4 manieren om productiever te zijn

Bijgewerkt op 04 november 2013
5 min  leestijd
1.194
Auteur: Marieke Leijnen

Als startende ondernemer investeert u energie, geld en vooral tijd in uw bedrijf. Soms zelfs zoveel dat u zich aan het einde van een werkdag misschien wel eens afvraagt waar al die uren toch zijn gebleven. U bent niet de enige. Veel starters vinden het lastig om hun uren te verdelen. U kunt uw productiviteit verhogen door in uw werkzaamheden structuur aan te brengen. In dit artikel leest u hoe u dat kunt doen: 4 manieren om productiever te zijn.

1. Maak to do-lijstjes

Als startende ondernemer puilt uw agenda vaker uit van alle afspraken en zaken die geregeld moeten worden dan dat u 's middags een gaatje tegenkomt. En als dat al een keer zo is, wordt dit gat meestal binnen no time opgevuld met een uurtje extra acquisitie of het beantwoorden van mails of ordenen van uw mailbox. Het maken van een takenlijstje is dan ook totaal overbodig, nietwaar? Dat zou u misschien denken, maar het tegendeel is waar.

Juist dat eerste kwartiertje in de ochtend - wanneer u op papier (of in uw smartphone) de openstaande taken rangschikt op mate van urgentie en aan de hand daarvan een planning voor die dag maakt - geeft u een goed beeld van wat er die dag allemaal moet gebeuren en welke klusjes u ook prima kunt uitstellen tot morgen of volgende week. Daarnaast geeft het een goed gevoel als u al werkend steeds meer taken op uw lijstje kunt afstrepen. Als u verwacht dat u de volgende ochtend niet direct in de gelegenheid bent om een to do-lijstje te maken, doe dit dan op de avond ervoor en houd eventueel wat ruimte over voor andere taken die er op het laatste moment tussendoor komen.

2. Multitask waar mogelijk

Multitasken is natuurlijk lang niet altijd een optie - als u een presentatie geeft op een netwerkbijeenkomst of een rapport uitwerkt, bent u daar fulltime mee bezig - maar kan het wel? Doe dit dan ook. U kunt er kostbare tijd mee winnen als u meerdere taken tegelijk afhandelt. Denk bijvoorbeeld aan die lange autorit naar een afspraak met een potentiële klant. Tijdens deze reis kunt u prima dat ene telefoontje met een leverancier afhandelen. Of plaats eens een tweet of Facebook-post over een relevante tentoonstelling die u zojuist heeft bezocht. De vuistregel is dat multitasken een goede manier is om extra tijd te winnen, mits u dit goed doet en alleen op momenten dat het kan.

3. Ga nergens heen zonder notitieboekje

Als startende ondernemer barst u waarschijnlijk van de ideeën om uw bedrijf (nog) succesvoller te maken. Soms schiet u op de raarste momenten iets te binnen, bijvoorbeeld als u net onder de douche vandaan komt of thee aan het drinken bent met uw schoonmoeder. U kunt uw ingevingen dan natuurlijk snel neerkrabbelen op een los stuk papier of in uw telefoon zetten als willekeurige notitie, maar op den duur heeft u dan vooral een grote stapel aan losse ideeën waarbij het overzicht ver te zoeken is. Het is dan ook verstandiger om hiervoor een apart notitieboekje te gebruiken wat u overal mee naartoe kunt nemen.

Illustratie van papier met gloeilamp

Nóg sterker van start

Als jij de belangrijkste zaken van tevoren regelt, maak je een goed voorbereide start en vergroot je jouw kansen op succes.

Ik maak een goede start

Of u in het vervolg nou in de file staat of achter uw bureau op kantoor zit: als u een spontane ingeving krijgt, kunt u de gedachte altijd direct noteren in hetzelfde boekje. Zo vindt u uw ideeën later in ieder geval altijd op dezelfde plek terug. Bijvoorbeeld die ene uitgeverij die in de zomermaanden fikse korting geeft op het drukken van brochures. Of de aantekeningen die u tijdens de laatste afspraak met een klant maakte: wilde hij voor dat product nou een gele of rode verpakking? Ook deze krabbels vindt u terug in uw notities. Tip: ook tijdens het bijwerken van uw administratie voor de belasting kan zo'n boekje nog goed van pas komen.

4. Durf pauze te nemen

Van hard werken is nooit iemand slechter geworden, maar als u iedere dag en in het weekend dag in dag uit aan een stuk doorwerkt, gaat het vroeg of laat fout. Uw hoofd heeft af en toe een pauze nodig. Dat bevordert de productiviteit. Als u de dag grotendeels doorbrengt achter de computer, plan dan eens een lunchafspraak met een kennis of ga een half uurtje wandelen. Daarna kunt u er weer een paar uur tegenaan. Vergeet ook niet om tussendoor een keer koffie te halen voor uw collega's of - als u vanuit huis werkt - de was uit de wasmachine te halen en boodschappen te doen. Het voelt dan wel misschien een beetje als spijbelen, maar juist deze kleine pauzes houden u scherp en stellen u in staat uw werk naar behoren te doen.

Lees ook

Stappenplan: een eigen bedrijf starten
Checklist: time management voor starters
5 waardevolle ondernemerskwaliteiten
Checklist: effectief multitasken
5 businesslessen van Richard Branson
De voordelen en valkuilen van thuiswerken
3 signalen die aangeven dat u klaar bent om te starten

Meer over zzp

Meer over zzp
ZZP rekening

Breng je financiële administratie op orde voor 2023

Makkelijk onderscheid maken tussen privé en zakelijke uitgaven? Met de Rabo ZZP rekening start je laagdrempelig met weinig kosten: je betaalt alleen voor wat je gebruikt.

Sluiten