De start van Steinar Henskes | Bird Control Group home

De start van Steinar Henskes | Bird Control Group

Steinar Henskes (24) runde een bedrijfje in lasertechnologieën en ontdekte dat vogels wegvlogen bij het zien van een laserstraal. Hij zag het gat in de markt en bedacht een geautomatiseerd en diervriendelijk lasersysteem, waarmee zijn bedrijf Bird Control Group inmiddels wereldwijd vogels verjaagt van luchthavens, agrarische gebieden, olieplatforms en bedrijventerreinen.

Naam: Steinar Henskes
Actief in de sector: dienstverlening
Bedrijfsnaam: Bird Control Group
Gestart in: 2012
Website: birdcontrolgroup.com

Momenteel verovert hij de wereld met een moderne en diervriendelijke vogelverschrikker. De jongensdroom van Steinar Henskes kent letterlijk geen grenzen meer. Zijn grote doorbraak kwam toen luchthaven Schiphol belangstelling toonde voor de uitvinding van de jonge Haarlemmer. Het bleek de katalysator voor het huidige succes: steeds meer luchthavens en andere sectoren maken gebruik van de geautomatiseerde laserstraal die vogels verjaagt. 

Wat doen jullie precies?
"Bird Control Group houdt vogels op afstand van commerciële activiteiten. Dat doen we door middel van laserlicht. Vogels zien de laserstraal als een fysiek gevaar en door de groene straal naar hen toe te bewegen, schrikken de dieren op en vliegen ze weg. Dat hebben we inmiddels geautomatiseerd in robots en een softwareplatform, zodat de robots slim kunnen worden ingezet. We zijn actief in diverse sectoren, van de luchtvaart, olie en gas tot de agrarische sector en de industrie. Dat doen we nu in meer dan zeventig landen, we zijn in korte tijd heel internationaal geworden."

Hoe ben je begonnen als ondernemer?
"Ik werkte bij een callcenter, maar merkte al snel dat ik het beter kon dan mijn leidinggevende. Ik ging liever aan mijn eigen succes werken. Ik vond lasers heel interessant, van mijn achttiende tot mijn twintigste jaar runde ik een bedrijf dat bestaande lasertechnologieën distribueerde. Daar zat verder nog geen visie achter, ik pakte alle kansen aan en wilde vooral ervaring opdoen."

De start van Steinar Henskes | Bird Control Group - sfeerbeeld 1

Wanneer kwam de omslag en je een duidelijke visie voor je bedrijf kon ontwikkelen?
"Dat gebeurde in 2012 toen ik mij ben gaan toespitsen op het verjagen van de vogels. Op deze manier kon ik eigen producten en een eigen markt ontwikkelen. En het belangrijkste: we konden problemen oplossen en een merk opbouwen in plaats van een soort handelshuis te zijn."

Hoe kwam je uiteindelijk bij de vogels terecht?
"Je schijnt met een laser op vogels en ziet dat ze wegvliegen."

Dat is het?
"Zo simpel is het. Het was een kwestie van trial and error. Ik ontdekte dat een bepaald soort laserlicht vogels afschrikt, waarna ik mijn kans zag en zelf producten ben gaan ontwikkelen: lasers die specifiek vogels verjagen. Dan kom je nog wel een paar uitdagingen tegen: het moet veilig zijn voor de ogen van mens en dier, het mag geen vliegverkeer hinderen, er mag geen gewenning bij de vogels optreden en het moet effectief zijn: niet alleen van dichtbij, maar ook van veraf. Dat zijn uitdagingen die ik heb opgelost."

‘De grootste beer op de weg ben je zelf.’

Dan heb je de techniek bedacht, maar hoe pak je het dan vervolgens aan?
"Ik begon in de agrarische sector met het verkopen van een soort laserzaklamp, waarmee boeren vogels konden verjagen. Bestaande toeleveringskanalen namen het product op in hun assortiment. Ze herkenden het probleem en zagen mogelijkheden om business te creëren. Inmiddels hebben we het product doorontwikkeld tot een geautomatiseerd systeem en zijn we actief in veel meer sectoren."

Een van je grote klanten is Schiphol: hoe kwam je daar binnen? 
"Dat is een kwestie van bellen en aangeven dat je wilt praten. Het is allemaal niet zo spannend. Sommige ondernemers zien overal beren op de weg, maar de grootste beer op de weg ben je zelf."

