krijg meer grip op je geldzaken.

 

Je zakelijke rekening is de eerste 6 maanden gratis inclusief pinpas, internetbankieren en een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. 

 

Bekijk je voordeel

 

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.