9 aandachtspunten bij het starten van een bedrijf

Bijgewerkt op 05 januari 2022
8 min  leestijd
30.275
Auteur: Marieke Leijnen
aandachtspunten starten bedrijf

Een bedrijf starten is leuk, maar soms ook behoorlijk ingewikkeld. Welke rechtsvorm kies je? Hoe werkt het bijhouden van een administratie en wat verwacht de Belastingdienst? Deze checklist helpt je op weg.

  1. Ondernemingsplan schrijven
  2. Rechts­vorm kie­zen

  3. In­schrij­ving Han­dels­re­gis­ter

  4. Be­las­ting­dienst

  5. Open een za­ke­lij­ke re­ke­ning

  6. Ad­mi­ni­stra­tie or­ga­ni­se­ren

  7. Web­si­te (la­ten) ma­ken

  8. Klan­ten vin­den

  9. Be­drijfs­pand zoe­ken

1. Ondernemingsplan schrijven

Als startende ondernemer kun je eigenlijk niet om het schrijven van een goed bedrijfsplan heen. Zeker als je op zoek bent naar een of meerdere investeerders. In je ondernemingsplan geef je een gedetailleerde beschrijving van je onderneming. Wat wil je precies doen en hoe ga je dit bereiken?

Uit onze poll blijkt dat 24% van de ondervraagden eerst de ideeën voor hun bedrijf beter wil uitwerken voordat ze gaan starten. 20% gaf aan ook financiering nodig te hebben.

Een bedrijfsplan is bij banken en veel particuliere investeerders een belangrijke voorwaarde voor het verzamelen van voldoende startkapitaal. Het geeft jou als ondernemer ook de ruimte om alle kansen en risico's goed in kaart te brengen.

2. Rechtsvorm kiezen

Als je een eigen bedrijf kiest, moet je een rechtsvorm kiezen. Voor ieder bedrijf bestaat een passende rechtsvorm, maar hoe weet je welke rechtsvorm het beste aansluit op jouw situatie? Is dat bijvoorbeeld een eenmanszaak (een populaire optie voor veel zzp'ers), een VOF of toch een bv?

Rechtsvormen verschillen bijvoorbeeld op het gebied van aansprakelijkheid en de verdeling van eventuele aandelen. Het is verstandig om je goed te verdiepen in deze kwestie voordat je een keuze maakt.

Hoewel je later alsnog van rechtsvorm kunt veranderen, kunnen hier extra kosten aan verbonden zijn. Ook word je administratie er niet bepaald overzichtelijker van. Zo kies je de rechtsvorm voor jou.

3. Inschrijving Handelsregister

Vrijwel iedere ondernemer die een bedrijf wil starten, moet langs bij de Kamer van Koophandel (KvK) om zich in te laten schrijven in het Handelsregister. Dit is namelijk de basisregistratie van alle ondernemingen en rechtspersonen in Nederland.

Start jij straks met een eenmanszaak, VOF, CV of maatschap? Dan mag jij je persoonlijk inschrijven bij een van de kantoren van de KvK. Als je van plan bent een bedrijf met rechtspersoonlijkheid te starten (denk aan een bv, stichting etc.), wordt de inschrijving meestal door je notaris geregeld.

Voorbeeldplan nodig?

Handig: zo ziet een goed ondernemingplan voor jouw branche eruit.

Download gratis voorbeeld 

4. Belastingdienst

Goed om te weten: wanneer je jouw onderneming inschrijft bij de Kamer van Koophandel, hoef je je daarna in principe niet ook nog bij de Belastingdienst aan te melden. De KvK geeft deze gegevens namelijk automatisch aan de fiscus door.

Btw-identificatienummer

Je krijgt dan automatisch een btw-identificatienummer om te communiceren met je klanten. Je krijg ook een omzetbelastingnummer van de Belastingdienst. Voor 2020 was er maar één btw-nummer.

Let op: dat je btw betaalt, betekent niet direct dat je ondernemer bent voor de Belastingdienst. Zorg dat je dit goed uitzoekt, het heeft namelijk gevolgen voor de manier waarop je inkomstenbelasting berekend wordt.

Webmodule, VAR of modelovereenkomsten?

Zzp'ers werd vroeger aangeraden een VAR-verklaring aan te vragen, maar sinds 1 mei 2016 is de VAR verleden tijd. De Verklaring Arbeidsrelatie werd vervangen door de modelovereenkomsten (wet DBA). Deze bleken ook niet goed te werken.

De overheid broedt daarom op een alternatief: de webmodule. Opdrachtgevers kunnen sinds 11 januari 2021 meedoen aan een zes maanden durende pilot van de webmodule Beoordeling Arbeidsrelatie (WBA).

Dit is een online tool waarmee opdrachtgevers kunnen controleren of ze een zzp’er mogen inhuren. Volgens de overheid moet deze webmodule duidelijkheid geven over de arbeidsrelatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer (de zzp'er). 

Start webmodule

Wanneer de webmodule echt zal starten, hangt af van de wensen van het nieuwe kabinet. Het kabinet moet besluiten over deze webmodule, dat kan dus nog even duren. Tot die tijd mag de Belastingdienst geen boetes opleggen.

5. Open een zakelijke rekening

Als je eenmaal gaat ondernemen, is het verstandig om een zakelijke rekening te openen en na te gaan denken over hoe je straks geld ontvangt van je klanten en opdrachtgevers.

Met een zakelijke rekening houd je je privé en zakelijke administratie gescheiden. Dit scheelt veel uitzoekwerk. 

Je kunt daarnaast verschillende betaalmethoden gebruiken.  Denk aan een mobiel pinapparaat, betaalverzoeken of bijvoorbeeld iDEAL. Hier vind je een handig overzicht van alle betaalmethoden waar je uit kunt kiezen.

