De start van René Smit | FØRN

De start van René Smit | FØRN

René Smit richtte een webwinkel op om een gaaf, uniek product te verkopen. Dat werden stoere en op maat gemaakte houten en industriële meubelen. Inmiddels zijn de robuuste meubelen van steiger- en sloophout en hout in combinatie met staal van FØRN niet meer weg te denken uit de Nederlandse huizen en is René klaar voor de volgende stap: Europa veroveren. 

Naam: René Smit
Actief in: online meubelbranche
Bedrijf: FØRN
Gestart in: 2012
Website: forn.nl
 
Het ondernemen zat er bij René Smit al vroeg in: op zijn negentiende richtte hij met vrienden een internetbedrijf op. Hij was dan wel eigen baas, maar in de praktijk bleef hij toch vooral dienstbaar aan zijn klanten. Hij gaf hen veel informatie, zij pasten het toe en zij waren vooral degenen die eraan verdienden. 

Na tien jaar vond hij het tijd voor een nieuwe stap: hij wilde zijn expertise benutten om een webwinkel op te zetten met een leuk product dat niet makkelijk na te maken is. Geen standaardproduct, of producten van anderen, zoals een gemiddelde webshop dat vaak doet, maar komen met echt iets gaafs, iets unieks. 

De start van René Smit | FØRN | Sfeerbeeld 1

Na een toevallige ontmoeting met een meubelmaker, werden dat dus houten meubelen. De man verkocht zijn producten via Marktplaats, maar dat was te beperkt. "Toen ben ik de webwinkel Steigerhoutenmeubelshop.nl gestart. We ontwerpen de meubelen zelf en verkopen ze online." Het bleek een schot in de roos: er volgden meer webwinkelconcepten die uiteindelijk zijn verzameld onder de paraplu van FØRN.

Hoe heb je de start aangepakt? 
"Meestal is het een meubelmakerij met een website, maar wij werken precies andersom. Ik heb niet zozeer verstand van de meubelmarkt of woonwereld, maar wel van online marketing. Met die ervaring weet ik hoe ik klanten naar mijn website moet krijgen door gebruik van SEO en het opzetten van een AdWords-campagne. Mijn expertise is het converteren van bezoekers, oftewel: dat ze echt een aankoop op een website doen."

Hoe bepaal je het meubelaanbod?
"Dat doe ik ook anders dan de concurrentie. Ons aanbod komt op twee manieren tot stand. Ten eerste bieden we maatwerk aan; klanten kunnen zelf ideeën aandragen. Dan hebben ze onze collectie op de site gezien en willen graag iets aanpassen aan een bestaand model. Of ze komen zelf met een idee voor een tv-meubel, kast, bed of tafel. Dan gaan we dat zelf ontwerpen, maken er een 3D-tekening van en zo halen we de klant binnen."

"Daarnaast analyseren we ook trends. Onze basis ligt in de internetwereld: we signaleren snel trends in binnen- en buitenland. Dat kan op gebied van materiaal zijn, maar ook qua modellen. Als we op tv zien of social media iets steeds vaker zien terugkomen, ontwerpen we zelf een variant en voegen die toe aan onze collectie. We onderscheiden ons ook door onze sterke foto's. Wij fotograferen alles zelf in de studio."

'Kortingsacties zijn een vorm van kortetermijndenken. Op de lange termijn werkt onze visie beter.'

Maar dan nog is de concurrentie groot. Waarom kiezen klanten voor jullie?
"In het begin was het best lastig om klanten te overtuigen. Ik kwam erachter dat het helpt als je veel informatie geeft. Heel veel productinformatie, niet alleen meer dan je concurrent, maar nog meer informatie dan de bezoeker verwacht: productteksten, details, afmetingen, de mogelijkheid om het op maat te laten maken, foto's, video's etc. Dat is zo belangrijk! Hoe meer je geeft, des te eerder een klant overtuigd raakt dat je betrouwbaar bent." 

Hoe houd je stand tussen alle prijsvechters?
"Ons motto is 'geven in plaats van weggeven' en dat is ook het verschil met de concurrentie. Je ziet vaak dat er korting wordt weggegeven om de klant te overtuigen bij hen te komen. Wij zijn niet de goedkoopste - ook niet de duurste trouwens - maar wij geven veel meer informatie dan de concurrentie. Wij willen wegblijven van de prijzenslag. Het komt veel voor, maar daar doen we absoluut niet aan mee. Dat is allemaal kortetermijndenken, op de lange termijn werkt onze visie beter."

