Fysieke winkel en webshop combineren

5 tips om een fysieke en online winkel te combineren

Door de populairteit van webshops is het voor veel winkeliers steeds moeilijker om te overleven. Een strategie om het hoofd boven water te houden, is om deze nieuwe vorm van winkelen te omarmen. Hoe combineer je een fysieke winkel met een webshop?

Fysieke winkel en webshop combineren

Als je én een fysieke winkel en webshop hebt, wordt dit in marketingtermen ook wel een 'cross channel retailstrategie' genoemd. Je winkel zit namelijk op het kruispunt tussen twee verschillende verkoopkanalen.

Een webwinkel kan figuurlijk de deur openen voor jouw fysieke winkel, maar omgekeerd geldt dat evengoed. Als iemand een laptop zoekt, zal hij zich in eerste instantie online oriënteren op een bepaald merk en model.

Webshop versterkt 

Als je klant bijvoorbeeld een bepaald type computer op jouw website vindt, is de kans aanwezig dat hij of zij dit product direct online koopt. Sommige mensen zullen eerst langs je fysieke winkel gaan om de computer in het echt te zien. Zo versterken de twee kanalen elkaar.

Dit proces wordt ook wel een kanaalswitch genoemd. Het komt met name voor bij de aankoop van dure producten. Klanten vinden het soms nog te risicovol om online iets kostbaars aan te schaffen.

Minder grote voorraad

Als je een succesvolle webshop runt, bestaat de kans dat je al snel extra opslagruimte nodig hebt. Een woning mag van veel gemeentes maar voor maximaal 1/3 als bedrijfsruimte dienen. De voorraad sla je dan al snel op bij de fysieke winkel, zodat je ook snel aan online klanten kunt leveren.

Beter voldoen aan klantbehoeften

In theorie klinkt dit misschien allemaal logisch, maar uiteindelijk moet je het wel in de praktijk zien te brengen, zodat de klanten ook daadwerkelijk naar jouw winkel(s) komen. Een webshop moet vooral heel duidelijk en logisch in elkaar zitten, een fysieke winkel moet inspirerend zijn.

Startersvoordeel webshop

Eigen webshop openen?

Dan profiteer je bij Rabobank van Startersvoordeel en is je zakelijke rekening de eerste 6 maanden gratis. Zo start je nóg sterker.

Meer weten

Dit zijn de belangrijkste beslisfactoren voor een aankoop, ongeacht het kanaal:

  • Het assortiment van je winkel
  • De service
  • De mogelijkheid om de producten aan te raken of te passen
  • Het gemak van de bereikbaarheid en de aanschaf
  • De beschikbaarheid van productinformatie
  • De gebruikerservaringen of aanbevelingen

Een van de belangrijkste factoren die een rol speelt in de aankoopkeuze van een klant is het gebruiksgemak. De consument van nu wil kunnen shoppen wanneer hij of zij wil.

Klanten met tijdgebrek

Daarnaast kampt de consument van nu vaak met een chronisch tijdgebrek. Naast de drukke werkweek is er het gezin, de sportclub (van de kinderen), familiedagen en andere sociale verplichtingen. Het is aan jou om de klanten hierin tegemoet te komen.

Door een fysieke winkel te combineren met een webwinkel is het bijvoorbeeld vrij eenvoudig om producten bij de mensen thuis te bezorgen.

Hij kan op zondag alleen niet naar de winkel komen, omdat hij zijn wekelijkse rondje golf moet spelen. Dat geeft niet, want hij kan 's avonds op jouw website de gordijnen bestellen die een paar dagen later worden bezorgd. Kosteloos uiteraard, de kosten hiervan neem je mee in de kostprijs.

Tips van de redactie

Een eigen winkel beginnen: wat heb je nodig?
Kostprijs berekenen: zo doe je dat
6 online betaalopties voor ondernemers

Bijgewerkt op: 26-06-2020

Wat vind je van dit artikel?

x11
x9

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Webshops zijn razend populair. Van elektronica tot meubilair en van vakanties tot streekproducten: bijna alles is tegenwoordig online verkrijgbaar. Dat biedt kansen voor ondernemers. Volg dit stappenplan bij het starten van een webwinkel.

Een webshop beginnen: wat heb je nodig?
Een webshop beginnen: wat heb je nodig?

Webshop

Webshops zijn er - net als ondernemers - in alle soorten en maten. Ga jij een eigen webwinkel starten? Of je nou zeldzame Star Wars-figuurtjes of Zuid-Limburgse streekproducten wilt gaan verkopen: online kan het allemaal.

Tips voor webwinkels

Hoewel het starten van een webshop relatief laagdrempelig is, moet je je wel goed voorbereiden voor je start. Ook als internetondernemer krijg je namelijk te maken met (overheids)regels en andere uitdagingen. Zo moet je onder meer denken aan:

  1. Hoe gaan jouw klanten straks betalen? Een overzicht van relevante betaalmethoden voor webwinkeliers
  2. Het (laten) bouwen van een goede website
  3. Indien relevant: personeel inhuren voor jouw webshop

Zeker weten dat je niets vergeet? Lees alle stappen in de checklist: een eigen webshop starten.

Meer succes met je webshop

Wil het nog niet echt vlotten met het aantal aankopen op je webshop? Je kunt aan veel knoppen draaien. Denk bijvoorbeeld aan Search Engine Optimization (SEO). Je optimaliseert dan je website voor zoekmachines als Google, waardoor je sneller bovenaan in de zoekresultaten komt.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.653 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.