De start van Ben Akkerman | Eyeclusive

De start van Ben Akkerman | Eyeclusive

Leeftijd doet er niet toe, bewijst 'starter' Ben Akkerman. Hij opende op z’n 74ste een nieuwe zaak. Deze excentrieke Rotterdammer haalt juist energie uit zijn onderneming. Hij werkt zes dagen per week in zijn kleurrijke brillenwinkel Eyeclusive en onderscheidt zich door zijn artistieke collectie. 'Ik verkoop brillen met een verhaal.'

Naam: Ben Akkerman
Bedrijf: Eyeclusive
Actief in: retail
Gestart in: 2015
Website: Eyeclusive.nl 

Wie komt er nu op het idee om ver na zijn pensioengerechtigde leeftijd nog een winkel te openen?
"Haha, ik dus. Ik heb vorig jaar alle moed verzameld en mezelf ingeschreven bij de KvK. Ik was euforisch! Ik zie mezelf nog de weg oversteken naar de Rabobank. Ik voelde me echt een starter en dat is niet naïef of grappig bedoeld. Ik zei met een serieus gezicht tegen de dames: ik kom een startersrekening openen. Daar werd om gelachen, maar ik werd vreselijk leuk ontvangen. En goed begeleid. En nu heb ik zelf een winkel in elkaar getoverd."

De start van Ben Akkerman | Eyeclusive - sfeerbeeld 1

Die winkel? Dat is Eyeclusive op de Nieuwe Binnenweg. In Rotterdam natuurlijk, waar de naam Ben Akkerman al decennia een begrip is. De excentrieke brillenverkoper (75) droomde als tiener van de kleinkunstacademie, maar werd door zijn strenge vader, een opticien, naar de optiekopleiding gedirigeerd. 

En zie: dat bleek lang niet zo erg als gedacht. Hij mocht direct brillen ontwerpen en leerde er hoe het oog in elkaar zat. Van dat optiekvak kon hij wel iets leuks maken, bedacht hij. Zijn eerste missie was om alle opticiens uit die vreselijke witte jassen te helpen, want je bent kunstzinnig of niet. Hip en modieus moest het vak worden. 

Dat lijkt u gelukt te zijn. De ouderwetse opticien is inmiddels bijna volledig uit het straatbeeld verdwenen.
"Klopt, maar ik heb er ook lang voor gestreden. Natuurlijk is het de bedoeling dat je met een bril goed kunt zien, maar ik wil toch vooral dat je er ook leuk uitziet. Dat was destijds, in de jaren '60, vloeken in de kerk. Een opticien gedroeg zich als een soort oogarts inclusief doktersjas. Maar ik deed leuke kleding aan en wilde dat iemand goed werd gestyled met een bril die bij zijn outfit paste."

In dat opzicht zijn u en uw winkel de overtreffende trap van uw ideaalbeeld: veel kleurrijker en modieuzer kan haast niet.
"Ik ben enorm onderscheidend ten opzichte van de rest, dat zit ook in mijn karakter. Ik verkoop een aparte collectie die een beetje kunstzinnig is. De winkel ziet er ook niet uit als een brillenwinkel."

“Uit mijn periode als kunstenaar heb ik nog veel schilderijen, ik wilde dat de winkel de uitstraling van een atelier kreeg. De vloer ziet er ook uit alsof ik altijd aan het schilderen ben. Ik heb een lange stamtafel waaraan iedereen koffie komt drinken en kletsen.”

'Ik werk zes dagen per week, ben al anderhalf jaar niet vrij geweest. Maar dat wil ik ook niet.'

"Ik werk zes dagen per week, ben al anderhalf jaar niet vrij geweest. Maar dat wil ik ook niet. Ik ben hier graag. Ik heb hier de mooiste koffiemachine staan, het mooiste geluid, mijn kunst om me heen. Dit is mijn manier van leven, dit is mijn tweede huis. Zo wil ik ook mensen tegemoet treden. Je moet het hier fijn vinden, het moet hartverwarmend zijn. Dan is het niet echt werken."

