Liquiditeitsbegroting maken in 4 stappen

Bijgewerkt op 12 januari 2024
7 min  leestijd
16.038
Auteur: Heleen Ronner
Liquiditeitsbegroting maken in 2023

De liquiditeitsbegroting is één van de vaste onderdelen van een ondernemingsplan: het is een soort jaarkalender die antwoord geeft op de vraag hoeveel geld er wanneer beschikbaar zal zijn. Maar hoe maak je zo'n begroting in 2024?

Een liquiditeitsbegroting maken klinkt voor veel ondernemers als een lastige taak, maar in dit artikel helpen wij je met een vliegende start. Met een liquiditeitsbegroting houd je overzicht in hoeveel geld je maandelijks ontvangt en uitgeeft. Daardoor kun je zien in welke maanden je het beste nieuwe investeringen kunt doen en daarnaast reserve kunt opbouwen om onverwachte uitgaven op te vangen.

Direct meer lezen over een specifiek onderwerp? klik dan op één van onderstaande links:

  1. Liquiditeitsbegroting: een voorbeeld
  2. Liquiditeitsbegroting in 4 stappen
  3. Soorten begrotingen

1. Wat is een liquiditeitsbegroting?

De liquiditeitsbegroting is een overzicht van de verwachte aan inkomsten en uitgaven, inclusief de momenten van bij- en afschrijving. Het wordt daarom ook wel 'liquiditeitsplanning' genoemd. Je houdt in je planning namelijk rekening met de betalingstermijn van je klanten.

Voor het monitoren van je liquiditeit is het van belang om je saldo in de gaten te houden en vooruit te kijken naar je toekomstige saldo. Hierbij kan de functionaliteit Rabobank saldovoorspeller van pas komen.

Deze tool geeft je een prognose van je saldo in de komende maanden op basis van je transactiegeschiedenis. Zo kun je altijd op tijd bijsturen en de investeringskansen voor je bedrijf bepalen. 

Bepalen beginsaldo

Bij het maken van een liquiditeitsbegroting begin je met het bepalen van je beginsaldo (de eerste dag van het jaar). Vervolgens zet je op een rij welke inkomsten en uitgaven je elke maand verwacht.

Bepaal daarna of je in bepaalde maanden te maken hebt gehad met overschotten of tekorten en of je de begroting moet aanpassen om eerdere tekorten weg te werken.

2. De functie van een liquiditeitsbegroting

De liquiditeitsbegroting is een must voor je ondernemingsplan. Banken en investeerders willen namelijk zien of je steeds over genoeg geld beschikt om je bedrijf gezond te houden.

Je liquiditeitsbegroting toont de pieken en dalen van je inkomsten en uitgaven. Wat zijn de risico’s? Wanneer heb je een tekort? Veel startende ondernemers moeten bijvoorbeeld eerst flink investeren. Wanneer verwacht je de eerste bijschrijving, en is dat op tijd?

Je ziet op de begroting ook momenten in het jaar waarop je juist veel liquide middelen hebt. Door deze momenten tijdig in beeld te brengen, kun je dat moment misschien benutten voor het doen van een zakelijke investering.

whitepaper administratie cover

Administratie opzetten?

Speciaal voor starters: de basis in 5 minuten. Een overzicht van wat je nodig hebt om aan de slag te gaan met je boekhouding, inclusief tips!

Download gratis PDF

3. Liquiditeitsbegroting: een voorbeeld gebruiken

Gebruik voor je begrotingen bij voorkeur een tool, sjabloon of excel-template. Veel (startende) ondernemers vinden de gratis ondernemingsplannen van de Rabobank handig.

In die voorbeeldplannen vind je het hoofdstuk 'Financieel plan'. Daarin staan voorbeelden van de vier soorten begrotingen, inclusief de liquiditeitsbegroting. Je kunt kiezen tussen een invulmodel of een voorbeeld van een financieel plan voor jouw branche.

Voorbeeldbegroting downloaden

De voorbeelden van de ondernemingsplannen, inclusief de liquiditeitsbegroting, vind je op onderstaande pagina's van de Rabobank:

Dit is een voorbeeld (onderdeel) van een liquiditeitsbegroting uit een ondernemingsplan van de Rabobank:

Image
Liquiditeitsbegroting maken voorbeeld PDF

4. Liquiditeitsbegroting maken in vier stappen

Er zijn meerdere manieren om een liquiditeitsbegroting op te stellen, maar een veelgebruikte vorm maakt gebruik van drie verschillende soorten inkomsten en uitgaven.

Zo worden cash (lees: geld) uit normale bedrijfsactiviteiten, cash uit investeringen en cash uit financiering van elkaar onderscheiden.

  • De eerste soort geldstroom is het gevolg van dagelijkse bedrijfsactiviteiten, zoals inkopen en ontvangen omzet uit verkoop.
  • De tweede soort komt voort uit de investeringen die een bedrijf heeft gedaan, waaronder de investeringen in bedrijfshuisvesting of apparatuur.

