De start van Janneke van Heugten | Vaker In De Media - Home

De start van Janneke van Heugten | Vaker In De Media

Janneke van Heugten (38) gaf haar 'melkkoe' op en waagde de sprong in het diepe. Van een succesvol pr-bureau naar een onzeker investeringsproject: een platform waar ze ondernemers en mensen uit de media met elkaar in contact brengt. De vrije val viel uiteindelijk mee en ook de landing bleek zacht: VIDM (Vaker in de Media) is minstens zo succesvol. En belangrijker: het geeft meer voldoening. 

Naam: Janneke van Heugten
Actief in de sector: Dienstverlening
Bedrijf: Mediaplatform VIDM
Gestart in: pr-bureau (2007), Platform (2008). Vanaf 2013 volledige focus op VIDM
Website: Vakerindemedia.nl

Ze studeerde communicatie, vertrok naar Amnesty International in Australië, werkte eenmaal terug in Nederland voor verschillende uitgeverijen en startte het eerste pr-bureau voor vrouwelijke ondernemers. Uit idealisme gedreven en met als doel een realistisch en veelzijdig beeld van onze maatschappij in de media te krijgen, brengt Janneke van Heugten nu met haar Mediaplatform VIDM (Vaker in de Media) deskundigen in contact met journalisten. 

Hoe is VIDM ontstaan? 
"In het begin werkte ik nog voor mijn pr-bureau en was VIDM een platform waarop ik mensen verzamelde die een interessant verhaal hadden voor de media. Journalisten kunnen hier verschillende deskundigen vinden, zodat niet altijd de usual suspects aan het woord komen. Omdat ik niet iedereen persoonlijk kon helpen, was het idee dat de deskundigen zichtbaar werden op VIDM en zich daar konden profileren door middel van persberichten en dergelijke."

Was dat te combineren?
"Nee, het bleek iets te kort door de bocht gedacht: de mensen hadden meer ondersteuning nodig: hoe geef je interviews, hoe schrijf je persberichten, hoe kom je in de publiciteit? Toen heb ik besloten om mijn pr-bureau, wat mijn succesvolle melkkoe was, de nek om te draaien. En al mijn tijd en energie te gaan steken in het platform, dat eigenlijk een investeringsproject was en vooral geld kostte."

Janneke van Heugten | VIDM | Sfeerbeeld 1

Wat doe je nu eigenlijk precies met VIDM?
"Deskundigen of ondernemers kunnen zich inschrijven om vindbaar te worden voor journalisten. Ik ondersteun hen door checklisten aan te bieden en rondetafelgesprekken te houden: hoe geef je interviews, hoe schrijf je persberichten, hoe pak je contact met de media aan, hoe maak je een medialijst of: hoe maak je een beeldbank? Je krijgt de kennis van een pr-bureau op een laagdrempelige manier. Als je een persbericht laat opstellen en versturen door een pr-bureau, kost zo'n traject duizenden euro's. Hier leer je voor negentig euro per jaar om alles zelf te doen."

Even terug naar de omslag. Je geeft zekerheid en een vast salaris op. Dat moet je maar durven.
"Jahaa, want de schoorsteen moet blijven roken, al ben ik wel bewust kleiner gaan wonen. Mijn omgeving verklaarde me voor gek toen ik het pr-bureau opgaf. Ik heb het zeker drie jaar naast elkaar geprobeerd en merkte dat dit niet werkte. Ik moest kiezen en werd veel blijer van de dingen die ik voor het platform deed. En koos daarmee dus voor de onzekerheid. Doordat ik een buffer had opgebouwd, had ik een jaar de tijd om ervoor te zorgen dat ik hetzelfde zou gaan verdienen als met het pr-bureau. Dat is gelukt, ik ben niet failliet gegaan en doe dit met veel meer plezier."

'Iedereen met een goed verhaal moet dat zichtbaar kunnen maken voor een groot publiek.'

Wat gaf nu de doorslag om het toch te doen?
"Er zit een idealist in mij, anders ga je ook niet werken bij Amnesty in Australië. Iedereen met een goed verhaal moet de kans krijgen om dat zichtbaar te maken voor een groot publiek. Het frustreerde mij enorm dat ik met mijn pr-bureau niet alle tijd had om iedereen te helpen. Het was een soort druppel op een gloeiende plaat. Nu kan ik honderden ondernemers tegelijk bereiken én helpen. En het business-model is ook aantrekkelijker: het is niet meer uurtje-factuurtje.”

