Bierbrouwerij startup

De start van | Bird Brewery

“Pak alle kansen aan, je leert vanzelf prioriteiten stellen.” Dat is het advies van bierbrouwers Ralph van Bemmel en Rik van den Berg van Bird Brewery. Ze zijn pas twee jaar bezig, maar de prijswinnende bieren met vogelnamen vliegen massaal de brouwerij uit.

Naam: Ralph van Bemmel en Rik van den Berg
Bedrijf: Bird Brewery
Actief in: biersector
Gestart in: 2016
Website: birdbrewery.com
Webshop: shop.birdbrewery.com

De Rumoerige Roodborst, Fuut Fieuw, Nognietnaar Huismus, Datisandere Koekoek – de speciaalbieren van Bird Brewery vallen niet alleen op door de smaak, maar ook door de namen. Oprichters Ralph van Bemmel en Rik van den Berg kenden elkaar van de bieropleiding; Ralph is enthousiast vogelaar, Rik groeide op in de Oostvaardersplassen. Hun liefde voor bier, natuur en vogels leidde tot de naam Bird Brewery. Ralph: “De vogels zijn een mooie kapstok voor biernamen.”

Ralph van Bemmel van Bird Brewery

Hoe zijn jullie begonnen?

“We hebben vooraf direct gezegd: we willen kwaliteit maken. We wilden alleen brouwen bij de beste brouwers. Als dat niet lukt, gaan we het ook gewoon niet doen. En dan is het een kwestie van deze brouwers benaderen. Daarna telkens een stapje vooruit, je bier perfectioneren, het bedrijfsproces verbeteren. Je bereikt de overkant alleen als je vooruit blijft gaan.”

Professioneel brouwen doe je niet even thuis, hoe pak je dat aan?

“We zijn gestart bij Kees Bubberman, hij was net een nieuwe brouwerij begonnen. Hij maakt heel mooie bieren, is een grote internationale naam. Iemand waar we tegenop kijken. We waren zijn eerste huurbrouwer. Huurbrouwen is een goede manier om te starten. We brouwen nu veel bij Jopen, ik weet niet wat hun ketels kosten, maar dat zal enkele miljoenen zijn. Dat kan je als startende ondernemer niet zomaar investeren. Op deze manier kun je brouwen, kwaliteit waarborgen en zonder al te gekke risico’s je eerste stappen maken.”

Je hebt recepten geoefend, alle inkoop gedaan, dan gaat alles in de ketel.... stress?

“We hadden via de webshop de eerste batch bier vooraf al verkocht, nog voordat we het gebrouwen hadden. Als het brouwen zou mislukken, is je investering weg. Dat was wel spannend. Het is de eerste keer dat je de installatie gebruikt, de eerste keer dat je in zo’n grote ketel brouwt: 2500 liter is veel bier. Toen het eruit kwam, bleek het bier echt goed. Heel gaaf dat het in de smaak viel. Dat was de Rumoerige Roodborst, nog steeds onze hardloper. In de bierwereld wordt-ie heel hoog aangeschreven, hij heeft veel prijzen gewonnen.”

"De eerste batch bier was verkocht voordat die gebrouwen was. Als het brouwen zou mislukken, is je investering weg."

Hoe hadden jullie de financiering geregeld?

“Deels dus door het bier vooraf al te verkopen. Verder hebben we voor onze eerste gebrouwde batch aan crowdfunding gedaan en een krediet bij de Rabobank afgesloten. Als brouwerij heb je vooral voorraad nodig en die voorraad kost geld. We zijn nu samen met de bank aan het kijken naar vervolgstappen om een eigen horecalokaal te openen.”

"De financiering? Vooraf al verkopen, crowdfunding en een krediet bij de bank."

Bierbrouwerij Bird Brewery

Ben je tegen moeilijkheden aangelopen?

“Ja, zeker! Met de opslag van het bier bijvoorbeeld. De tweede keer dat we brouwden - dat was bij Jopen in Haarlem - hadden we twee batches van 6000 liter. Dat is best veel. We hadden natuurlijk over de opslag nagedacht, maar de praktijk blijkt toch anders.

Uiteindelijk zijn we bij een boer beland die wortels teelt. Hij had zijn schuur leeg staan, daar konden we de pallets kwijt. Dat gold ook voor het glaswerk, dat we uit China hadden gehaald. Dat bleek ook veel meer dan gedacht. Hadden we slecht ingeschat. Zit je dan plots met een volle schuur bij een wortelboer. Toen kwamen de wortels weer en moesten we de opslag uit. Stonden we bijna op straat met veertig pallets bier. Dat was niet leuk geweest."

Wat heb je ervan geleerd?

“Ik kan er nu om lachen, en ik vind dat je als ondernemer er op het moment zelf ook wel om moet kunnen lachen. Je moet het alleen wel regelen. Deden we ook, we hadden binnen een dag een opslag gevonden. Heel adhoc, maar dat zijn problemen waar je continu tegenaan loopt. Er is veel nieuw, er verandert veel in je bedrijf, je groeit hard. Er gaat veel goed, soms moet je problemen op het laatste moment tackelen. Belangrijk is dat je je blijft ontwikkelen en stappen blijft maken. Daar hoort ook bij dat je soms niet alles kan overzien.”

