Crisp

De start van | Crisp

De oprichters van de online supermarkt Crisp geloven in ‘goed eten en lekkere, verse producten’. Ze vochten zich met hun bedrijf binnen een half jaar in de door grote spelers gedomineerde retailmarkt. 

Naam: Michiel Roodenburg
Bedrijf: Crisp
Actief in: Retail
Gestart in: 2018
Website: Crisp.nl
App: Via Google Play en de App Store 

Verse producten die je normaal bij verschillende specialisten koopt, bezorgt Crisp bij je thuis, zegt Michiel Roodenburg. Hij richtte vorig jaar de nieuwe online supermarkt op met zijn compagnons Tom Peeters, Eric Klaassen en René Bink.

De retailmarkt is volop in beweging. Online boodschappen doen wordt steeds populairder, zagen ze. Het ambitieuze kwartet lanceerde een nieuw concept waarin het draait om verse, gezonde kwaliteitsproducten. Doel: de bron van het voedsel moet voor elke klant duidelijk zijn.

Waarom de keuze voor deze producten?

“We hebben allemaal een passie voor voedsel. We geloven in goed eten en verse producten. We hebben jonge kinderen, prioriteiten veranderen. We willen graag samen lekker en gezond eten, maar hebben niet de tijd om elke dag het dorp in te gaan of stad en land af te zoeken naar mooie producten. Dat willen we voor iedereen toegankelijk maken door dit thuis te laten bezorgen. De retailmarkt verandert en we zagen een kans: niet alleen hoe mensen kopen, van offline naar online, maar er is ook een verandering in wat mensen kopen. 

Authentiek is een beetje een misbruikt woord, maar voedsel moet vers zijn en er moet transparantie zijn over waar het vandaan komt. Dat kan, maar dan moet je alles anders doen. Je businessmodel anders inrichten, goede leveranciers voor bepaalde producten zoeken en de app aanpassen. Die combinatie trok ons over de streep en onderscheidt ons.”

Crisp online supermarkt

Waarom heb je de tussenhandel eruit gehaald?

“Vanwege de versheid en authenticiteit. Elke schakel die je ertussenuit haalt is een verkorting van de keten. Dat geeft minder ruis en meer grip. En de producten zijn beter geprijsd omdat we rechtstreeks inkopen.”

Terug naar de start. Waar begin je aan? 

“Ha, het is inderdaad een enorme ambitie. We wilden gelijk iets optuigen dat een volledig assortiment en gemak biedt. Mensen moeten alles bij ons kunnen bestellen. Dat betekent veel investeren in de gebruikservaring, een warehouse nodig, een app en daarvoor hadden we kapitaal nodig uiteraard..”

"Leg alles duidelijk vast. Met goede afspraken voorkom je misverstanden."

Hoe pak je dat aan? 

“We zijn heel methodisch en werken erg planmatig. We hebben een plan gemaakt en dat doorgerekend. De werkelijkheid is uiteraard weerbarstiger, maar we hebben bij ieder afzonderlijk onderdeel van de business gekeken hoe we het willen inrichten. Willen we bijvoorbeeld een eigen app bouwen of dit uitbesteden? Elke maand maak je een plan, gebaseerd op het plan voor de lange termijn. Telkens herijk je: waar staan we, moeten we aanpassen of niet. Hierdoor kun je makkelijk overleggen en heb je snel overzicht.” 

Hoe is de onderlinge samenwerking?

“Vanaf de start hebben we heel duidelijk afgesproken wat ieders verantwoordelijkheidsgebied is. Daarnaast hebben we vooraf lang stilgestaan bij wat we doen als de meningen verdeeld zijn. Wat gebeurt er dan, welk mechanisme treedt in werking? Als er nu een meningsverschil is komen we er snel uit, want we hebben vooraf de spelregels bepaald. Bij belangrijke beslissingen moeten drie van de vier voor zijn. Met goede afspraken voorkom je misverstanden.” 

Crisp

Hoe heb je de durfinvesteerders aan boord gekregen? 