De verkoop hiervan kan bijvoorbeeld geld opbrengen. De laatste vorm komt voort uit financieringsactiviteiten. Dit zijn o.a. de geldstromen van en naar schuldeisers (denk aan leningen) en het aandelenkapitaal.

Door alle verwachte geldstromen bij elkaar op te tellen kun je zien hoe je cashpositie naar verwachting zal veranderen.

Of je nu een voorbeeld gebruikt of zelf met een spreadsheet aan de slag gaat: je doorloopt áltijd vier stappen. Je maakt een liquiditeitsbegroting per maand. Zo zie je ook snel welke invloed een seizoen kunnen hebben. Vrijwel elk bedrijf heeft stillere of drukkere periodes in het jaar.

Stappenplan opstellen liquiditeitsbegroting:

  1. Bepaal je beginsaldo op 1 januari. Als startende ondernemer is dit vaak €0. Onderneem je al langer? Dan gebruik je het realistische te besteden geldbedrag op 1 januari.
  2. Bereken het eindsaldo per maand. Inventariseer alle inkomsten en uitgaven voor die maand. Let erop dat btw-bedragen hier ook bij horen. Uiteindelijk trek je de uitgaven van de inkomsten af voor een eindsaldo.
  3. Herhaal stap 1 en 2 voor elke maand. Je weet dan wanneer je meer of minder geld beschikbaar hebt.
  4. Verbeter je liquiditeitsplanning. Nadat je de eerste versie hebt gemaakt, zie je misschien maanden of periodes waarbij rode cijfers dreigen. Kijk wat je daaraan kunt doen. Kun je bepaalde investeringen opschuiven? Kun je eerder financiering krijgen? Moet je sturen op kortere offertetrajecten?

5. De vier soorten begrotingen

In je financiële plan staan vier soorten begrotingen:

  1. Investeringsbegroting: de verwachte investering die je voor je start nodig hebt.
  2. Financieringsbegroting: de verwachte financiering die je nodig hebt om de investering te betalen.
  3. Exploitatiebegroting: de financiële onderbouwing van je plan. De verwachte netto winst voor de komende drie jaar met onderbouwing: btw hoort er niet bij.
  4. Liquiditeitsbegroting: je zakelijke inkomsten en uitgaven per maand. Pieken en dalen in je liquide middelen (beschikbaar geld) per maand. Btw hoort erbij.

Verschil liquiditeitsbegroting en exploitatiebegroting

Startende ondernemers vinden het verschil tussen de liquiditeits- en de exploitatiebegroting soms onduidelijk. Bij de exploitatiebegroting gaat het om winst en verlies. Je kijkt naar je verwachte resultaat voor de komende drie jaar.

Hoeveel omzet moet je maken om, gezien je kosten, een gezonde winst te maken? Bedragen zoals de btw horen daar niet bij, omdat die geen invloed hebben op je resultaat.

6. Valkuilen van de liquiditeitsbegroting

Er bestaan enkele valkuilen bij het maken van een liquiditeitsbegroting:

  • Te korte doorlooptijden. Je rekent bijvoorbeeld een maand van offerte naar factuur, terwijl de gemiddelde doorlooptijd in jouw branche langer is.
  • Bedragen vergeten. Zet alle kosten op een rij. Natuurlijk willen investeerders hun inkomsten terugzien bij jouw uitgaven, maar denk ook aan alle vaste lasten, btw-afdracht et cetera. 
  • Te optimistisch. Je laat in je ondernemingsplan zien dat je ambitieus en gedreven bent. Blijf echter wel realistisch. Toon aan dat je ook een worst-case-scenario hebt doorgerekend.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 6 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 6 voordelen

7. Veelgestelde vragen liquiditeitsbegroting maken:

  • Wat is een liquiditeitsplanning?
    De liquiditeitsbegroting is een overzicht van de verwachte aan inkomsten en uitgaven, inclusief de momenten van bij- en afschrijving. Het wordt daarom ook wel 'liquiditeitsplanning' genoemd.
  • Wat is het verschil tussen een liquiditeitsbegroting en een exploitatiebegroting?
    Bij de exploitatiebegroting gaat het om winst en verlies. Je kijkt naar je verwachte resultaat voor de komende drie jaar. Hoeveel omzet moet je maken om, gezien je kosten, een gezonde winst te maken? Bedragen zoals de btw horen daar niet bij, omdat die geen invloed hebben op je resultaat. Dat is bij een liquiditeitsbegroting anders.
  • Hoe maak je een liquiditeitsbegroting?
    Volgens dit artikel over het opstellen van een liquiditeitsbegroting, zijn er vier stappen die je moet doorlopen om een goede liquiditeitsbegroting te maken: beginsaldo vaststellen, het eindsaldo per maand berekenen, stap 1 en 2 herhalen voor elke maand, je liquiditeitsbegroting steeds verbeteren.

Lees ook
Zo stel je een betrouwbare liquiditeitsbegroting op
Zo maak je een ijzersterk financieel plan
Ondernemingsplan maken
Ondernemingsplan: zo scoor je bij investeerders

Meer over wat staat er in een ondernemingsplan?

Meer over wat staat er in een ondernemingsplan?
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten