Hoe maak je van jouw webshop een succes

Hoe maak je van jouw webshop een succes?

Als webshopeigenaar wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk bezoekers daadwerkelijk iets bij jou kopen. Je kunt nog zo'n mooie webshop bouwen, maar als er niet veel bezoekers op afkomen, schiet je weinig op met een mooi design. Maar hoe bereik je nou een goede conversie? Lees aan de hand van het traject van bezoeker tot koper tot vaste klant het artikel: hoe maak je van jouw webshop een succes?

Bezoekers

1. Social media

Je kunt in eerste instantie bezoek genereren door betaald en onbetaald te adverteren. Door verschillende kanalen op social media te gebruiken, kun je een brede doelgroep bereiken. Dit doe je op organisch vlak onder meer door veel volgers te verkrijgen op bijvoorbeeld Facebook en Twitter

In het bijhouden van social media moet je echter wel de nodige tijd en energie investeren. Om dit proces te versnellen, kun je daarom ook besluiten betaald te adverteren via Facebook. Je selecteert zelf een doelgroep onder alle Facebook-gebruikers en bepaalt waar op het platform de advertentie verschijnt. De kosten hiervan zijn variabel; je kunt bijvoorbeeld ervoor kiezen om per klik te betalen of per x-aantal vertoningen (per duizend). 

2. SEO-teksten

Door de vindbaarheid van je webwinkel in zoekmachines als Google te verbeteren, zal het bezoek snel aanzienlijk toenemen. Het toepassen van speciaal geschreven SEO-teksten (Search Engine Optimization) kan al een behoorlijk verschil maken. Als je een product aanbiedt dat ook bij de concurrentie verkrijgbaar is, kan het lastig zijn om een prominente plek in de zoekresultaten te verwerven.

In dat geval kan SEA (Search Engine Advertising), oftewel zoekmachinemarketing, uitkomst bieden. Dit houdt in dat jouw advertenties tegen betaling boven en naast de belangrijkste zoekresultaten worden geplaatst.

3. Offline

Tenslotte kun je  natuurlijk ook nog ‘ouderwets’ offline adverteren in bijvoorbeeld huis-aan-huisbladen of – iets duurder – in de regionale krant. De belangrijkste onbetaalde advertentie blijft toch mond-tot-mondreclame. Dan dienen de andere voorwaarden (zie de volgende punten) wel op orde te zijn, want negatieve publiciteit wil je uiteraard zoveel mogelijk vermijden. 

Kopers

4. Lay-out

Als je op jouw platform eenmaal bezoekers mag verwelkomen, is het de bedoeling dat ze ook iets gaan kopen. Hoe zorg je voor - zoals dit in de marketingwereld heet- deze conversie? Houd ten eerste de webshop overzichtelijk. Een potentiële klant die niet direct en gemakkelijk kan vinden wat hij zoekt, is ook zo weer vertrokken. Bezoekers kiezen doorgaans voor een webshop vanwege de snelheid en het gemak. 

De klant moet dus met zo min mogelijk klikken bij het gewenste product uitkomen. Zorg daarom bij voorkeur voor een gebruiksvriendelijke website, maak de verschillende categorieën overzichtelijk en deel deze logisch in. Je droomt er wellicht van om de website met allerlei visuele vondsten zo spectaculair mogelijk te maken. Leg hier liever niet teveel de nadruk op, want: ‘less is more’. 

Consumenten gaan naar een site om bepaalde producten te vinden, niet om vermaakt te worden. Gebruik ook zeker geen flashanimaties. Dat kan leiden tot traag ladende websites en niet alle mobiele telefoons en tablets ondersteunen de flashfunctie. 

5. Responsive webdesign

Inmiddels beschikt bijna iedereen in Nederland over een smartphone of tablet, waardoor veel mensen jouw webshop op een klein scherm zullen bekijken. Het is daarom raadzaam om bij de start van de website al na te denken over een responsive webdesign, zodat jouw website er op alle mogelijke apparaten optimaal uitkomt. 

Dat kan in de vorm van een app of mobiele site zijn, van waaruit de bezoeker kan switchen naar de desktopversie. Let op: een app laten maken is meestal niet goedkoop, dus de investering moet op de lange termijn wel rendabel zijn. Bedenk ook dat Android-toestellen en iPhones een verschillende app nodig hebben. De iPhone ondersteunt bijvoorbeeld geen flashplayer. 

6. Vertrouwen

Een webshop is voor een groot deel afhankelijk van het consumentenvertrouwen. Als bezoekers niet weten bij wie ze iets bestellen, bestaat de kans dat zij hun heil zoeken bij de concurrent. Je vraagt de klant om bij een aankoop om zijn bankgegevens in te vullen, maar dat zou je zelf waarschijnlijk ook niet doen bij een bedrijf dat schimmig doet over zijn identiteit. Vermeld daarom duidelijk op de site jouw contactgegevens. Denk daarbij aan een geldig e-mailadres en telefoonnummer, maar ook jouw BTW- en KvK-nummer. 

Ook een keurmerk geeft vertrouwen aan de consument. Er zijn inmiddels veel keurmerken beschikbaar, waarbij de Consumentenbond voor webwinkels de volgende twee keurmerken als beste heeft getest: Thuiswinkel Waarborg en Stichting Webshop Keurmerk.

