De start van Sjuul Berden | United Wardrobe - home

De start van Sjuul Berden | United Wardrobe

Het bedrijf van twintiger Sjuul Berden was nog geen jaar oud toen de startup het al schopte tot de finale van The Next Entrepreneur 2014. Het voornaamste doel van het ambitieuze United Wardrobe? Dé internationale modemarktplaats worden.

Naam: Sjuul Berden (23)
Bedrijf: United Wardrobe
Branche: online (marktplaats voor kleding)
Gestart in: 2013 (website live sinds januari 2014)
Startkapitaal: 15.000 euro
Website: www.unitedwardrobe.com/nl 

Leuk dat wij je namens IkGaStarten mogen interviewen. Wat is het gat in de markt waarin jij met United Wardrobe bent gesprongen?
“Het idee komt van mijn drie zusjes. Als de oudste een kledingstuk niet meer droeg, stonden de jongere twee al op en neer te springen om het aan te trekken. Naast de kleding van hun oudere zus zouden mijn jongere zusjes vast ook geïnteresseerd zijn in de kleding van mijn nichtjes. Zij hebben immers ook echt een vette stijl. Ik dacht toen bij mezelf: ‘Daar moet iets mee te doen zijn’.” 

Wat dan?
“Er moest een plek komen waar jonge modeliefhebbers konden samenkomen om op een leuke manier kleding te kopen en verkopen. Zoiets bestond nog niet. Er waren wel sites waar je dit soort ideeën kunt opdoen, maar die hebben bijvoorbeeld geen betaalfunctie. Wij wel. Samen met Thijs Verheul (23), die net als ik consumentenwetenschappen heeft gestudeerd, heb ik het concept verder uitgewerkt. Later kwam Joep Dohmen (21), ook medestudent, erbij.”

‘Wij gaan altijd uit van de gedachte: wat wil het modemeisje?’

Maar er is toch al Marktplaats.nl?
“Ja, maar dat is op dit gebied te algemeen. Het werkt niet. De zoekfunctie voor kleding is heel anders samengesteld dan die voor – bijvoorbeeld - auto’s. En Marktplaats kent eigenlijk maar één zoekfunctie voor alle soorten artikelen. Mensen die echt geïnteresseerd zijn in het zoeken naar mooie tweedehandskleding doen dit liever op de wat meer gespecialiseerde websites. Zo’n website hebben wij gemaakt. Je kunt op onze website mensen favoriseren en volgen. Wij gaan altijd uit van de gedachte: wat wil het modemeisje?”

De start van Sjuul Berden | United Wardrobe - sfeerbeeld artikel 1

Wat vond je het moeilijkst aan de start?
“Iets wat ik echt lastig vond, was het samenstellen van een goed team waarmee je de toekomst in kunt. Thijs, Joep en ik vormden vanaf het begin een hecht clubje. We zijn alle drie heel verschillend; dat vult elkaar heel goed aan. Maar toen wij de website gingen bouwen, hadden we meer mensen nodig. Andere mensen met technische kennis, zoals programmeurs. Daar hebben we lang naar moeten zoeken. Je moet de juiste skills bij elkaar zoeken.”

Wie is je grote voorbeeld? 
“Eigenlijk zijn alle grote online-bedrijven wel mijn voorbeeld. Facebook, Pinterest, noem maar op. Zulke bedrijven hebben we in Nederland niet. Mijn ambitie is dan ook dat United Wardrobe dé internationale modesite wordt.”

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?
“Sneller gaan. Tot nu toe zijn we vrij voorzichtig te werk gegaan, maar nu gaan we meer inzetten op marketing om sneller te kunnen doorgroeien. United Wardrobe heeft nu 60.000 geregistreerde gebruikers en onze website trekt 150.000 unieke bezoekers per maand.”

De tip van United Wardrobe: 'Focus. Kies datgene waar je goed in bent en zet daar alles op in.’

En komen er daar nog meer volgers bij?
“Jazeker! Elke maand groeien we dertig procent. In Nederland verhandelen we zo’n honderd tot 150 artikelen per dag. Om sneller te gaan, hebben we nu een aantal investeerders benaderd met een propositie om verder te kunnen groeien op het gebied van marketing. Maar niet alleen geld is belangrijk. Ervaren ondernemers, die veel met startups werken, brengen ook veel kennis mee en kunnen starters goed begeleiden.”

Wat is het beste advies dat je ooit gaf?
“Focus. Je moet ergens echt de beste in zijn. Kies datgene waar je goed in bent en zet daar alles op in. Als je jouw activiteiten spreidt, houd je al snel te weinig focus op de kern van je business. Dan word je daarin dus niet automatisch de beste en loop je bovendien het risico dat jouw markt wordt ingepikt door een concurrent.”

De start van Sjuul Berden | United Wardrobe - sfeerbeeld artikel 2

Als jij je eigen toekomst kunt voorspellen, waar sta je dan over drie jaar?
“Als wij erin slagen om voldoende kapitaal te vergaren, willen we ook meer internationaal gaan uitbreiden. Onlangs hebben we de eerste stap gezet: we zijn sinds kort namelijk ook actief in België. We hebben onze site in het Frans vertaald en hiervoor een Franstalige medewerker aangenomen. Frankrijk volgt dus snel. Daarna denken we aan uitbreiding naar landen als Polen en Denemarken.”


Sjuul Berden - United Wardrobe - PortretBenieuwd naar de volgende stap van Sjuul en zijn team?
Blijf United Wardrobe dan volgen op:
 

 


Tip! Ook de interviews lezen met andere ondernemers die wij geïnterviewd hebben voor deze rubriek (onder andere Jopenbier en DigiTrage? Je vindt ze allemaal onder Startersverhalen.

Gepubliceerd op:
26-02-2015

Wat vind je van dit artikel?

x3
x6

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.