De start van Maarten van Bokhoven | Holidayjob

Bijgewerkt op 24 januari 2020
7 min  leestijd
2.734
Auteur: Marieke Leijnen
De start van Maarten van Bokhoven | Holidayjob

Onder de noemer Summer Sites exploiteert Maarten van Bokhoven samen met Gijs Vreeswijk websites van populaire vakantiebestemmingen. Inmiddels is hun hobby uitgegroeid tot een serieuze onderneming en brengen ze met Holidayjob werkgevers en jongeren die een vakantiebaan zoeken in contact met elkaar. "We kijken naar de behoefte en passen daar ons product op aan."

Naam: Maarten van Bokhoven
Actief in de sector: online
Bedrijf: Holidayjob
Gestart in: 2014
Website: Holidayjob

Maarten van Bokhoven vindt het nog altijd raar om zichzelf ondernemer te noemen, maar het is toch echt zo. De Brabander kwam als dj veel in Zuid-Europese badplaatsen, deed daar de nodige contacten op en fungeert nu met zijn nieuwste bedrijf Holidayjob voor steeds meer jongeren in Nederland als intermediair bij hun zoektocht naar vakantiewerk in Europa. 

Maarten, wat doen jullie precies met Holidayjob? 
"Holidayjob is een vacaturebank voor vakantiewerk in het buitenland, vooral Europa, maar ook Curaçao, Aruba, Bonaire – de populaire partybestemmingen. We zijn begonnen met vacatures voor zomerbanen, maar inmiddels doen we ook het winterseizoen. Jongeren die vakantiewerk zoeken, kunnen zich aanmelden op onze website en reageren op advertenties. Als je een cv aanmaakt, kom je in de cv-database. Werkgevers plaatsen advertenties en kunnen ook zoeken tussen de cv's. Het werkt dus twee kanten op. Wij brengen sollicitanten en werkgevers in contact met elkaar."

Hoe is het idee ontstaan?
"Ik ben van oorsprong dj en draai ook in het buitenland. Op het Griekse eiland Chersonissos kwam ik Gijs Vreeswijk tegen. Hij had de site Chersonissos.nl opgezet om zijn vakantie te financieren. Samen besloten we om meer vakantiedomeinnamen van bekende uitgaansplaatsen op te kopen."

 

Image
De start van Maarten van Bokhoven | Holidayjob - sfeerbeeld 1

"Op die sites zijn we tegen betaling advertenties gaan plaatsen. En we zijn begonnen met het organiseren van reüniefeesten in Nederland, speciaal voor de vakantiegangers en het personeel van de bestemming. Dat is later het overkoepelende 'Summer Sites' geworden."

Hoe kom je aan de vacatures?
"Via 'Summer Sites' hebben we connecties met lokale cafés, discotheken en reisorganisaties. Die kenden we al en konden we dus eenvoudig benaderen. Veel eigenaren vinden Holidayjob prettig; voor hen is het gratis. De vacatures stroomden al snel binnen, honderden per jaar. Jongeren die een baan zoeken vinden ons vaak via Google. We zijn heel sterk op SEO-gebied: we staan met zo'n zestig combinaties van zoekwoorden bijna of helemaal bovenaan in Google. Dan kom je snel bij ons uit."

'Jongeren die een baan zoeken vinden ons vaak via Google. We zijn heel sterk op SEO-gebied.'

Wat is jullie verdienmodel?
"Voor werkgevers zijn er dus geen kosten en de werkzoekende jongeren betalen een administratiefee. Inmiddels staan zo'n 1500 personen bij ons ingeschreven. Verder hebben we voor werkgevers de 'topjob'. Daarmee pin je tegen betaling de vacature vast en blijf je voor een bepaalde tijd bovenaan staan. Daarnaast gaan we van sommige rubrieken een betaalde versie maken. Tussenpersonen maken nu gebruik van onze site door gratis bij ons te adverteren, bijvoorbeeld voor animatieteams, en verdienen daar dan zelf aan. Daar moeten we een win-winsituatie in zien te vinden."