“We hadden startkapitaal nodig om het product te gaan testen. We hadden onder meer een app nodig, leveranciers en bezorging in Nederland. Er stond nog niks, alles moest geregeld zijn. Om goed te testen wilden we minimaal 800 artikelen aanbieden en zes dagen per week leveren. Dan pas kun je echt ontdekken wat de klant ervan vindt.”

We hebben een uitgebreid plan geschreven en zijn gaan rekenen. Welk kapitaal willen we uit de markt trekken en wie zijn de mogelijke investeerders? De meeste bedrijven en startups testen klein en bouwen dan uit. Maar we kunnen niet een halve ervaring testen. Dus hebben we de stoute schoenen aangetrokken en het direct groot aangepakt. Daar hadden we dus wel meer kapitaal voor nodig. We hebben een pitch gemaakt en zijn de hort op gegaan. Benaderen, pitchen, overtuigen! Dat heeft ons voor nu € 3.000.000 opgeleverd.”


Michiel Roodenburg 

Meer weten over Michiel Roodenburg en Crisp? Volg het bedrijf ook op 


 

Wat gaf de doorslag denk je?

“Bedenk welke vragen je gaat krijgen en hoe je die gaat ondervangen. Dat komt allemaal terug in ons team. We hebben stuk voor stuk een andere achtergrond met verschillende expertises, veel vragen konden we daarom met een bepaalde autoriteit beantwoorden. Dat geeft investeerders vertrouwen. We wilden na de zomer de pilot draaien en voor de kerstperiode live gaan. Je merkte dat we onderweg elke mijlpaal haalden en dat gaf vertrouwen bij investeerders.”

"We zijn heel methodisch, werken erg planmatig. Telkens herijk je: waar staan we, aanpassen of niet?"

Hebben jullie nog bij banken aangeklopt?

“De banken vonden in deze fase het risico te groot, maar de Rabobank dacht gelukkig wél met ons mee. Heel prettig. Als we in de toekomst met geleend geld willen werken, zijn die mogelijkheden bij de Rabobank groter dan bij andere spelers. Je ziet veel functionaliteiten en faciliteiten voor starters, mochten we daar behoefte aan hebben.”

Crisp app

Welke starterslessen heb je opgedaan? 

“Dat je alles duidelijk moet vastleggen. We zijn met z’n vieren, besluiten nemen we gezamenlijk. Je hebt niet één kapitein, dus moet je goed vastleggen wat de koers is. Wat gaan we doen, wie gaat het doen, wanneer gaan we het doen en hoe gaan we het doen? Wat zijn de spelregels en hoe vind je gezamenlijk een uitweg bij conflicten?”

Heb je tips voor startende ondernemers? 

“Er zijn twee dingen die ons enorm hebben geholpen. Ten eerste hebben we het team goed geformeerd. We konden heel veel vragen ondervangen omdat we veel expertise hadden. Later hebben we dit uitgebreid met expertises van andere bedrijven. Dit geeft vertrouwen naar investeerders en klanten en helpt enorm met betrekking tot credibility.

"Voedsel moet vers zijn en er moet transparantie zijn over waar het vandaan komt."

Verder hebben we gelijk op een hoger startkapitaal ingezet. Dat is niet de gebruikelijke route in Nederland, maar laat je er niet door tegenhouden. Er is meer mogelijk dan je denkt. Leg jezelf niet vooraf al beperkingen op. Als het niet kan, hoor je het vanzelf. We hadden het ook op de conventionele manier kunnen doen door klein te beginnen. Dat hoeft niet. Daar kwamen we alleen maar achter door het te proberen.” 

Wat zijn jullie ambities voor over drie jaar?

“Ik hoop dat we dan een gevestigde speler zijn in Nederland. We hebben een team dat ervoor gaat, verkopen prachtig lekker eten. En dat we de sfeer en dynamiek die we nu hebben, weten over te dragen op onze klanten.” 

Gepubliceerd op:
17-05-2019

Wat vind je van dit artikel?

x6
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.