Wat kost het om een bedrijf te starten?

Wat kost het om een bedrijf te starten?

Om deze 7 kostenposten kun je niet heen als je voor jezelf begint. Ben jij financieel klaar voor de start? In dit artikel: wat kost het om een bedrijf te starten?

1. Kosten van de KvK

Bij het starten van een eenmanszaak, vennootschap onder firma (vof), commanditaire vennootschap (cv) of maatschap moet je je onderneming altijd inschrijven in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel (KvK).

Je vult eerst online je gegevens in en daarna ga je langs bij een KvK-kantoor bij jou in de buurt. Je betaalt eenmalig € 50,00 inschrijfgeld en als je een papieren uittreksel wilt, kost dit € 15,00.

2. De notariskosten

Een rechtspersoon, waaronder een besloten vennootschap (bv) of stichting, kun je alleen via de notaris oprichten. Die stelt met jou een oprichtingsakte op, waarna de notaris de KvK-inschrijving regelt. De kosten lopen uiteen van een paar honderd euro tot ruim duizend. 

Vroeger was het noodzakelijk om 18.000 euro aan startkapitaal te hebben. Sinds de invoering van de Flex BV is dit nog maar 0,10 euro.

3. Kantoorkosten

Hoe hoog deze post is, hangt erg af van jouw situatie. Kun je direct vanaf je zolderkamer met je laptop aan de slag of moet je investeren in een pand, hard- en software of een inventaris voor het uitoefenen van je vak?

De meest voordelige optie is natuurlijk: gewoon thuis beginnen. Let er wel op dat je thuis vaak geen aftrekposten hebt voor de bijvoorbeeld de inrichting. Die heb je alleen als het echt een zelfstandig kantoor is, met bijvoorbeeld een eigen ingang en wc. En als je zo'n ruimte hebt en je trekt de kosten af, vervalt voor die vierkante meters ook het recht op hypotheekrente-aftrek. 

Er zijn ook veel mogelijkheden om voordelig een kantoorruimte te huren. Je kunt beginnen in een bedrijfsverzamelpand. Ook een bezoek aan de lokale bedrijfsmakelaar is een aanrader. Door de aanhoudende leegstand op de kantorenmarkt, kun je vaak tijdelijk voordelig huren. 

De huur van een bedrijfspand mag je vaak wel aftrekken van de winst. En dat niet alleen: ook de kosten voor energie, verzekeringen, schoonmaak en inrichting zijn vaak aftrekbaar. 

4. Kosten van een boekhouder of accountant

Je kunt je administratie steeds gemakkelijker (grotendeels) zelf doen, bijvoorbeeld met apps zoals Tellow. Zeker de BTW-aangifte hoef je dan meestal niet uit te besteden. Voor de inkomstenbelasting is een boekhouder of accountant wel een aanrader.

Vraag collega-ondernemers om advies: wat betalen zij en wat doet de boekhouder daarvoor? Ook kun je natuurlijk terecht op vergelijkingssites om je te oriënteren op de mogelijkheden. Een boekhouder is vaak voordeliger dan een accountant

5. Telefoonkosten

Je maandelijkse telefoonrekening loopt vaak flink op in de eerste maanden. Je doet acquisitie en moet veel regelen. Gelukkig kun je de kosten voor zakelijke telefoongesprekken volledig aftrekken van je winst.

Als je een zakelijk abonnement hebt, mag je deze kosten volledig van de winst aftrekken. Gebruik je je privételefoon ook zakelijk? Dan mag je schatten welk deel van de kosten zakelijk is. Dit deel is aftrekbaar.

6. Verzekeringen en oudedagsvoorziening

Als je je baan opzegt, heb je wat minder inkomenszekerheid. Je krijgt geen uitkering bij arbeidsongeschiktheid en bouwt geen pensioen op.

Verdiep je in de mogelijkheden om verlies van inkomen bij ziekte en pensioen te voorkomen op een manier die bij jou en je budget past. Daarnaast zijn er andere verzekeringen die vaak belangrijk zijn, zoals beroeps- of bedrijfsaansprakelijkheid

7. Marketing en communicatie

Reserveer ook een goed budget om je bedrijf meteen goed op de kaart te zetten. Denk aan kosten voor je eigen website en een goede foto. In je marketingplan breng je deze kosten beter in kaart. 

Snelle financiële check

Voor je begint, is het handig om een overzicht te maken waarbij je al je financien in kaart te brengt. Doe de snelle financiële check van de Rabobank, met handige lijsten met veelvoorkomende kosten. 

Bijgewerkt op: 17-07-2018

Wat vind je van dit artikel?

x104
x23

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Het aantal ondernemers groeit. In het vierde kwartaal van 2017 startten bijna 50.000 nieuwe bedrijven. Dat was 8,5% meer dan in 2016 (bron: kvk). De meeste starters beginnen als zzp'er. De rechtsvorm die daarbij hoort is de eenmanszaak.

Studenten bedrijf starten
Studenten bedrijf starten

Ondernemingsplan maken

Een goed ondernemersplan schrijven is de eerste stap naar een succesvolle start van jouw bedrijf. In een bedrijfsplan maak je jouw plannen concreet en breng je kansen en eventuele obstakels in kaart.

In de artikelen op deze pagina lees je alles over het maken van een businessplan. Hierbij komen ook de volgende tools van pas:

Meest gelezen op IkGaStarten: maak een bedrijfsplan in 10 stappen.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de gratis Startversterker en ga sterker van start. 

Start sterker

  • Focus op je doel
  • Ontdek wie je nodig hebt om te groeien
  • Draai meer omzet met topklanten

Naar Startversterker

 

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.