6 online betaalopties voor ondernemers

6 online betaalopties voor ondernemers

Als eigenaar van een webshop kun je niet meer aankomen met maar één betaalmethode. Het betalen per creditcard is immers allang niet meer de enige manier om een online betaling te voldoen. Klanten verwachten een lijst van betaalmethoden waaruit zij kunnen kiezen.

1. iDeal Professional

De meest gebruikte methode in Nederland is iDeal: een handige en veilige methode waarbij klanten hun aankopen bij Nederlandse webwinkels kunnen afrekenen via hun eigen bank. Bij Rabobank kun je via iDeal professional jouw klanten laten werken met de vertrouwde omgeving van internetbankieren.

Deze betaalmethode is met name geschikt voor bedrijven met veel transacties of ondernemingen die iDeal volledig willen integreren in hun zakelijke website, bijvoorbeeld omdat er op die manier sprake kan zijn van een automatische online orderafhandeling.

Als winkelier of horecaondernemer heb je hier niet direct mee te maken, maar in het geval van een webshop – wellicht in combinatie met een fysieke winkel – des te meer.

2. Incasso of acceptgiro

Een oude bekende op het gebied van betalen, maar sommige klanten waarderen de optie om via acceptgiro of automatische incasso te betalen nog altijd. Vanaf 1 januari 2019 wordt de acceptgiro overigens volledig afgeschaft. Mocht je er nog altijd gebruik van maken, denk dan alvast na over de alternatieven die we in dit artikel bespreken.

Een bekend voordeel van automatische incasso is dat het een goedkope en efficiënte methode is. Je weet zeker dat je de openstaande betalingen snel zult ontvangen. Een nadeel kan zijn dat deze betaling in eerste instantie herroepelijk is; pas na afloop van de terugboekingstermijn weet je zeker dat de betaling definitief is.

Bovengenoemd probleem heb je niet met de aloude acceptgiro. Dit is een gegarandeerde betaling, omdat een eenmaal bijgeschreven bedrag later niet meer kan worden teruggeboekt. Een nadeel kan zijn dat dit proces arbeidsintensiever en duurder is dan automatische incasso's.

Tip: verstuur bij voorkeur voorgedrukte acceptgiro's, omdat je zo de kans op eventuele invulfouten verkleint. Het geld zal mede daardoor sneller op je rekening worden bijgestort. Op de pagina Incasso of acceptgiro vind je meer informatie over deze betaaloptie.

3. Creditcard

De creditcard is tegenwoordig een veelgebruikte online betaalmethode. Dit is met name het geval bij buitenlandse webshops; zij werken vaak via een zogenaamde chargeback-regeling, waarbij de creditcardmaatschappij bij uitblijvende of foutieve leveringen het geld kan terugvorderen bij de verkoper en dit bedrag vervolgens terugstort op de rekening van de klant.

De helft van alle Nederlanders heeft een creditcard van Visa of MasterCard en gebruikt deze voornamelijk om vliegtickets en hotels te boeken. Ook wordt de creditcard gebruikt om in geval van tijdelijke financiële nood, uitgesteld te betalen. In het buitenland is het dagelijkse gebruik van een creditcard een stuk gangbaarder, dus als je een webwinkel gaat starten die ook buitenlandse klanten bedient, is de optie voor een creditcardbetaling onmisbaar.
Klik hier voor meer informatie over de zakelijke creditcard bij Rabobank.

4. FiNBOX

Verstuur je als ondernemer jaarlijks duizenden nota's of financiële updates? Dan is FinBOX als tijdbesparende optie het overwegen waard. Dit is een handige tool waarmee je financiële post kunt ontvangen, betalen en opslaan in jouw administratie. Hierbij moet je denken aan nota's bij acceptgiro's, incassospecificaties, creditnota's, maar ook declaraties en salarisstroken behoren tot de mogelijkheden.

