De start van Swarovski

De start van Swarovski

Swarovski-kristallen zijn al bijna net zo'n groot geheim als de exacte ingrediënten van Coca-Cola. Slechts drie mensen bij het bedrijf weten hoe het zit. Deze strikte geheimhouding draagt bij aan het chique en tot de verbeelding sprekende imago van de Oostenrijkse multinational. Lees hieronder hoe het bedrijf deze benijdenswaardige reputatie heeft verworven: de start van Swarovski.

Om welk merk gaat het?

Swarovski.

Sinds wanneer?

1895.

Waarmee bekend geworden?

Kristallen beeldjes, sieraden, horloges, tassen etc.

Hoe komt de oprichting van Swarovski tot stand?

Daniel Swarovski wordt in de herfst van 1862 geboren in Bohemia, een gebied dat we tegenwoordig kennen als Tsjechië. Met een glasblazer als vader raakt hij al vroeg gefascineerd door de prachtige schitteringen van glas en kristal. In de kleinschalige glasfabriek van zijn vader leert hij de fijne kneepjes van het vak, maar Daniel wil meer.

Wanneer hij in 1883 een beurs bezoekt en daar de machines van de Amerikaanse uitvinder Thomas Edison bewondert, raakt ook hij besmet met het uitvindersvirus. Eenmaal thuis begint hij meteen met het ontwikkelen van een vooruitstrevende slijpmachine met een zeer hoge precisie.

Enige tijd later raakt Swarovski ervan overtuigd dat hij het juiste ontwerp van de slijpmachine te pakken heeft en vraagt hierop direct patent aan. In 1892 krijgt hij dit octrooi toegewezen. De uitvinder onderzoekt verschillende bewerkingsmogelijkheden en slaagt uiteindelijk erin om kristal loepzuiver te laten schitteren (een deel van deze oorspronkelijke bewerkingsmethode wordt door het huidige Swarovski nog altijd nauwlettend bewaakt).

In 1895 kan Swarovski dankzij de financiële ondersteuning van Franz Weis en Armand Kosman een eigen bedrijf oprichten, toen nog A. Kosmann, Daniel Swartz & Co. genaamd. Deze bedrijfsnaam wordt op den duur ingekort tot K.S. & Co en nog later vernoemd naar Swarovski zelf. Het Swarovski-kristal verovert in rap tempo de wereld en deze tak van het bedrijf overstijgt al snel de vervaardiging van optiek en slijpmiddelen.

Een ketting van Swarovski - WikimediaCommons

Ook het werven van klanten begint langzaam maar zeker meer vorm te krijgen. Een van de eerste grote namen die het bedrijf weet binnen te halen, is Coco Chanel. De beroemde Franse ontwerpster is fan van het eerste uur en sluit een deal met het bedrijf om Swarovski-kristallen te verwerken in haar broches.

Daarnaast doet het familiebedrijf goede zaken met de productie van kristal voor kroonluchters. Swarovski wordt echter pas echt beroemd bij het grote publiek als het bedrijf dat kristallen beeldjes in de vorm van dieren maakt. De productie van de kristallen beeldjes start in 1976 en is vanaf het eerste moment een succes. Wat begon met een kristallen muis, is tegenwoordig uitgeroeid tot een uitgebreide collectie van de meest uiteenlopende diersoorten. Ook nu nog zijn er genoeg verzamelaars die hier maar geen genoeg van kunnen krijgen.

Waarin onderscheidde het merk zich van de concurrentie?

Dacht jij dat Swarovski alleen decoratieve kristalwerkjes en luxe sieraden maakt en zich beperkt tot de design- en modewereld? Think again. Het Oostenrijkse concern is bijvoorbeeld al sinds de jaren '30 heel nauw betrokken bij de ontwikkeling en productie van glazen receptoren - Swareflex - die op en langs wegen en tunnels worden geplaatst om automobilisten attent te maken op naderende bochten of gevaarlijke situaties.

En Swarovski bewijst dat je met het exploiteren van kristal nog veel meer kanten op kunt. Wat te denken van het plaatsen van Swarovski-kristallen op autosleutels, USB-sticks of een elektrische boor? Alles kan, lijkt Swarovski met deze ludieke marketingacties te willen zeggen. Tegenwoordig kunnen geïnteresseerden ook naar een heus themapark alias 'creatief kristallaboratorium': Swarovski Kristallwelten. Sinds de opening in 1995 hebben al meer dan tien miljoen mensen dit park nabij Innsbruck bezocht.

