marieke

De start van Ford

Hadden we zonder Henry Ford ook allemaal massaal in een auto gereden? Misschien wel, maar het is aan deze idealistische ondernemer te danken dat de auto op den duur toegankelijk is geworden voor een groot publiek. Daarnaast is hij de verpersoonlijking van de Amerikaanse droom, omdat hij na twee keer te hebben gefaald met zijn derde poging als ondernemer alsnog schatrijk werd: de start van Henry Ford.

Om wie gaat het?

Henry Ford.

Waar en wanneer werd hij geboren?

Op 30 juli 1868 in de staat Michigan.

Om welk bedrijf gaat het?

Ford Motor Company.

Wanneer opgericht?

Op 16 juni 1903.

Wat was de missie van Henry Ford?

Henry Ford heeft van jongs af aan passie voor techniek en is vastbesloten om de auto, een van de meest revolutionaire uitvindingen uit de twintigste eeuw, te democratiseren en meer toegankelijk te maken voor de 'gewone man'. Wat Ford op dat moment nog niet kan weten, is dat hij daardoor een essentiële rol zal spelen in de revolutie van de auto naar een primair vervoersmiddel. Dankzij de introductie van een betaalbare auto is Amerika (en de rest van de wereld) immers voor veel mensen een stuk kleiner geworden.

Hoe richtte hij zijn bedrijf op?

Henry Ford bouwt zijn eerste auto lang voordat hij de Ford Motor Company zal oprichten. In 1896 bedenkt hij de Quadricycle, een auto die op benzine loopt en een topsnelheid heeft van een luttele 32 kilometer per uur. Met de opbrengsten slaagt Ford erin om voldoende startkapitaal bij elkaar te krijgen om zijn eerste eigen bedrijf te kunnen starten.

Zijn vader, een agrariër, heeft voor zijn zoon een andere toekomst in gedachten en ziet hem liever de landbouw ingaan dan de techniek. Maar hoewel de jonge Ford nooit te beroerd is om op de boerderij te werken, is hij vastbesloten: hij wil op den duur fulltime aan de slag in de technische sector. In 1891 gaat hij werken als ingenieur bij het bedrijf Edison Illuminating (van de beroemde uitvinder Thomas Edison, zie ook de foto verderop in dit artikel). Ford maakt indruk op Edison en hoewel hij veel leert op zijn werk, blijven de snelle ontwikkelingen in de autoindustrie hem fascineren. Het is echter uiteindelijk Edison zelf die Ford aanmoedigt om dan maar 'iets met auto's te gaan doen'.

Met de opbrengsten van zijn Quadricycle-ontwerp start een enthousiaste Ford in 1899 met zijn eerste eigen bedrijf, de Detroit Automobile Company. Deze onderneming gaat echter al snel failliet. Ook met de Henry Ford Company, die hij kort daarna opricht (1901), weet hij de markt niet te veroveren en de aandeelhouders dwingen hem het bedrijf te verlaten. Maar opgeven, dat nooit! Met de oprichting van de Ford Motor Company in 1903, lukt het Ford – mede door de groeiende vraag naar auto's - alsnog om een stabiel product in de markt te zetten en met zijn 'Model A' een plekje te veroveren tussen de concurrentie, waaronder Olds Motor Works.

In 1906 krijgt Ford echter een nieuwe tegenslag te verduren. Advocaat George Selden heeft namelijk al in 1878 patent aangevraagd op de automotor en eist daarom patentrechten van alle fabrikanten, waaronder Ford. In tegenstelling tot de andere fabrikanten, die altijd keurig voor de rechten hadden betaald, vindt de ondernemer deze klinkklare onzin. Hij stapt naar de rechter, die Selden sommeert tot het ontwikkelen en bouwen van een eigen automodel. Dit doet de advocaat in 1906, waarna de rechtbank hem in 1909 in het gelijk stelt. Ford houdt echter stug vol en gaat in hoger beroep. Hij wint de zaak uiteindelijk in 1911, slechts een jaar voor het octrooi van Selden zou aflopen.

Waarin onderscheidde Henry Ford zich van zijn concurrenten?

Hoewel je je dit nu misschien moeilijk kunt voorstellen, is een auto aan het begin van de vorige eeuw een echt luxeproduct dat alleen is weggelegd voor de allerrijksten. De arbeiders die de auto's in de fabrieken in elkaar zetten, kunnen hier alleen maar van dromen. De meeste autofabrikanten houden deze verdeling in stand; niet omdat ze het vanwege de productiekosten onmogelijk achten om de prijzen te verlagen, maar omdat ze hier gewoonweg het nut niet van inzien. Wat moet een 'doodgewone' arbeider nou met een auto?