Zit er nog veel rek in?
"We groeien in alle opzichten. Niet alleen qua aantallen bezoekers en aanvragen, maar ook bedrijfsmatig. We kijken naar de behoefte en passen daarop ons product aan. We kunnen wel bedenken dat je vijftig euro moet betalen om je in te schrijven, maar als iedereen dan op de site komt en vervolgens weer weggaat, heb je er niets aan. Dus houden we vooralsnog een voor iedereen acceptabele prijs van 8,95 euro aan."

Welke les wil je aan andere starters meegeven?
"Maak duidelijke afspraken en zet alles zwart op wit. Alles bij Holidayjob gaat via de mail, we willen geen miscommunicatie hebben. Zeker in verband met de taalverschillen leggen we alles vast. Verder letten we goed op waaraan we geld uitgeven."

 

Image
De start van Maarten van Bokhoven | Holidayjob - sfeerbeeld 2

Ben je weleens ergens de mist mee ingegaan? 
"We hebben ooit van die armbandjes laten maken, met I love Chersonissos erop. Daar kreeg je dan korting mee bij clubs. Dat was op zich een leuk idee, maar we zaten de kroegentochten van reisorganisaties met wie we samenwerkten in de weg. Bleven we met een berg bandjes zitten, dus die hebben we uiteindelijk maar uitgedeeld. Dat was een goede les: een leuk idee blijkt niet altijd in de praktijk te werken."

Nog andere tips? 
"Heel vaak zeggen mensen: ik wil een eigen bedrijf. En als je dan vraagt waarin, hebben ze geen idee. Volg eerst je passie en word dan ondernemer in plaats van geforceerd naar een product of dienst te zoeken. Ik werd dj, omdat ik het leuk vond om platen te draaien. Later kwamen daar andere werkzaamheden bij en dan merk je dat je gewend bent als zelfstandige te werken en het superfijn vindt. Ik kan me niet indenken dat ik ooit nog voor een baas ga werken."

Op de foto’s zien we je werkplek: lekker aan het pionieren vanaf een zolderkamertje?
"Haha, dat klopt. De ruimte is trouwens groter dan je denkt, maar ik werk voornamelijk vanuit huis, Gijs ook. We skypen elke dag. Maar we zijn bezig met het vinden van een nieuwe locatie, een groter kantoor. Fijn om iets nieuws te krijgen, zodat we werk en privé gescheiden kunnen houden en beter overzicht hebben."

De tip van Maarten: 'Maak afspraken en zet alles zwart op wit, zodat er geen miscommunicatie kan ontstaan.'

Dus jullie zijn bezig een omslag te maken?
"Bij Holidayjob zijn we nu meer gericht bezig met de toekomst. We zijn ook wel iets zakelijker geworden. Het is zo gegroeid: ondernemen was eerst een hobby, nu is het echt een bedrijf. We hebben veel bezoekers op de website, dus nu willen we ook dat het goed blijft gaan."

Als je nu terugkijkt, zou je iets anders hebben gedaan?
"Nee, niet echt. In het begin hadden we misschien iets zakelijker moeten zijn, maar de laatste jaren gaat het goed. Vorig jaar zijn we met honderd procent gestegen. Ik wil vooral dat Holidayjob blijft groeien. Ik hoop dat we daarvoor uiteindelijk personeel kunnen aannemen. Nu doe ik regelmatig werk dat eigenlijk iedereen kan doen. Het zijn leuke werkzaamheden hoor, maar ik hoop dat ik dat in de toekomst door iemand anders kan laten doen. Zodat ik me volledig op het zakelijke gedeelte van Holidayjob kan richten."


 

Image
Maarten van Bokhoven | Holidayjob - profielfoto

Benieuwd hoe het verder gaat met Maarten en zijn bedrijf? Volg Holidayjob dan ook op:

Meer over internationaal

Meer over internationaal
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten