Freelancer worden: wat zijn de aandachtspunten?

Freelancer worden? Dit zijn de aandachtspunten

Lang niet iedereen die een bedrijf wil beginnen denkt daarbij aan een grote organisatie met personeel en een ruim kantoor. In veel branches kun je ook prima aan de slag als freelancer en jouw producten of diensten zelf verhuren. Maar waarmee moet je als ZZP'er zoal rekening houden? Met de tips in deze checklist maak je een vliegende start.

1. Hoe word ik freelancer?

Startersvoordeel ZZP

Start je als ZZP’er?

Dan komt er veel op je af. Bij de Rabobank is de zakelijke rekening voor starters het eerste jaar gratis. 

Meer weten

Een groot voordeel van starten als freelancer is dat je hiervoor officieel in principe vrij weinig hoeft te regelen. Een inschrijving in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK) is vaak al voldoende.

De populairste rechtsvorm onder ZZP'ers is de eenmanszaak - 'freelance' op zich is namelijk geen erkende ondernemingsvorm - al loont het soms om andere rechtsvormen niet zomaar uit te sluiten en ook goed te kijken naar de overige opties, zoals een besloten vennootschap of coöperatie.

Als jouw bedrijf eenmaal geregistreerd staat in het Handelsregister, zal de KvK jouw gegevens automatisch doorgeven aan de Belastingdienst. Wanneer je btw-plichtig bent, ontvang je van de fiscus vervolgens een btw-nummer.

Daarnaast is het slim om na te denken over hoe je straks wilt werken. Ga je vanuit huis werken, op locatie bij de opdrachtgever of kies je voor een flexwerkplek? Moet je vaak zakelijke relaties thuis ontvangen? Dan is het huren of kopen van een bedrijfspand op den duur een slimme keuze.

Zorg tot slot voor een overzichtelijke administratie. Houd jouw zakelijke en privé-administratie vanaf het begin gescheiden door een zakelijke rekening te openen en overweeg - als je geen enorme held bent met cijfers en fiscale regeltjes - om deze uit te besteden aan een boekhouder of accountant.

2. Moet ik een modelovereenkomst opstellen?

Op 1 mei 2016 kwam de VAR-verklaring, waarmee ZZP'ers en opdrachtgevers voorheen voor de Belastingdienst vaststelden dat zij geen dienstverband wilden aangaan, definitief te vervallen. De VAR werd toen vervangen door een nieuw systeem van modelovereenkomsten dat schijnzelfstandigheid beter moest tegengaan. 

Het grote verschil met de VAR is dat door deze wetswijziging niet alleen meer de zelfstandige professional, maar ook zijn opdrachtgever het risico loopt op een naheffing. Lees hier alles over het ZZP-modelcontract en wat voor invloed de nieuwe fiscale regeling kan hebben op jouw situatie.

Let op! Eind november 2016 maakte staatssecretaris Wiebes van Financiën bekend dat de wet Deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) (en daarmee ook de controle op de samenwerkingsverbanden tussen ZZP'ers en opdrachtgevers) zal worden uitgesteld tot 1 januari 2018. Dat betekent dat de Belastingdienst volgend jaar nog niet actief gaat controleren of er bij het uitvoeren van een opdracht sprake is (geweest) van een vast dienstverband. Lees meer op deze pagina: Wiebes stelt nieuwe wetgeving ZZP'ers uit.

3. Hoe kom ik aan opdrachtgevers?

Als freelancer moet je zelf actief op zoek gaan naar klanten en opdrachtgevers. Dit kun je doen door zowel online als offline contact te leggen met interessante relaties, netwerkbijeenkomsten of startersdagen te bezoeken en door acquisitie (bijvoorbeeld via cold calling) te plegen.

Ook het (laten) maken van een mooie zakelijke website en investeren in marketing is een goede manier om jouw bedrijf bij een grote(re) doelgroep onder de aandacht te brengen, terwijl het in sommige sectoren gebruikelijker kan zijn om je in te schrijven bij bemiddelingsbureaus. Lees er meer over in het artikel Klanten en opdrachtgevers werven doe je zo.

Tip! Gratis PDF: uurtarief berekenen

Welk uurtarief is gangbaar in jouw branche? En hoe weet je nou of jij als ondernemer straks niet per ongeluk teveel (of juist te weinig) rekent? Download deze gratis whitepaper en ontvang onze tips direct in je mailbox.

