De start van Koen Deetman | KeokeN Interactive | home

De start van Koen Deetman | KeokeN Interactive

In een paar jaar tijd van een brainstorm aan de keukentafel uitgroeien tot serieuze speler in de gamewereld. Het is snel gegaan met Koen Deetman en Johan Terink van KeokeN Interactive. Als kleine game-ontwikkelaars uit Nederland pionieren ze nu tussen de grote jongens uit Amerika. Het verhaal van twee ambitieuze ondernemers die met Deliver us the Moon de wereld hopen te veroveren. 

Naam: Koen Deetman
Actief in: Game development
Bedrijf: KeokeN Interactive
Gestart in: 2013
Website: keoken.nl

Alle kansen aangrijpen en constant je grenzen verleggen. Zonder die drive lukt het niet, zegt Koen Deetman. Misschien zijn ze zelfs wel te obsessief in hun ambities, meent hij. Voor Nederland in ieder geval, want in Amerika moet het gebeuren. Dat is het beloofde land, daar bevindt zich de afzetmarkt van KeokeN Interactive. De ingang hebben ze inmiddels gevonden:  de game Deliver us the Moon is het gouden toegangsticket.

Te obsessief? Leg dat eens uit.
Koen: "Ons doel is om spellen te bouwen, maar we merken dat we veel ambitieuzer zijn dan de meeste bedrijven. We willen grote 3D-games bouwen. Vooraf heb je een soort droombeeld over hoe je dat kunt bereiken, maar de werkelijkheid is een stuk rauwer. We zien dat je het echt zelf moet forceren. Het succes komt niet naar je toe. Geluk moet je afdwingen, zeker in deze markt. Je moet echt een beetje obsessief zijn om die doelen en dromen na te streven. Niet een heel gezonde aanpak, maar wel doorslaggevend."

De start van Koen Deetman | KeokeN Interactive | sfeerafbeelding 1

Even terug naar het begin toen jullie de jeugddroom wilden verwezenlijken. Hoe zijn jullie begonnen?  
Johan: "We kennen elkaar al van de middelbare school en hebben allebei de studie game development gevolgd. We hadden beiden een eigen bedrijf, maar besloten om samen te gaan werken. We zijn letterlijk aan de keukentafel bij Koen begonnen, alleen hadden we toen geen geld. We hebben toen ervoor gekozen om ons met één bedrijf volledig te richten op het verdienen van geld en ons met het andere bedrijf, KeokeN, volledig te storten op het maken van games."

Hoe bedoel je dat precies?
Johan: "Dat het ene bedrijf het andere onderhield. We hebben als het ware dus een eigen investeerder gecreëerd. Ik verdiende geld met het ontwikkelen van websites en werkte later als scrummaster, een vorm van projectmanagement. Dat geld stopten we in KeokeN. Het bleek een goede keuze. Later hebben we ook bevestigd gekregen dat als je een bedrijf start en je geld gaat verdienen om te overleven in plaats van om te doen waarvoor je het bedrijf hebt opgericht, dat dit heel moeilijk uit je 'bedrijfsdna' te krijgen is."

'Je moet een beetje obsessief zijn om je doelen en dromen na te streven.'

Koen: "Daarnaast hebben we met een crowdfundingcampagne honderdduizend euro opgehaald. Binnen de game-industrie is zo'n bedrag zeldzaam, zeker als startup zonder trackrecord. Al ging het niet vanzelf hoor, alleen in de voorbereiding zat al zes maanden. Je moet veel tijd steken in het bouwen en onderhouden van een community."

Jullie maken een grote game: dat is een enorme klus die veel tijd en investeringen vereist. Tegelijkertijd weten jullie totaal niet hoeveel je er straks verkoopt. Hoe ga je om met die onzekerheid?
Koen: "Het is superangstig, maar triggert de druk om zo goed mogelijk te presteren. Mijn tip hierbij is dat je moet leren van anderen, maar hen niet moet gaan kopiëren. Je moet je eigen koers varen en beslissingen nemen. Wat we zelf hebben bedacht, bleek goed te werken. Wat we hebben gekopieerd, heeft gefaald."

Hoe vecht je voor een plekje tussen de grote jongens?
Koen: "Amerika is onze markt. Zo'n zeventig procent van de kopers komt daarvandaan. Je moet daar gevestigd zijn en bekend zijn. We moesten dus manieren zien te vinden om binnen te komen. We gingen flyeren op grote beurzen om mensen naar onze booth te lokken. Liepen hun stands in, legden daar onze flyers neer of plakten ze over hun logo’s heen. Dat is heel guerillamarketing-achtig."

Johan: "De grote jongens steken honderden miljoenen euro's in marketing en dat kunnen wij natuurlijk niet. Maar wij kunnen wel onze producten weggeven aan belangrijke mensen of fans. Zij gaan erover praten of publiceren, waardoor het dubbele aantal mensen het product gaat kopen. Je moet het product letterlijk door hun strot duwen, het is hard vechten."

Koen: "We zijn ontzettend ambitieus en zijn altijd blijven geloven in onze producten en ons bedrijf. Ons product lijkt op die van de grote titels: dat is ons geluk, of onze kwaliteit. Het is een erg mooie game, maar tegelijkertijd vrij zwaar om te tillen als klein bedrijf. We werken drie keer zo hard om alles bij te benen."

