Zzp'er worden: zo doe je dat

Bijgewerkt op 25 januari 2024
10 min  leestijd
89.910
Auteur: Redactie
zzp'er worden

Je hebt de stap genomen zzp’er te worden, maar wat komt hier allemaal bij kijken? Een eigen bedrijf starten gaat natuurlijk niet vanzelf. Lees in 7 stappen wat je in ieder geval moet regelen en hoe je een vliegende start maakt.

Veel mensen willen graag zzp'er worden, maar om ècht succes te hebben als zelfstandige is een goede voorbereiding onmisbaar. We hebben 7 belangrijke stappen voor je op een rijtje gezet. Wil je meteen naar een specifieke stap? Klik dan op een van de links hieronder:

  1. Lees je goed in
  2. Schrijf een ondernemingsplan
  3. Kies een rechtsvorm
  4. Schrijf je in bij de KvK
  5. Lees je in over de wet DBA
  6. Zet je administratie op
  7. Zorg voor de juiste verzekeringen

1. Zzp'er worden met een goede voorbereiding

Een goed begin is het halve werk. Zorg dat je goed beslagen ten ijs komt en lees je in. De meeste startende ondernemers oriënteren zich eerst online, op IkGaStarten bijvoorbeeld. Hier vind je veel informatie over hoe je zzp'er wordt. Klik voor alle zzp-onderwerpen op het schuifje in de rechterbovenhoek van je scherm. Denk bijvoorbeeld aan:

Kun je nog niet alles vinden wat je zoekt, of heb je specifieke vragen? In dat geval is het verstandig om ook nog een aantal startersdagen, seminars of workshops te bezoeken. Je zult daar zeker niet de enige startende zzp'er zijn.

Er zijn live bijeenkomsten, maar ook online varianten. Hier kun je terecht voor advies en slimme tips en tricks. Daarnaast is een live bijeenkomst ook een goede gelegenheid om te netwerken. Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat je er zelf van overtuigd raakt dat een bestaan als zelfstandig ondernemer bij je past.

Ontdek hoe je nòg sterker start als zzp'er

2. Schrijf een zzp ondernemingsplan

Wil je zzp'er worden? Dan is een goed ondernemersplan vaak onmisbaar. Het helpt je om je plannen concreter te maken. Daarnaast breng je de voornaamste kansen, concurrenten en eventuele toekomstige obstakels in kaart.

Dit is niet alleen essentiële informatie voor potentiële investeerders, maar helpt je ook om inzicht te krijgen in waar je aan begint wanneer je start als zzp'er. Zo wordt de kans op een succesvolle onderneming groter.

Andere namen voor je ondernemingsplan zijn ondernemersplan, businessplan en bedrijfsplan.

Ondernemingsplan voorbeeld

Als je moeite hebt met het schrijven van een businessplan, niet weet waar je moet beginnen of een ander bedrijfsplan naast jouw document wil leggen ter vergelijking, hebben we een aantal voorbeelden beschikbaar gesteld. 

Concurrentieanalyse

Een onderdeel van het ondernemingsplan is de concurrentieanalyse. Met deze analyse breng je de kansen, concurrentie en potentiële klanten van jouw onderneming in kaart. Maar ook welke producten en of diensten je gaat aanbieden en waar je je gaat vestigen.

Als je financiering nodig hebt, is een bedrijfsplan noodzakelijk om de bank, business angels of investeerders te overtuigen.

Business Model Canvas opstellen

Handig: stel een Business Model Canvas (BMC) op. Print het uit op een groot vel en plak het op de muur. Het geeft je inzicht in je bedrijf (doelgroep, bedrijfsmiddelen, klanten etc.) én een goed overzicht waar je sterktes en zwaktes liggen. Verbeter je zwakke punten en benut je sterke punten. Gebruik dit handige invulmodel om je plannen goed in kaart te brengen.

3. Zzp'er worden? Eerst een rechtsvorm kiezen

Voor je je bedrijf gaat inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK) moet je een rechtsvorm kiezen. De handelsvorm heeft gevolgen voor de aansprakelijkheid van je bedrijf en de bijkomende belastingverplichtingen.

Goed om te weten: zzp'er is geen rechtsvorm. Het is meer een soort verzamelnaam voor kleine ondernemers zonder personeel. Er zijn verschillende rechtsvormen waaruit je kunt kiezen. De belangrijkste ondernemingsvormen voor zzp'ers zijn:

Daarnaast zijn er nog vele andere rechtsvormen. Meer informatie over alle varianten vind je op onze overzichtspagina rechtsvormen.

