De start van Arthur Nijhuis | Azalp - home

De start van Thomas Deters | Azalp

Het internet stond eind jaren ‘90 nog in de kinderschoenen, maar Thomas Deters (36) zag grote kansen en richtte zijn eigen webwinkel op. Het was pionieren in de ruimste zin van het woord, maar de aanhouder wint. Waar hij ooit begon met de verkoop van blokhutten, levert Thomas nu met zijn bedrijf Azalp door heel Europa 'betaalbare luxe voor huis en tuin'.

Naam: Thomas Deters
Actief in de sector: e-commerce
Bedrijf: Azalp
Gestart in: 1998
Website: Azalp.nl 

Waar draait het om bij veel webshops? Prijs, prijs, prijs, prijs, prijs. Thomas Deters gruwt van deze 'EAN-code show', zoals hij de trend noemt waarbij iedereen dezelfde producten voor een zo laag mogelijke prijs verkoopt. 

Dat levert misschien wel een hoge omzet op, maar je verdient feitelijk niets. En wat is dan je bestaansrecht als de concurrent een euro lager gaat zitten? Precies. Dat was dus níet de weg die Thomas met zijn bedrijf Azalp (het omgekeerde van Plaza) wilde inslaan. Om die reden verkoopt de ondernemer zoveel mogelijk unieke producten en merken, waarmee hij zich niet alleen onderscheidt, maar ook hogere marges behaalt.

Dat moet je even uitleggen: een EAN-code show? 
"Ieder artikel of product heeft een unieke code: een EAN-code. Veel webwinkels verkopen dezelfde artikelen en concurreren op prijs. Dan draai je dus wel omzet, maar je verdient geen geld. Bij hetzelfde aanbod zijn consumenten immers altijd op zoek naar de laagste prijs. Natuurlijk, een webshop kan zich onderscheiden met een thuiswinkel keurmerk, de website kan er keurig uitzien, maar in de meest banale zin is prijs leidend. Daar willen wij niet in meegaan."

De start van Thomas Deters | Azalp - sfeerbeeld 1

Hoe pakken jullie het dan aan? 
"We verkopen unieke producten met unieke merknamen. Dat we met blokhutten zijn begonnen was puur toeval, maar we konden ons wel direct onderscheiden. En ja, bij ons is de prijs uiteraard ook van belang. Ik kan morgen niet ineens alles tien keer duurder maken, maar ik hoef niet altijd de laagste prijs te vragen: er staat kwaliteit en uniekheid tegenover. Je moet overtuigd zijn van je eigen spullen. Op die manier kun je dus buiten je omzet ook geld gaan verdienen."

Toch schieten de webshops als paddenstoelen uit de grond.
"En verdwijnen ook weer snel. De tip die ik vaak geef aan jongeren die een webshop beginnen: je kunt in principe morgen al een enorme omzet draaien, maar als dat op prijs gebaseerd is, hoeveel is die omzet dan waard? Ik kan je vertellen: niks! Ten eerste is de marge nul en ten tweede is de drempel voor toetreders enorm laag. Pietje kan morgen de prijs een euro lager zetten en daar gaat je omzet. Ze zijn allemaal bezig om zoveel mogelijk omzet te maken en vanuit die situatie uiteindelijk geld te verdienen. Dat is in mijn ogen de verkeerde filosofie. Ik vind het een enge ontwikkeling."

'Onze doelgroep is breed: wij verkopen aan Jan Modaal én de buurman van Gordon.'

We gaan even terug naar het begin. Hoe is Azalp ontstaan?
"Eind jaren ‘90 was er nog helemaal niets op het gebied van internet, het medium stond echt nog in de kinderschoenen. Je had nog van die analoge, piepende modems. Met mijn partner Peter-Jan Broeders ben ik toen een site voor blokhutten gaan bouwen. Ik moest als zeventienjarig jochie bedrijven de mogelijkheden van internet gaan uitleggen. In die jaren was iedereen bang voor internet. Het was onbekend, mensen wisten niet wat ze ermee aan moesten."

Hoe verliep de start? 
"We dachten een paar duizend blokhutten per jaar te gaan verkopen, maar het werden er veel meer. Die handel is ongelooflijk groot, zeker nu we in heel Europa actief zijn. Vanaf de eerste dag liep het en gaandeweg hebben we het uitgebouwd tot waar we nu staan. Betaalbare en luxe tuinartikelen, van sauna’s en tuinstoelen tot bergingen en zwembaden. Onze doelgroep is breder dan je denkt. Wij verkopen aan Jan Modaal én de buurman van Gordon."