Henry Ford denkt daar heel anders over. Hij beschouwt de auto als hét vervoermiddel van de toekomst voor de Amerikaanse middenklasse. Hij droomt van het idee dat zijn arbeiders niet alleen goede auto's zullen maken, maar hier zelf ook in kunnen rijden. Om deze droom te verwezenlijken, moet Ford de auto op de een of andere manier toegankelijker zien te maken voor een groter publiek, de massa.

De T-Ford staat model voor Fords grootste ambitie tot nu toe. Dit model kost ten tijde van zijn marktintroductie in 1908 zo'n 850 dollar. De prijs gaat 1909 zelfs verder omhoog naar 950 dollar: onbetaalbaar voor de gewone man. Omdat Ford zijn fabriek eind 1910 verhuist naar een nieuwe locatie en daar als eerste autofabrikant ter wereld met een lopende band gaat werken, gaan de productiekosten aanzienlijk omlaag en kost de T-Ford uiteindelijk 680 dollar.

Daarnaast introduceert Ford de vijf dollar-dag, waarbij de toenmalige werkdag van negen uur met een dagloon van iets meer dan twee dollar wordt vervangen door een werkdag van acht uur met een dagloon van vijf dollar. Volgens de ondernemer zorgt een goed honorarium voor meer gemotiveerde werknemers, die dankzij het hogere loon uiteindelijk kunnen kopen wat ze willen, dus ook een eigen auto.

In de zomer van 1914 slaagt Ford erin de T-Ford nóg goedkoper te maken (490 dollar) dan hij al is (in vergelijking met andere auto's uit die tijd). Dit doet hij door iedere klant een bedrag van vijftig dollar retour te beloven wanneer de fabriek voor het eerst een jaarproductie van 300.000 stuks zou bereiken. Dat lukt. Met iedere verkochte auto gaan de kosten verder omlaag; zo komt de droom van het hebben van een eigen Ford voor iedere 'simpele' arbeider' binnen handbereik en maakt Ford juist meer winst door de stijgende verkoopcijfers. Zo slaagt de autofabrikant er op den duur tegen alle verwachtingen in om marktleider te worden (en voor lange tijd te blijven) in Amerika.

Hoe staat Ford er nu voor?

Tijdens de recessie van 2008 krijgt Ford, net als de andere grote Amerikaanse autofabrikanten General Motors en Chrysler, het financieel erg zwaar. Na enkele magere jaren weet de autofabrikant in 2010 weer een voorzichtige winst te noteren. Dit geldt overigens vooral voor de binnenlandse markt, want in Europa en Azië heeft Ford ook al vóór de economische crisis van eind jaren '00 veel last van de concurrentie.

Advertorial Financieren

Geld nodig?

Als startende ondernemer heb je vaak aanvullende financiering nodig. De Rabobank biedt starters mogelijkheden om een bedrijf te financieren.

Bekijk de mogelijkheden

2013 gaat bij Ford zelfs de boeken in als een van de succesvolste jaren uit de geschiedenis van de Amerikaanse autofabrikant. De winst over dat jaar kwam namelijk uit op 7,2 miljard dollar en jaaromzet steeg met tien procent naar 146,9 miljard dollar. Dit is deels te danken aan de succesvolle verkoopcijfers in de VS, waar het pickup-model steeds populairder wordt onder Amerikanen. Ford blijft echter voorzichtig optimistisch over deze positieve ontwikkeling en waarschuwt begin 2014 bij de bekendmaking van deze cijfers dat aandeelhouders dit jaar niet op zo'n enorme groei hoeven te rekenen. 

Deze turbulente tijden heeft Henry Ford overgiens niet meer mee hoeven maken. De idealistische ondernemer gaat in zijn leven maar liefst twee keer met pensioen. De eerste keer is in 1919, maar wanneer zijn enige zoon en opvolger Edsel in 1943 op 49-jarige leeftijd overlijdt aan de gevolgen van maagkanker, pakt de tachtig jaar oude Ford de draad bij het bedrijf weer op. Twee jaar later vindt hij het echter echt mooi geweest. Hij wordt op 21 september 1945 opgevolgd door zijn oudste kleinzoon: Henry Ford II.

Zijn definitieve pensioen betekent overigens niet dat de nog altijd heldere Ford vanaf dan volledig uit de openbaarheid verdwijnt. Hij blijft tot zijn dood maatschappelijk betrokken en is een graag geziene gast op liefdadigheidsfeesten. Zo bezoekt hij op zijn sterfdag in april 1947 nog het overstroomde rampgebied in zijn woonplaats Dearborn, waarna hij 's avonds thuis in zijn slaap overlijdt. Henry Ford is 83 jaar geworden.

Inspirerende quote

Henry Ford: "Een reputatie bouw je niet op met toekomstige beloftes."

Videos

Korte documentaire over het leven van Henry Ford:

Ford-reclame uit 2010:

Gepubliceerd op:
08-05-2014

Wat vind je van dit artikel?

x1
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Overige onderwerpen

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.747 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.