De start van Jan Willem Huffmeijer | B4men - home

De start van Jan Willem Huffmeijer | B4Men

Van herenkapper in loondienst naar schrijver van een beautyblog voor mannen die zo'n 200.000 unieke bezoekers per maand trekt. Sinds kort is Jan Willem Huffmeijer ook eigenaar van een barbershop. "De vrijheid van het ondernemen is heerlijk. De barbershop staat bij ons in de achtertuin, zodat ik het knippen, bloggen en mijn gezin kan combineren."

Naam: Jan Willem Huffmeijer
Actief in: blogger en barbier
Bedrijf: B4Men
Gestart in: 2013
Website: B4Men.nl

Op zijn vijftiende rolde Jan Willem Huffmeijer dankzij zijn oom het kappersvak in. Het herenvak welteverstaan, want zoals hij het zelf zegt: 'Ik ben gek op dames, maar niet om te knippen'. 

Negentien jaar later opende hij zijn eigen barbershop. Tegelijkertijd vierde Jan Willem - zelf in het bezit van een letterlijk tot in de puntjes verzorgde baard en snor - deze zomer het driejarige jubileum van zijn blog B4Men. Ooit gestart als beautyblog voor mannen en inmiddels uitgegroeid tot een populaire lifestyleblog.

Dat zijn grote veranderingen, hoe is dat zo gekomen?
"Ik heb negentien jaar lang in loondienst gewerkt. Toen ik drie jaar geleden de blog startte, had ik naast het knippen en bloggen bijna geen tijd meer voor mijn gezin. Knippen was een fulltimebaan, de blog is een way of life, dat gaat 24/7 door. Er ontstond een noodzaak om die twee te gaan combineren."

Laten we met het blog beginnen. Waarom werd je een bloggende barbier?
"Dat komt vooral door mijn vrouw, zij volgde al jaren de beautyblogs voor dames. Ik was eigenlijk nooit geïnteresseerd in bloggen, mede omdat ik dyslectisch ben. Mijn vrouw vond dat ik een beautyblog voor mannen moest beginnen, dat was volgens haar een gat in de markt. Zij zou mijn stukjes wel controleren en toen zijn we gewoon begonnen."

De start van Jan Willem Huffmeijer | B4men - sfeerbeeld 1

En waar begin je dan? 
"In eerste instantie was het echt een beautyblog voor mannen. Ik heb het voordeel dat ik als barbier veel weet over haartrends, hoe je jezelf verzorgt, hoe je haar verzorgt, hoe je je moet scheren, dat soort dingen. Ik heb het direct serieus aangepakt, want ik heb een hekel aan het woord hobby. Ook al verdiende ik er niks aan, ik beschouwde het wel als werk, met de bijbehorende commitment."

Wie nu op je blog kijkt, ziet dat de onderwerpen behoorlijk zijn veranderd.
"Klopt, na een paar maanden was ik wel een beetje door de beauty-onderwerpen heen. We besloten er meer een lifestyleblog van te maken en hebben verschillende onderwerpen toegevoegd, zoals whisky, koken en eten. Het bleef alleen redelijk onpersoonlijk. Om ons echt te kunnen onderscheiden, besloten we de blog persoonlijk te maken met mij als boegbeeld. En dat lukte, inmiddels hebben we zo'n 200.000 unieke bezoekers per maand."

Hoe bereik je de doelgroep?
"Social media is de grootste motor voor de blog, maar uiteindelijk ook voor de barbershop. Als je ziet hoe makkelijk en specifiek je je via social media kunt richten op bepaalde doelgroepen! Die kracht is zo groot! Ik denk dat dit door ondernemers behoorlijk wordt onderschat. Laat verder je gezicht zien, ook dát wordt bij mannen enorm onderschat. Maak je bedrijf en jezelf goed zichtbaar. Social media is daar uitermate geschikt voor. Je kunt een beeld en sfeer neerzetten met Instagram. Laat zien waar je bedrijf voor staat."

'Social media is uitermate geschikt om je gezicht te laten zien. Laat zien waar je bedrijf voor staat.'

Hoe trek je bezoekers naar je site?
"Door er heel hard voor te werken. Blijf geloven in wat je doet en blijf ervoor gaan. Ga daarnaast slim om met social media. We zijn zeker in het begin hard gegroeid. Er wordt altijd zo'n magische grens van tienduizend unieke bezoekers per maand genoemd. Als je dat hebt, gaat het daarna vanzelf."