De start van Thomas Deters | Azalp - sfeerbeeld 2

Hoe pakte je het destijds aan?
"Door keihard te werken. Het was echt de pioniersfase. Internet was een compleet nieuw speelveld, de wetgeving veranderde steeds en je moest op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen. Verder deed ik de klantenservice gewoon naast mijn studie. Liep ik de collegezaal uit om klanten te woord te staan. Dat waren echt tropenjaren, het heeft me ook een relatie gekost. Zou ik het mijn kinderen adviseren? Ik kan geen keiharde ja geven. Ook geen nee trouwens, want we hebben heel gave dingen meegemaakt."

Wat heb je hiervan geleerd?
"Inmiddels weet ik dat ik een goede ondernemer ben, maar een slechte manager. Wij hebben dus veel zaken uitbesteed: marketing, logistiek, de volledige klantenservice. We draaien de toko met zeven mensen, en we maken ook gebruik van zo'n dertig man die niet op de loonlijst staan. Dat zijn ZZP-achtige constructies of bedrijven."

Toen Nederland te klein werd, ging je Europa in. Hoe ging dat? 
"Als jonge ondernemer denk je: Duitsland, hier kom ik! Een land met enorme potentie, maar er lag ook een grote bak met gevaren. Als er dingen tekstueel niet kloppen in je algemene voorwaarden kan een Duitser jou een Abmahnung sturen - een ambtsbrief - en kun je direct een schikking betalen. Kreeg je van jouw concurrenten steeds van die brieven. Hop, was je weer vijf- zeshonderd euro armer."

'Als ondernemer kom je genoeg beren op de weg tegen, maar blijf geloven in je verhaal.'

Waar lag dat aan, een gebrekkige voorbereiding?
"Ik pak iets op, denk er goed over na, maar ook weer niet te lang, ga ervoor en pas het plan gaandeweg aan. Dan moet je inderdaad wel eens leergeld betalen. Maar als je te lang nadenkt, ben je vaak te laat. Je zoekt het ideale plaatje, maar dat bestaat niet. Ga er gewoon voor. Dat was dus ook het geval bij ons Duitse avontuur, al heeft het ons in totaal een ton aan leergeld gekost."

Alles loopt nu soepel in Europa. Wat is nu jouw ambitie?
"We willen nog meer focussen op de uitbreiding van eigen unieke producten. Daar ligt op de lange termijn de waarde. De producten hoeven we niet zelf te produceren, daar is een externe fabriek voor, maar we ontwerpen en ontwikkelen het product wel zelf, zodat de klant rechtstreeks bij ons koopt. Van dropshipping naar alles zelf maken, dat is de toekomst."

De start van Thomas Deters | Azalp - sfeerbeeld 3

Tot slot, heb je een gouden tip voor starters? 
"De grootste valkuil waar je in moet springen, is: 'gewoon doen'. En niet blijven nadenken en alles uitkristalliseren. De allerslechtste keuze is geen keuze. Doen, vallen, opstaan en weer gaan. Daarnaast is ondernemerschap keihard werken. Een enkeling opent een YouTube-kanaal en dat wordt een 'instant success'. Sommigen hebben mazzel, maar de rest moet gewoon heel hard werken. Je komt genoeg beren op de weg tegen, maar blijf geloven in je verhaal. Ook al heb je tegenslag, denk aan het grotere geheel. En ga voor iets unieks, onderneem niet op prijs."

Toch weer die prijs, hè.
"Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken. Ondernemingen die de focus op prijs leggen, vallen op een gegeven moment om. De waarde van bedrijven zit niet in de omzet. Om een webwinkel te beginnen, moet je de lat zo hoog mogelijk leggen. Lukt dat? Dan heb je goud in handen. Creëer je eigen waarde. Iedereen kan op het laagste punt instappen, maar zonder waarde ben je niks. Dan is je bedrijf gebaseerd op gebakken lucht. Een zeepbel."


Thomas Deters | AzalpMeer weten over het bedrijf van Thomas? Blijf Azalp dan volgen op:

Gepubliceerd op:
21-10-2015

Wat vind je van dit artikel?

x10
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.