De start van Erwin van der Vlist en Patrick van der Mijl | Speakap

Bijgewerkt op 01 juli 2017
9 min  leestijd
2.268
Auteur: Marieke Leijnen
De start van Erwin van der Vlist en Patrick van der Mijl | Speakap

Met één druk op de knop iedereen binnen je bedrijf bereiken. Met het interne communicatieplatform Speakap verbinden Erwin van der Vlist en Patrick van der Mijl organisaties met veel non-desk medewerkers. In een paar jaar zijn de ondernemers Nederland bijna ontgroeid, de volgende stap is het wereldtoneel. 'Onze droom is met Speakap realiteit geworden.'

Naam: Erwin van der Vlist en Patrick van der Mijl
Bedrijf: Speakap
Actief in: interne communicatie
Gestart in: 2011
Website: Speakap.com 

Erwin van der Vlist (31) en Patrick van der Mijl (30) werkten tien jaar geleden in een supermarkt en ondervonden hoe lastig het was om alle medewerkers, voornamelijk parttime studenten, te bereiken. 

Social media stond nog in de kinderschoenen - er was geen Facebook of WhatsApp - iedereen was nog aan het Hyven en er werd nog met bellijsten gewerkt.

Hoe makkelijk zou het zijn als er een community was waarin iedereen online met elkaar kan communiceren, dacht het duo. Een community waarin medewerkers eenvoudig nieuwsitems, roosters of mededelingen kunnen rondsturen.

Een paar handige vakkenvullers bouwden een tool en die werkte fantastisch. Een paar jaar later, als Patrick en Erwin zijn afgestudeerd, ontwikkelen ze het idee door. 

 

Image
Erwin van der Vlist en Patrick van der Mijl | Speakap

Patrick: "We hebben al onze spaarcenten bij elkaar geschraapt en het bouwen van de applicatie uitbesteed. Zo is het balletje gaan rollen en inmiddels is onze droom met Speakap realiteit geworden."

Voor wie is Speakap precies bedoeld?
Erwin: "Het communicatieplatform is gericht op organisaties met veel non-desk medewerkers. Deze mensen hebben geen vaste werkplek, zakelijke computer of telefoon waardoor het lastig kan zijn om met hen te communiceren. Dat vergemakkelijken wij met ons platform." 

Hoe moeten we dat concreet zien?
Erwin: "Een van onze klanten is De Bijenkorf. Eén communicatieomgeving, bereikbaar via onze app of computer, verbindt alle medewerkers met elkaar. Daarbinnen zijn weer verschillende groepen aangebracht. De informatie moet wel relevant zijn. De herenkledingafdeling in Amsterdam heeft geen behoefte aan nieuws over de keukenafdeling in Utrecht." 

Een soort intranet 2.0?
Erwin: "Dit is echt een niche. Wij richten ons op de non-desk medewerkers in de branches retail, hospitality, transport en health care. We zijn niet actief bij banken of verzekeraars waar de medewerker de hele dag achter zijn computer zit en meer zal hebben aan intranet." 

'Het adoptielevel van Speakap is heel hoog: je hebt geen uitleg nodig om ermee te kunnen beginnen.'

Patrick: "We hebben geprobeerd de privébeleving van social media, zoals we die kennen van Facebook, Twitter en WhatsApp, naar de zakelijke markt te brengen. Met een duidelijke reden: gemak en herkenbaarheid." 

Erwin: "De medewerkers van de organisaties die gebruikmaken van ons platform zijn voornamelijk freelancers, parttimers of scholieren – negentig procent is actief in de frontlinie." 

Patrick: "Iedereen is gewend met Facebook te werken, ook mijn moeder. Als je dat als uitgangspunt neemt, weet je dat het product kan slagen en dat het adoptielevel heel hoog zal zijn. Je hebt geen uitleg nodig om met ons product te kunnen beginnen." 

Bedrijven maken al WhatsApp-groepen aan om hun personeel te bereiken. Wat voegen jullie toe?
Patrick: "WhatsApp is geschikt voor kleinere groepen en voor privégebruik. Organisaties die van Speakap gebruikmaken, hebben duizenden mensen in dienst. Hoe ga je dan de communicatie structureel en efficiënt inregelen? Dat lukt niet met WhatsApp." 

 

Image
Erwin van der Vlist en Patrick van der Mijl | Speakap

Hij vervolgt: "Als er personeel uit dienst gaat, wie verzekert jou dat de medewerker uit de groep verdwijnt? De regie daarop is heel lastig. Wij geven met Speakap die controle terug aan de organisatie. En privé en zakelijk lopen niet meer door elkaar." 

Erwin: "Ik zie het ook als een vorm van goed werkgeverschap. Waarom gebruikt men WhatsApp op de werkvloer? Omdat het bedrijf zijn medewerkers geen alternatief biedt. Met Speakap is dat er nu wel."

Het is nu zes jaar na jullie start. Hoe kijk je terug op de verwachtingen van toen?
Erwin: "We staan er nu veel realistischer in. Zes jaar geleden trokken we de eerste investeerder aan. Papier is gewillig: je ziet een enorme groei, maar enterprisesales is een zaak van lange adem. Ook de technische ontwikkeling duurde een stuk langer dan we vooraf hadden ingeschat." 