Onderweg wel eens getwijfeld?

“Nee, dat niet. Wel dat het soms gewoon te druk is. Dat je denkt: hoe gaan we dit in hemelsnaam doen?”

Hoe kom je daaruit?

“Gewoon doen. Je moet bezig blijven, uiteindelijk komt dan bijna alles wel goed. Je leert vanzelf prioriteiten stellen, wat voorrang moet hebben en wat je kunt afzeggen of uitstellen. Keuzes maken. Tegelijkertijd moet je in het begin wel heel veel aanpakken. Gewoon kijken wat het oplevert. Soms valt het tegen, soms blijkt het te gek. Je moet het dus ook gewoon proberen.”

Heb je iets gedaan, waarvan je denkt: dat hadden we anders moeten aanpakken?

“We hebben ons vergist in de bierfestivals. Daar zijn er tegenwoordig veel van, en dat is erg gezellig en leuk om te doen. Maar het kost ook veel tijd. In het begin hebben we tegen alles ja gezegd: we vonden het zonde om over te slaan. Maar op een gegeven moment moet je gaan kiezen. Een paar festivals goed doen, in plaats van overal zijn en het dan op halve kracht doen. Nu zijn we iets terughoudender. Je hebt maar een x-aantal uur in de week, je kunt niet alles doen.

"Pak als starter in het begin alles aan. Als het goed is heb je daar ook de tijd, lol en energie voor. Later ga je keuzes maken."

Ik zou trouwens iedere startende ondernemer aanraden om in het begin juist wel alles te doen, om er vol in te duiken. Als het goed is, heb je daar het eerste jaar ook de tijd, lol en energie voor. Op een gegeven moment merk je dat je groeit, dat er steeds meer dingen bij gaan komen en moet je vanzelf keuzes gaan maken.”

Er is veel concurrentie, hoe vecht je je erin?

“Zeker in de grotere steden poppen de microbrouwerijen uit de grond. Maar het is geen nare markt, iedereen gunt elkaar wel iets. Het is vooral een groeimarkt en daar moeten we met z’n allen induiken. Een groot verschil met tien jaar geleden. Toen was je al blij als er Belgisch bier op de tap was, nu zie je bij ieder café een grote keuze aan speciaal bier.”

Hoe onderscheid je je?

andres

Hulp nodig bij je ondernemingsplan?

Deze gratis voorbeelden van de Rabobank helpen jou met het maken van een goede start.

Bekijk jouw voorbeeldplan

“We zijn online erg sterk, Facebook is bijvoorbeeld heel groot, dat is echt een belangrijke factor. Verder versturen we mailings en persberichten en hebben we een eigen marketingstijl.

Het helpt dat we ongelooflijk veel prijzen hebben gepakt het laatste jaar, zowel in Nederland als internationaal. Dat zegt niet alleen iets over de kwaliteit van je bier, maar helpt ook makkelijker binnen te komen bij verkopers. Zij moeten iets over het bier kunnen vertellen, want zij moeten weer het aan hun klanten verkopen. Daar helpt marketing bij, prijzen, filmpjes, glaswerk, alles eromheen.”

En de naam.

“Klopt, de vogelnamen spelen een grote rol om bezoekers te triggeren. Het zijn herkenbare woordgrapjes met vogels. In een slijterij of café met veel keuze, bestellen veel mensen bier op naam. Deed ik vroeger ook. Op festivals gniffelen bezoekers regelmatig om onze namen. En proberen ze het bier. Dan moet de kwaliteit uiteraard wel goed zijn.”  

Heb je tips voor startende ondernemers?

“Ga het gewoon doen. Heel veel doen, blijven ontwikkelen en continue stappen maken. Zorg dat je weet wat de risico’s zijn. Als je deze risico’s een beetje inperkt, mag je best vaak op je bek gaan. Daar leer je alleen maar van. Dan komt het vanzelf goed.”

Zelf een goede tip gehad?

“Als je echt je eigen bedrijf wilt starten en er serieus verder mee wil, bedenk dan goed of het enigszins mogelijk is om hier je brood mee te verdienen. Bij webshops kan dit lastig zijn, maar maak vooraf de inschatting: is het reëel dat het een goedlopend bedrijf wordt?”

Hoe zie je Bird Brewery over drie jaar?

“We droomden van een eigen proeflokaal en uiteindelijk brouwerij. Daar zijn we weer een stap dichterbij. We hebben net een pitch van Staatsbosbeheer gewonnen voor het House of Bird in het Diemerbos. Aan de rand van Amsterdam openen we begin 2019 onze officiële brewpub, een gave plek waar natuur, bier, duurzaam eten en activiteiten samen komen.”



Ralph van Bemmel van Bird BreweryMeer weten over Ralph? Volg hem en Bird Brewery:

Facebook 
Instagram 

 


Wil je ook een sterke start maken? De Startversterker is een gratis tool met tests en tips voor elke startende ondernemer. 

Gepubliceerd op:
19-06-2018

Wat vind je van dit artikel?

x6
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 1.600 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.