ZZP'er worden: complete checklist

ZZP'er worden: zo doe je dat

Mogelijk heb jij na lang twijfelen net de knoop doorgehakt of loop je pas sinds kort rond met het idee om zelfstandig ondernemer te worden. Maar succesvol een eigen bedrijf starten gaat natuurlijk niet vanzelf. Hieronder vind je 6 belangrijke zaken die je moet regelen wanneer je voor jezelf gaat beginnen. Lees de checklist: ZZP'er worden.

1. Goede voorbereiding

Wanneer je serieus overweegt om jouw baan op te zeggen en voor jezelf te beginnen, beslis je dat meestal niet zomaar van de een op de andere dag. Hier gaat - als het goed is - een gedegen voorbereiding aan vooraf. De meeste startende ondernemers oriënteren zich eerst online. Op het web is over het starten van een bedrijf als ZZP'er immers veel informatie te vinden.

Mogelijk heb je daarna nog vragen waarvoor je online niet makkelijk een antwoord kunt vinden. In dat geval is het verstandig om ook nog persoonlijk een aantal startersdagen, seminars of workshops te bezoeken.

Hier kun je terecht voor advies en daarnaast is het een goede gelegenheid om te netwerken. Maar natuurlijk is het allerbelangrijkste dat je zelf van het feit overtuigd bent dat je een bestaan als zelfstandig ondernemer ziet zitten. Lees hier meer over de bekende signalen die verraden dat je klaar bent om te starten.

2. Ondernemingsplan schrijven

marieke

Voorbeeldplan nodig?

Vind je het lastig om jouw idee op papier te zetten? Met dit ondernemingsplan voorbeeld voor ZZP’ers, dat je gratis kunt downloaden, helpen wij jou graag op weg.

Download je voorbeeldplan

Een goed ondernemersplan, ook wel business- of bedrijfsplan genaamd, is vaak onmisbaar voor een startende ondernemer.

Met het schrijven hiervan sluit je natuurlijk niet alle mogelijke issues met zekerheid uit, maar je kunt de kans op veel voorkomende problemen zo wel verkleinen.

Bij het opstellen van een businessplan maak je namelijk jouw plannen concreet en breng je de voornaamste kansen, concurrenten en eventuele toekomstige obstakels in kaart.

Dit is niet alleen essentiële informatie voor potentiële investeerders, maar draagt ook eraan bij dat je zelf een beter idee krijgt van jouw startpositie op de markt.

Vind je het lastig om een goed verhaal op papier te zetten? Op deze pagina vind je meer informatie en stappenplannen. Tip: klik hier om een concreet voorbeeld van een businessplan te downloaden.

3. Rechtsvorm kiezen

Op het moment dat  je jouw bedrijf gaat inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK), moet je ook weten welke rechtsvorm het best aansluit bij jouw situatie. De handelsvorm die je kiest heeft onder meer gevolgen voor de aansprakelijkheid van het bedrijf en de bijkomende belastingverplichtingen.

Er zijn verschillende vormen waaruit je kunt kiezen, zoals de eenmanszaak, vennootschap onder firma (vof), commanditaire vennootschap of stichting. Specifieke informatie over alle rechtsvormen vind je op de overzichtspagina Rechtsvormen.

4. Inschrijving KvK

Als je eenmaal weet welke rechtsvorm het best bij jouw bedrijf past, is het tijd om de inschrijving bij de Kamer van Koophandel officieel te maken. Op een kantoor bij jou in de buurt kun je jouw bedrijf laten inschrijven in het Handelsregister. Dit zal je meestal zelf moeten doen, tenzij jouw handelsvorm een rechtspersoon (BV, NV etc.). In dat geval zal de inschrijving door jouw notaris worden geregeld. 

5. Modelovereenkomst afsluiten

Als freelancer krijg je sinds 1 mei 2016 voor de belasting te maken met de modelovereenkomsten (voorheen de VAR-verklaring). Met deze modelcontracten moet voorafgaand aan het aannemen van een opdracht worden vastgesteld of er sprake is van een dienstverband of niet.

