De start van Michel en Lydian l Jopenbier - home 2

De start van Michel en Lydian | Jopenbier

In een overvolle markt tóch je eigen plek weten te vinden: Michel Ordeman en Lydian Zoetman deden het met Jopen, een bier met een bijzondere smaak en een uitgesproken, ambachtelijk karakter. Samen bouwden zij hun kleine brouwerij uit tot een landelijk bekend speciaalbier-merk. Hun investeerders hebben hierin – dankzij hun geld en uitgebreide vakkennis – een essentiële rol gespeeld.

Naam: Michel Ordeman en Lydian Zoetman
Bedrijf: Jopenbier
Branche: bierbrouwerij
Startdatum: december 1996
Website: www.jopenbier.nl 

In de prachtige en karakteristieke Jopenkerk ontmoeten we Michel Ordeman en Lydian Zoetman, de mensen achter het Haarlemse Jopenbier. Enerzijds zijn zij partners in business, anderzijds ook privé al jaren een stel. Als algemeen directeur focust Michel zich grotendeels op de productie, terwijl Lydian als commercieel directeur de verkoop in goede banen leidt.

Jullie werken op een bijzondere locatie. Kunnen jullie daarover iets meer vertellen?
“Jopenbier wordt gebrouwen in de Jopenkerk in Haarlem. Dat is een markant gebouw waar je vanuit het café-restaurant direct zicht hebt op de brouwketels: de etalage van ons werk.” 

Waar kun je zoal een ‘Jopenbiertje’ bestellen?
“Tegenwoordig niet meer alleen in de Jopenkerk. Jopenbier is nu verkrijgbaar in 1.800 Nederlandse cafés, bij de slijter en supermarkten door heel Nederland.”

‘Naast aandeelhouders hebben wij Jobligatiehouders, een soort vriendenclub die ons financieel steunt.’

Wat maakt jullie uniek?
Michel: “We zijn een kleine brouwerij in speciale bieren, zowel historische als vernieuwende craft bieren. Op de biermarkt was naast de standaard pils ruimte voor bieren met een bijzondere, uitgesproken eigen smaak. Naast aandeelhouders heeft Jopen 'Jobligatiehouders', zeg maar een soort bier vriendenclub. Bij onze start in 1996 konden mensen voor 250 gulden een Jobligatie kopen om ons financieel te steunen. Er zijn nu zo'n honderdvijftig Jobligatiehouders; ieder jaar op 11 november, als het dividend wordt uitgekeerd in de vorm van flessen Jopenbier, maken we er een gezellige dag van. Zo creëren we een geweldige binding. Het is crowdfunding avant la lettre.”

De start van Michel en Lydian l Jopenbier - artikelbeeld 2

Wat was er moeilijk bij de start?
Michel: “Voor ons was dat de stap naar het bier brouwen in eigen huis, dus toen we zelf gingen brouwen en de hele productie in eigen hand moesten nemen. In 2005 konden we deze voormalige kerk aankopen om hier de brouwerij en het café-restaurant te vestigen. Maar in die tijd was horeca absoluut geen geliefde business onder financiers.” 

Hoe hebben jullie dat opgelost?
“Gelukkig konden we terugvallen op onze aandeelhouders. Zij hadden ons in 1996 het startkapitaal van 200.000 gulden verschaft en wilden ook nu bijdragen, omdat ze het potentieel voor de toekomst zagen. Rabobank was toen onze huisbank en zei: ‘Laat je businessplan maar eens zien’. Zij wilden ons de hypotheek voor het pand wel verstrekken, zo'n 2,5 miljoen euro. In 2010 hebben we dik vijf miljoen euro in de Jopenkerk geïnvesteerd. In de daarop volgende vier jaar zijn er nog verdere uitbreidingen bij gekomen, die ook samen met Rabobank zijn gefinancierd. En ook bij onze huidige groeiplannen is Rabobank betrokken.”

'Het advies van Jopenbier: haal kennis van experts in huis wanneer je die nodig hebt.'

2,5 miljoen euro: dat is niet niks. Welke voorwaarden werden daarbij gesteld?
Lydian: “Door met Rabobank in zee te gaan, moesten we onze boekhouding verder professionaliseren. De bank vereiste een bepaalde manier van verslaglegging. Dat leek veel werk, maar het hielp ons enorm om beter inzicht te krijgen in hoe het bedrijf ervoor stond. Bij Rabobank waren ze onder de indruk van onze rapportage. En meten is weten. Wij werken nu met een soort dashboard waarop we alles kunnen zien: verkoopaantallen, de kostprijs en ga zo maar door. In één oogopslag inzicht.”

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?
Lydian: “Wij hebben vier aandeelhouders die vanaf het allereerste begin erbij waren. We staken veel op van hun expertise en hebben tips gekregen op gebieden waarin we zelf minder thuis zijn. Zij zijn dus niet alleen financier, maar ook adviseur. Dat is voor ons heel belangrijk geweest om verder te groeien met ons bedrijf. Wij begonnen ooit met zijn tweeën en hebben nu een groot bedrijf met een brouwerij en grand café; we zijn een groeiende verkooporganisatie.”

Michel en Lydian l De start van Jopenbier artikel 2

Wat is het beste advies dat je iemand ooit gaf?
Lydian: “Dat is precies hetzelfde als wat wij zelf kregen. Zorg dat je goede aandeelhouders of adviseurs aantrekt die niet alleen financiën inbrengen, maar ook relevante expertises en vakkennis hebben waarop je kunt terugvallen. Ook een aanrader: in een klein bedrijf hoef je niet alles zelf te kunnen. En je hebt ook niet altijd alles nodig. Haal dus kennis van experts in huis wanneer je die nodig hebt.”

Als je de kans kreeg om opnieuw te beginnen, wat zou je dan anders doen?
Michel: “Wij hebben ooit in opdracht een bier gebrouwen waarvan we achteraf zeiden: ‘Dat past eigenlijk niet zo bij ons’. Wij hebben ons toen te veel laten leiden door wat de opdrachtgever ons vroeg. Dat zouden wij nu niet meer zo snel doen. De eigen smaak en het unieke karakter van Jopenbier staat voorop.”

Is dat een les waar andere starters iets van zouden kunnen leren?
“Ik denk het wel. Blijf dicht bij jezelf en doe waar je goed in bent. En zeg nee als je ergens niet achter staat.”

Tot slot: een kijkje in de glazen bol. Waar staan jullie over drie jaar?
Michel: “Tot nu toe groeiden we altijd 25 tot dertig procent per jaar. Maar we zetten een tandje bij, want nog niet zo lang geleden hebben wij onze brouwerij opnieuw uitgebreid met een nieuwe locatie in de Waarderpolder. Vorig jaar brouwden we al iets meer dan tienduizend hectoliter bier. De mijlpaal van tienduizend hectoliter ligt alweer een tijdje achter ons en de komende drie jaar zal hiervan een veelvoud worden gebrouwen. Een mooi streven.”


 


Michel Jopenbier l portret 2Benieuwd naar hoe het verder gaat met de bierbrouwerij van Michel en Lydian? Blijf op de hoogte, volg Jopenbier ook op: 

 


Tip! Ook de interviews lezen met andere ondernemers die wij geïnterviewd hebben voor deze rubriek (onder andere Yoghurt Barn en Charlotte's Law)? Je vindt ze onder Startersverhalen.

Gepubliceerd op:
26-02-2015

Wat vind je van dit artikel?

x6
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.515 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.