Wat moet je niet doen in een businessplan?

Wat moet je niet doen in een businessplan?

Bij sommige startende ondernemers hangt het vooruitzicht van het schrijven van een businessplan als het zwaard van Damocles boven hun hoofd. Zeker als je met jouw bedrijfsplan investeerders wilt aantrekken, is het belangrijk dat je een goede eerste indruk achterlaat. Een overzicht van vaak gemaakte fouten in ondernemingsplannen.

1. Het businessplan is niet compleet

Dooddoener nummer 1 op het gebied van ondernemingsplannen: een onvolledig businessplan versturen naar investeerders. In principe krijgt iedere ondernemer te maken met klanten (of opdrachtgevers), het leveren van producten (of diensten) aan de beoogde doelgroep en het promoten hiervan, de concurrentie en ontwikkelingen in de markt.

Door de belangrijkste vragen op deze gebieden te beantwoorden verschaf jij zowel jezelf als mogelijke geldschieters essentieel inzicht in de haalbaarheid van jouw idee.

Laat jij in uw plan bijvoorbeeld het concurrentiedeel per ongeluk achterwege? Dan zal een potentiële investeerder zich afvragen of hiernaar wel voldoende onderzoek is gedaan: hij of zij zal dan minder snel geneigd zijn om serieus met jou in gesprek te gaan.

Ook een onduidelijke inhoudsopgave - je verwijst bijvoorbeeld naar een tabel op pagina 9 die daar niet terug te vinden is - of ontbrekende voetnoten in de tekst kunnen investeerders een doorn in het oog in.

Houd er rekening mee dat een ondernemingsplan ook niet compleet is zonder een concrete financiële prognose. Lees meer over het opstellen van het financiële hoofdstuk: 5 begrotingen van het financieel plan.

2. Het bedrijfsplan is niet goed geschreven

Banken en particuliere investeerders verwachten doorgaans niet dat jij volstrekt foutloos Nederlands schrijft en dat er dus geen enkel taalfoutje of vergeten komma in het document mag voorkomen.

Maar er is een grens:  als jij aankomt zetten met een onsamenhangend verhaal vol met taal-, interpunctie- en spelfouten, zal dit een slordige eerste indruk maken. Bij een potentiële geldschieter roept dit op zijn minst de vraag op of de kapitaalzoekende ondernemer op andere gebieden ook zo onzorgvuldig te werk zal gaan. Een netjes opgesteld bedrijfsplan met een verzorgde schrijfstijl nodigt uiteraard eerder uit tot verder lezen.

andres

Ken je jouw markt?

Een belangrijk onderdeel van het bedrijfsplan is kennis van de markt. Rabobank heeft de laatste cijfers en trends voor je op een rijtje gezet.

Bekijk de laatste trends

Daarnaast is het van belang dat je in jouw ondernemingsplan objectief te werk gaat.

Onderbouw jouw verhaal met cijfers en andere statistische gegevens en laat persoonlijke mening en gevoelens waar mogelijk buiten beschouwing. Daar heeft een investeerder namelijk in eerste instantie geen boodschap aan.

Ook ironisch bedoelde opmerkingen of grapjes kunnen op papier verkeerd overkomen.

Houd dus bij voorkeur een zakelijke toon aan, al is dit in zekere zin ook afhankelijk van het type onderneming en de sector waarin je een bedrijf start.

Een begrafenisonderneming zal eerder gebaat zijn bij een serieuze toon dan - bijvoorbeeld - een sportvereniging.

Weet je van jezelf dat jij geen held bent op taalgebied? Laat het document dan altijd eerst lezen door iemand met meer taalgevoel dan jij. 

De spellingscontrole in Word is namelijk niet waterdicht (zeker niet op het gebied van grammaticale fouten). Een zogenoemde 'tegenlezer' is eigenlijk voor iedereen aan te raden, want zo weet je zeker dat er in jouw definitieve businessplan geen slordigheden over het hoofd zijn gezien.

3. Het ondernemingsplan bevat onwaarheden

Een andere bekende valkuil is het 'leugentje om bestwil'. Dat wil zeggen: jij geeft de huidige situatie of de vooruitzichten nét iets rooskleuriger weer dan ze in werkelijkheid zijn. Mocht je van mening zijn dat je daarmee potentiële investeerders sneller over de streep trekt: al zou het lukken (en die kans is klein), dan is de kans groot dat de waarheid vroeg of laat boven tafel komt.

Overigens bestaat een businessplan per definitie uit veronderstellingen: jij veronderstelt dat je met een startkapitaal van een bepaald bedrag binnen drie jaar break even zult draaien. Dat weten investeringspartijen natuurlijk ook, maar jij moet deze beweringen uiteraard wel met accurate cijfers kunnen onderbouwen.