Hoe hebben jullie die periode beleefd?
Erwin: "Ontzettend spannend! Het was en is een continu leerproces waar je met z'n allen inrolt. Een product dat je constant bijslijpt. Het was een jarenlang proces: kijken wat het beste werkt om met je product aansluiting te vinden bij dit soort organisaties. Een kwestie van trial and error."

'Onze starterstip: zorg dat kwaliteit vooropstaat en neem de juiste mensen aan. Dat is key om iets op te bouwen.'

Hebben jullie tips voor starters?
Patrick: "Onze kracht is dat kwaliteit voorop staat en dat begint bij het aannemen van de juiste mensen. Dat is key om met z’n allen iets op te bouwen. Je kunt met z'n tweeën nog zo goed zijn, maar om kwaliteit te garanderen heb je de beste mensen nodig." 

Erwin: "Hoe hoog de nood ook is, doe daarin geen concessies." 

Patrick: "Natuurlijk zijn goede mensen duurder, en als je gaat starten wil je goedkoop uit zijn, maar onze ervaring is dat het zich op lange termijn uitbetaalt. Als je ziet wat wij uiteindelijk hebben neergezet en wat voor hoge standaard dit vertegenwoordigt, kun je dat alleen maar met de beste mensen doen." 

Zijn jullie zelf in een valkuil gestapt?
Patrick: "Wij wilden bij de start zo snel mogelijk iets neerzetten met zo weinig mogelijk middelen. Daar hebben we een prijs voor betaald. We hebben destijds junior mensen aangenomen bij de ontwikkeling van het product. Maar we leerden al snel dat we moesten switchen en mensen aan moesten nemen met veel ervaring. Daar hebben we de portemonnee voor getrokken en dat betaalde zich dubbel en dwars terug." 

 

Image
Erwin van der Vlist en Patrick van der Mijl | Speakap

Nog meer lessen geleerd?
Patrick: "Dat ondernemen een enorme rollercoaster is. Je hebt euforiemomenten, maar je moet snel terug naar de focus op het resultaat." 

Kun je een voorbeeld noemen?
Patrick: "Neem een investeringsronde. Dat lijkt soms in een korte tijd te gebeuren, maar is vaak een traject van zes tot twaalf maanden. Daar leef je heel erg naar toe, maar de dag nadat alle contracten getekend zijn, moet je wel resultaat gaan boeken." 

Hij gaat verder: "De investeerders verwachten natuurlijk ook iets terug. Dus de druk neemt toe. Je geeft bepaalde cijfers en verwachtingen af aan de investeerders en die wil je maar al te graag waarmaken. Dat blijft enorm spannend allemaal."

'De weg naar het succes is uiteindelijk mooier dan het moment zelf.'

Levert het slapeloze nachten op?
Patrick: "We hebben het geluk dat we het vermogen hebben om goed te slapen, maar ik zal niet ontkennen dat er nachten zijn geweest waarin we wakker hebben gelegen." 

Erwin: "Het hoort er ook een beetje bij, toch?" 

Patrick: "Dat maakt het traject ook alleen maar mooier. De weg naar het succes is uiteindelijk mooier dan het succes op dat moment." 

Ooit gedacht: het wordt 'm gewoon niet.
Erwin: "Vaak genoeg, op de euforische momenten volgden ook dieptepunten." 

Patrick: "Dat is de emotionele rollercoaster: de ene dag denk je dat je goud in handen hebt, de andere dag zit het tegen. Dat kan per week verschillen. We zitten nu al langer in een stabiele situatie. De eerste jaren waren wat dat betreft een stuk heftiger." 

Hoe zijn jullie daar onderling mee omgegaan? Veel steun aan elkaar gehad?
Patrick: "Absoluut, we hebben echt voor hete vuren gestaan. Ik kan me niet voorstellen dat je zoiets alleen kunt doen. Onze kracht is dat we geen ego hebben, goed naar elkaar kunnen luisteren en zelfreflectie hebben." 

 

Image
Erwin van der Vlist en Patrick van der Mijl | Speakap

Tot slot, wat zijn jullie ambities?
Erwin: "We hebben kantoren in Duitsland, België en Spanje. We timmeren langzaam aan de weg in Europa. Onze ambitie is om komend jaar de stap te zetten naar Londen en de Verenigde Staten. De kleine bedrijven daar zijn de grote bedrijven hier. Je moet daar zitten om door te groeien en internationaal iets te bereiken." 

Patrick: "We willen meedoen op het wereldtoneel. In Nederland hebben we een rits grote namen, zijn we de winnaar in de markt. Wij hopen met de stap naar Engeland en Amerika een goede internationale slag te maken." 


 

Image
Erwin en Patrick | Speakap

Meer weten over de mannen van Speakap? Volg het bedrijf van Patrick en Erwin dan ook op:

Meer over dienstverlening

Meer over dienstverlening
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten