Kan ik als zelfstandige personeel aannemen?

Bijgewerkt op 04 januari 2024
7 min  leestijd
2.319
Auteur: Redactie

Ben je zelfstandig ondernemer en overweeg je om personeel aan te nemen? Dat kan verstandig zijn, zeker als de zaken goed gaan. Er komt echter meer bij kijken dan je wellicht denkt. We zetten de belangrijkste aandachtspunten op een rij.

Na het lezen van dit artikel weet je precies waar je op moet letten bij het aannemen van je eerste personeelslid. Wil je direct meer lezen over een specifiek onderwerp? Klik dan op een van de links hieronder:

  1. Je nieuwe rol als werkgever
  2. Personeelskosten
  3. Ontslagrecht
  4. Personeel aannemen
  5. Contract opstellen
  6. Proeftijdregels

Veel mensen denken dat je als zelfstandig ondernemer met een eenmanszaak geen personeel kunt aannemen. Dat klopt niet. Bij deze ondernemingsvorm is het wel belangrijk dat jij de enige bestuurder bent, én dat je niet langer zzp'er bent. 

Uiteraard ben je bij je eerste werknemer geen zelfstandige zonder personeel meer.

Voor veel zzp'ers is het een raadsel wat je allemaal moet regelen wanneer je iemand aanneemt. Die zorgen zijn begrijpelijk, want het is nogal een verantwoordelijkheid om iemands 'baas' te zijn. Hoeveel loon betaal je en wat doe je bijvoorbeeld als je iemand moet ontslaan? 

Als zzp'er personeel aannemen

De stap van zzp'er naar werkgever is dus groot. Toch weerhoudt dit een deel van de zelfstandigen niet om toch personeel aan te nemen. De meesten doen dat om een verdere groei van hun bedrijf te realiseren. Als jij plannen hebt om iemand in dienst te nemen, dan is het verstandig om goed na te denken over de volgende onderwerpen.

1. Je nieuwe rol als werkgever

Naarmate je onderneming groeit, geef je steeds meer van je oorspronkelijke werkzaamheden uit handen. Je krijgt daarvoor meestal organisatorische taken terug, zoals het aansturen van personeel.

Tip: doe de checklist schaalbaarheid om te onderzoeken of jouw bedrijf toe is aan schaalvergroting.

Bij het aannemen van personeel moet je in de eerste plaats nadenken of je wel een rol als werkgever wil vervullen. Sommige eenpitters blijven juist graag klein omdat ze dan de volledige controle houden. Ook willen sommigen graag zelf inhoudelijk werk blijven doen in plaats van dit uit handen te geven.

Als jij een goede werkgever wilt worden, moet je een personeelsbeleid opzetten. Leidinggeven wordt namelijk een belangrijk aspect van je werkzaamheden. Als je bedrijf nog verder groeit, dan wordt het misschien zelfs tijd om een HR-medewerker aan te nemen.

Delegeren

Het is een uitdaging om jouw personeel mee te krijgen met de doelstellingen van je bedrijf. Dat betekent dat je mensen moet kunnen motiveren en in staat moet zijn om werkzaamheden te delegeren.

Vooral dat laatste blijkt in de praktijk niet altijd even makkelijk. Je bedrijf is toch een beetje je kindje en is niet voor iedereen even makkelijk om erop te vertrouwen dat anderen net zulk goed werk leveren als zijzelf.

Ook is het belangrijk om doelstellingen af te spreken, beoordelings- en functioneringsgesprekken te houden en een personeelsdossier aan te leggen.

2. Personeelskosten

Personeelskosten zijn een belangrijke factor in de uiteindelijke beslissing bij het aannemen van medewerk(st)ers. Want arbeidskrachten moeten natuurlijk meer opleveren dan ze kosten. Als werkgever betaal je niet alleen salaris, maar je moet ook loonbelasting en sociale premies afdragen aan de Belastingdienst.

Pay peanuts, get monkeys

Wees niet te zuinig als het op salaris aankomt. Met een minimumloon houd je jouw medewerkers niet gemotiveerd. 'If you pay peanuts, you get monkeys' is niet voor niets een bekend gezegde. Vergeet ook de pensioenen niet. In veel branches ben je als werkgever verplicht om dit voor je personeel te regelen.

De personeelskosten kunnen hoger zijn dan verwacht, als een werknemer uitvalt door ziekte. In dat geval moet je maximaal twee jaar lang het loon doorbetalen. Hier kun je je bedrijf overigens wel voor verzekeren.

Lees in dit artikel alles over verzekeringen voor personeel.

3. Ontslagrecht

Ook moet je rekening houden met de wet- en regelgeving rond het ontslagrecht. Die is in Nederland vrij uitgebreid, waardoor werknemers veel bescherming krijgen. Als een werknemer bijvoorbeeld niet goed functioneert, moet je dat als werkgever kunnen aantonen.

Werkgevers slagen daar niet altijd in, waardoor ze soms een hoge ontslagvergoeding moeten betalen. Andere verplichtingen kunnen voortkomen uit cao's. Daarin kunnen afspraken staan waar jij je als werkgever aan moet houden.

Verzekeringen, kapotte deur

Zekerheid voor personeel

Is jouw personeel verzekerd voor verzuim, aansprakelijkheid of ongevallen? Met Interpolis ZekerVanJeZaak® is je personeel goed verzekerd.