Let op! Eind november 2016 maakte staatssecretaris Wiebes van Financiën bekend dat de wet Deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) (en daarmee de controle op de samenwerkingsverbanden tussen ZZP'ers en opdrachtgevers) wordt uitgesteld tot 1 januari 2018. Dat betekent dat de Belastingdienst volgend jaar nog niet actief gaat controleren of er bij het uitvoeren van een opdracht sprake is (geweest) van een vast dienstverband. Lees meer op deze pagina: Wiebes stelt nieuwe wetgeving ZZP'ers uit.

6. Administratie opzetten

'Administratie bijwerken': bij het zien van deze terugkerende taak op een to do-lijstje worden maar weinig mensen enthousiast.

Maar het onnodig lang uitstellen van administratieve taken is vragen om problemen.

Om jouw onderneming straks goed te kunnen managen, is het essentieel om overzicht te krijgen (en te houden!) in je zakelijke inkomsten en uitgaven. Het is dan ook van belang dat je de administratie zo snel mogelijk op orde brengt. 

Je doet dit niet alleen voor jezelf, want een goed verzorgde administratie is wettelijk verplicht, maar het verschaft jou straks vooral actueel inzicht in hoe jouw onderneming er financieel voor staat.

Zijn alle uitgaande rekeningen betaald en heeft die ene klant zijn factuur al betaald? 

Benieuwd hoe je in een paar simpele stappen een goede start maakt met je administratie? Lees het artikel Een overzichtelijke administratie opzetten doe je zo.

Tot slot: menig oriënterende starter vraagt zich af wat hét perfecte moment is om de sprong naar het ondernemerschap te wagen. Volgens de ondernemer uit dit filmpje bestaat dat moment niet en is het aan jou om te bepalen wanneer je klaar bent om te starten:

Mark en Startup Cinema

Mark Vletter van Voys is dit najaar te gast bij de Startup Cinema-editie in Groningen. Wil je meer weten over deze inspirerende events die de Rabobank gratis voor jou organiseert in een stad bij jou in de buurt? Kijk op ikgastarten.nl/startupcinema.

Tip! Gratis white paper: uurtarief berekenen

Hoeveel geld ga jij straks vragen voor jouw diensten? Over de juiste hoogte van een uurtarief is online veel informatie te vinden. Ook op deze site vind je artikelen over dit onderwerp. Wil jij weten hoe je tot een goed bedrag komt en wanneer hét moment daar is om jouw tarief te verhogen? Download dan deze gratis white paper en ontvang onze tips direct in je mailbox.

Tips van de redactie

Flexwerkplekken voor ZZP'ers: waar moet je zijn?
6 veel gemaakte fouten bij startups
De 9 bouwstenen van het Business Model Canvas
Eenmanszaak oprichten: wat zijn de voor- en nadelen?
Ontwijk deze 5 valkuilen als startende ondernemer

Bijgewerkt op: 21-11-2016 Gepubliceerd op:
27-11-2012

ZZP

Van freelance tekstschrijvers tot metselaars en van belastingadviseurs tot verpleegkundigen: in vrijwel elke branche kun je aan de slag als Zelfstandige Zonder Personeel. Maar waar begin je? Hieronder geven we jou informatie en tips over hoe je een succesvolle start maakt als ZZP'er. Zo moet je er rekening mee houden dat je:

  1. een goed ondernemingsplan schrijft
  2. jouw bedrijf op tijd inschrijft bij de Kamer van Koophandel (KvK)
  3. het juiste uurtarief rekent. Tip: download hier de gratis PDF en ontvang onze tips direct in je mailbox
  4. op de hoogte blijft van ontwikkelingen op het gebied van de modelovereenkomsten/wet DBA

Tip: vind je het lastig om jouw ideeën op papier te zetten in een ondernemingsplan? Download dan hier vrijblijvend een gratis voorbeeldplan voor ZZP'ers.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Hoe ontvang ik geld?

Welke betaalmethoden zijn relevant voor jou?

Van pinnen tot iDeal en contactloos betalen: als ondernemer kun je op meerdere manieren je klanten laten betalen. Welke methode kies jij?

Bekijk de betaalmethoden

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Wist je dat je bij de Rabobank het eerste jaar zonder kosten bankiert? Bespaar tot 70 euro per maand.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.