De start van Marieke Havermans | Onora - Home

De start van Marieke Havermans | Onora

Het is geen onderwerp waar we graag over nadenken, maar het is een feit: de meeste grafkisten zijn slecht voor het milieu. 'Dat moet anders kunnen', dacht de Bossche ondernemer Marieke Havermans. Het vormde de start van een intensieve zoektocht die haar de hele wereld over leidde. Drie jaar later brengt haar bedrijf Onora de volledig afbreekbare grafkist van biobased plastic op de markt.

Naam: Marieke Havermans
Actief in de sector: Duurzame uitvaart
Bedrijf: Onora
Gestart in: 2013
Website: www.onora.eu

Industrieel ontwerper Marieke Havermans werkte bij Heinz aan het ontwikkelen van innovatieve en duurzame verpakkingen. "Noem het beroepsdeformatie, maar ik ben geïnteresseerd in hoe spullen gemaakt worden." Ten tijde van de begrafenis van een familielid raakte ze getriggerd door de grafkisten waaruit men toen kon kiezen.

Nog afgezien van de stijl, die ze donker en onpersoonlijk vond, stoorde ze zich aan het materiaal waarvan die gemaakt zijn. Tachtig procent van de 'houten' kisten bestaat uit spaanplaat of mdf en is met toxische lijm en ijzeren schroeven in elkaar gezet. Dat kan duurzamer, maar ook mooier en persoonlijker, besloot ze.

Wist je meteen welk materiaal je wilde gebruiken?
"Ik dacht meteen aan bioplastic. Dat wordt gemaakt uit natuurlijke producten zoals zetmeel van mais of aardappelen. Daardoor composteert het volledig. Alleen staat de ontwikkeling van dat materiaal nog in de kinderschoenen. Het is dus de kunst de juiste partijen te vinden met wie je in zee gaat. Ik ben langs gegaan bij universiteiten en researchcentra, maar kreeg steeds hetzelfde verhaal te horen: het is nog niet mogelijk om zo'n groot voorwerp van bioplastic te produceren. Toen wist ik dat ik het helemaal zelf moest gaan ontwikkelen."

'Begraven moet veel duurzamer en

persoonlijker kunnen.'

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
"Ik heb met veel partijen gesproken, maar wat me echt op weg geholpen heeft, was de kans om een coachingstraject te gaan volgen bij het Dutch Polymer Institute. Zij koppelen mensen met kennis en ervaring aan starters die met kunststof aan de slag willen. Daar vond ik een belangrijk netwerk waarmee ik verder kwam. Zelf kwam ik nergens binnen, maar dankzij hen zat ik opeens wel met de juiste partijen aan tafel. Zo vond ik een geschikte materiaalleverancier en een spuitgieter die zijn machines beschikbaar stelde om het eerste prototype te maken."

Het heeft drie jaar geduurd voor jouw eerste ecologische grafkist daadwerkelijk een feit was. Hoe financier je die opstartfase, waarin je nog niets verdient?
"Voor ik naar de bank stapte, heb ik mezelf uitgebreid verdiept in de financieringsmogelijkheden. Ik ontdekte dat je als ondernemer bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland een Groenverklaring kunt aanvragen. Daarmee kun je geld lenen uit Groenfondsen van de bank en die beiden een aantrekkelijke rente en gunstige voorwaarden geven."

De start van Marieke Havermans | Onora Sfeerbeeld1

"Ook kent de overheid het innovatief borgstellingskrediet voor ondernemers. De overheid staat dan borg voor twee derde van je lening. Dat is weer aantrekkelijk voor je bank. De beste tip die ik andere starters kan meegeven is dan ook: wees niet te passief. Wacht niet af waarmee de bank komt, maar ga zelf ook op zoek naar mogelijkheden."

Dit speeltde allemaal in de periode dat je nog niets kon laten zien. Hoe overtuig je investeerders met alleen een idee?
"Ik heb gezorgd voor een gegarandeerde afzet. Daarvoor sloot ik overeenkomsten af met distributeurs, die tekenden voor vaste aantallen. Die overeenkomsten zaten juridisch goed in elkaar. Daardoor kon ik de bank ook extra zekerheid geven."

