Werken als zelfstandige zonder personeel (zzp'er): zo doe je dat

Bijgewerkt op 24 oktober 2022
6 min  leestijd
947
Auteur: Roy Timmerman
werken als zzp'er zelfstandige zonder personeel

Als je begint als zzp’er komt er veel op je af. Met dit overzicht van de meest gestelde vragen over het werken als zelfstandige zonder personeel, ben je goed voorbereid op je start als freelancer.

Wat is een zzp’er?

Zzp is de afkorting voor zelfstandige zonder personeel. Je werkt als zzp'er voor verschillende opdrachtgevers en hebt geen vast dienstverband. Je bent dus je eigen baas.

De term freelancer wordt ook vaak gebruikt en komt op hetzelfde neer als zzp'er: een zelfstandig ondernemer. Het verschil in het gebruik van de naam zit voornamelijk in de sector of branche waarin je werkzaam bent.

Een journalist of communicatiespecialist noemt zich vaak freelancer, terwijl zelfstandigen in de bouw, taxichauffeurs of kappers zich meestal als zzp'er bestempelen.

Zzp is geen rechtsvorm

Zelfstandige zonder personeel (zzp'er) is geen rechtsvorm: het geeft aan dat iemand zelfstandig opdrachten doet voor bedrijven. Een zzp'er moet dus ook nog voor een rechtsvorm kiezen: dit kan zowel een eenmanszaak als een besloten vennootschap (bv) zijn. Meer daarover lees je verderop in het artikel

Hoe word je zzp’er? 

Er is geen handleiding om zzp’er te worden. Je kunt vandaag nog naar de Kamer van Koophandel gaan om in je in te schrijven in het Handelsregister. Dan krijg je een KvK-nummer en vervolgens een btw-identificatienummer van de Belastingdienst. Dan is de oprichting van je eigen bedrijf een feit en kun je gaan ondernemen.

Maar voordat je deze beslissing neemt, gaat er gaat normaal gesproken een heel proces aan vooraf. We bespreken onder andere de volgende aandachtspunten:

  • Schrijf een ondernemingsplan
  • Kies een rechtsvorm
  • Zet je zakelijke administratie op
  • Lees je in over de webmodules (de opvolger van de Wet DBA)

Waar moet ik bij de start als zzp’er op letten? 

Er zijn tientallen zaken waar je op moet letten bij je start als zzp’er. Als je hiervoor een vaste baan had, ben je nu ineens je eigen werkgever. Je moet nu facturen opstellen, klanten vinden, een uurtarief bepalen en elk kwartaal btw-aangifte doen. Allemaal zaken waar je waarschijnlijk niet eerder mee te maken had of over nagedacht hebt. 

Administratie opzetten

Het bijhouden van je administratie is een van de belangrijkste onderdelen. Als zzp’er moet je alle gegevens van je zakelijke administratie zeven jaar lang bewaren. Denk daarbij aan facturen en offertes, bankafschriften en de urenregistratie.

Het openen van een zakelijke rekening is een goede manier om je zakelijke en privé-uitgaven te scheiden

Het opzetten van een overzichtelijke administratie is niet alleen een verplichting van de Belastingdienst, maar geeft je ook inzicht in jouw financiële positie. Als je hier moeite mee hebt, kun je dit ook uitbesteden aan een boekhouder of accountant. 

Hulp nodig bij je ondernemingsplan?

Deze gratis voorbeelden van de Rabobank helpen jou met het maken van een goede start.

Download gratis voorbeeld

Ondernemingsplan schrijven

Het belangrijkste onderdeel in de voorbereiding is het ondernemingsplan. De start als zzp’er is een sprong in diepe, maar het businessplan is een soort vangnet waardoor je in ieder geval blijft drijven. 

Een bedrijfsplan zorgt er namelijk voor dat je alles over je onderneming in kaart brengt. En dat geeft rust.

In een ondernemingsplan beschrijf je de kansen, concurrenten en potentiële klanten van jouw onderneming.

Ook noteer je je sterke en zwakke punten, hoeveel inkomen je nodig hebt om rond te kunnen komen, wat de gangbare tarieven zijn in je branche en vooral of er vraag is naar je product of dienst.

Als je deze scenario’s voor jezelf helder op papier hebt, kun je vervolgens echt gaan ondernemen. En zoals bij de meeste dingen: je leert het pas echt door het te doen. Zit het even tegen: check dan het ondernemingsplan om terug te lezen waarom je begonnen bent met ondernemen en wat je doel was. 

