Hoe maak je van jouw webshop een succes - home

Hoe maak je van jouw webshop een succes?

Een webshop die goed verkoopt, hoe maak je die? Je kunt nog zo'n mooie webshop bouwen, maar als er niet veel bezoekers op afkomen schiet je daar weinig mee op. Hoe bereik je nou een goede conversie voor je webwinkel?

Een webshop mét succes

Wil jij meer conversie voor je webshop? We leggen het uit in drie stappen:

  1. Begin bij het trekken van meer bezoekers
  2. Zorg ervoor dat je bezoekers ook klanten worden
  3. Krijg vaste klanten

Stap 1: Meer bezoekers voor je webshop

De eerste stap naar een succesvolle webshop is het verhogen van je aantal bezoekers. Dit kan op verschillende manieren, zowel betaald als onbetaald. We zetten een aantal mogelijkheden voor je op een rij.

Scoren met social media

Door verschillende kanalen op social media te gebruiken, kun je een brede doelgroep bereiken. Denk hierbij aan Facebook en Instagram, maar ook bijvoorbeeld het onder jongeren razendpopulaire TikTok. Bedenk van tevoren waar de potentiële klanten van jouw webshop zich bevinden.

Je zult wel relatief veel tijd en energie moeten steken in het bijhouden van social kanalen. Het is belangrijk om niet alleen maar te zenden, maar juist de interactie aan te gaan met je volgers.

Het is natuurlijk ook mogelijk om een betaalde campagne te starten op social media. Je kunt dan precies bepalen welke doelgroep je posts ziet.

Maak gebruik van SEO-teksten

Door de vindbaarheid van je webshop in zoekmachines als Google te verbeteren, zal het bezoek snel aanzienlijk toenemen. Het toepassen van speciaal geschreven SEO-teksten (Search Engine Optimization) kan hierbij een groot verschil maken.

Je kunt dit het beste overlaten aan een professionele copywriter die gespecialiseerd is in SEO.

Search Engine Advertising (SEA)

Als je een product aanbiedt dat ook bij de concurrentie verkrijgbaar is, kan het lastig zijn om een prominente plek in de zoekresultaten te bemachtigen. In dat geval kan SEA (Search Engine Advertising) je hierbij helpen.

Je betaalt er dan voor om jouw advertenties boven de belangrijkste zoekresultaten te laten zien.

Offline adverteren in de krant

Tenslotte kun je  natuurlijk ook nog ‘ouderwets’ offline adverteren in bijvoorbeeld huis-aan-huisbladen of – iets duurder – in de regionale krant. Dit is alleen aan te raden wanneer je doelgroep veel gebruik maakt van dit medium.

whitepaper onderningsplan

Indruk maken met je bedrijfsplan?

Dat kan. Wij hebben alle ins & outs van een businessplan op een rijtje gezet. Maak in 10 stappen een ijzersterk ondernemingsplan.

Download gratis stappenplan

Stap 2: Van bezoekers naar kopers

Als je eenmaal meer bezoekers op je webshop hebt, is het de bedoeling dat ze ook iets gaan kopen. Hoe zorg je voor - zoals dit in de marketingwereld heet- deze conversie?

  • Houd ten eerste de webshop overzichtelijk. Een potentiële klant die niet direct en gemakkelijk kan vinden wat hij zoekt, is ook zo weer vertrokken. Bezoekers kiezen doorgaans voor een webshop vanwege de snelheid en het gemak.
  • De klant moet dus met zo min mogelijk klikken bij het gewenste product uitkomen. Zorg daarom voor een gebruiksvriendelijke website, maak de verschillende categorieën overzichtelijk en deel deze logisch in.
  • Je droomt er wellicht van om de website met allerlei visuele vondsten zo spectaculair mogelijk te maken. Leg hier liever niet teveel de nadruk op, want: ‘less is more’.
  • Consumenten gaan naar een site om bepaalde producten te vinden, niet om vermaakt te worden. Gebruik ook zeker geen flashanimaties. Dat kan leiden tot traag ladende websites en niet alle mobiele telefoons en tablets ondersteunen de flashfunctie.

Responsive webdesign

Inmiddels beschikt bijna iedereen in Nederland over een smartphone of tablet, waardoor veel mensen jouw webshop op een klein scherm zullen bekijken.

Het is daarom raadzaam om bij de start van de website al na te denken over een responsive webdesign, zodat jouw website er op alle mogelijke apparaten optimaal uitkomt.  Dat kan in de vorm van een app of mobiele site zijn, van waaruit de bezoeker kan switchen naar de desktopversie.

Betrouwbaarheid van je webshop

Je vraagt de klant om bij een aankoop om zijn bankgegevens in te vullen, maar dat zou je zelf waarschijnlijk ook niet doen bij een bedrijf dat schimmig doet over zijn identiteit.

  • Vermeld daarom duidelijk je contactgegevens. Denk daarbij aan een geldig e-mailadres en telefoonnummer, maar ook je btw-identificatienummer en KvK-nummer. 
  • Ook een keurmerk geeft vertrouwen aan de consument. Er zijn inmiddels veel keurmerken beschikbaar, waarbij de Consumentenbond voor webwinkels de volgende twee keurmerken als beste heeft getest: Thuiswinkel Waarborg en Stichting Webshop Keurmerk.

Retour sturen van aankoop

Dit vertrouwen geldt ook voor het retourneren van producten. Omdat klanten van webwinkels de producten niet fysiek kunnen aanraken, hebben zij recht op een wettelijke bedenktijd van 7 werkdagen. Bij leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie geldt een termijn van 14 werkdagen.