"Mijn financiering bestond uiteindelijk voor 20 procent uit eigen vermogen, 50 procent uit een lening uit het Groenfonds, die gedekt was door de borgstelling, en 30 procent krediet. Daarnaast heb ik een constructie bedacht waarbij ik een aantal experts met heel specifieke kennis beloon met aandelen in mijn bedrijf."

‘Met een Groenverklaring kom je in aanmerking voor de gunstiger voorwaarden van de Groenfondsen.’

Laten we het over de marketing hebben. Hoe krijg je als nieuwkomer een voet tussen de deur in de uitvaartbranche?
"Ik moet zeggen dat die sector een stuk minder gesloten was dan ik aanvankelijk vreesde. Er zijn drie grote partijen, Yarden, Monuta en Dela, en die hebben elk hun eigen stijl. Yarden besteedt bijvoorbeeld veel aandacht aan de beleving. Wat zij aanbieden moet mooi zijn, er moet aandacht worden besteed aan het design en daar past ook een kist bij die goed is voor het milieu. Zij waren mijn eerste grote afnemer."

Dat klinkt als je grote doorbraak.
"Daarmee waren we op de markt en toen volgden andere partijen. Eind 2015 is de eerste batch van duizend kisten afgeleverd. De partijen willen hun eigen foto's maken en deze beelden in de huisstijl in hun brochures publiceren, maar halverwege dit jaar zullen we daadwerkelijk kisten gaan verkopen."

De eerste belangrijke stappen zijn daarmee gezet. Hoe zie jij de toekomst?
"Met Onora wil ik uitvaarten verduurzamen en persoonlijker maken. We hebben nu nog maar één model kist, maar dat moeten er in de toekomst meer worden. Mijn grootste wens is om voor ieder budget een afbreekbare kist te kunnen leveren. Het zijn nu namelijk met name de goedkope kisten die het meest vervuilend zijn. Ik wil van die troep af en daarom moeten kisten van bioplastic betaalbaar worden."

De start van Marieke Havermans | Onora Sfeerbeeld2
"Ook voor de uitvaartondernemers biedt een grafkist van bioplastic voordelen. Die is bijvoorbeeld veel minder zwaar; onze kisten wegen 24,6 kilo, tegen gemiddeld 45 kilo bij een houten kist. Daarnaast leveren we in onze webshop aanverwante producten, zoals natuurzuivere verf, ecologische kransen en afbreekbare bekleding. Voor de wat langere termijn staan urnen en grafmonumenten op mijn verlanglijstje. "

En daarna? De grens over?
"Daar zijn we al mee bezig. We zitten met drie mensen hier op kantoor in Den Bosch en daarnaast werken we met vertegenwoordigers in diverse landen. In Nederland en België werken we al sinds de lancering samen met diverse distributeurs."

"Verder loopt er nu een test in Groot-Brittannië en zijn de kisten in Scandinavië wettelijk goedgekeurd. Dat is dus al behoorlijk concreet. Daarnaast zijn we benaderd vanuit Oostenrijk, Zwitserland, Zuid-Afrika en Australië."

Onora wordt dus een multinational?
"We zijn en blijven een platte organisatie. Daarom zoek ik in ieder land een distributeur met een sterk netwerk. Zij kennen de lokale markt toch het beste. De uitvaartbranche is per land namelijk heel verschillend. Dat is cultureel bepaald. Alleen de productie, ontwikkeling en merkontwikkeling blijf ik zelf doen."

Wat voor invloed heeft dat op de duurzaamheid van je product?
"Het product is erg schaalbaar; als we genoeg volume weg kunnen zetten in een ander land, zoek ik daar een spuitgieter die een mal maakt voor die specifieke markt. Daar kunnen we dan lokaal gaan produceren. Dat scheelt transportkosten en uitstoot. Duurzaamheid is en blijft onze belangrijkste drijfveer."

Meer weten over de duurzame grafkisten van Onora? Bekijk onderstaand filmpje.


Profielfoto Marieke Havermans OnoraMeer weten over het bedrijf van Marieke? Blijf haar dan actief volgen op social media:

Gepubliceerd op:
27-02-2017

Wat vind je van dit artikel?

x2
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.817 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.