De start van Bacardi

Bijgewerkt op 05 februari 2015
8 min  leestijd
0
Image
De start van Bacardi

Bacardi, of het familiebedrijf Bacardi Limited dat achter dit bekende drankmerk schuilgaat, bestond in 2012 honderdvijftig jaar. In die anderhalve eeuw heeft de Cubaanse onderneming diverse obstakels moeten overwinnen, waaronder meerdere periodes van politieke onrust, aardbevingen en epidemieën. Maar ondanks alles is de rum ook nu nog een belangrijk visitekaartje van Cuba: de start van Bacardi.

Om welk bedrijf gaat het?

Oorspronkelijk heette het bedrijf simpelweg The Bacardi Company, tegenwoordig staat het bekend als Bacardi Limited.

Door wie opgericht?

Don Facundo Bacardi Massó.

Wanneer?

Op 4 februari 1862.

Hoe kwam de oprichting tot stand?

Don Facundo Bacardi Massó, de latere oprichter van wat nu een van de bekendste drankmerken ter wereld is, wordt in het jaar 1814 geboren in het Spaanse Sitges. Hij heeft familie in Cuba en reist als adolescent zijn oudere broers achterna om te gaan werken in hun winkel in de stad Santiago. Don Facundo is een paar maanden eerder getrouwd met Amalia Moreau, een vrouw van redelijk rijke komaf. Zowel haar fortuin als dat van haar nog rijkere peetmoeder zou later een belangrijke rol spelen bij de zakelijke projecten van de ondernemer. Don Facundo opent zijn eerste eigen zaak, een lokale winkel, in 1844.

Don Facundo en zijn vrouw krijgen samen zes kinderen, onder wie enkele zoons die later ook een rol van betekenis spelen in het familiebedrijf. Een aardbeving in 1852, gevolgd door een heftige uitbraak van cholera, eist de levens van twee van Don Facundo en Amalia's kinderen. Hij besluit vervolgens Santiago te ontvluchten en brengt een periode met de rest van zijn gezin door in het Spaanse Catalonië.

Als hij na enkele maanden terugkeert naar Santiago, blijkt de schade aan zowel zijn winkelpand als de plaatselijke suikerrietplantages (zijn voornaamste leveranciers) uiteindelijk te groot om de onderneming te redden. Een paar jaar later, in 1855, gaat het bedrijf failliet.

Don Facundo begint al snel na het faillissement met het distilleren van rum. In samenwerking met een Cubaan van Franse afkomst, José León Boutellier, slaagt hij er na de nodige riskante experimenten in een methode te vinden om een type witte rum te distelleren met een aanzienlijk zachtere smaak. Don Facundo vraagt zijn broer toestemming om de drank in diens winkel te verkopen; dat mag, en de zachtere rum valt goed in de smaak bij de lokale bevolking. De drank wordt zo goed verkocht dat Don Facundo en Boutellier in 1862 besluiten – met financiële ondersteuning van Facundo's broer José - een bestaande destilleerderij over te nemen.

De zakenpartners geven de destilleerderij de naam Bacardi, Boutellier, and Company. Door een paar jaar later zowel Boutellier als zijn broer uit te kopen, is The Bacardi Company een feit. Alle drie de zoons van Don Facundo die de aardbeving van 1852 overleven, hebben als ze eenmaal volwassen zijn een voorname rol binnen het familiebedrijf. Emilio is – nadat hun vader in de jaren '80 van de negentiende eeuw met pensioen is gegaan - de directeur, Facundo jr. krijgt de leiding over de destilleerderij en José is verantwoordelijk voor de promotie en verkoopcijfers van de rum.

De zoons hebben de ambitie en het doorzettingsvermogen van hun vader geërfd. In 1910 wordt Bacardi dankzij het openen van een vestiging in de Spaanse stad Barcelona de allereerste multinational van Cuba; kort daarop vestigt het bedrijf zich ook in New York. Dat de broers mede hierdoor de toekomst van hun bedrijf in toekomstige politiek onrustige tijden veilig stellen, kunnen zij op dat moment nog niet bevroeden.

Waarin onderscheidde Don Facundo zich van de concurrentie?

Ten eerste is er de uitgesproken smaak van de witte rum. De voor die tijd vrij unieke wijze waarop de drank wordt gedestilleerd, evenals de keuze voor een specifieke soort gist die bij dit proces wordt gebruikt, zorgt voor een aanzienlijk zachtere smaak. Er ontstaat een steeds groter wordende groep mensen die liever Bacardi drinkt dan andere soorten (vaak sterkere) rums die in die tijd beschikbaar zijn. Don Facundo weet de smaak van zijn product nog verder te verfijnen door de rum te laten rijpen in houten vaten, afkomstig van de witte eik.

Financiering

Geld nodig?

Als startende ondernemer heb je vaak aanvullende financiering nodig. De Rabobank biedt starters mogelijkheden om een bedrijf te financieren.