Gedurende deze periode mag de consument de aankoop terugsturen zonder dat hij hiervoor hoeft te betalen. Voor bepaalde producten gelden afwijkende regels, zoals bij etenswaren, op maat gemaakte reizen en tijdschriften.

In dit geval is het noodzakelijk om het afwijkende recht van retour duidelijk te melden. 

Stap 3: Vaste klanten voor je webshop

Vaste klanten zijn ontzettend waardevol. Als je jouw webshop tot een succes wilt maken, komen deze 'fans' je goed van pas. Hoe overtuig je een klant om telkens terug te komen?

Wanneer jouw bezoekers ook daadwerkelijk iets hebben gekocht, beland je in de fase dat je ze wilt behouden. Je wilt mensen overhalen om vaker terug te komen.

Hoe herken je vaste klanten van een webshop?

In fysieke winkels kennen de verkopers hun (vaste) klanten. Ze weten na verschillende gesprekken welke behoeften vaste klanten hebben, kunnen daardoor makkelijker advies op maat geven en eventueel hier ook gericht op inkopen. 

Bij een webwinkel ligt dit wat lastiger, de klant is hier slechts een naam. Dat wil niet zeggen dat je de klant niet beter kunt leren kennen. Je moet het de klant alleen wel vragen.

Marktonderzoek of enquête

Dit kan door middel van het opstellen van een online marktonderzoek of enquête en het stellen van enkele gerichte vragen na een aankoop. Verbind hier een korting of een andere kleine attentie aan om een band met de klant op te bouwen. 

Ga voor de beste service

Zorg voor een goede service om indruk te maken op je klant.

  1. Als je een bezoeker op je website hebt, moet je ervoor zorgen dat iedere vervolgstap perfect verloopt tot aan de aankoop. Ook als het tot een bestelling komt, moet je het keurig afhandelen.
  2. Zorg er dus voor dat je het product op de afgesproken levertijd bezorgt en dat dit in goede staat gebeurt.
  3. Denk ook aan de verpakking. Een kartonnen doos met handgeschreven viltstift is niet aantrekkelijk. Een handgeschreven briefje wordt dan weer wel gewaardeerd.
  4. Reageer tot slot bij eventuele klachten snel en accuraat. Het kan altijd een keer gebeuren dat het product onderweg breekt of bij bezorging onvolledig blijkt te zijn.

Het belang van de bedankpagina

Stuur na een aankoop de klant altijd door naar de bedankpagina. Hierop bedank je de (tevreden) klant voor de aankoop en probeer je hem of haar over te halen om vaker terug te komen.

Dit kan bijvoorbeeld door hem de mogelijkheid te bieden om zich in te schrijven voor jouw wekelijkse nieuwsbrief

Maak gebruik van kortingsbonnen

Een alternatief kan zijn om een kortingsbon aan te bieden voor de eerstvolgende aankoop van de bezoeker. Dit is ook de plaats om gerelateerde producten aan te prijzen. Als iemand een muts heeft gekocht, prikkel deze bezoeker dan door ook shawls uit de collectie te tonen. 

Vermijd alternatieven te tonen voor het aangekochte product. Een andere muts leidt alleen maar tot het zaaien van twijfel over de aankoop, met wellicht een annulering tot gevolg.

Delen via social media

Zorg tot slot ervoor dat de klant zijn of haar aankoop kan delen met vrienden via de verschillende social mediabuttons. Alle gratis publiciteit is immers mooi meegenomen.

Tips van de redactie

Zo start je een webshop
Checklist: klanten winnen voor je webwinkel

Bijgewerkt op: 09-09-2020

Wat vind je van dit artikel?

x33
x7

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Betalingsconditites kunnen je helpen om op tijd betaald te krijgen. Je bent je webshop natuurlijk niet alleen maar gestart voor het geld, maar toch is het belangrijk om inkomsten te hebben.

Online betalen: Ideal en meer
Online betalen: Ideal en meer

Webshops zijn razend populair. Van elektronica tot meubilair en van vakanties tot streekproducten: bijna alles is tegenwoordig online verkrijgbaar. Dat biedt kansen voor ondernemers. Volg dit stappenplan bij het starten van een webwinkel.

Een webshop beginnen: wat heb je nodig?
Een webshop beginnen: wat heb je nodig?

Webshop

Webshops zijn er - net als ondernemers - in alle soorten en maten. Ga jij een eigen webwinkel starten? Of je nou zeldzame Star Wars-figuurtjes of Zuid-Limburgse streekproducten wilt gaan verkopen: online kan het allemaal.

Tips voor webwinkels

Hoewel het starten van een webshop relatief laagdrempelig is, moet je je wel goed voorbereiden voor je start. Ook als internetondernemer krijg je namelijk te maken met (overheids)regels en andere uitdagingen. Zo moet je onder meer denken aan:

  1. Hoe gaan jouw klanten straks betalen? Een overzicht van relevante betaalmethoden voor webwinkeliers
  2. Het (laten) bouwen van een goede website
  3. Indien relevant: personeel inhuren voor jouw webshop

Zeker weten dat je niets vergeet? Lees alle stappen in de checklist: een eigen webshop starten.

Meer succes met je webshop

Wil het nog niet echt vlotten met het aantal aankopen op je webshop? Je kunt aan veel knoppen draaien. Denk bijvoorbeeld aan Search Engine Optimization (SEO). Je optimaliseert dan je website voor zoekmachines als Google, waardoor je sneller bovenaan in de zoekresultaten komt.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.817 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.