We gaan even terug in de tijd, want Eyeclusive is niet uw eerste brillenwinkel.
"Ik werkte zo'n twintig jaar bij mijn vader in de zaak. Begin jaren '80 ging ik scheiden van mijn vrouw, dat was not done in mijn familie. Ik ben vervolgens door mijn vader en broer uit de zaak gezet en kwam op straat te staan. Letterlijk."

"Ik heb even gezworven en dan leer je jezelf wel goed kennen. De rode draad in mijn leven is om te strijden en door te vechten. En dat heb ik gedaan. Ik ben een eigen winkel begonnen aan de Kruiskade. Die winkel werd een begrip in Rotterdam."

Die Akkerman-winkel is er nog steeds en toch begint u een nieuwe winkel?
"De winkel draagt nog altijd mijn naam, al werk ik er al lang niet meer. Ik mag die naam ook niet voeren. Mijn eigen naam! Ze hebben ook nog heel lang mailingen verstuurd met mijn naam eronder. Iedereen dacht dat ik er nog werkte."

De start van Ben Akkerman | Eyeclusive - sfeerbeeld 2

Waarom bent u daar weggegaan?
"Ik kreeg tien jaar geleden gezondheidsproblemen, een longziekte, en besloot de winkel te verkopen. Ik was alleen te goed van vertrouwen, ben aan alle kanten belazerd. Ik dacht dat ik met pensioen kon, maar bleek helemaal geen geld meer te hebben. Ik was plots ridder te voet."

Hoe bent u weer opgekrabbeld?
"Ik heb overal gesolliciteerd, maar werd uitgelachen. Ik ben toch een soort icoon in dit vak, iedereen in de branche kent me. Het idee was: die Akkerman zit z'n geld te tellen, die wil ik niet naast me in de winkel hebben. Nou ja, dan niet. Ik heb een atelier gehuurd en ben gaan schilderen. Mijn meisje werkte in een schoenenzaak, daar konden we van leven."

"Na ruim drie jaar werd ik gebeld door de nieuwe eigenaar van mijn oude winkel, die failliet dreigde te gaan. Of ik terug wilde keren in loondienst om de winkel weer op te bouwen. Dat lukte, maar na vier jaar begon het management te zeuren dat ik te oud was en dat mijn brillensmaak te extreem was. Maar dat zit juist in mijn DNA! Anders kan ik me niet onderscheiden. Toen ben ik voor mezelf begonnen: Eyeclusive."

Hoe verliep de start?
"Ik opende de zaak op de Nieuwe Binnenweg, een artistieke buurt. Hier ben ik op mijn plek, dit past bij me. Ik ben mijn plekje in Rotterdam aan het heroveren. Het gaat veel vlotter dan ik had verwacht. Best verrassend, daar word ik heel blij en energiek van."

'Kom met een duidelijk verhaal en zorg dat jouw visie ook bij je persoonlijkheid past.'

Wat is het geheim?
"Dat is er niet. Gewoon beginnen en iedereen die binnenkomt met open vizier tegemoet treden. Verder moet je zorgen dat je een collectie bij elkaar krijgt die past bij de buurt en bij wat je zelf wil zijn. De brillen die ik verkoop hebben een verhaal. Dat vertel ik en dat wordt door klanten als prettig ervaren, want dat gebeurt niet veel. Met de meeste klanten heb ik direct een klik. Iedereen die hier een bril koopt, gaat blij de deur uit."

Wat is de sleutel tot succes geweest?
"Ik heb naamsbekendheid in Rotterdam, dat helpt, maar ik ben vooral duidelijk in wat ik wil zijn. Ik verkoop geen bekende of dure merken, ik doe geen acties, geen tweede bril gratis, daarmee onderscheid je jezelf niet. Ik probeer een eigen formule neer te zetten."

Wat is uw advies aan ondernemers?
"Kom met een duidelijk verhaal en zorg dat jouw visie ook bij je persoonlijkheid past. Ik zie nu veel opticiens die er een hippe winkel van maken, maar dat zelf niet zijn. Dat gaat nooit echt een succes worden. Als jouw winkel een bepaald artistiek gehalte heeft, moet je dat óf zelf ook hebben, óf de mensen die in jouw winkel werken."

