Wat kost het om een bedrijf te starten?

Wat kost het om een bedrijf te starten?

Om deze 7 kostenposten kun je niet heen als je voor jezelf begint. Ben jij financieel klaar voor de start?

1. Kosten van de KvK

Bij het starten van een eenmanszaak, vennootschap onder firma (vof), commanditaire vennootschap (cv) of maatschap moet je je onderneming altijd inschrijven in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel (KvK). Je vult eerst online je gegevens in en daarna ga je langs bij een KvK-kantoor bij u in de buurt. Je betaalt eenmalig € 50,00 inschrijfgeld en als je een papieren uittreksel wilt, kost dit € 15,00.

2. De notariskosten

Een rechtspersoon, waaronder een besloten vennootschap (bv) of stichting, kun je alleen via de notaris oprichten. Die stelt met jou een oprichtingsakte op, waarna de notaris de KvK-inschrijving regelt. De kosten lopen uiteen van een paar honderd euro tot ruim duizend. 

3. Kantoorkosten

Hoe hoog deze post is, hangt erg af van jouw situatie. Kun je direct vanaf je zolderkamer met je laptop aan de slag of moet je investeren in een pand, hard- en software of een inventaris voor het uitoefenen van je vak?

De meest voordelige optie is natuurlijk: gewoon thuis beginnen. Let er wel op dat je thuis vaak geen aftrekposten hebt voor de bijvoorbeeld de inrichting. Die heb je alleen als het echt een zelfstandig kantoor is, met bijvoorbeeld een eigen ingang en wc. En als je zo'n ruimte hebt en je trekt de kosten af, vervalt voor die vierkante meters ook het recht op hypotheekrente-aftrek. 

Er zijn ook veel mogelijkheden om voordelig een kantoorruimte te huren. Je kunt beginnen in een bedrijfsverzamelpand. Ook een bezoek aan de lokale bedrijfsmakelaar is een aanrader. Door de aanhoudende leegstand op de kantorenmarkt, kun je vaak tijdelijk voordelig huren. 

De huur van een bedrijfspand mag je vaak wel aftrekken van de winst. En dat niet alleen: ook de kosten voor energie, verzekeringen, schoonmaak en inrichting zijn vaak aftrekbaar. 

4. Kosten van een boekhouder of accountant

De nieuwe boekhoud app

Dé nieuwe boekhoud-app

Met Tellow boekhouden zzp’ers voortaan tussendoor. Waar je ook bent. Samen met jou zorgt Tellow ervoor dat je boekhouding op orde is.

Lees meer

Je kunt je administratie steeds gemakkelijker (grotendeels) zelf doen, bijvoorbeeld met apps zoals Tellow. Zeker de BTW-aangifte hoef je dan meestal niet uit te besteden. Voor de inkomstenbelasting is een boekhouder of accountant wel een aanrader. Vraag collega-ondernemers om advies: wat betalen zij en wat doet de boekhouder daarvoor? Ook kun je natuurlijk terecht op vergelijkingssites om je te oriënteren op de mogelijkheden. Een boekhouder is vaak voordeliger dan een accountant

5. Telefoonkosten

Je maandelijkse telefoonrekening loopt vaak flink op in de eerste maanden. Je doet acquisitie en moet veel regelen. Gelukkig kun je de kosten voor zakelijke telefoongesprekken volledig aftrekken van je winst. Je hoeft daar geen ingewikkelde administratie voor bij te houden. Je kunt de kosten van je abonnement aftrekken, ook als je af en toe privé belt.

6. Verzekeringen en oudedagsvoorziening

Als je je baan opzegt, heb je wat minder inkomenszekerheid. Je krijgt geen uitkering bij arbeidsongeschiktheid en bouwt geen pensioen op. Verdiep je in de mogelijkheden om verlies van inkomen bij ziekte en pensioen te voorkomen op een manier die bij jou en je budget past. Daarnaast zijn er andere verzekeringen die vaak belangrijk zijn, zoals beroeps- of bedrijfsaansprakelijkheid

7. Marketing en communicatie

Reserveer ook een goed budget om je bedrijf meteen goed op de kaart te zetten. Denk aan kosten voor je eigen website en een goede profielfoto. In je marketingplan breng je deze kosten beter in kaart. 

Snelle financiële check

Voor je begint, is het handig om een overzicht te maken waarbij je al je financien in kaart te brengt. Doe de snelle financiële check van de Rabobank, met handige lijsten met veelvoorkomende kosten. 

Bijgewerkt op: 15-08-2017

Ondernemingsplan maken

Een goed ondernemersplan schrijven is de eerste stap naar een succesvolle start van jouw bedrijf. In een bedrijfsplan maak je jouw plannen concreet en breng je kansen en eventuele obstakels in kaart. In de artikelen op deze pagina lees je alles over het maken van een businessplan. Hierbij komen ook de volgende tools van pas:

Meest gelezen op IkGaStarten: maak een bedrijfsplan in 10 stappen.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Aan de slag met je plan?

voorbeeld ondernemingsplan

Op zoek naar voorbeelden voor jouw businessplan? Download hier gratis een voorbeelddocument, zodat je tijdens het schrijven van je ondernemersplan een goed voorbeeld bij de hand hebt.

Maak nu jouw ondernemingsplan

Wat zet je in jouw plan?

Gratis ondernemingsplan voorbeeld voor ZZP'ers

Het ondernemingsplan is een belangrijke houvast bij de start van je bedrijf. Check hier uit hoeveel hoofdstukken jouw plan moet bestaan.

Ga naar ondernemingsplan inhoud

Gratis voorbeeldplannen

Ondernemingsplan voorbeeld

Op zoek naar een goed voorbeeld om naast je eigen ondernemingsplan te leggen? Op Rabobank.nl kun je diverse voorbeeldplannen gratis downloaden.

Bekijk de voorbeeldplannen

Gratis PDF's voor starters

Gratis whitepapers voor startende ondernemers

Alle informatie die je nodig hebt in één PDF: met deze whitepapers ga je goed voorbereid van start met je bedrijf:

  • Ondernemingsplan in 10 stappen
  • Bedenk de perfecte bedrijfsnaam
  • Bereken je uurtarief
  • Een administratie opzetten doe je zo
     

Download gratis PDF

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.