Swarovski-vestiging in Hong Kong - Wikimedia Commons

Eigenlijk zou je dus kunnen stellen dat Swarovski de meest uiteenlopende mogelijkheden van hun kernproduct heeft onderzocht en dat het bedrijf de bevindingen door de jaren heen op uitmuntende wijze heeft bewerkt tot marktconforme producten. Daarnaast is de onderneming door een aantal slimme bedrijfsovernames, zoals in 2007 nog de overname van het Amerikaanse kroonluchterbedrijf Schonbek Worldwide Lighting Inc., erin geslaagd hun prominente positie op de wereldwijde markt veilig te stellen.

Maar stilstaan en even rustig achterover leunen om te genieten van het succes is er voor Swarovski niet bij. Het concern is altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden om zich verder te ontwikkelen en zo de concurrentie voor te blijven. Voor Swarovski lijken de mogelijkheden eindeloos, al houdt het bedrijf naar eigen zeggen altijd de eerste missie van oprichter Daniel Swarovski in ere: "To constantly improve what is good".

Advertorial Financieren

Geld nodig?

Als startende ondernemer heb je vaak aanvullende financiering nodig. De Rabobank biedt starters mogelijkheden om een bedrijf te financieren.

Bekijk de mogelijkheden

Hoe staat het merk er nu voor?

Swarovski is de afgelopen eeuw gestaag doorgegroeid. Mede doordat het concern zich niet alleen richt op de verkoop van sieraden en andere luxe producten, heeft de economische crisis vooralsnog niet teveel vat gekregen op de financiële gesteldheid van het bedrijf. In 2010 doorbrak de wereldwijde jaaromzet voor het eerst de mythische barrière van twee miljard dollar. Een jaar later, in 2011, kwam er qua omzet bijna een miljard euro bij en eindigde de teller op 2,87 miljard euro. Van dat totaalbedrag was 2,22 miljard euro te danken aan de productie en verkoop van kristal.

De multinational ziet de rest van het jaar 2012 en 2013 dan ook met het nodige vertrouwen tegemoet. Er zijn in totaal circa 63.000 werknemers werkzaam bij de onderneming, van wie er 26.140 mensen werken voor het moederbedrijf. Het hoofdkantoor staat nog altijd in diezelfde plaats als waar het ooit werd opgericht (in het Oostenrijkse Wattens), maar Swarovski heeft ook grote vestigingen in onder andere de VS, China, Tsjechië en Jordanië.

Wat houdt de geheime formule in?

De precieze formule wordt niet voor niets nog altijd strikt geheim gehouden door Swarovski, maar zo langzaam maar zeker is er wel meer bekend geworden over het productieproces. Zo schrijft eHow dat Swarovski-kristallen tot stand komen door het gedurende een bepaalde periode sterk verhitten van natuurlijke mineralen en puur kwartszand.

Na het verhitten krijgen de kristallen tijd om goed af te koelen om zo het risico op eventuele imperfecties aanzienlijk te verkleinen. Dit materiaal bestaat overigens voor 32 procent uit lood, waardoor het officieel kristal mag worden genoemd.

Eenmaal voldoende afgekoeld worden de kristallen vermalen door het type machine dat ooit door Swarovski zelf is ontworpen. De typerende glans en schittering van Swarovski-kristallen is hoofdzakelijk te danken aan de precisie van deze machine; de kristallen hebben afzonderlijk van elkaar bijna honderd raakvlakken waarop licht kan vallen.

Eventueel wordt een speciaal metalen laagje aan het kristal toegevoegd, zodat het licht in alle kleuren van de regenboog kan worden teruggekaatst. Tot slot worden de kristallen gepolijst, zodat ze voor altijd hun authentieke Swarovski-glans behouden.

Inspirerende quote

Daniel Swarovski: "De schittering van mijn kristal raakt niet alleen de ogen, maar ook het hart."

Videos

Swarovski was nauw betrokken bij de productie van de film Black Swan:
 

Begin dit jaar werd de Swarovski Elements-campagne gelanceerd met deze commercial:

Gepubliceerd op:
19-07-2012

Wat vind je van dit artikel?

x2
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Eindelijk, vakantie! Dat heb je wel verdiend als ondernemer. Maar als jij lekker op vakantie bent, wie let er dan op de spullen die achterblijven in jouw bedrijf of in je bestelbus?

Zo bescherm je jouw spullen tijdens de vakantie

Goed voorbereid op vakantie gaan
Goed voorbereid op vakantie gaan

Het prestigieuze Ferrari spreekt al decennialang tot de verbeeling. Autocoureur en oprichter Enzo Ferrari, naar wie het merk is vernoemd, stond aan de basis van het succes van deze charismatische sportwagens van Italiaanse makelij.

Ferrari
De start van Ferrari

Overige onderwerpen

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.