U kunt moeilijk met een Ray Ban-bril in de winkel gaan staan toch?
"Hahaha, nee, dat zou belachelijk zijn. Je moet uitstralen wie je bent. Maar dat kan ook een andere richting op, dit is toevallig mijn kant. Ik profileer me doordat ik bijzondere brillen verkoop waar je blij van wordt."

De start van Ben Akkerman | Eyeclusive - sfeerbeeld 1

"Als je brillen verkoopt die niet opvallen, wordt er nooit over je gesproken. Als iemand hier een bril koopt, gaat iedereen in zijn of haar omgeving daar iets van zeggen. Dan valt je naam en zo bouw je iets op."

Heeft u het afgelopen jaar weleens gedacht: waar ben ik aan begonnen?
"Zeker, maar ik ben een doorzetter. En ik durf veel. Als ik een bril mooi en bijzonder vind, koop ik 'm in. Dan denk ik niet na of ik het product wel ga verkopen. Het verrassende is, die extreme exemplaren verkoop ik het snelst. Ze zijn namelijk nergens anders te koop. Er zit een risico aan, dat besef ik wel degelijk."

"Vorig jaar februari zat ik hier alleen in de winkel. Het regende en op dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag kwam er niemand binnen. Niemand! Op zaterdag zag ik eindelijk een stel, maar dat klaagde dat ik geen bekende merken verkocht. Ze vonden het een waardeloze winkel. Toen kneep ik 'm wel hoor, ik twijfelde behoorlijk."

En wat was uw oplossing?
"Niet defensief reageren door brillen in de aanbieding te doen, maar in de aanval. Ik kocht een heel bijzonder merk uit Berlijn in, Kuboraum. Het is een moeilijke collectie, maar ik ben er weg van."

"Als de ontwerper de brillen klaar heeft, laat hij ze gecontroleerd verbranden of bewerkt hij ze met een beiteltje, als een soort sculptuur. Ik heb een deal met ze gesloten en binnen een week had ik acht brillen verkocht. Nu ben ik hun beste dealer van Nederland. Het bleek een goede les: de strijd aangaan!"

'Blijf je eigen koers varen. Als je iets graag wilt, doen! Mijn vader zei al: willen is kunnen. Zo simpel is het.'

Welke eigenschappen moet een ondernemer nog meer hebben?
"Je moet heel erg geloven in wat je aan het opzetten bent. Ook als het tegenzit: niet in paniek raken, maar er juist een schepje bovenop doen. Je moet altijd een goede indruk achterlaten, ook als het publiek jouw formule niet leuk vindt. Dat krijg je bijna altijd terug. Blijf verder je eigen koers varen. Als je iets graag wilt, doen! Mijn vader zei al: 'Willen is kunnen'. Zo simpel is het."

Heeft u nog ambities?
"Jazeker! Ik ben dan wel 75 en heb een longprobleem, maar ik verzaak geen dag. We groeien harder dan gedacht en ik wil er graag een jong iemand bij die past in dit concept. Als ik ooit de wereld moet verlaten, wil ik dat er een volwaardige winkel staat met een artistiek profiel, met exclusieve brillen waar het publiek bewust naar zoekt. En vooral niet zwichten voor de commercie."


Ben Akkerman | EyeClusiveMeer weten over Ben en Eyeclusive? Volg hem dan op:

Gepubliceerd op:
26-04-2017

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Gratis PDF's voor starters

Gratis whitepapers voor startende ondernemers

Alle informatie die je nodig hebt in één PDF: met deze whitepapers ga je goed voorbereid van start met je bedrijf:

  • Ondernemingsplan in 10 stappen
  • Bedenk de perfecte bedrijfsnaam
  • Bereken je uurtarief
  • Een administratie opzetten doe je zo
     

Download gratis PDF

Marktcijfers nodig?

Mijn branche promo

Ga jij starten als zorgverlener, restauranthouder, freelancer of (web)winkelier? Weet welke zaken er spelen in je branche om goed van start te kunnen gaan.

Ik wil meer weten over mijn branche

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.