'ZZP'er heeft vaak moeite om zich te onderscheiden'
Een ZZP'er die succesvol wil zijn in het binnenhalen van nieuwe opdrachten, zal zich succesvol moeten onderscheiden van zijn concurrenten. Dit blijken veel zelfstandige professionals (39 procent) echter vaak nog lastig te vinden. Een zogeheten ratingsysteem zou daarvoor uitkomst kunnen bieden, zo blijkt uit recent onderzoek van FastFlex onder 617 ZZP'ers.
Circa tweederde van de respondenten ziet het wel zitten om zichzelf via een ratingsysteem meer in de kijker te spelen bij potentiële klanten en opdrachtgevers. In een dergelijk systeem kunnen eenvoudig specifieke skills en ervaringen worden opgenomen, zodat de ZZP'er in kwestie zijn of haar tarieven makkelijker kan verantwoorden.
Soft skills
Ruim driekwart wil naast 'hard skills' ook beoordeeld worden op 'soft skills', maar dat is op de algemene marktplaatsen momenteel nog vaak niet mogelijk. "De noodzaak tot profilering is niet alleen een direct gevolg van de stijging van het aantal ZZP'ers, maar komt ook door de versnippering van het aantal marktplaatsen", aldus Jeroen Groothoff, Sales Manager bij FastFlex. Volgens hem zou een ratingsysteem ook een uitkomst zijn voor opdrachtgevers, omdat het ook voor hen lastig kan zijn om de juiste zelfstandige professional te vinden.
Lees het oorspronkelijke artikel in de Financiële Telegraaf.