Je wilt als ondernemer een fysieke winkel combineren met een webshop, maar hoe pak je dat aan? In dit artikel vind je 5 tips. Benieuwd naar een specifieke tip? Klik dan op de onderstaande link.
- Fysieke winkel en webshop combineren
- Webshop versterkt
- Beter voldoen aan klantbehoeften
- Klanten met tijdgebrek
- Betaalmethoden combineren
1. Fysieke winkel en webshop combineren
Als je zowel een fysieke winkel als een webshop hebt, wordt dit in marketingtermen ook wel een 'cross channel retailstrategie' genoemd. Je winkel zit namelijk op het kruispunt tussen twee verschillende verkoopkanalen. Een webwinkel kan figuurlijk de deur openen voor jouw fysieke winkel, maar omgekeerd geldt dat evengoed.
Een webshop biedt gemak, waar een fysieke winkel een betere koopervaring biedt, bijvoorbeeld met persoonlijk advies.
2. Webshop versterkt de fysieke winkel
Als je klant bijvoorbeeld een bepaald type computer op jouw website vindt, is de kans aanwezig dat hij of zij dit product direct online koopt. Sommige mensen zullen eerst langs je fysieke winkel gaan om de computer in het echt te zien of modellen met elkaar te vergelijken. Zo versterken de twee kanalen elkaar: dit proces wordt ook wel een kanaalswitch genoemd.
Het komt met name voor bij de aankoop van dure producten. Klanten vinden het soms nog te risicovol om online iets kostbaars aan te schaffen.
Minder grote voorraad
Als je een succesvolle webshop runt, bestaat de kans dat je extra opslagruimte nodig hebt. Een woning mag van veel gemeentes maar voor maximaal éénderde als bedrijfsruimte dienen. De voorraad kun je dan opslaan bij de fysieke winkel, zodat je ook snel aan online klanten kunt leveren.
Je hoeft ook maar één keer je voorraadbeheer op te zetten. Met een goed systeem dat je aan je webshop koppelt, weet je precies hoeveel je nog hebt liggen van elk product. Dit kun je laten zien op de webshop en terugkoppelen aan klanten wanneer ze ernaar vragen in je fysieke winkel.
3. Beter voldoen aan klantbehoeften
In theorie klinkt dit misschien allemaal logisch, maar uiteindelijk moet je het wel in de praktijk zien te brengen, zodat de klanten ook daadwerkelijk naar jouw winkel(s) komen. Een webshop moet vooral heel duidelijk en logisch in elkaar zitten, een fysieke winkel moet inspirerend zijn en een fijne ervaring bieden.
Belangrijkste beslisfactoren voor een aankoop:
- Het assortiment van je winkel
- De service
- De mogelijkheid om de producten aan te raken of te passen
- Het gemak van de bereikbaarheid en de aanschaf
- De beschikbaarheid van productinformatie
- De gebruikerservaringen of aanbevelingen
Eén van de belangrijkste factoren die een rol speelt in de aankoopkeuze van een klant is het gebruiksgemak. De consument van nu wil kunnen shoppen wanneer hij of zij wil.
4. Klanten met tijdgebrek
Daarnaast kampt de consument van nu vaak met een chronisch tijdgebrek. Naast de drukke werkweek is er het gezin, de sportclub (van de kinderen), familiedagen en andere sociale verplichtingen. Het is aan jou om de klanten hierin tegemoet te komen.
Door een fysieke winkel te combineren met een webwinkel is het vrij eenvoudig om producten bij de mensen thuis te bezorgen.
Je klant kan bijvoorbeeld op zondag niet naar de winkel komen, omdat hij zijn wekelijkse rondje golf moet spelen. Dat geeft niet, want hij kan 's avonds op jouw website de gordijnen bestellen die een paar dagen later worden bezorgd. Kosteloos uiteraard, de kosten hiervan neem je mee in de kostprijs.
5. Betaalmethoden combineren
Een combinatie biedt dus veel voordelen: meer publiek, altijd open en je hebt veel al ingericht. Zo kun je ook de betaalmethoden van je fysieke en online winkel eenvoudig met elkaar combineren.
Rabo Smart Pay: totaaloplossing voor álle betalingen
Heb je bijvoorbeeld al een pinoplossing? Je kunt je pinautomaat eenvoudig koppelen aan Rabo Smart Pay. Dit is een totaaloplossing voor al je betaalmogelijkheden: zowel voor je webshop als je fysieke winkel. Je kunt hier dan ook makkelijk Rabo OnlineKassa aanvragen: een flexibele betaaloplossing voor webshops. Zo laat je klanten altijd betalen oop de manier zoals zij dat zelf willen.
In het gratis dashboard van Rabo Smart Pay heb je inzicht in jouw online- en offline-betaalstromen. Zo weet je precies wat je aan jouw fysieke én online winkel verdient.
Makkelijk betaalmethoden toevoegen
Je wilt klanten natuurlijk betrouwbare en herkenbare betaalmethoden aanbieden. Dit zijn de belangrijkste betaalmethoden die je in je webshop kunt aanbieden:
- iDEAL
- Maestro
- Creditcard
- V PAY
- Bancontact
- PayPal
- Afterpay
- Betaalverzoek (met QR-code)
Tip: Lees verder over het combineren van betaalmethoden.
Fysieke winkel en webshop combineren: meest gestelde vragen
- Wat is een fysieke winkel?
Met een fysieke winkel bedoelen we een plek waar je terecht kunt als consument om producten te kopen. Als ondernemer kun je, bijvoorbeeld naast je webshop, met dit stappenplan een winkel beginnen. - Hoe combineer je een fysieke winkel met een online winkel?
Je kunt een fysieke winkel combineren met online, door een webshop te starten naast je winkel. Dat biedt een paar voordelen: zo kun je je klanten beter bedienen terwijl je maar één keer voorraad hoeft te houden. - Welke betaalmethoden kun je gebruiken voor je webshop?
Het is in Nederland mogelijk om online te betalen met onder andere iDeal, AfterPay, Klarna, PayPal of met een geldige creditcard. Het is klantvriendelijk en slim om verschillende betaalmethoden aan te bieden. Zo kan elke klant op de gewenste manier betalen.