Hoe heb je het aangepakt om je klantenbestand uit te breiden?
"VIDM bestond al, dus ik had al wat vaste abonnees. Ik ben mezelf zichtbaar gaan maken door een uitgesproken mening te formuleren over hoe ik vind dat het medialandschap er nu uitziet. Namelijk dat er weinig diversiteit is; je ziet veel dezelfde deskundigen aan het woord komen. Als je een realistische afspiegeling van de maatschappij wilt tonen, moet je niet elke keer dezelfde mensen uitnodigen. Door een uitgesproken mening te hebben over dit vakgebied - én die ook te uiten in interviews of in persberichten - heb ik mijn eigen zichtbaarheid vergroot. Ik ben gaan doen wat ik mijn klanten adviseer: practice what you preach."

Op jouw website schreef je in een blog dat voordat je zelf zichtbaar werd, je heel bescheiden was. Ook daar heb je dus een omslag in gemaakt. 
"Ik had vroeger veel moeite om in het middelpunt van de belangstelling te staan. Bij presentaties op school dreunde ik de teksten snel op, kreeg een rood hoofd en was altijd blij als het weer voorbij was. Ik stond dan ook helemaal niet te springen om op die manier zichtbaar te worden, maar ik moest het doen om mijn doelgroep te bereiken. Dus ben ik ja gaan zeggen op aanvragen."

Janneke van Heugten | VIDM | Sfeerbeeld 3

Hoe is dat balletje gaan rollen?
"Omdat mijn pr-bureau heel snel succesvol werd, viel ik op. Ik werd door de Rabobank gevraagd om een presentatie te geven voor startende ondernemers. Mijn angst zei: niet doen, iedereen kijkt naar je, misschien maak je wel fouten en wat heb je nu eigenlijk te vertellen? Ik heb toch maar ja gezegd en ben het gewoon gaan doen. Iedere keer weer en inmiddels vind ik het ook echt leuk. Ik krijg ook veel meer erkenning omdat ik zichtbaar ben. Op mijn blog ook: ik krijg heel veel positieve reacties. Je moet jezelf af en toe kwetsbaar durven opstellen."

Heb je daar hulp bij gezocht?
"Een speechcoach heeft duidelijk gemaakt dat je tijdens presentaties iets van jezelf moet laten zien. Heel veel ondernemers lopen rond als kleurplaten, maar vergeten zichzelf in te kleuren. Je doet minder snel zaken met kleurloze mensen. Mensen zijn op zoek naar herkenning."

Betrek dat eens op jezelf. Hoe kleur je jezelf in bij dit interview?
"Een goede personal brand creëer je door zichtbaarheid, geloofwaardigheid en betrouwbaarheid. Zichtbaar ben ik omdat ik dit interview geef. Voor mijn geloofwaardigheid deel ik informatie over mijn loopbaan, zoals mijn werk voor Amnesty, mijn pr-bureau en de ervaring die ik in dit vak heb. Betrouwbaarheid zit in punten van herkenning. Daarom kies ik er voor om iets te delen over de bescheidenheid waar ik vroeger mee heb geworsteld.”

'Zorg dat je ondersteuning krijgt bij de dingen die veel negatieve energie kosten.'

Je geeft veel adviezen aan anderen, maar welke adviezen heb jezelf gehad?
"Zorg dat je goede ondersteuning krijgt bij de dingen waar je niet goed in bent en die veel negatieve energie kosten - bij mij is dat de administratie. Maar zorg wel dat je de basisinformatie voor ondernemen goed begrijpt! Hoe meer tijd je kunt besteden aan dingen waarin je goed bent, des te groter de kans is dat je daar ook beter zichtbaar in gaat worden."

Wat is jouw tip voor startende ondernemers?
"Als je gevonden wilt worden door klanten, lukt dat niet door te denken: ik ben goed in mijn vak, kwaliteit komt vanzelf bovendrijven. Je wordt zichtbaar doordat je jouw mening laat horen en dingen zegt die anderen niet durven te zeggen. Veel ondernemers zijn bang voor discussie, maar laat je mening horen. Toon betrokkenheid bij je vak en laat jouw drijfveren zien, anders loop je rond als kleurloze professional."

Laatste vraag; hoe zie jezelf over drie jaar?
"Grappig, als mensen bij mij aanschuiven, zeg ik altijd; je moet weten waar je over drie jaar wilt staan. Anders weet je ook niet welke keuzes je nu moet maken. En om de vraag zelf te beantwoorden: over drie jaar wil ik dat wanneer ondernemers aan VIDM denken, ze het de handigste tool vinden om op een laagdrempelige manier in de media te komen. Verder wil ik dat zeker negentig procent van de journalisten dan aangesloten is."


Janneke van Heugten | VIDM Meer weten over Janneke en VIDM? Volg Janneke op:


VIDM is ook te volgen via:


Tip! Meer inspirerende interviews lezen met andere succesvolle ondernemers? Je vindt ze onder Startersverhalen.

Gepubliceerd op:
07-10-2015

Wat vind je van dit artikel?

x1
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.