Bereken je premie

4. Personeel aannemen: meerdere opties

Voor het aannemen van personeel bestaan meerdere opties. Welke optie jij het best kunt kiezen, hangt af van je ambitie en je kennis van personeelszaken:

Personeel in loondienst

De gebruikelijke variant is dat je bedrijf personeel in dienst neemt. Een voordeel hiervan is dat je een arbeidsrelatie voor de lange termijn kunt opbouwen met je medewerk(st)er. Je kunt een tijdelijk contract aanbieden, of direct een vast contract.

Welke vorm je ook kiest, zorg ervoor dat je goed weet hoe een juridisch contract in elkaar zit.

Uitzendkrachten

Je kunt ook kiezen voor het inhuren van uitzendkrachten. Voor een beperkte periode kun je deze medewerkers op flexibele basis inschakelen, maar daarvoor betaal je meestal wel een hoger tarief dan voor je 'eigen' personeel.

Als je niet meteen 'vast wilt zitten' aan een werknemer, kun je ook kiezen voor andere zzp'ers of uitzendkrachten.

Het voordeel is wel dat je niet vastzit aan deze uitzendkracht en de samenwerking op ieder moment kunt beëindigen. Ook draagt het uitzendbureau de verantwoordelijkheid voor het bijhouden van een loonadministratie.

Zzp'er inhuren

Sommige ondernemers schakelen zelfstandige professionals in om bij te springen in drukke periodes of om specifieke taken uit te voeren.

Deze mogelijkheid biedt ook veel flexibiliteit, maar hiervoor moet je wel goede afspraken maken en dit fiscaal en juridisch goed regelen. Als je dit namelijk niet doet, dan kan de arbeidskracht door de Belastingdienst als verkapte werknemer worden gezien.

5. Contract opstellen

In een arbeidscontract documenteer je schriftelijk de overeengekomen afspraken met werknemers, waarbij de meest gangbare arbeidsvoorwaarden betrekking hebben op arbeidsduur, salaris, inhoudingen en verrekeningen op het salaris, werktijden, vakantie- en feestdagen, en vakantiegeld.

Wil je zeker zijn dat het contract geen fouten bevat? Laat 'm dan juridisch checken.

Voor een eenmalig bedrag van € 289,- exclusief BTW bekijkt een jurist van Interpolis het contract, vóórdat je het ondertekent. Je kunt tevens vragen stellen die je erover hebt. 

6. De lengte van de proeftijd

Als je werknemer langer dan zes maanden in dienst is, mag je een proeftijd afspreken. Dit is een kennismakingsperiode waarin zowel jij als je werknemer de arbeidsovereenkomst direct kunnen beëindigen. Het is belangrijk dat je de proeftijd schriftelijk vastlegt, maar het is niet verplicht.

Proeftijdregels

Bij tijdelijke contracten tot twee jaar, of contracten zonder einddatum, is de proeftijd maximaal een maand. Bij een vast contract of een tijdelijk contract langer dan twee jaar, duurt de proeftijd maximaal twee maanden. Bij contracten korter dan zes maanden geldt geen proeftijd.

7. Verzekeringen voor jouw personeel

Heb je uiteindelijk iemand aangenomen? Vergeet je personeel dan niet te verzekeren. 

Verzuimverzekering 

 

Als een medewerker zich langdurig ziekmeldt, krijg je als werkgever te maken met de Wet verbetering poortwachter (Wvp). Je betaalt twee jaar lang minimaal 70% van het loon door aan je zieke medewerker.

Daarnaast moet je als werkgever zorgen voor een goede verzuimbegeleiding. Je regelt dit met een verzuimverzekering.

Pensioenverzekering

Zodra je personeel in dienst neemt, krijg je in veel gevallen te maken met pensioen. Ook als je het voor jezelf (nog) niet zo nodig vindt om een pensioenvoorziening te treffen, kun je daar voor jouw medewerkers in veel gevallen niet omheen.

Je kunt als ondernemer de pensioenregeling onderbrengen bij een verzekeringsmaatschappij.

Calculator verzekeringen berekenen

Zelf je verzekeringen regelen

Bij Rabo ZelfZeker regel je als ondernemer eenvoudig zelf je verzekeringen. 

Bekijk de opties

Veelgestelde vragen over het aannemen van personeel als zelfstandige

  • Kan een ondernemer met een eenmanszaak personeel hebben?
    Ja. Als zelfstandig ondernemer met een eenmanszaak kun je personeel aannemen. Bij deze ondernemingsvorm is het wel belangrijk dat jij de enige bestuurder van de onderneming bent, én dat je je niet langer zzp'er noemt.
  • Op welke manieren kan een zelfstandig ondernemer personeel inschakelen?
    Volgens dit artikel over het aannemen van personeel door zelfstandig ondernemers, zijn hier drie opties voor: medewerkers in loondienst van je bedrijf laten werken, of uitzendkrachten of zzp'ers inhuren.
  • Wat moet je regelen als je voor het eerst personeel aanneemt?
    Volgens dit artikel over het aannemen van personeel door zelfstandig ondernemers, zijn er vier belangrijke zaken om rekening mee te houden. Je moet nadenken of je als werkgever wil werken, inclusief alle nieuwe taken en verantwoordelijkheden die daarbij horen. Ook moet je rekening houden met wet- en regelgeving, waaronder het ontslagrecht. Tot slot is het opzetten en uitvoeren van personeelsbeleid belangrijk.
  •  

Meer over personeel

Meer over personeel
Voorblad WP aansprakelijkheid

Hé starter, ben jij goed voorbereid?

Een schadeclaim kan duur uitpakken. In onze whitepaper over aansprakelijkheid lees je welke risico's je loopt en hoe je deze risico's beperkt. 

Sluiten