Download gratis PDF

4. Kom ik in aanmerking voor fiscale voordelen?

in tegenstelling tot wat veel mensen denken, heb je als zelfstandig ondernemer niet automatisch recht op belastingvoordeel. Hier zijn enkele voorwaarden aan verbonden: het hangt onder meer af van het aantal uren dat je aan de onderneming besteedt.

Als je op jaarbasis gemiddeld 24 uur per week aan het werk bent geweest voor je bedrijf, kun je voor de inkomstenbelasting in de meeste gevallen gebruikmaken van voordelige fiscale regelingen, zoals de zelfstandigen- en startersaftrek.

Drie werkdagen per week lijkt misschien best veel, maar weet dat je voor het urencriterium meer mag meerekenen dan alleen de gewerkte uren voor een klant. Zo kan bijvoorbeeld ook het opstellen van facturen of het plegen van acquisitie worden meegeteld.

Of je de boekhouding straks zelfstandig wilt gaan bijhouden of liever uitbesteedt, is iets wat je zelf zult moeten beslissen.

Een freelance accountant zal op dit gebied waarschijnlijk prima zijn eigen boontjes kunnen doppen, terwijl het bijwerken van de administratie voor een ander een behoorlijk ingewikkelde en tijdrovende klus kan zijn. Een professional jouw boekhouding laten doen kost in eerste instantie geld, maar kan uiteindelijk ook veel fiscaal voordeel opleveren.

5. Hoe zit het met verzekeringen en pensioen?

Je hebt vast al eens gehoord dat ondernemers hun eigen verzekeringen en pensioen moeten regelen, omdat zij geen werkgever hebben die dit automatisch voor hen regelt. Welke verzekeringen belangrijk zijn voor jou om af te sluiten, zal per freelancer verschillen.

Een zelfstandig opererende advocaat loopt doorgaans immers andere risico's dan een freelance vormgever of bouwvakker. Hier vind je een overzicht van verschillende verzekeringen - denk aan AOV, aansprakelijkheid en rechtsbijstand - die op jouw situatie van toepassing kunnen zijn.

Dan is er nog het pensioen. Als je ervoor kiest om voor jouw oude dag niet actief iets te regelen, heb je straks alleen recht op AOW. Dat is veruit voor de meeste huishoudens vaak niet voldoende, vandaar dat veel freelancers wel proberen om aanvullend pensioen op te bouwen.

Dit kan op meerdere manieren. Zo kun je een lijfrenteverzekering afsluiten, geld opzij zetten via de Fiscale Oudedagreserve (FOR) of - heel ouderwets - iedere maand een vast bedrag storten op een aparte spaarrekening. Lees er meer over in het artikel: pensioen opbouwen als ZZP'er: wat zijn de mogelijkheden?

Ook interessant voor jou

Met een gerust hart voor jezelf beginnen doe je zo
Welk tarief mag jij als ZZP'er rekenen?
Jezelf onderscheiden als ZZP'er doe je zo
5 musthave verzekeringen voor ZZP'ers
Schijnzelfstandigheid: wanneer loop jij risico?

Bijgewerkt op: 14-02-2017

VAR verklaring

Van VAR naar modelovereenkomst: hoe zit dat?

Vroeger werkte je als ZZP'er vaak op basis van een VAR-verklaring. Met een geldige VAR toonde je aan dat er geen sprake was van een vaste dienstbetrekking tussen jou en de opdrachtgever.

Wiebes stelt wet DBA uit tot 2018

Omdat dit in de praktijk voor de Belastingdienst moeilijk te controleren bleek, is op 1 mei 2016 een nieuw systeem van modelovereenkomsten ingevoerd. De wetswijziging veroorzaakte veel onzekerheid bij ZZP'ers én opdrachtgevers over de mogelijk nadelige financiële gevolgen.

Eind november maakte staatssecretaris Wiebes van Financiën bekend dat de wet Deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) (en daarmee de controle op de samenwerkingsverbanden tussen ZZP'ers en opdrachtgevers) wordt uitgesteld tot 1 januari 2018. Lees meer op deze pagina: Wiebes stelt nieuwe wetgeving ZZP'ers uit

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Gratis PDF's voor starters

Gratis whitepapers voor startende ondernemers

Alle informatie die je nodig hebt in één PDF: met deze whitepapers ga je goed voorbereid van start met je bedrijf:

  • Ondernemingsplan in 10 stappen
  • Bedenk de perfecte bedrijfsnaam
  • Bereken je uurtarief
  • Een administratie opzetten doe je zo
     

Download gratis PDF

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.