Uurtarief

Uurtarief: in 5 stappen naar het beste bedrag

De bepaling van het juiste uurtarief hangt af van je vaste lasten, ondernemerskosten en het aantal declarabele uren, maar ook van de branche, concurrentie én jouw toegevoegde waarde. Met deze vijf handige stappen helpen we je bij het vaststellen van je uurtarief.

Bepaal het beste bedrag in 5 stappen:

  1. Hoeveel geld heb je nodig?
  2. Check het uurtarief van anderen
  3. Bereken je meerwaarde
  4. Uurtarief bepaald? Tel er minimaal een euro bij op
  5. Uurtarief = uurtarief

1. Hoeveel geld heb je nodig?

Om te weten hoeveel je minimaal moet verdienen om fatsoenlijk rond te komen, moet je eerst alle kosten inzichtelijk maken. Dit zijn zowel je privé-uitgaven als zakelijke kosten. De Rabobank heeft een handige checklist gemaakt, die je hiervoor als leidraad kunt gebruiken.

Privékosten 

  • Hypotheek of huur
  • Gas, water, licht
  • Auto: onderhoud en benzine
  • Verzekeringen (inboedel, opstal, reis, zorg)
  • Telefoon en internet
  • Alimentatie
  • Boodschappen
  • Lidmaatschappen
  • Gemeentelijke belastingen
  • Kleding
  • School kinderen

Er zijn meer kostenposten dan je op het eerste gezicht denkt. Scroll door de app van je bankrekening en tel alles bij elkaar op.

Als voorbeeld nemen we een streefinkomen van 2000 euro netto per maand. Hier tel je de inkomstenbelasting (30%) bij op, de werkgeverspremie ZvW (1500 euro), net als de kosten voor je aov (variërend van 1200 euro tot 3000 euro) en je pensioen (10%).

Zakelijke kosten

Vervolgens tel je alle kosten van je zakelijke rekening op. Afhankelijk van je beroep of branche kom je waarschijnlijk de volgende zakelijke kosten tegen:

Declarabele uren
Maak een schatting van je declarabele uren. Alle uren die je voor je onderneming maakt, zijn onder te verdelen in directe en indirecte uren.

De directe uren zijn alle declarabele uren bij klanten, waarmee je omzet behaalt. Indirecte uren zijn de uren die je wel voor je onderneming maakt, maar niet in rekening brengt bij klanten. Hieronder vallen onder meer acquisitie, het volgen van cursussen, het voeren van de administratie of het beheren van je website.

Grof geschat is 50 tot 70 procent van je gewerkte uren declarabel. Dit aantal heb je nodig bij de berekening van je uurtarief. 

Het maximale aantal uur werk per jaar = 40 uur per week x 52 = 2080 uur. Trek hier 6 weken vakantie en ziekte (240 uur) vanaf en je houdt 1840 uur per jaar over om te werken. Zeker als startende ondernemer moet je de declarabele uren voorzichtig inschatten. Je hebt niet altijd opdrachten en je bent relatief veel tijd kwijt aan acquisitie. 50 procent van 1840 uur = 920 declarabele uren per jaar.

Het is belangrijk om een realistische begroting te maken. Wees eerlijk naar jezelf en stel de zaken niet rooskleuriger voor dan ze zijn. Neem daarom de kosten eerder ruim dan krap.

Tip Deze Arbeidsongeschiktheidstool laat zien hoe jouw financiële plaatje eruitziet als je arbeidsongeschikt raakt.

2. Check het uurtarief van anderen

Hierboven hebben we alle variabelen (streefinkomen, kosten, declarabele uren) besproken. Tel je gewenste inkomen plus alle zakelijke kosten bij elkaar op, dit is de bruto jaaromzet. Deel dit vervolgens door het aantal declarabele uren. Dat is je basistarief.

Als we alle hierboven genoemde bedragen onder elkaar zetten, ziet de berekening van de bruto jaaromzet er als volgt uit. 

Netto gewenst inkomen € 24.000
Pensioen € 2400
Aov € 2000
Werkgeverspremie ZvW € 1500
Inkomstenbelasting € 7200
Subtotaal € 37.100
Zakelijke kosten €10.000
Bruto jaaromzet €47.100

Dat betekent dat je om 2000 euro netto per maand te verdienen, jaarlijks 47.100 euro omzet moet draaien. Deel deze omzet door 920 declarabele uren en je komt uit op een uurtarief van 51 euro per uur.

3. Wat is jouw meerwaarde?

Vervolgens ga je kijken naar mogelijkheden om dit tarief te verhogen. Als je meer wilt verdienen komen andere aspecten in beeld: concurrentie, ervaring, branche, beroep en specialisme. Iemand met tien jaar ervaring kan een hoger tarief vragen dan een startende ondernemer. Een freelance advocaat zal een hoger tarief vragen dan een freelance leraar.