Goed om te weten: als je zoekt naar externe financiering, willen investeerders meestal ook een ondernemingsplan zien. 

Gratis voorbeeld ondernemingsplannen

Heb je moeite met het schrijven van een businessplan of weet je niet weet waar je moet beginnen?

Business Model Canvas 

Extra tip: Gebruik ook het Business Model Canvas. Verzamel wat vrienden of andere ondernemers en stel met hun hulp een Business Model Canvas op.

Aan de hand van negen bouwstenen krijg je een beter inzicht in je organisatie (bedrijfsmiddelen, doelgroep, klanten en verdienmodel) én een goed overzicht waar je sterktes en zwaktes liggen. Door met anderen te sparren, leer je jezelf nog beter kennen ook. 

Wat is het verschil tussen een eenmanszaak en een zzp’er?

Een eenmanszaak is een rechtsvorm, een zzp’er is dat niet. Een rechtsvorm kies je bij de oprichting van je bedrijf. De term zzp’er is, net als de term freelancer, een soort verzamelnaam voor kleine zelfstandigen (zonder personeel).

De meeste zzp’ers kiezen ervoor om een eenmanszaak op te richten, maar je kunt als freelancer ook eigenaar zijn van een bv.

Freelancers en zzp'ers hebben geen aparte rechtsvorm: de Belastingdienst kijkt alleen of jij ondernemer bent voor de belasting

De Belastingdienst checkt dus of je voldoet aan de voorwaarden die bij het zelfstandig ondernemerschap horen. Als dat zo is, heb je ook recht op de bijbehorende fiscale voordelen, zoals de zelfstandigen- en startersaftrek.

 

Image
Zelfstandigenaftrek 2021

Kan ik zzp’er met personeel zijn?

De definitie van zzp is zelfstandige zonder personeel. Als je personeel aanneemt, ben je dus in feite geen zzp'er meer. Als eigenaar van een eenmansbedrijf mag je natuurlijk wel gewoon personeel in dienst nemen. De naam eenmanszaak geeft aan dat er slechts één eigenaar van het bedrijf is. Het zegt verder niets over het aantal mensen dat in deze onderneming werkt.

Dan verandert je rol als ondernemer wel: je bent dan werkgever, met alle verantwoordelijkheden en plichten die daarbij horen.

Wat is het verschil tussen een zzp'er en een interimmer?

Een interimmer is iemand die op projectbasis een positie in een bedrijf invult, meestal in een hoge functie. Als een directeur of afdelingsmanager net is opgestapt of ontslagen, stelt de interimmer orde op zaken stellen.

Wanneer er een opvolger is gevonden, een project of reorganisatie is afgerond, vertrekt de interimmer naar de volgende opdracht.

Een interimmer werkt veel op detacheringsbasis, omdat het vaak om klussen voor een langere periode gaat. Dit kan ook als zelfstandig ondernemer, maar dan ligt schijnzelfstandigheid op de loer. 

Wet DBA

Als je een halfjaar één opdrachtgever hebt, lijkt het volgens de Belastingdienst op een verkapt werknemerschap. De opvolger van de VAR-verklaring, de Wet DBA, moest duidelijkheid scheppen omtrent schijnzelfstandigheid, maar deze wet is sinds de afschaffing van de VAR in 2016 steeds uitgesteld.

Webmodule voor zzp'ers

De Wet DBA is vervangen door de webmodule voor zzp'ers. Deze online webmodule geeft een opdrachtgeversverklaring af. Volgens de overheid moet deze webmodule duidelijkheid geven over de arbeidsrelatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer (de zzp'er). 

  • Lees hier alles over de laatste ontwikkelingen omtrent de webmodule voor zzp'ers

Kan ik als zelfstandige personeel aannemen

Ga jij starten als ZZP'er?

Begin goed met je privé en zakelijke financiën gescheiden. Open nu de nieuwe Rabo ZZP Rekening zonder vaste kosten. 

Ontdek je voordeel

Meer weten over freelancer of zzp’er worden? Lees dan deze artikelen:

Meer over zzp

Meer over zzp
ZZP rekening

Breng je financiële administratie op orde voor 2024

Makkelijk onderscheid maken tussen privé en zakelijke uitgaven? Met de Rabo ZZP rekening start je laagdrempelig met weinig kosten: je betaalt alleen voor wat je gebruikt.

Sluiten