4. Inschrijving KvK

Nu je hebt gekozen voor een rechtsvorm is de eerste stap je onderneming inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Dit is verplicht voor elke Nederlandse onderneming. Vergeet niet vooraf al je bedrijfsnaam te bedenken, deze moet je bij je inschrijving doorgeven. 

Ga naar de website van de KvK en maak een afspraak bij een kantoor in de buurt. Inschrijven kost € 75,-.

Als je btw-plichtig bent, krijg je ook een btw-nummer. Hierna loop je als zzp'er naar buiten en kun je je droom gaan waarmaken. Goed om te weten: de KvK meldt je automatisch aan bij de Belastingdienst. Zij gaan vervolgens na welk type belasting je moet betalen, en hoe vaak.

Inschrijven bij de KvK moet je zelf regelen, tenzij je een besloten vennootschap (bv) of naamloze vennootschap (nv) start. Dan regelt de notaris dit voor je.

Zoals je in deze verschillende startersverhalen kunt lezen is het de eerste periode als zzp'er vooral pionieren. Vallen en opstaan. Nog een keer vallen. En vooral blijven opstaan. Je barst van de energie, je bent bezig een gaaf bedrijf op te zetten. Plannen maken, aanpassen en verbeteren. 

Voorbeeldplan nodig?

Handig: zo ziet een goed ondernemingplan voor jouw branche eruit.

Download gratis voorbeeld 

5. Voorkom schijnzelfstandigheid

De afgelopen jaren is er veel veranderd op het gebied van (schijn)zelfstandigheid. Als freelancer kreeg je voorheen voor de belasting te maken met de modelovereenkomsten, voorheen de VAR-verklaring.

Met deze modelcontracten kon vóór het aannemen van een opdracht worden vastgesteld of er sprake is van een dienstverband of niet. Inmiddels is duidelijk dat de wet DBA wordt geschrapt, maar wordt er nog wel gecontroleerd op schijnzelfstandigheid. 

Wet DBA: geen boetes

De Belastingdienst handhaaft op dit moment alleen als ze kwaadwillendheid zien, of op het moment dat je na controle door de Belastingdienst en na een waarschuwing de schijnzelfstandigheid voortzet.

6. Zet je zakelijke administratie op

Zzp’ers zijn verplicht om een ‘deugdelijke administratie’ te voeren. De boekhouding moet volgens de Belastingdienst onder andere deze onderdelen bevatten:

  • urenregistratie,
  • inkoop- en verkoopfacturen,
  • bankafschriften,
  • reiskosten,
  • rittenregistratie en
  • (kassa)bonnen. 

De zakelijke administratie bijwerken. Bij het zien van deze terugkerende taak op een to-do-lijstje worden maar weinig ondernemers echt enthousiast. Maar wil je zzp'er worden? Dan zul je er toch aan moeten geloven. Het onnodig lang uitstellen van administratieve taken is vragen om problemen.

Om je onderneming straks goed te kunnen managen, is het essentieel om overzicht te krijgen (en te houden) in je zakelijke inkomsten en uitgaven. Het is dan ook van belang dat je de administratie zo snel mogelijk op orde brengt. 

Is de factuur al betaald?

Een goed verzorgde administratie is wettelijk verplicht, maar geeft ook inzicht in hoe je er financieel voorstaat. Zijn alle uitgaande rekeningen betaald en heeft die ene klant zijn factuur al betaald? 

Tip: zo ga je om met wanbetalers!

Veel ondernemers kiezen ervoor om hun administratie uit te besteden aan een boekhouder of accountant. Dat is handig als je niet zo goed bent met cijfers, of je liever op je eigen expertise focust.

Urencriterium 2024

Het bijhouden van je gewerkte uren hoort ook bij het opzetten van je administratie. Zo moet je per jaar minimaal 1.225 uur aan je bedrijf besteden. Uit jouw administratie moet duidelijk blijken dat je aan het urencriterium voldoet.

Als dit het geval is, mag je in de meeste gevallen gebruik maken van handige aftrekposten als de zelfstandigenaftrek en startersaftrek.

Meer gemak als zzp'er met een zakelijke rekening

Als beginnende zzp'er wil je het jezelf zo makkelijk mogelijk maken. Met een zakelijke rekening houd je je zakelijke en privé-administratie gescheiden. Al je zakelijke uitgaven en inkomsten staan in één overzicht. Een boekhouder zal dit zelfs van je eisen, dat maakt zijn werk gemakkelijker.