Aangezien je niet in een prijzenslag wilt belanden, moet je jouw eigen waarde creëeren! Zzp’ers met een specialisme staan sterker in onderhandelingen en opdrachtgevers zijn bereid om voor kwaliteit een goede prijs te betalen. 

Blijf wel realistisch uiteraard. Los van de toegevoegde waarde zijn de onderhandelingen ook afhankelijk van de markt. Je moet weten hoe jouw branche in elkaar zit en welke tarieven jouw concurrenten hanteren. Daar kun jij als specialist daar dan mooi boven gaan zitten met je tarief.


Tip: bekijk je verdienmodel

Veel zzp’ers hanteren een verdienmodel dat is gebaseerd op basis van declarabele uren. De enige manier om je omzet te verhogen is door (nog) meer te gaan werken – al zit daar ook een maximum aan – of je uurtarief te verhogen. Een andere optie is om je verdienmodel aan te passen. Trek er eens een uur voor uit om te bekijken welk verdienmodel nog meer op jouw product of dienst van toepassing kan zijn.


4. Uurtarief bepaald? Doe er 1 euro bij

Heb je je uurtarief bepaald? Tel hier dan 1 euro bij op. Met ruim 900 declarabele uren per jaar levert dit dus mooi zo’n 900 euro per jaar extra omzet op. Een bedrag dat gelijk staat aan de aanschaf van een laptop, mobiele telefoon of aan een gedeelte van de premie voor je arbeidsongeschiktheidsverzekering of pensioen. Deze ‘loonsverhoging’ kun je in principe ieder jaar herhalen - een werknemer krijgt ook jaarlijks loonsverhoging. 
Uurtarief

5. Uurtarief = uurtarief

Een valkuil is om te gaan schipperen met je uurtarief. Opdrachtgevers zullen soms een aanbod doen dat je meer opdrachten bij hen kunt binnenhalen als je het uurtarief verlaagt. Je bent uiteraard altijd vrij om dit te doen, maar bedenk wel dat als je eenmaal een tarief met een opdrachtgever hebt afgesproken, het lastig is om dit later nog omhoog te krijgen.

andres

Ken je jouw markt?

Een belangrijk onderdeel van het bedrijfsplan is kennis van de markt. Rabobank heeft de laatste cijfers en trends voor je op een rijtje gezet.

Bekijk de laatste trends

Daar komt bij dat de belofte van meer werk eerst maar eens waar moet worden gemaakt. En wie bepaalt wat opdrachten op ‘regelmatige basis’ zijn? Is een opdracht in de drie maanden regelmatig, of een opdracht per week? En wanneer hanteer je dan welk tarief? Het leidt tot discussies die je kunt missen als kiespijn. 

Stel dat jouw uurtarief als IT-consultant 100 euro per uur bedraagt. Een opdrachtgever wil dat je drie maanden komt werken, maar omdat het een lange periode is, biedt hij 75 euro per uur. Je zou dit kunnen doen omdat je drie maanden verzekerd bent van werk. Maar wat als je na zes maanden weer ingehuurd wordt, welk tarief hanteer je dan? De opdrachtgever zal zeer waarschijnlijk terugvallen op de vorige afspraken.  

Tegelijkertijd loop je door de korting ook een hoop geld mis dat je bij andere opdrachten binnen zou kunnen halen. De kwantumkorting loopt namelijk snel op als je dit over een periode van 3 maanden bekijkt. 25 euro x 40 uur x 13 weken = 13.000 euro omzet die je misloopt. 


Tip! Gratis PDF: uurtarief berekenen

Wil je nog meer weten over het berekenen van het juiste uurtarief? Download dan de gratis whitepaper van IkGaStarten met veel  informatie over het bepalen van de hoogte van en het onderhandelen over een hoger uurtarief.


 

Bijgewerkt op: 15-03-2018

Wat vind je van dit artikel?

x33
x6

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Denk je dat je geen tijd hebt om met vakantie te gaan? Je kunt het je juist niet veroorloven om door te werken. De kosten van overbelasting (ziekte, minder kwaliteit leveren, verlies van klanten) zijn veel hoger dan een weekje ontspannen op het strand. 

Op vakantie gaan - home
Op vakantie gaan - home

Uurtarief

Voor een startende zzp'er is het vaak makkelijker gezegd dan gedaan: een goed uurtarief vaststellen. Dat is ook niet zo gek, want een vast uurloon voor zelfstandige professionals bestaat namelijk niet. Alvast goed om te weten: in verschillende sectoren kunnen de tarieven sterk uiteenlopen. Op deze pagina's helpen we jou vast een eindje op weg, onder meer via:

Ontvang een gratis whitepaper

Hoe weet je of jij straks de juiste prijs rekent voor jouw product of dienst? Download deze whitepaper en je ontvangt onze praktische tips direct in je mailbox.

Download gratis PDF

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.