De start van Steinar Henskes | Bird Control Group - sfeerbeeld 2

Dus het is vooral een kwestie van durven.
"Klopt. Als je niet het lef hebt om met anderen in contact te komen, bereik je niets. Wanneer je een goed verhaal en een uniek product hebt, word je altijd serieus genomen. Je kunt gewoon de receptioniste bellen of je zoekt op LinkedIn de naam op van de juiste persoon. Het grootste obstakel ben je uiteindelijk zelf."

Waar sta je nu? 
"We zijn uit de onderzoeksfase. Het product is ontwikkeld, het product werkt, we weten wat de klant wil, we weten wat ze willen betalen en we begrijpen het probleem. Nu is het belangrijk dat wát we hebben geleerd, we vaker gaan doen. En dus echt gaan groeien; dat kan mij niet snel genoeg gaan."

Je klinkt heel overtuigend, twijfel je wel eens? 
"Jawel hoor, dat kan over van alles gaan. De kwaliteit van het product, of je op de goede weg zit en de juiste dingen doet, of je snel genoeg gaat, of je de goede personen aanneemt en met de juiste partners samenwerkt, of je tijd aan de juiste klanten besteedt en of je wel of niet in het vliegtuig moet stappen om met die klant te praten. Twijfels zijn er eigenlijk altijd."

‘Ga naar buiten, ga met mensen praten, maar wees kritisch aan wie je tijd besteedt.’

Hoe ga je daarmee om?
"Twijfelen aan iets is niet per definitie verkeerd, maar het moet je ook niet afremmen. Je moet ambitieus zijn en een droom hebben en misschien ook wel een beetje naïef zijn. Omdat je dan onbevangen en dedicated bent. Het is een lastige balans, waarmee ik soms ook worstel. Erg belangrijk is dat je de drive hebt om door te gaan: stay hungry, stay foolish. Steve Jobs zei het al eens. Aan de andere kant moet je ook realistisch zijn en toegeven: hier ligt geen kans."

Ben je in valkuilen getrapt?
"Natuurlijk! Door bijvoorbeeld niet met de beste mensen te werken. Je moet altijd ervoor zorgen dat je met winnaars werkt. Met mensen die heel goed zijn of partners die iets bijdragen en het liefst complementair zijn. Als jouw bedrijf groeit, kun je het niet meer in je eentje. Dan heb je sterke mensen nodig die zich ontwikkelen en op die manier groei realiseren. Verder moet je niet doormodderen, maar knopen doorhakken. Als iets niet werkt, moet je ermee kappen. Als een werknemer niet presteert, moet je hem ontslaan. Liever te vroeg dan te laat."

De start van Steinar Henskes | Bird Control Group - sfeerbeeld 3

Heb je nog een advies voor jonge ondernemers?
"Ga naar buiten, ga met mensen praten, maar wees heel kritisch aan wie je tijd besteedt. In Nederland heerst er een lifestyle-idee over ondernemerschap waarin het heel hip en cool is om een bedrijf te starten. Je kunt inderdaad met zijn allen heel lang praten over hoe stoer je idee wel niet is, maar echte ondernemers doen dat niet. Die zijn veel te druk met werken en het bouwen aan hun bedrijf."

Kortom: minder praten, meer doen.
"Precies. Bedenk goed wie je spreekt en waaraan je tijd besteedt. Kies de mensen of evenementen die waarde voor jou toevoegen. Spreek iedere keer met jezelf af: waarom ga ik hiernaar toe en waarom ga ik dit doen? Daar gaat het vaak mis, dat het in de sfeer van praten blijft hangen."

Tot slot: wat is nu je voornaamste doel? 
"Groeien! Dat doen we redelijk snel. We hebben nu twintig werknemers, maar het gaat mij nog niet snel genoeg. In 2016 openen we een kantoor in Boston. We gaan naar Amerika, daar ligt een grote markt voor ons. Vervolgens wil ik doorgroeien en uiteindelijk de onderneming verkopen. Daarna is het weer tijd om een nieuw bedrijf op te starten."

Je bent echt ondernemer hè, in hart en nieren.
"Ja, het is mijn roeping, dit is waar ik iedere dag mijn bed voor uitkom. Met een klein team een positieve wereldimpact hebben."


Benieuwd naar hoe het de komende jaren verder gaat met Steinar en zijn bedrijf? Volg Steinar dan ook op:

Steinar Henskes | Bird Control Group
Zijn bedrijf Bird Control Group kun je volgen via:

Gepubliceerd op:
23-12-2015

Wat vind je van dit artikel?

x2
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 5.044 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.