Een zakelijke rekening hoeft niet duur te zijn. Met de Rabo ZZP Rekening betaal je bijvoorbeeld geen maandelijkse kosten, je betaalt alleen transactiekosten van € 0,39 per transactie. Als je deze afsluit in je eerste jaar na de KvK-inschrijving maak je gebruik van Rabo Startersvoordeel: dan zijn ook je (Europese) transacties gratis.

Lees je in over belastingen

Als je zzp'er bent, werken belastingen net even anders dan voor werknemers. De meeste zzp'ers betalen jaarlijks inkomstenbelasting en een bijdrage voor de Zorgverzekeringswet (Zvw), en elk kwartaal omzetbelasting (btw).

Over het algemeen is 35% van je winst een goede graadmeter van hoeveel je apart moet houden voor de inkomstenbelasting en Zorgverzekeringswet. De btw tel je bovenop je prijs, en draag je vervolgens af aan de Belastingdienst. Als je iets inkoopt, mag je dat aftrekken van je winst. Er zijn drie btw-percentages:

  1. 21%: de standaard btw
  2. 9%: verlaagde btw
  3. 0%: btw-vrijstelling

Lees alles over de eerste keer belastingaangifte doen

Bewaarplicht

De bewaarplicht van een zakelijke administratie bedraagt zeven jaar. 

Zorg voor de juiste verzekeringen

Als zzp'er ben je zelf verantwoordelijk om jezelf en je bedrijf te verzekeren. Je kunt bijvoorbeeld aansprakelijk gesteld worden wanneer jouw nalatigheid als ondernemer zorgt voor letsel of schade. Omdat dit flink in de papieren kan lopen, kiezen veel mensen voor een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.

Je wilt er natuurlijk liever niet aan denken, maar als je door ziekte tijdelijk niet kunt werken, ben je waarschijnlijk je inkomen kwijt. De arbeidsongeschiktheidsverzekering is er speciaal om dat soort situaties op te vangen.

Zzp'er worden in 2024

Wil jij graag zzp'er worden dit jaar? Houd er dan rekening mee dat je voor dit kalenderjaar moet voldoen aan het urencriterium om in aanmerking te komen voor fiscale voordelen zoals de zelfstandigenaftrek en startersaftrek.

Op het gebied van wetgeving verandert er de komende jaren veel. Zo ziet het ernaar uit dat de arbeidsongeschiktheidsverzekering in de toekomst verplicht wordt. Verder is nog altijd veel onduidelijkheid over het principe van schijnzelfstandigheid bij zzp'ers. 

Wat is het juiste moment om zzp'er te worden?

Heel wat oriënterende starters vragen zich af wat nou het perfecte moment is om de sprong naar het ondernemerschap te wagen. Jij ook?

Kijk dan eens naar dit filmpje met Mark Vletter. Het ideale moment bestaat eigenlijk niet. Het is aan jou om te bepalen wanneer je klaar bent om echt te beginnen.

ZZP rekening

De Rabo ZZP rekening, ideaal voor zzp'ers

Betaal alleen voor wat je gebruikt, zonder vaste kosten. 
Bekijk de voordelen

Veelgestelde vragen over zzp'er worden

  • Zzp'er worden, hoe doe je dat? Wil jij graag starten als zzp'er? Dan is het slim om je eerst goed voor te bereiden. Kies bijvoorbeeld alvast je rechtsvorm en schrijf je in bij de Kamer van Koophandel. Zzp'er worden doe je zo!
  • Freelancer worden; wat zijn de aandachtspunten? Wil je freelancer worden? Dan komt er in het begin veel op je af. Hoe kom je bijvoorbeeld aan opdrachtgevers? Op IkGaStarten lees je alles over de aandachtspunten voor freelancers.
  • Welke aftrekposten voor zzp zijn er allemaal? Als zzp'er heb je vaak recht op verschillende aftrekposten. Denk bijvoorbeeld aan de zelfstandigenaftrek en de MKB-winstaftrek. Ontdek welke aftrekposten voor zzp er nog meer zijn.
  • Hoe bepaal ik mijn uurtarief als zzp'er? Als je start als zzp'er, mag je helemaal zelf bepalen welk uurtarief je rekent. Vind je het lastig om tot een goed tarief te komen? Gebruik dan dit artikel over het bepalen van je uurtarief als zzp'er.

Meer over zzp

Meer over zzp
ZZP rekening

Breng je financiële administratie op orde voor 2023

Makkelijk onderscheid maken tussen privé en zakelijke uitgaven? Met de Rabo ZZP rekening start je laagdrempelig met weinig kosten: je betaalt alleen voor wat je gebruikt.

Sluiten