De start van René Smit | FØRN | Sfeerbeeld 2

Je was er vroeg bij met houten meubelen. Toen ontstond de hype en wilde iedereen hout in huis. Hoe behoud je de voorsprong?
"Wij moeten zorgen dat onze producten goed vindbaar zijn. We staan steevast bovenaan in de zoekmachines met de voor ons juiste trefwoorden. Dan trek je het goede publiek binnen. Je moet elke keer unieke content hebben en je moet opvallen. Dat kan door de beste foto's te hebben. We hebben net deze maand een grote fotostudio gebouwd, dus dat geeft ons weer een voorsprong op de concurrentie. Het gaat erom dat je steeds nieuwe dingen laat zien. We bieden nu bijvoorbeeld ook keukens aan."

Keukens van robuust hout?
"Waarom niet? Klanten hebben stoelen en tafels van ons en dan willen ze die smaak doortrekken naar de rest van het huis. Dus ook in de keuken. Dan gaan wij op zoek naar samenwerkingsverbanden om dit mogelijk te maken. Wij maken de keukenfronten en ik zoek de juiste personen voor de overige onderdelen. Bedrijven die hetzelfde dna hebben en hetzelfde gevoel uitstralen, bijvoorbeeld een keukenontwerper of een bedrijf dat luxe betonnen aanrechtbladen maakt. Door onze krachten te bundelen heb je alle ingrediënten om samen een mooi recept te maken."

Weleens een goed idee gehad dat in de praktijk niet werkte?
"We kochten ooit meubelen van teakhout in, maar dat ga ik niet meer doen. Ik ontwerp de producten liever zelf dan dat ik ze inkoop. Bij teakhout is dat lastig, omdat je altijd te maken hebt met externe partijen. Als zij niet de service leveren die jij wilt leveren, dan hang je. Daarvan willen we dus niet meer afhankelijk zijn. De afstand tussen onze bureaus en de werkbank is nog geen vijftig meter. De lijntjes zijn kort en we volgen het proces op de voet, dus zo we zitten er bovenop."

De starterstip van René Smit: 'Blijf dicht bij jezelf. Uiteindelijk moet je doen wat goed bij jou past.'

Wat is jouw tip voor starters?
"Blijf dicht bij jezelf. Het is goed om inspiratiebronnen te hebben en om andere visies aan te horen, maar je hoeft er niet altijd iets mee te doen. Uiteindelijk moet je doen wat bij jou past. En bouw vooral je bedrijf niet op voor de buitenwereld. Een bedrijf met dertig of vijftig man personeel klinkt mooi, maar is niets waard als je er niet iets goeds mee doet naar de klant of je medewerkers, of er onderaan de streep niets aan verdient."

Wat is jouw belangrijkste les geweest?
"Dat het enorm belangrijk is om de juiste mensen op de juiste plaats te hebben. We hebben voorheen geprobeerd zo goedkoop mogelijk te produceren, maar daar zijn we vanaf gestapt. Wij nemen alleen nog maar goede mensen aanL die zijn dan wel duurder, maar denken vaker mee. We gaan puur voor kwaliteit."

De start van René Smit | FØRN | Sfeerbeeld 3

"Ons productieproces is verder heel efficiënt, mede omdat we de informatievoorzieningen hebben verbeterd. Daardoor weet iedereen tot in detail wat hij moet doen. Zo kunnen we met minder mensen meer doen en is de kwaliteit gewaarborgd. We hebben bijna geen klachten, daar ben ik erg trots op. Dat is best uitzonderlijk, vooral omdat we geen standaardproducten, maar maatwerk leveren."

Waar sta je over drie jaar?
"Ik wil bereiken dat we uitgroeien tot een Europees bekend online meubelmerk. Het geeft een kick om nog meer klanten in Portugal, Zwitserland of Duitsland te hebben. Dat een Portugees meubelen bij jouw bedrijf bestelt, dat is toch mooi! We hebben nog flink wat werk te verzetten, logistiek gezien is dat bijvoorbeeld enorm ingewikkeld, maar je moet ambities hebben. Je moet blijven dromen."


Portret René Smit | FØRNMeer weten over René Smit en FØRN? Volg zijn bedrijf dan ook via:

 

Gepubliceerd op:
18-05-2016

Wat vind je van dit artikel?

x3
x5

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 5.044 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.