Uurloon bepalen: zo reken je het juiste uurtarief

5 factoren die meespelen bij je uurloon

Als Zelfstandige Zonder Personeel (ZZP'er) voer je straks opdrachten uit voor uiteenlopende klanten of opdrachtgevers. Niet iedere klus is hetzelfde: het is onder meer afhankelijk van je functie, sector en het type opdrachtgever hoeveel geld je voor een opdracht kunt vragen. Maar hoe bepaal je nou het juiste tarief? Dat lees je hier: 5 factoren die meespelen bij je uurloon.

1. Wat is je marktwaarde?

Iedere zelfstandige professional heeft, net als een bedrijf of merk, een persoonlijke marktwaarde. De hoogte van deze marktwaarde is aan verandering onderhevig en hangt onder meer af van actuele ontwikkelingen in de branche waarin je werkzaam bent, de werkzaamheden die je moet uitvoeren en hoeveel tijd de opdracht in beslag zal nemen.

Daarnaast spelen opleidingsniveau en ervaring een belangrijke rol: een expert op het gebied van HR met jarenlange ervaring kan een hoger tarief vragen dan iemand die kortgeleden is afgestudeerd en pas net op de arbeidsmarkt komt kijken.

2. Wat houdt de opdracht precies in?

De meeste ZZP'ers kijken bij het maken van een tariefinschatting hoofdzakelijk naar de duur en precieze inhoud van de opdracht: is het een kleine verbouwing bij een particulier of gaat het om een maandenlange renovatie van een stadsmonument?

Aan de hand daarvan zou je kunnen inschatten dat je met die grote renovatie enkele maanden voor een groot deel verzekerd bent van inkomsten, terwijl je aan de opdracht van een particulier hooguit een week of twee kwijt zult zijn. Doorgaans geldt: hoe minder uren je kwijt bent aan een klus, des te hoger het tarief.

Het is goed om te weten dat jouw expertise ook een belangrijke rol speelt bij het bepalen van het juiste uurtarief. Beheers je een unieke techniek die essentieel is voor het uitvoeren van de opdracht? Dan kun je hiervoor meer geld vragen dan wanneer zowel jij als eventuele concurrenten over dezelfde vakkennis beschikken.

Daarom is het als ZZP'er ook essentieel om regelmatig je kennis bij te spijkeren via - bijvoorbeeld - een vervolgopleiding of een cursus. Bijkomend voordeel: deze investeringen zijn fiscaal aftrekbaar als het relevant voor je werk is. 

3. Wat doen je concurrenten?

Bij het vaststellen van een correct uurloon moet je ook kijken naar de tarieven die concurrenten in jouw branche en regio rekenen voor een vergelijkbare klus. Je moet er vanuit gaan dat de opdrachtgever dit ook zal doen; daarom is het van belang dat je niet te snel te hoog inzet, omdat de kans dan groot is dat de opdracht uiteindelijk aan je neus voorbijgaat.

Dit is zeker belangrijk als je nog niet zo ervaren bent als sommige van je concullega's. Benieuwd naar welke bedragen de concurrentie rekent? Kijk eens op loonwijzer.nl voor een overzicht van gangbare tarieven in verschillende branches.

Een te laag bedrag rekenen is aan de andere kant dan ook weer niet de meest verstandige keuze; je moet immers wel van de inkomsten kunnen leven. Vraag eens rond in je netwerk wat anderen voor een dergelijke klus zouden rekenen en pas jouw tarief daarop aan. Houd er rekening mee dat er op basis van je eerste offerte wel enige ruimte moet overblijven om te onderhandelen.


Tip! Gratis whitepaper: uurtarief berekenen

Wil jij meer weten over dit onderwerp en vraag je je af hoe jij een (hoger) uurtarief kunt berekenen? Download hier kosteloos de whitepaper een hoger uurtarief: zo bereken je het (PDF) en ontvang onze tips gratis in je mailbox.


4. Wie is de opdrachtgever?

Als je de tijd ervoor hebt, onderzoek dan met wat voor soort opdrachtgever je te maken hebt en wat het bedrijf doorgaans uitgeeft aan bedrijven of kleine zelfstandige professionals die vergelijkbare opdrachten uitvoeren.

Daarbij moet je niet alleen rekening houden met de sector, maar ook kijken naar de bedrijfsgrootte van de opdrachtgever en de leeftijd van de organisatie. Over het algemeen verstuur je eerder een prijzige offerte naar een gevestigde multinational dan naar een pas gestarte eenmanszaak van een jonge ondernemer.

Daarnaast is het onder ondernemers een bekend gegeven dat overheden doorgaans nog steeds ruimhartiger zijn dan veel MKB-ondernemingen.

Dit kun je ook meenemen bij het bepalen van de tarieven, maar maak het ook bij de overheid niet te bont.

Blijf realistisch ten opzichte van eventuele concurrenten, zodat  je jezelf straks niet onbedoeld de markt uitprijst.

Het komt in bepaalde sectoren overigens ook geregeld voor dat opdrachtgevers je verzoeken geen uurloon te rekenen, maar voorafgaand aan de klus een totaalprijs te geven van de uren die je eraan gaat besteden.

Dat is vaak lastig; de kans bestaat immers dat je een te lage inschatting maakt en straks een gedeelte voor niks moet werken.

Je kunt voorstellen om op basis van nacalculatie te werken, maar daarmee moet de opdrachtgever eerst instemmen.

5. Wat moet je minimaal verdienen?

Veel concurrentie of niet: je moet straks uiteraard wel genoeg verdienen om de vaste lasten te kunnen dragen. Ook het maken van enige winst is wenselijk. Voordat je het minimum beoogde tarief kunt vaststellen, moet je op een rijtje hebben gezet wat gemiddeld gezien jouw persoonlijke en zakelijke kosten zijn. Kijk daarbij ook naar de hoeveelheid uren die je daadwerkelijk kunt declareren. Die afspraken kunnen per opdrachtgever verschillend zijn.

Lees ook

Checklist: uurtarief bepalen
Stappenplan: ZZP'er worden
Checklist: het opzetten van een overzichtelijke administratie
Alle relevante verzekeringen voor jezelf en je bedrijf

Bijgewerkt op: 31-10-2016

Wat vind je van dit artikel?

x8
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Uurtarief

Voor een startende zzp'er is het vaak makkelijker gezegd dan gedaan: een goed uurtarief vaststellen. Dat is ook niet zo gek, want een vast uurloon voor zelfstandige professionals bestaat namelijk niet. Alvast goed om te weten: in verschillende sectoren kunnen de tarieven sterk uiteenlopen. Op deze pagina's helpen we jou vast een eindje op weg, onder meer via:

Ontvang een gratis whitepaper

Hoe weet je of jij straks de juiste prijs rekent voor jouw product of dienst? Download deze whitepaper en je ontvangt onze praktische tips direct in je mailbox.

Download gratis PDF

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.490 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.