• print

Dossier: Hoe kom ik aan klanten?

Bepaal de doelgroep

Bepaal de doelgroep

Een belangrijk deel van jouw businessplan gaat in op de doelgroep. Weet op wie jij je straks gaat richten, maar ontdek ook of deze groep wel voldoende aanwezig is in jouw regio en probeer zo nauwkeurig mogelijk uit te zoeken wat de behoeften zijn van deze klanten of opdrachtgevers. Het lijken stuk voor stuk open deuren, maar het is van wezenlijk belang voor het slagen van jouw onderneming. En het gaat nog (te) vaak fout.

Het bepalen van de doelgroep maakt vaak deel uit van het marketingplan. Zodra jij weet waaraan jouw beoogde doelgroep behoefte heeft, kun je hier met jouw product of dienst op inspelen. Dit proces noemen we ook wel het 'segmenteren van de markt', omdat het de markt opdeelt in duidelijk herkenbare en aanspreekbare groepen.

Bereikbare doelgroep

Allereerst moet jouw doelgroep natuurlijk groot genoeg zijn, zodat het de moeite loont en het een investering en het risico waard is. De doelgroep moet ook goed bereikbaar zijn. Als het niet haalbaar is om (bijvoorbeeld via de media) de aandacht van de doelgroep te trekken of als deze zich niet in de buurt van jouw bedrijfslocatie bevindt, is jouw onderneming al bijna tot mislukken gedoemd. 

Kenmerken

Om uit te vinden hoe jouw doelgroep eruit ziet, kun je beginnen met het samenstellen van een lijst, waarin je zoveel mogelijk kenmerken van jouw beoogde klanten omschrijft. Je moet dan bijvoorbeeld denken aan kenmerken als leeftijd, geslacht, woonplaats, opleidingsniveau, en favoriete vrijetijdsbestedingen. Richt jij je straks puur op de zakelijke markt (b2b)? Dan is het de moeite waard om ook zaken als bedrijfsomvang, branche, type onderneming en de vestigingsplaats in kaart te brengen. 

Deelmarktmatrix

Marketeers hanteren vaak een zogeheten deelmarktmatrix om hun markt te definiëren. OP deze manier wordt de markt in kleine stukjes verdeeld, zodat zij vervolgens de doelgroep vrij specifiek kunnen bepalen. Met behulp van de deelmatrix kun jij als startende ondernemer dus ook vrij nauwkeurig bepalen op welke groep jij je in eerste instantie het best kunt richten.

Zeker van je zaak van start?
Ook als startende ondernemer loop je zakelijke risico's die je vaak maar beter meteen kunt afdekken. Een ongeluk zit immers in een klein hoekje. Met het pakket Interpolis ZekerVanJeZaak® verzeker je je in één keer voor jouw belangrijkste bedrijfsrisico's. Denk aan arbeidsongeschiktheid, rechtsbijstand en jouw auto van de zaak. Klik hier voor meer informatie over Interpolis ZekerVanJeZaak®.

Marktonderzoek

In veel gevallen is het ook raadzaam om - voordat je daadwerkelijk start - een marktonderzoekuit te voeren. Deze taak kun je natuurlijk uitbesteden aan een professioneel bureau, maar dat kan aardig in de kosten lopen. Je kunt in de aanloop naar de start van jouw onderneming natuurlijk ook zelf marktonderzoek doen. Dat is vaak op een kleinere schaal dan wanneer een marktonderzoekbureau het voor je zou doen, maar misschien wel des te effectiever. je spreekt zo zelf met jouw beoogde klanten en hoort precies waar zij wel en geen behoefte aan hebben. En nog een belangrijk voordeel: je bent al een beetje bekend bij jouw doelgroep als je begint.

Sympathie

Veel mensen vinden het bovendien sympathiek als jij je kwetsbaar durft op te stellen en gewoonweg komt vragen of jouw businessidee kans van slagen maakt in hun beleving. En je weet misschien al dat zakendoen voor een groot deel drijft op sympathie en gunnen.

how to

alle how to's

gerelateerde video's

alle video’s