Dit vertrouwen geldt ook voor het retourneren van producten. Omdat klanten van webwinkels de producten niet fysiek kunnen aanraken, hebben zij recht op een wettelijke bedenktijd van zeven werkdagen. Bij leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie geldt een termijn van veertien werkdagen.

Gedurende deze periode mag de consument de aankoop terugsturen zonder dat hij hiervoor hoeft te betalen. Voor bepaalde producten gelden afwijkende regels, zoals bij etenswaren, op maat gemaakte reizen en tijdschriften. In dit geval is het noodzakelijk om het afwijkende recht van retour duidelijk te melden. 

Vaste klanten

7. Ken je klant

Wanneer jouw bezoekers ook daadwerkelijk iets hebben gekocht, beland je in de fase dat je ze wilt behouden. Je wilt mensen overhalen om vaker terug te komen. In fysieke winkels kennen de verkopers hun (vaste) klanten. Ze weten na verschillende gesprekken welke behoeften vaste klanten hebben, kunnen daardoor makkelijker advies op maat geven en eventueel hier ook gericht op inkopen. 

Bij een webwinkel ligt dit wat lastiger, de klant is hier slechts een naam. Dat wil niet zeggen dat je de klant niet beter kunt leren kennen. Je moet het de klant alleen wel vragen. Dit kan door middel van het opstellen van een online marktonderzoek of enquête en het stellen van enkele gerichte vragen na een aankoop. Verbind hier een korting of een andere kleine attentie aan om een band met de klant op te bouwen. 

Startersvoordeel webshop

Betaalmethoden voor webshops?

Van iDeal tot creditcard en overboekingen: als je bij de Rabobank een zakelijke rekening opent, kun je een jaar lang bijna alle betaalproducten gratis uitproberen.

Meer weten

8. Service

Zorg voor een goede service van deur tot deur.

Als je een bezoeker op je website hebt, moet je ervoor zorgen dat iedere vervolgstap perfect verloopt tot aan de aankoop. Ook als het tot een bestelling komt, moet je het keurig afhandelen.

Zorg er dus voor dat je het product op de afgesproken levertijd bezorgt en dat dit in goede staat gebeurt. 

Denk ook aan de verpakking. Een kartonnen doos met handgeschreven viltstift is niet aantrekkelijk om bezorgd te krijgen.

Reageer tot slot bij eventuele klachten - het kan altijd een keer gebeuren dat het product onderweg breekt of bij bezorging onvolledig blijkt te zijn - snel en accuraat.

9. Bedankpagina

Stuur na een aankoop de klant altijd door naar de bedankpagina. Hierop bedank je de (tevreden) klant voor de aankoop en probeer je hem over te halen om vaker terug te komen. Dit kan bijvoorbeeld door hem de mogelijkheid te bieden om zich in te schrijven voor jouw wekelijkse nieuwsbrief

Een alternatief kan zijn om een kortingsbon aan te bieden voor de eerstvolgende aankoop van de bezoeker. Dit is ook de plaats om gerelateerde producten aan te prijzen. Als iemand een muts heeft gekocht, prikkel deze bezoeker dan door ook shawls uit de collectie te tonen. 

Vermijd alternatieven te tonen voor het aangekochte product. Een andere muts leidt alleen maar tot het zaaien van twijfel over de aankoop, met wellicht een annulering tot gevolg. Zorg tot slot ervoor dat de klant zijn of haar aankoop kan delen met vrienden via de verschillende social mediabuttons. Alle free-publicity is immers mooi meegenomen.

Tips van de redactie

Zo start je een webshop
4 tips voor een betere binding met jouw webshopklant 
10x effect met low-budget marketing
Dit zijn de belangrijkste social media trends voor 2015
Checklist: klanten winnen voor je webwinkel
4 onderscheidende tips voor jouw webshop 

Bijgewerkt op: 21-11-2016 Gepubliceerd op:
13-01-2015

Webshop

Webshops zijn er - net als ondernemers - in alle soorten en maten. Ga jij een webshop starten? Of je nou zeldzame Star Wars-figuurtjes of Zuid-Limburgse streekproducten wilt gaan verkopen: online kan het allemaal.

Tips voor webwinkels

Ook als internetondernemer krijg je te maken met (overheids)regels en is goed voorbereiden essentieel voor een succesvolle start van je webshop. Zo moet je onder meer denken aan:

  1. Hoe gaan jouw klanten straks betalen? Een overzicht van relevante betaalmethoden voor webwinkeliers
  2. Het (laten) bouwen van een goede website
  3. Indien relevant: personeel inhuren voor jouw webshop

Zeker weten dat je niets vergeet? Lees alle stappen in de checklist: zo maak je van jouw webwinkel een succes.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Hoe ontvang ik geld?

Welke betaalmethoden zijn relevant voor jou?

Van pinnen tot iDeal en contactloos betalen: als ondernemer kun je op meerdere manieren je klanten laten betalen. Welke methode kies jij?

Bekijk de betaalmethoden

Gratis voorbeeldplannen

Ondernemingsplan voorbeeld

Op zoek naar een goed voorbeeld om naast je eigen ondernemingsplan te leggen? Op Rabobank.nl kun je diverse voorbeeldplannen gratis downloaden.

Bekijk de voorbeeldplannen

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal Kromkommer

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.