Bedrijf starten: dit zijn de kosten

Wat kost het om een bedrijf te starten?

In principe kunt u met vrij weinig middelen een onderneming starten, maar helemaal kosteloos is een bedrijf beginnen meestal niet. Met welke kosten moet u als gemiddelde startende ondernemer zoal rekening houden?

1. Kosten van de KvK

Bij het starten van een eenmanszaak, vennootschap onder firma (vof), commanditaire vennootschap (cv) of maatschap moet u uw onderneming altijd inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Dit doet u door digitaal uw gegevens in te vullen op de KvK-website. Daarna moet u ook nog persoonlijk langsgaan bij een KvK-kantoor bij u in de buurt om de inschrijving af te ronden. Op dit moment kost het nog niets om u bij de Kamer van Koophandel in te schrijven, maar in juni 2013 werd via een motie verzocht hiervoor in de toekomst vijftig euro te gaan vragen.

2. De notariskosten

Een rechtspersoon, waaronder een besloten vennootschap (bv) of stichting, kunt u alleen via de notaris uw bedrijf oprichten. U stelt in dat geval samen een oprichtingsakte op, waarna de notaris uw KvK-inschrijving regelt. De kosten hiervoor beginnen volgens vergelijkingswebsite www.degoedkoopstenotaris.nl bij 263 euro, maar kunnen oplopen tot twaalfhonderd euro.

3. Kosten van een bedrijfspand

De meest voordelige optie is om uw bedrijf vanuit huis beginnen. Maar zodra u personeel in dienst neemt of klanten wilt ontvangen in een professionele omgeving, is de tijd gekomen om aan een bedrijfspand te denken. De meeste huurprijzen liggen in 2013 rond de honderdtwintig euro per vierkante meter, zo blijkt uit research van makelaars-samenwerkingsverband Dynamis.

De huur mag u onder bepaalde voorwaarden aftrekken van uw winst. En dat niet alleen: ook de kosten voor energie, verzekeringen, schoonmaak en inrichting zijn vaak aftrekbaar. Dat wil overigens niet zeggen dat u gerust een duur pand kunt huren met een neusje-van-de-zalm-schoonmaker erbij, zodat u weinig belasting hoeft te betalen. Dat kan - als u meer geld uitgeeft dan winst maakt - namelijk resulteren in een probleem met uw cashflow of zelfs uitmonden in een faillissement.

Gebruikt u uw eigen woning voor het bedrijf? Dan mag u de kosten van uw werkruimte alleen van de winst aftrekken als het een zelfstandig deel van het huis is. De ruimte moet bijvoorbeeld in theorie apart verhuurbaar zijn en een eigen in- of opgang en wc hebben.

4. Kosten van een boekhouder of accountant

andres

Succesvolle administratie

Je zakelijke én privé-administratie op orde houden? Een zakelijke rekening is voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

Meer weten

U kunt uw administratie zelf doen, maar u zult niet de eerste ondernemer zijn die hier een broertje dood aan heeft.

U kunt ook ervoor kiezen om uw map/schoenendoos/excelsheet met bonnetjes, in- en uitgaande facturen en andere financiële gegevens naar een boekhouder of accountant te brengen.

De kosten voor een accountant vallen meestal hoger uit dan die voor een boekhouder.

En natuurlijk maakt het ook uit of u de complete bedrijfsadministratie uitbesteedt of bijvoorbeeld alleen de belastingaangifte.

Het verwerken van uw administratie, belastingaangifte en salarisadministratie kan vanaf ongeveer vijftienhonderd euro per jaar.

Dit is vaak wel afhankelijk van de omvang van uw administratie. Wilt u er een door een accountant opgestelde jaarrekening bij, moet u al snel rekenen op een bedrag van circa 2.500 euro.

5. Telefoonkosten

Uw maandelijkse telefoonrekening kan bestaan uit meerdere nullen als u net een bedrijf begint. U pleegt vaak regelmatig acquisitie en moet veel regelen. Gelukkig kunt u de kosten voor zakelijke telefoongesprekken volledig aftrekken van uw winst.

Natuurlijk geldt hiervoor hetzelfde als bij de kosten voor uw bedrijfspand: u moet wél een gezonde cashflow hebben om dit bedrag voor te schieten.

Kiest u voor mobiele telefonie? Verschillende telecomaanbieders bieden abonnementen of losse bundels aan waarmee u voor een vast bedrag per maand onbeperkt kunt bellen. Dat bedrag komt maandelijks uit rond de vijftig euro als u er ook nog een flinke internetbundel bij afsluit en zal rond de dertig euro kosten als u kiest voor een abonnement zonder internetbundel.

Meer zicht op je financiën 

Wil je meer weten over de gemiddelde uitgaven waarmee je als startende ondernemer te maken krijgt? Kijk op Rabobank.nl voor tips over hoe je beter inzicht kunt krijgen in je financiële situatie (zakelijk én privé), zodat je straks niet voor vervelende verrassingen komt te staan.

Gepubliceerd op:
28-08-2013

Ondernemingsplan maken

Een goed ondernemersplan schrijven is de eerste stap naar een succesvolle start van jouw bedrijf. In een bedrijfsplan maak je jouw plannen concreet en breng je kansen en eventuele obstakels in kaart. In de artikelen op deze pagina lees je alles over het maken van een businessplan. Hierbij komen ook de volgende tools van pas:

Meest gelezen op IkGaStarten: maak een bedrijfsplan in 10 stappen.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Aan de slag met je plan?

voorbeeld ondernemingsplan

Op zoek naar voorbeelden voor jouw businessplan? Download hier gratis een voorbeelddocument, zodat je tijdens het schrijven van je ondernemersplan een goed voorbeeld bij de hand hebt.

Maak nu jouw ondernemingsplan

Wat zet je in jouw plan?

Gratis ondernemingsplan voorbeeld voor ZZP'ers

Het ondernemingsplan is een belangrijke houvast bij de start van je bedrijf. Check hier uit hoeveel hoofdstukken jouw plan moet bestaan.

Ga naar ondernemingsplan inhoud

Gratis voorbeeldplannen

Ondernemingsplan voorbeeld

Op zoek naar een goed voorbeeld om naast je eigen ondernemingsplan te leggen? Op Rabobank.nl kun je diverse voorbeeldplannen gratis downloaden.

Bekijk de voorbeeldplannen

Bedrijf starten?

bedrijf starten

Hier komt meer bij kijken dan je denkt. Kom alles te weten over rechtsvormen, namen, de KvK en andere zaken die je nodig hebt om een goede start te maken.

Zo start je een bedrijf

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.