De voornaamste voordelen van dit betaalsysteem zijn onder meer de lagere kosten: de facturering (en verzending) van financiële berichten wordt via FiNBOX grotendeels geautomatiseerd. Dat betekent dat je aardig wat kosten kunt besparen op de kosten voor drukwerk. Daarnaast kunnen klanten via FiNBOX sneller een nota betalen.

5. Paypal

Paypal is een van oorsprong online en internationaal betalingsmiddel dat steeds populairder wordt, ook in Nederland. De ondernemer opent een account en koppelt dit aan zijn zakelijke bankrekening (of creditcard).

Je stort het geld op de Paypalrekening, waarna alle betalingen plaatsvinden binnen het Paypal-systeem. Vergeleken met creditcards en iDEAL is Paypal relatief prijzig; deze betaalmethode is vooral relevant als buitenlandse klanten online geld naar jouw bedrijf willen overmaken.

6. Rabo Omnikassa

Startersvoordeel webshop

Betaalmethoden voor webshops?

Van iDeal tot creditcard en overboekingen: als je bij de Rabobank een zakelijke rekening opent, kun je een jaar lang bijna alle betaalproducten gratis uitproberen.

Meer weten

Als je een webwinkel hebt, kun je niet zonder betaalsystemen. Klanten moeten in jouw webshop veilig online kunnen afrekenen.

De Rabo OmniKassa is een uitgebreide online kassa die verschillende belangrijke Nederlandse en buitenlandse betaalmethoden ondersteunt.

Anders gezegd: alle online transacties in jouw webwinkel worden gebundeld en verlopen vervolgens via één virtueel loket.

De bank neemt alle contractuele verplichtingen met de betaalsystemen over en beheert deze. Je bepaalt zelf welke betaalmethoden je in de webshop aanbiedt.

Heb je bijvoorbeeld een nieuwe buitenlandse afzetmarkt gevonden en wil je naast de huidige nationale betaalsystemen een internationale betaalmethode toevoegen? Dan groeit de OmniKassa mee met de webshop.

De centrale registratie van alle transacties verloopt via het dashboard. Daar lees je precies hoeveel producten je hebt verkocht en hoe groot de voorraad nog is. De bank controleert of de geslaagde transacties correct worden afgehandeld en houdt je op de hoogte van de status van de betalingen. Ook het terugbetalen van retour ontvangen producten is mogelijk; de status van deze terugbetaling binnen de OmniKassa voor iDEAL en creditcard kun je online volgen.
Lees hier wat alle mogelijkheden zijn met betrekking tot de Rabo Omnikassa.

Lees ook

Een webshop beginnen: wat heb je nodig?
OmniKassa voor webwinkels: hoe werkt het?
5 tips om een fysieke en online winkel te combineren
Een bedrijfsplan in 10 stappen
8 tips om beter te scoren met jouw website

Bijgewerkt op: 28-08-2018

Wat vind je van dit artikel?

x2
x4

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Betaalmethoden

Betalen met briefjes en muntgeld is allang niet meer de enige manier om producten en diensten te (ver)kopen. Tegenwoordig kun je als ondernemer diverse middelen inzetten om jouw betalingsverkeer te regelen. 

Hoe ontvang jij straks geld?

Pinnen in winkels (ook kleine bedragen) is al jaren flink ingeburgerd, maar tegenwoordig kunnen klanten ook op steeds meer plekken contactloos betalen met hun smartphone. Hieronder vind je allerlei informatie en tips over betaalmiddelen op zowel online als fysiek gebied:

  1. Fysiek: alle betaalmethoden voor ondernemers op een rij
  2. Hoe ontvang jij straks geld van klanten en/of opdrachtgevers? 
  3. Zakelijk bankieren: 4 voordelen van een zakelijke rekening
  4. Ken jij deze betaalopties van Rabobank al?
    - Omnikassa voor webwinkeliers
    - Retourpinnen
    - Rabo Wallet/contactloos betalen
    - Smartpinnen
Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 1.600 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.