De start van Koen Deetman | KeokeN Interactive | sfeerafbeelding 3

Het is tegelijkertijd toch ook hartstikke stoer: lekker pionieren in Amerika?
Koen: "Als we met de bazen van die grote maatschappijen staan te praten, zijn ze flabbergasted dat we dit durven. Je moet steeds buiten je comfortzone treden om grenzen te verleggen."

Kun je een voorbeeld geven?
Koen: "Ik ken veel grootheden uit de game-industrie. Dat zijn idolen van mij. Ik moet nu op ze afstappen om iets over mezelf te vertellen. Ze moeten ons bedrijf en product leren kennen. Soms neem ik ze zelfs letterlijk aan de hand om te komen spelen. Da’s toch best eng."

Johan: "We hebben dit jaar al vier keer op een beurs gestaan in Amerika. Dat is eigenlijk onbetaalbaar, maar het heeft zoveel bekendheid gegenereerd. Als we het niet hadden gedaan, hadden we er slechter voor gestaan."

Koen: "We vlogen eind juni nog naar Los Angeles voor een van de grootste events ter wereld. Dat kunnen we eigenlijk niet betalen, maar je moet aanwezig zijn om kansen te creëren."

Hebben jullie tips voor ondernemers?
Koen: "Ondernemen is ontzettend eng, maar ook stoer en gaaf. Je moet bold zijn, durven. Je moet echt alle kansen aangrijpen. We zeggen dan ook bijna overal 'ja' op. We zoeken later wel uit hoe we dat voor elkaar gaan krijgen. Het is ontzettend lastig om een kans te krijgen. Als je 'm hebt, moet je die benutten."

Johan: "Die instelling heeft ons ver gebracht, maar heeft ons ook klappen opgeleverd. Een voorbeeld? Een prijs afspreken voor een project, maar dat project volledig onderschatten. Dan leg je er dus op toe. De eerste klap is het ergst, daarna leer je: ik moet het beter gaan inschatten, beter berekenen, beter voorbereiden."

'Het succes komt niet naar je toe. Geluk moet je afdwingen.'

Als jullie terugkijken, zou je iets anders doen?
Johan: "Nee. Er zijn altijd dingen die beter hadden gekund, maar we zitten nu hier omdat we alles hebben gedaan zoals we het hebben gedaan. We zijn nu bekend in Amerika, omdat we het zo hebben gedaan."

Koen: "Als het nu faalt, wat dan? Simpel. Dan beginnen we opnieuw. We leren van onze fouten en gaan verder. Je valt, maar staat ook weer op. Twee stappen vooruit, een achteruit. En opnieuw. Als je dat kunt opbrengen als ondernemer, brengt je dat steeds verder. Uiteindelijk bereik je een keer de finish."

Weleens gedacht: het gaat niet lukken?
Koen: "Natuurlijk. Ik heb vaak genoeg momenten gehad dat ik ermee wilde stoppen, maar juist dan moet je doorpakken, niet achteromkijken. We hebben door de zure appel heen gebeten, al wil dat niet zeggen dat het altijd goed blijft gaan. Maar we hebben het zware punt gehad; dat kennen we nu en als het weer komt, ben ik er minder bang voor."

Wat zijn de ambities op korte termijn?
Johan: "Over een jaar zijn we nog met Deliver us the Moon bezig en kijken we of we er een tweede titel naast kunnen produceren. Wellicht zijn we dan zelfs twee keer zo groot qua teamleden."

De start van Koen Deetman | KeokeN Interactive | sfeerafbeelding 2
 
En dan? Naar het beloofde land, Amerika?
In koor: "Ja!" 
Koen: "Volgend jaar gaan we daar hopelijk een dependance opbouwen om vandaaruit te opereren op marketinggebied. Ik denk erover om op de lange termijn te verhuizen. Dat heeft ook met het ondernemersklimaat hier te maken, dat is verstikkend. Als het hier lukt een succesvol bedrijf te maken, lukt het je overal ter wereld."
Johan: "Daar komt bij dat de markt in Amerika veel groter is."
Koen: "Een uitzondering op dat klimaat is trouwens de Rabobank."
Johan: "Wij moesten naar Amerika vliegen, maar daarmee zouden we boven ons zakelijke creditcardlimiet uitkomen. We konden alleen niet volledig garanderen dat we het bedrag terug konden betalen. Toen heeft de Rabo gezegd: we gaan het risico nemen, wij geloven in jullie. Dat heeft ons enorm geholpen."
Koen: "Ze hebben echt ballen getoond door een startup te helpen."
Johan: "Het heeft ons de vrijheid gegeven om naar Amerika te gaan en daarmee de vrijheid gegeven om de game verder uit te werken. En het heeft allemaal goed uitgepakt."


De start van Koen Deetman | KeokeN Interactive | portretfotoMeer weten over KeokeN Interactive? Volg het bedrijf van Koen en Johan dan ook op:

Gepubliceerd op:
20-07-2016

Wat vind je van dit artikel?

x7
x6

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.817 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.