5 kenmerken van succesvol ondernemerschap

5 kenmerken van succesvol ondernemerschap

Onlangs gaf ik met Jan Gerbrand Krol een presentatie op de Startersdag van de Kamer van Koophandel. Het onderwerp: wat maakt iemand een succesvol ondernemer? Bezoekers vonden onze interactieve en praktische presentatie erg waardevol. Daarom deel ik in dit artikel de - in mijn ogen - belangrijkste 5 kenmerken van succesvol ondernemerschap ook graag met jou.

Kenmerk #1: de vernieuwer

Als startende ondernemer ben je er vast helemaal klaar voor om met je enthousiaste houding én een innovatief idee de markt op te gaan. Je doet het nét even anders dan je concurrenten. Of je nou…

  • Een volledig nieuw product bedenkt
  • Een bestaand product op een nieuwe markt brengt
  • Voor een bestaand product een nieuw proces ontwikkelt


Als vernieuwer breng je iets bijzonders, waarvoor mensen naar jou toe moeten komen. Een paar voorbeelden: je bent de enige notaris die wél adverteert. Je bent de speler met de snelste service, bijvoorbeeld als het gaat om websiteontwikkeling. Of je biedt 120 procent tevredenheidsgarantie: 'Niet goed? 120% van de aankoopsom terug!'. Jij bent de 'omdenker' ten top. 

Als starter valt of staat je succes met jouw verbindingen met andere ondernemers en organisaties.

Kenmerk #2: de netwerker

Als starter valt of staat je succes met jouw verbindingen met andere ondernemers en organisaties. Om die reden moet je jezelf en jouw producten actief onder de aandacht brengen. Ik schreef al eens een artikel over waarom je als startende ondernemer moet netwerken.

Het is een misvatting dat je jouw bedrijf alleen hoeft in te schrijven bij de Kamer van Koophandel om aan klanten te komen. Maar dat wist jij als 'ras-netwerker' natuurlijk allang. 

Kenmerk #3: de slimme ICT-toepasser

De ondernemer in jou zorgt ervoor dat slimme ICT-toepassingen jou aan het werk houden. Er zijn tijden geweest dat ik dagelijks met drie agenda's werkte: één voor mijn ene bedrijf, één voor mijn andere onderneming en één voor privé-aangelegenheden. 

Inmiddels heb ik nog maar één exemplaar: een digitale versie die te raadplegen is op mijn computer en telefoon. Verder werk ik met andere ICT-toepassingen die mij tijd, geld en ergernissen schelen. Nog steeds kijkt de ondernemer in mij altijd uit naar snufjes die het leven makkelijker maken. 

Waar andere ondernemers bang zijn om (gratis) kennis te delen, behaal jij voordeel door dit wél te doen.

Kenmerk #4: de kennisdeler 

"De succesvolle ondernemer deelt zijn kennis niet; hij verkoopt het." Toch? Waar andere ondernemers bang zijn om (gratis) kennis te delen, behaal jij voordeel door dit wél te doen. Op deze manier bouw je namelijk autoriteit op, je helpt anderen en krijgt zo de gunfactor. Kennis delen kan:

  • Door artikelen, blogs en checklists te schrijven
  • Door Q&A-sessies te organiseren via Twitter, Facebook en Youtube
  • Door masterclasses, workshops en presentaties te geven 

Kenmerk #5: de klantenman

Succesvolle organisaties stellen de klant centraal en doen dat door zich continu af te vragen wat de klant zou willen. Want zonder klanten geen bestaansrecht! De klantenman verliest de wens van de klant nooit uit het oog als het gaat om producten, diensten, relatie en waardetoevoeging. Want zo zijn klant en leverancier gelukkig getrouwd. 

Klik hier om de volledige presentatie over de kenmerken van succesvol ondernemen te bekijken. 


Auteur | Martijn van der TuinOver deze auteur

Martijn van der Tuin (1977) heeft meerdere bedrijven opgezet (en weer verkocht) en is daarnaast actief als Succesvol Ondernemen-coach. Ook schreef hij een e-book over zijn '7 grootste ondernemersblunders'. Meer weten? Volg Martijn dan ook op social media:

Bijgewerkt op: 20-01-2016 Gepubliceerd op:
27-01-2016

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Van Joop van den Ende en John de Mol van Endemol tot Larry Page en Sergey Brin van Google: aan voorbeelden van succesvolle samenwerkingen geen gebrek. Maar ook als je alleen start is samenwerken handig. Gebruik de kennis en ervaring van anderen!

Samen een bedrijf beginnen: zo doe je dat
Samen een bedrijf beginnen: zo doe je dat

Als je start als zzp'er, is het een vraag die vaak door je hoofd speelt: hoe kom ik aan klanten? Zonder voldoende opdrachtgevers heb je immers ook geen uitzicht op veel inkomsten. Met de tips in deze checklist kom je verder.

Zzp
Acquisitie-klanten vinden
Acquisitie-klanten vinden

Netwerken

Netwerken als startende zzp'er of ondernemer kun je op verschillende manieren doen. Je kunt als starter online naar potentiële klanten of opdrachtgevers zoeken. Bijvoorbeeld op LinkedIn of een ander online netwerkplatform.

Je kunt natuurlijk ook persoonlijk naar bijeenkomsten toe gaan. zo kun je je zakelijke kennissenkring uitbreiden. Misschien doe je er wel interessante contacten. Maar waar begin je? Hieronder vertellen we je alles over het belang van netwerken en hoe je dit als starter het beste kunt aanpakken. Kijk bijvoorbeeld eens naar:

Tip: geen idee waar je moet beginnen? Dan heb je vast iets aan dit artikel over hoe je start met netwerken.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Zakelijke rekening eerste 6 maanden gratis

Start nóg sterker in 2021 met een zakelijke rekening en krijg meer grip op je geldzaken.

 

Je zakelijke rekening is de eerste 6 maanden gratis inclusief pinpas, internetbankieren en een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. 

 

Bekijk je voordeel

 

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.