Bekijk de mogelijkheden

Daarnaast beschikt het Cubaanse familiebedrijf over de gave om vervelende situaties of ontwikkelingen om te draaien en juist in hun voordeel te laten werken. Een goed voorbeeld is de reactie van Bacardi op het besluit van het Amerikaanse Congress in 1928 om in de Verenigde Staten de productie, verkoop en consumptie van alcoholische dranken aan banden te leggen. Amerika is voor Bacardi een uiterst belangrijke afzetmarkt, dus start het bedrijf juist met het bewust reclame maken voor de Cubaanse hoofdstad Havana als ideale bestemming; hier mag alcoholhoudende drank immers nog wél rijkelijk vloeien.

De marketingcampagne 'Fly to Cuba and Bathe in Bacardi Rum' slaat aan; in de daarop volgende jaren reizen duizenden Amerikaanse toeristen naar Cuba om van het Havaanse nachtleven (en Bacardi rum) te kunnen genieten. Ook Fidel Castro heeft minder vat op het bekendste bedrijf van Cuba weten te krijgen dan hij graag zou hebben gewild (zie voor verdere details de alinea 'Heeft Bacardi ook mindere tijden gekend?').

Heeft Bacardi ook mindere tijden gekend?

In honderdvijftig jaar kan natuurlijk veel gebeuren. Zo heeft Bacardi in deze anderhalve eeuw te maken gehad met verwoestende aardbevingen en dodelijke epidemieën, maar vooral de jaren '60 – het decennium waarin Fidel Castro aan de macht komt – worden nu gezien als zwarte bladzijden in de geschiedenis van het familiebedrijf.

In 1960 eigent het dictatoriale regime zich alle Cubaanse bedrijven toe, waaronder Bacardi (de toenmalige waarde van de onderneming wordt geschat op 76 miljoen dollar). Dit heeft desastreuze gevolgen voor het lokale bedrijfsleven, maar het geluk van Bacardi is dat zij niet alleen afhankelijk zijn van de inkomsten van hun Cubaanse vestiging, maar kan terugvallen op vestigingen in Mexico, Puerto Rico, Amerika en Brazilië. Castro probeert nog wel het patent van het officiële logo in handen te krijgen, maar faalt hier jammerlijk in.

De aandeelhouders van Bacardi (allen afstammelingen van de oprichter) vestigen een nieuw hoofdkantoor in Nassau, de hoofdstad van de Bahama's, een regio waarover Castro geen zeggenschap heeft en geven het bedrijf een nieuwe naam: Bacardi & Company Limited. Kort daarna wordt een tweede internationale vestiging geopend in Bermuda onder de naam Bacardi International Limited. Daarnaast besluit Bacardi ook alleen nog maar in zee te gaan met leveranciers buiten Cuba. Zo slaagt het familiebedrijf erin de invloed van Castro op de dagelijkse bedrijfsvoering zoveel mogelijk te beperken.

Hoe staat het bedrijf er nu voor?

Bacardi Limited is nog steeds een familiebedrijf, al draagt het merk niet meer de naam Bacardi in het land van oorsprong. Als je Cuba bezoekt en Bacardi-rum wilt drinken, kun je een glas Havana Club bestellen. Inmiddels staat de vijfde generatie van Bacardi's aan het roer van de besloten vennootschap. Facundo L. Bacardí is de bestuursvoorzitter en heeft nog steeds zeggenschap in de onderneming, maar de dagelijkse leiding is sinds begin 2015 fulltime in handen van Mike Dolan.

Bacardi Limited probeert de laatste decennia haar horizon te verbreden (en zo de marktpositie te vegroten) door andere drankmerken over te nemen. In 1993 fuseert het bedrijf bijvoorbeeld met Martini & Rossi S.p.A, de Italiaanse fabrikant van Martini Vermouth. Andere merken die tegenwoordig vallen onder Bacardi Limited, zijn bijvoorbeeld Eristoff wodka, Grey Goose wodka en Bombay Sapphire gin. Het huidige hoofdkantoor bevindt zich nog steeds niet in thuisland Cuba, maar staat nog altijd in Bermuda.

Wat is het verhaal achter het bekende logo?

Het verhaal gaat dat het kenmerkende logo van Bacardi – dat al even oud is als het drankmerk zelf - gebaseerd is dat er in de oorspronkelijke destilleerderij overdag opvallend veel vleermuizen aan het plafond hingen, maar die informatie is op de officiële website van Bacardi Limited nergens terug te vinden. Hier wordt vermeld dat het Don Facundo’s vrouw Amalia is geweest die met het lumineuze kwam om voor het logo een afbeelding van een vleermuis te gebruiken.

Deze dieren staan in de lokale folklore namelijk symbool voor belangrijke waarden in de Cubaanse samenleving: geluk, een gezonde gezondheid en een hechte familieband. Dat begrijpt iedereen, ook Cubanen die niet kunnen lezen en schrijven (en dat zijn er in die tijd nogal veel). Dankzij de vleermuis in het logo komt Bacardi in de regio al snel bekend te staan als de 'vleermuis rum'.

Videos

Bovenstaand verhaal in een minuut samengevat:

 

Klassieke Bacardi-reclame uit de jaren '80:

 

Meer over horeca

Meer over horeca
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? De Rabobank heeft voorbeelden van meerdere ondernemersplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Downloaden is gratis.

Sluiten