Succesvol groeien? Ga slim met risico's om

Zo innoveren andere mkb-ondernemers

Na de start wil je verder groeien met je bedrijf. Lees hoe andere succesvolle ondernemers dat hebben aangepakt en doe er je voordeel mee. 

Starten > innoveren > groeien

Speciaal voor ambitieuze ondernemers heeft de Rabobank een serie artikelen en video's gepubliceerd over groei, vernieuwing en innovatie. Specialisten vertellen waar je op moet letten en ondernemers laten zien hoe zij dit hebben aangepakt. 

Nu je net gestart bent, is het de uitdaging om te innoveren en zo verder te groeien. Deze artikelen en video's helpen je daarbij. En denk niet dat innovatie vooral iets is dat bij grote bedrijven hoort, elke ondernemer moet daarmee aan de slag, vertelt ook Maarten Korz, innovatiespecialist bij de Rabobank. Hij geeft een concreet voorbeeld:

"Je hoeft geen Coolblue te zijn als het gaat om online beleving, maar misschien is het wél tijd om je webcare te professionaliseren." 

Het interview met Maarten Korz vind je hier terug. Enthousiast geworden? Hieronder vind je een selectie van de groei-content die de Rabobank voor je heeft gemaakt.

Ondernemers over innovatie

Ondernemers die vertellen hoe zij het hebben aangepakt, wanneer het even moeilijk was en hoe ze erin geslaagd zijn om verder te komen. Voor veel starters zijn die verhalen het meest waardevol. Zo interviewde de Rabobank onder meer Jos Scheffers van Kwekerij Zeurniet (en ja, dat is de echte naam). 

Advertorial geld nodig - financieren

Geld nodig?

Als startende ondernemer heb je vaak aanvullende financiering nodig. De Rabobank biedt starters een aantal mogelijkheden om een bedrijf te financieren.

Financiering voor starters 

Hij investeerde veel geld in een aardwarmteproject. Zijn kwekerij is daarmee niet alleen een stuk duurzamer geworden, hij heeft zo veel meer grip gekregen op de kostprijs van zijn kleurrijke producten.

  • De Rabobank ging langs bij maar liefst 40 ondernemers die ieder op hun eigen manier met vernieuwing bezig zijn. Hun verhalen en tips check je in deze video-reeks

Biopack Packaging

Jacob Kielman wil met Biopack Packaging de plastic afvalberg te lijf gaan. Hij doet dat met gerecycled karton. De ontwikkeling van zo’n nieuwe technologie gaat met vallen en opstaan, weet Kielman inmiddels. Dit zegt hij daarover:

“Ik vergelijk zo’n traject met een voetbalwedstrijd. Je incasseert een tegendoelpunt en denkt: gaat dit wel goed komen? Besef dat het erbij hoort en geef niet meteen op.”

Bedenk een goed idee

Misschien ben je, net als Jacob en Jos, al met je idee aan de slag. Misschien broed je nog op zo'n eureka-momentje. Ideeën bedenken vinden veel ondernemers in ieder geval lastig. Gijs van Wulferen laat in dit 6-stappenplan zien hoe je dat slim aanpakt.

Opvallend! Het begint niet zoals veel starters denken met een brainstormsessie, maar met timing. Stap 2 in het denkproces is het formuleren van een visie. Zo maak je de innovatie-opdracht namelijk concreet.

Gijs van Wulferen: "Concretiseer die ambitie. Wat moeten bijvoorbeeld de marges worden? Heb je nu een winstmarge van 30%, dan zit je niet te wachten op een nieuw product met een marge van nog maar 10%."


Test: kun jij vernieuwen?

Vernieuwen is nodig om ook in de toekomst winstgevend te blijven met je bedrijf. Maar ben je zelf eigenlijk wel uit het juiste hout gesneden om die stap te maken? Beantwoord 8 vragen en lees tips van experts en ondernemers voor het maken van je volgende stap.

Doe de gratis test



Je medewerkers in beweging

Heb je al medewerkers in dienst of ga je die binnenkort aannemen? Zorg er dan voor dat ook zij enthousiast raken om mee te denken over de toekomst van je bedrijf. Over het verbeteren van bedrijfsprocessen en het bedenken van nieuwe producten. Kim Spinder is innovatiestrateeg en vertelt erover in dit interview

Dat medewerkers zelden met eigen ideeën zouden komen, klopt volgens haar niet. Waar het volgens Spinder in veel bedrijven aan ontbreekt is een goed ondernemersklimaat.

Kim Spinder: "Medewerkers moeten elke verandering dan eerst voorleggen. Dat motiveert nauwelijks en vertraagt enorm."

Vernieuwing financieren

Tja, en dan komen we toch weer uit bij het geld. Want bij innoveren komen nu eenmaal ook kosten kijken. Op welke innovatie je ook mikt, zonder geld kom je geen steek verder. In dit artikel lees je 10 mogelijkheden die jouw vernieuwingsdrift kunnen financieren. Inclusief de voor- en nadelen.

Wat bijvoorbeeld te denken van...

  • vrienden en familie
  • een zakelijk lening
  • lening met een borgstellingskrediet
  • leasen
  • crowdfunding

Bekijk alle artikelen en video's over vernieuwen op deze pagina. Laat je inspireren en zet de volgende stap met je bedrijf. 

Bijgewerkt op: 28-06-2019

Wat vind je van dit artikel?

x3
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Het Italiaanse Moleskine is een bedrijf met een rijke geschiedenis. De onderneming zelf bestaat pas sinds 1997, maar de stijlvolle opschijf- en schetsboekjes hebben in no time een trouwe schare fans weten te verwerven.

De start van Moleskine thumb
De start van Moleskine

Overige onderwerpen

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.288 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.