Lacht. "Nou, mooi niet. Na een half jaar hadden we dat aantal, maar er gebeurde eigenlijk helemaal niets. Inmiddels halen we tussen de 150.000 en 200.000 unieke bezoekers per maand, maar het blijft ontzettend hard trekken om geld te verdienen met de blog. Je moet altijd blijven ondernemen."

Je bespreekt ook veel producten. Hoe kom je bij die bedrijven binnen?
"Kom ik opnieuw bij social media uit. LinkedIn is in dat opzicht heel belangrijk. Op het moment dat je een bedrijf benadert, krijg je meestal het standaard antwoord dat je op een lijst wordt gezet. En dan hoor je er nooit meer wat van."

De start van Jan Willem Huffmeijer | B4men - sfeerbeeld 2

"Ik ben via LinkedIn gaan zoeken naar de hoge bomen in die bedrijven, liefst een goed verzorgde man. Die schreef ik rechtstreeks aan en dan krijg je meer voor elkaar dan je denkt. Je moet brutaal zijn, durven. Daar begint alles mee. Als ondernemer moet je het initiatief durven pakken. Als je gaat zitten afwachten tot er iets naar je toekomt, gebeurt er niets."

Sinds een half jaar heb je ook je eigen barbershop. Hoe is dat gegaan?
"De blog vroeg veel tijd en ik zat tegelijkertijd vast aan mijn werkgever. Dat was niet meer te combineren. Ik werd min of meer gedwongen om te stoppen met een van de twee. Of mijn eigen onderneming op te bouwen. De barbershop staat bij ons in de achtertuin, zodat ik het knippen, de blog en mijn gezin kan combineren. Het scheelt ook een hoop huur. Hierdoor kan ik drie dagen knippen en drie dagen met de blog bezig zijn."

Toch een grote stap, een eigen zaak opstarten. Hoe heb je dat aangepakt? 
"Ik heb veel ervaring en weet hoe deze wereld werkt. Dat geeft vertrouwen. In het kappersvak geldt: je moet gek doen wil je helemaal niks verdienen en je moet gek doen wil je heel veel verdienen. Maar goed, het blijft spannend natuurlijk, je weet nooit hoe het loopt. Bepaalde dingen hebben we laten uitzoeken. In Hoofddorp is geen andere barbershop, terwijl er wel een grote doelgroep is. De barbershops zijn momenteel erg hot; op die manier zet je de vinkjes en aan het eind van de lijst weet je ongeveer hoe groot de kans van slagen is."

'Je moet brutaal zijn, durven. Als ondernemer moet je het initiatief durven pakken.'

Waarmee onderscheid je je?
"Op bijna alle manieren. Wat je veel ziet binnen het barbiersvak, zijn die grove gasten vol tattoos. Ik ben zelf een klein ventje, met één tattoo, maar die is verstopt. De shop staat in de achtertuin, dat is ook nieuw. De meeste barbershops zijn de ouderwetse kant opgegaan, ik heb juist gekozen voor de stoere, moderne kant. Strak, Beton Ciré op de muren, een paar pin-ups, maar niet te veel poespas. Je krijgt een mancave idee. En we hebben natuurlijk de blog erbij."

Je bent de verbindende factor tussen deze twee zaken, hoe versterkt dit elkaar? 
"Alles wat ik op de blog schrijf over haar en verzorging krijgt meer waarde, omdat mensen mij zien als een expert op dat gebied. Anderzijds heeft de blog inmiddels allerlei vaste volgers die uit heel Nederland naar Hoofddorp komen om door mij geknipt te worden."

Als je terugkijkt, zou je bepaalde dingen anders doen?
"Nee, ik vind twijfel zonde van je tijd. Alles wat je doet, doe je met de beste intenties. Ik kijk vooruit en probeer te leren van de fouten die ik maak."

De start van Jan Willem Huffmeijer | B4men - sfeerbeeld 3

Wat zijn je ambities?
"De vrijheid van het ondernemen vind ik te gek. Ik combineer nu twee dingen die ik het liefst doe: de blog en de barbershop. Het hoeft van mij niet heel groot te worden, ik wil vooral persoonlijk blijven. Dat is altijd mijn sterke kant geweest: ik ben klantgericht en werk persoonsgericht. Ik hoop dat ik dat kan bewaken. Het is afwachten hoe groot mijn blog gaat worden. Het mooiste zou zijn als het een keer groots wordt opgepikt in de media."


Ondernemer Jan Willem Huffmeijer | B4MENMeer weten over Jan Willem Huffmeijer en B4Men? Volg de barbershop dan ook op:

Gepubliceerd op:
24-08-2016

Wat vind je van dit artikel?

x6
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 5.044 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.