Hoe vaak moet je je ondernemingsplan updaten?

Updaten van je businessplan: wanneer relevant?

'Hoe vaak moet je een ondernemingsplan bijwerken?' is een veel gestelde startersvraag. Het (misschien een beetje voor de hand liggende) antwoord: zo vaak mogelijk natuurlijk. Maar omdat je als drukbezette ondernemer hiervoor niet vaak tijd hebt, is het einde van het kalenderjaar voor veel mensen hét moment om hun huidige plan een update te geven.

Doorgaans zijn er drie kernmomenten te bedenken die aanleiding kunnen zijn om een bestaand ondernemingsplan onder de loep te nemen en waar nodig bij te werken:

  • Bij het behalen van belangrijke doelstellingen (denk aan een beknde mijlpaal als het openen van een nieuwe vestiging)
  • Bij grote veranderingen (bijvoorbeeld het aanpassen van je verdienmodel of het uitbreiden van je distributiekanalen)
  • Tegen het einde van een kalenderjaar
     

Je bedrijfsplan tenminste één keer per jaar updaten is een must om te bepalen hoe jouw onderneming eigenlijk ervoor staat. Daarbij zullen verschillende vragen aan bod komen. Zijn jouw verwachtingen het afgelopen jaar uitgekomen? Heb je bijvoorbeeld (nieuw) personeel aangenomen of een webshop geopend naast je fysieke zaak?

Ook belangrijk om vast te stellen: zijn de belangrijkste financiële doelstellingen behaald? Waar heb je moeten bijsturen en wat heb je met deze aanpassingen bereikt? Maar ook: zijn er ontwikkelingen en trends in de markt die van belang kunnen zijn voor het voortbestaan van jouw bedrijf?

Wanneer moet mijn plan updaten?

Afhankelijk van de aard van je onderneming, de bedrijfsresultaten en de ontwikkelingen in de markt kan het bijwerken van het businessplan vaker nodig zijn dan eens per jaar. Als je één (of meer) van onderstaande situaties herkent, is het al eerder tijd om de gegevens en/of ontwikkelingen bij te werken:

  1. Je hebt financiering nodig om verder te groeien met jouw onderneming of een specifiek dienst te financieren. 
  2. Er vinden grote veranderingen plaats in jouw branche (bijvoorbeeld klanten die alleen nog maar fairtrade-producten willen afnemen) waarop jij moet inspelen. 
  3. Je staat op het punt om de ontwikkeling voor een nieuw product (of innovatieve dienst) af te ronden.
  4. Je hebt voor het eerst personeel in dienst genomen of grote wijzigingen doorgevoerd in het bestaande personeelsbestand (denk aan het aannemen/ontslaan van werknemers of het samenwerken met een nieuwe zakenpartner).
  5. Het huidige businessplan - en daarmee de beschreven strategie en doelen - zijn simpelweg niet meer actueel.

Kijk met een objectieve blik

andres

Ken je jouw markt?

Een belangrijk onderdeel van het bedrijfsplan is kennis van de markt. Rabobank heeft de laatste cijfers en trends voor je op een rijtje gezet.

Bekijk de laatste trends

Het zorgvuldig analyseren van je huidige ondernemingsplan kan veel tijd in beslag nemen, dus zorg ervoor dat je hiervoor voldoende tijd reserveert in je agenda.

Natuurlijk kun je ervoor kiezen om in het bestaande document wijzigingen door te voeren, maar onthoud dat het belangrijk is om met een objectieve blik naar de feiten te kijken. Maak dingen niet rooskleuriger dan ze zijn. 

Probeer het liever zo te zien: de constatering dat sommige zaken niet zo goed werken als verwacht, dragen bij aan de verdere optimalisatie van jouw dienst of product.

Zo creëer je mogelijk ook meteen nieuwe kansen voor volgend jaar. Kijk daarbij onder meer naar de volgende punten:

Vraag 1: hoe kan ik verdere groei realiseren?