Is een zakelijke rekening nodig?

Zakelijk bankieren is eigenlijk in alle gevallen aan te raden, omdat je zo jouw zakelijke en privéadministratie vanaf begin af aan goed uit elkaar kunt houden. Als startende ondernemer heb je bij Rabobank recht op aantrekkelijk Startersvoordeel.

6. Administratie organiseren

De administratieve rompslomp die komt kijken bij het leiden van een eigen bedrijf is van weinig ondernemers een favoriet klusje. Toch is het van belang dat je ook de administratieve kant van jouw onderneming goed op orde krijgt (en houdt).

Boekhouding uitbesteden

Als je zelf niet zo'n held bent met cijfers, kun je er ook voor kiezen om deze taken uit te besteden aan een professional, zoals een boekhouder of accountant.

Een financieel adviseur is altijd op de hoogte van de nieuwste fiscale regeltjes, zo weet je zeker dat er niets kan misgaan. Je vindt er alles over in onze checklist over het opzetten van een overzichtelijke administratie.

7. Website (laten) maken

Een startend bedrijf kan tegenwoordig niet meer zonder een professionele website, die je vervolgens kunt promoten op social media zoals Facebook en Instagram. Het is in principe goed mogelijk om zelf een website te maken, bijvoorbeeld met behulp van WordPress of Joomla.

Als je wat minder technisch onderlegd bent en niet precies weet hoe je goed voor het web moet schrijven, is het aan te raden om hiervoor een professioneel bureau en/of tekstschrijver in te huren.

SEO optimalisatie website

Zij maken je website SEO-proof, dit wil zeggen dat je website beter wordt gevonden door Google en andere zoekmachines en je dus ook voor klanten beter vindbaar bent. De hoogte van de kosten zijn afhankelijk van hoe uitgebreid je de website wilt hebben. Zo maak je zelf een goede website.

8. Klanten vinden

Zonder voldoende klanten of opdrachtgevers zul je als ondernemer niet genoeg verdienen om van je bedrijf te kunnen leven. Voor een starter is het dan ook zaak om zo snel mogelijk in contact te komen met potentiële klanten en/of opdrachtgevers.

Door je huidige professionele netwerk uit te breiden, zullen er al snel meer kansen op je pad komen. Zo kun je naar netwerkbijeenkomsten gaan, actief zijn op social media en telefonische acquisitie toepassen. Vergeet ook niet om referenties te vragen aan tevreden klanten. Dat kun je bijvoorbeeld via LinkedIn doen. 

9. Bedrijfspand zoeken

Start je een bedrijf aan huis of ga je al meteen op zoek naar een bedrijfspand? Beide mogelijkheden hebben zo hun voor- en nadelen. Overigens moet je er wel rekening mee houden dat je niet zomaar een bedrijf aan huis mag starten.

Als je bijvoorbeeld een kantoor of praktijk wilt starten om thuis klanten te ontvangen, moet je werkruimte een zelfstandig deel van de woning vormen. Een woonkeuken of ruime slaapkamer gaat in dit geval dus niet op.

Kosten huisvesting aftrekbaar?

Wil je de kosten voor die woonruimte/werkruimte af kunnen trekken? Dan moet je aan dezelfde voorwaarden voldoen. Neem ook tijdig contact op met je gemeente om te horen wat in jouw regio de mogelijkheden zijn.

Zakelijke verzekeringen

Tot slot doe je er ook verstandig aan om te kijken welke zakelijke en persoonlijke verzekeringen je moet afsluiten. Iedere onderneming (en ondernemer) is weer anders en dat geldt ook voor de bijbehorende risico's.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Lees ook:

Ontwijk deze 5 valkuilen als startende zzp'er
Checklist: klanten vinden
10 manieren om de start van je bedrijf te financieren

Veelgestelde vragen over het starten van een eigen bedrijf

  • Aan welke aandachtspunten moet je denken bij het starten van een eigen bedrijf? Bij het starten van een eigen bedrijf komt veel kijken. Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van een ondernemingsplan, het vinden van klanten en het zoeken van bedrijfshuisvesting. In dit artikel vind je de negen belangrijkste aandachtspunten.
  • Hoe kom je aan klanten bij het starten van een eigen bedrijf? Wanneer je een eigen bedrijf start, is het belangrijk om op zoek te gaan naar klanten. Hiervoor kun je je eigen netwerk inzetten, bijvoorbeeld via social media. Verzamel referenties en onderschat ook de kracht van netwerkbijeenkomsten niet. Lees ook onze andere tips voor het vinden van klanten.
  • Wat is de eerste stap bij het starten van een eigen bedrijf? Yes, je gaat de sprong naar ondernemerschap wagen! Je allereerste stap is het schrijven van een ondernemingsplan. In dit document zet je uiteen wat je doelen zijn en hoe je die gaat bereiken. Gebruik deze handige voorbeeld-ondernemingsplannen om een goede start te maken.
  • Ik wil een eigen bedrijf starten, maar waarin? Sommige mensen weten gewoon dat ze voor het ondernemerschap geboren zijn, maar hebben niet helder wat voor bedrijf ze precies willen beginnen. Op Ikgastarten.nl vind je handige tips om uit te vinden op welke gebieden je allemaal zou kunnen ondernemen.

Meer over bedrijf starten

Meer over bedrijf starten
ZZP rekening

Breng je financiële administratie op orde voor 2023

Makkelijk onderscheid maken tussen privé en zakelijke uitgaven? Met de Rabo ZZP rekening start je laagdrempelig met weinig kosten: je betaalt alleen voor wat je gebruikt.

Sluiten