Sjoemelen met gegevens of het bewust weglaten van negatieve onderzoeksresultaten komt vroeg of laat altijd uit. Bovendien zijn investeerders vaak evengoed (zo niet beter) op de hoogte van omstandigheden en vooruitzichten op de markt.

Zij prikken in veel gevallen zo door eventuele leugentjes om bestwil heen en dat kan verstrekkende gevolgen hebben voor jouw kansen op het vergaren van startkapitaal. Eerlijk duurt dus ook in dit geval het langst.

4. De investering zou zonder risico zijn

In het verlengde van het verzwijgen van negatieve marktontwikkelingen of dalende cijfers ligt de stelling dat een investeerder geen risico loopt. Dat is een utopie: aan het financieren van een bedrijf of project kleven altijd risico's. Ondernemers en investeerders kunnen nou eenmaal niet in de toekomst kijken.

Jij hoeft in het ondernemingsplan niet enorm uitgebreid in te gaan op alle gevaren - veel risico's zijn toch al bij de geldschieter in kwestie bekend - maar het is wel zaak om de hoofdrisico's kort te benoemen.

Vermeld vervolgens ook hoe jij deze risico's zoveel mogelijk probeert te beperken of (nog beter) wilt voorkomen. Tijdens het gesprek met de potentiële investeringspartij kun je deze aanpak mondeling toelichten.

5. Het businessplan is een momentopname

Het is belangrijk dat je in een bedrijfsplan niet alleen de huidige situatie schetst, maar ook naar de toekomst kijkt. Beschrijf dus niet alleen de huidige marktomstandigheden, maar geef ook aan wat uw belangrijkste doelen zijn en op welke termijn jij deze mijlpalen denkt te gaan bereiken.

Daarbij kun je denken aan het stellen van een concrete deadline waarop je jouw honderdste opdracht (of klant) moet hebben binnengehaald.

Deze voorspellingen mogen niet zomaar 'loze' beloftes zijn: zorg ervoor dat je in jouw plan ook de weg naar het behalen van deze doelstellingen duidelijk omschrijft: waarom zijn juist dit jouw doelen en hoe ga jij deze ambities op tijd verwezenlijken?

Gratis whitepaper: ondernemingsplan in 10 stappen

Blijf je het lastig vinden om jouw plannen goed op papier te zetten? In deze gratis whitepaper leggen wij uit hoe je in 10 stappen een goed bedrijfsplan maakt. Zo ga je goed voorbereid van start met je bedrijf. 

Download gratis PDF

Tips van de redactie

Een bedrijfsplan in 10 stappen
De 9 bouwstenen van het Business Model Canvas
Zo maak je een ijzersterk financieel plan
Updaten van je businessplan: wanneer relevant?
Een goed bedrijfsplan schrijven? Zo doe je dat

Bijgewerkt op: 21-02-2017 Gepubliceerd op:
17-12-2013

Ondernemingsplan voorbeelden

Op IkGaStarten vind je natuurlijk de nodige tips en trucs om zelf een goed ondernemersplan te maken. Zo kom je met alle informatie op deze pagina vast een heel eind. Blijf je het echter lastig vinden om een overzichtelijk verhaal op papier te zetten? 

Rabo Startproof

Voorheen kon je met de Rabo Startproof-tool zelf een ondernemersplan maken. Deze module bestaat niet meer, maar je kunt wel gratis gebruikmaken van het ondernemingsplan template en de voorbeeldplannen die wij voor de populairste branches hebben opgesteld. Of doe je voordeel met de whitepaper 'Een ondernemingsplan in 10 stappen' die je hier gratis kunt downloaden.

Gratis voorbeelden

Ben jij op zoek naar een goed ondernemingsplan voorbeeld voor jouw sector? Download op Rabobank.nl gratis de volgende voorbeelden (PDF-bestand):

Hoe zien onze voorbeeldplannen eruit? Bekijk hier een preview van het ZZP voorbeeldplan, horeca voorbeeldplan, detailhandel voorbeeldplan en schoonheidssalon voorbeeldplan.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Gratis voorbeeldplannen

Ondernemingsplan voorbeeld

Op zoek naar een goed voorbeeld om naast je eigen ondernemingsplan te leggen? Op Rabobank.nl kun je diverse voorbeeldplannen gratis downloaden.

Bekijk de voorbeeldplannen

Marktcijfers nodig?

Mijn branche promo

Ga jij starten als zorgverlener, restauranthouder, freelancer of (web)winkelier? Weet welke zaken er spelen in je branche om goed van start te kunnen gaan.

Ik wil meer weten over mijn branche

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.