Een gemotiveerde ondernemer zal altijd blijven zoeken naar mogelijkheden om door te groeien en zijn business verder te ontwikkelen. 

Probeer daarom bij het updaten van je ondernemingsplan vast te stellen waar de groeikansen liggen en hoe je deze op termijn denkt te kunnen benutten.

Vraag 2: wat wil de doelgroep?

Weten wat er speelt bij de doelgroep kan een doorslaggevende factor zijn bij het bepalen van de strategie voor het aankomende jaar.

Voer een markt- en/of brancheonderzoek uit om te ontdekken waar jouw potentiële klanten of opdrachtgevers nu hun aankopen doen of diensten afnemen. Kijk vervolgens hoe jij kunt inspelen op deze bestaande of groeiende behoefte van de doelgroep.

Vraag 3: wat doet de concurrentie?

Concurrerende bedrijven in jouw sector hebben het afgelopen jaar natuurlijk ook niet stil gezeten. Bij het evalueren en updaten van je bedrijfsplan is het daarom ook raadzaam om een nieuwe concurrentieanalyse op te stellen. 

Dit doe je door een lijst te maken van een aantal bedrijven in jouw branche en regio die jij als de voornaamste concurrenten beschouwt.

Hebben zij het afgelopen jaar grote veranderingen aangebracht in hun dienstverlening?  Schrijf vervolgens voor jezelf op wat jij in vergelijking de klant te bieden hebt. Waar liggen kansen voor jou? Lees hier hoe je een goede concurrentieanalyse opstelt.

Vraag 4: op welke projecten ga ik mij richten?

Ga je in de komende periode een bestaand product aanpassen of een nieuwe dienst lanceren?

Zet in dat geval eerst uiteen om welke producten of diensten het gaat en - nog belangrijker - hoe je dit met jouw budget precies gaat aanpakken. En: hoe ga je hiermee de beoogde doelgroep bereiken?

Vraag 5: heb ik aanvullende financiering nodig?

Als je de plannen en doelstellingen voor komend jaar uiteen hebt gezet, zul je ook kunnen vaststellen of je hiervoor wel of geen behoefte hebt aan (aanvullende) financiering. Denk ook vast na over hoe je dit benodigde kapitaal zou kunnen vergaren.

Ga je hiervoor naar een bank of zoek je hiervoor liever een particuliere investeerder? Of biedt crowdfunding in jouw situatie wellicht de meeste kansen?

Waar je ook een financieringsaanvraag gaat doen: zorg dat je goed op de hoogte bent van trends in de markt en de financiële status van je onderneming. Een geüpdatet businessplan zal daarbij zeker van pas komen.

Tip! Gratis PDF: ondernemingsplan in 10 stappen

In deze gratis whitepaper (PDF) lees je hoe je in 10 stappen een goed bedrijfsplan maakt. Ook handig als je jouw huidige businessplan wilt aanpassen, uitbreiden of verbeteren.

Ook interessant voor jou

Een bedrijfsplan in 10 stappen
Checklist: het opstellen van een businessplan
De 9 bouwstenen van het Business Model Canvas
Zo maak je een ijzersterk financieel plan
Wat is het geheim van een succesvolle elevator pitch?

Bijgewerkt op: 29-11-2016 Gepubliceerd op:
04-11-2014

Ondernemingsplan maken

Een goed ondernemersplan schrijven is de eerste stap naar een succesvolle start van jouw bedrijf. In een bedrijfsplan maak je jouw plannen concreet en breng je kansen en eventuele obstakels in kaart. In de artikelen op deze pagina lees je alles over het maken van een businessplan. Hierbij komen ook de volgende tools van pas:

Meest gelezen op IkGaStarten: maak een bedrijfsplan in 10 stappen.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Bedrijf starten?

bedrijf starten

Hier komt meer bij kijken dan je denkt. Kom alles te weten over rechtsvormen, namen, de KvK en andere zaken die je nodig hebt om een goede start te maken.

Zo start je een bedrijf

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.