Zakelijke rekening openen: de voordelen van zakelijk bankieren

4 voordelen van een zakelijke rekening

Met een zakelijke rekening houd je privé en zakelijk goed gescheiden; je krijgt een professionelere uitstraling en je kunt sparren over je bedrijf en financiën bij een bank in de buurt. Lees over de vier belangrijkste voordelen. 

Voordeel #1: een overzichtelijke administratie

De eerste reden om een zakelijke bankrekening te openen, is direct ook de belangrijkste: meer inzicht krijgen in de financiële gang van zaken van jouw bedrijf.  Het hebben van een zakelijke rekening is overigens voor ondernemers wettelijk gezien niet verplicht.

Maar bij bedrijven waar zowel de zakelijke als de privé-geldstroom door elkaar loopt, is het een stuk lastiger om de actuele financiële status van de onderneming in één oogopslag te doorgronden als zakelijke transacties tussen de wekelijkse boodschappen of die net geboekte zonvakantie staan.

Tip: koppel je zakelijke rekening aan een boekhoud-app zoals Tellow, zodat al je zakelijke inkomsten en uitgaven direct in je administratie staan. Zelfs je btw-aangifte wordt dan automatisch klaargezet. 

Kies je ervoor om de boekhouding uit te besteden? Dan zal jouw boekhouder of accountant het op prijs stellen (en misschien wel van je eisen) dat je een aparte rekening gebruikt voor de bedrijfsadministratie.

Vergeet ook niet dat de Belastingdienst bij een eventuele controle jou kan verzoeken om jouw bankafschriften te overleggen. Als je zakelijke en privé-administratie dan niet gescheiden zijn, zul je dus ook op het gebied van privé-zaken volledig inzicht moeten geven.

Voordeel #2: een professionelere look & feel

Advertorial adviesgesprek

Persoonlijk advies nodig?

Het starten van een eigen bedrijf kan de nodige vragen oproepen. Onze adviseurs helpen je graag verder en kunnen vertellen welke producten en diensten voor jou interessant zijn. 

Vraag jouw gesprek aan

 

Afgezien van het feit dat zakelijk bankieren een must is als je op zoek bent naar zakelijk krediet of andere financiële producten voor ondernemers nodig hebt, geef je jouw startup hiermee vrijwel direct een professionelere uitstraling.

Je mag de rekening namelijk op naam van de onderneming zetten en dit kun je vervolgens weer vermelden op - bijvoorbeeld - de zakelijke website, offertes en facturen.

Zo maak je sneller een goede eerste indruk op (potentiële) klanten en opdrachtgevers.

Zo'n professionelere 'look & feel' kan een groot voordeel zijn als je pas net begint met ondernemen, jouw naamsbekendheid niet zo groot is en je (nog) niet over een uitgebreid en trouw netwerk beschikt.

Voordeel #3: een bank biedt meer dan betalingsverkeer

De meeste ondernemers kiezen ervoor om een zakelijke rekening te openen, ook als zij nog maar net hun onderneming hebben opgericht. Je bank is veel meer dan de plek waar je je betalingsverkeer regelt. Bij de Rabobank kun je terecht bij fysieke kantoren voor workshops, netwerkbijeenkomsten en inloopmomenten om te sparren over je onderneming. De bank stimuleert het lokale ondernemersklimaat en je kunt er terecht bij doorgewinterde adviseurs. 

Zeker als je een rekening courant krediet, investering of lening nodig hebt om te groeien, is het zelfs noodzakelijk dat je een zakelijke rekening hebt. Ook betaaloplossingen voor je klanten, zoals Ideal, SmartPin en OmniKassa regel je via je zakelijke rekening. 

Zakelijke rekening versus tweede privé-rekening
Kleine zelfstandigen en freelancers overwegen soms om een tweede privé-rekening te openen en deze account zakelijk te gebruiken.

Liever een tweede privé-rekening openen? Check eerst bij je bank of dit is toegestaan. Dat is namelijk niet altijd het geval. 

Een tweede privé-rekening kan inderdaad schelen in de kosten, maar levert soms wel enige onduidelijkheid op voor klanten en opdrachtgevers, zodat het langer kan duren voordat de je facturen worden betaald.

Of het is toegestaan om zo'n privé-rekening te gebruiken voor jouw bedrijfsadministratie, kan per bank (en in sommige gevallen ook per vestiging) verschillen. Het is daarom verstandig om eerst na te gaan bij jouw bank of het ook mogelijk is om een privé-rekening op naam te zetten van je bedrijf.

Houd er rekening mee dat je bij de Rabobank dan niet in aanmerking komt voor extra startersvoordeel waarop je bij het openen van een zakelijke rekening recht hebt (lees verder bij punt 4).

Voordeel #4: profiteer van startersvoordeel

De hamvraag blijf natuurlijk: zijn er ook nadelen? De kosten verdien je vaak terug doordat je tijd wint met de administratie. wegenij de meeste banken betaal je na het eerste jaar jaarlijks een bedrag om gebruik te mogen blijven maken van jouw zakelijke rekening, bankpas etc. Ook zijn er aan iedere transactie vaak enige (kleine) kosten verbonden. 

Bij de Rabobank krijgen startende ondernemers met een zakelijke rekening het Rabo Startersvoordeel:

  • het eerste jaar is de zakelijke rekening gratis voor startende ondernemers
  • je krijgt korting op aanvullende betaaloplossingen, zoals pinautomaten, incasso en iDEAL-oplossingen
  • je betaalt tijdelijk geen premie voor een eventuele aansprakelijkheidsverzekering
  • met Rabo Internet Bankieren kun je alerts (via e-mail of pushbericht op je smartphone) instellen, krijg je inzicht in toekomstige afschrijvingen en kom je snel in contact met een adviseur van de Rabobank

 
Heb je al een particuliere bankrekening bij de Rabobank? Dan kun je ook online een zakelijke rekening openen. Ga jij binnenkort starten met ondernemen? Dan kom jij in veel gevallen in aanmerking voor Rabo Startersvoordeel. Hoe dit werkt? Dat zie je in onderstaande video:

Zakelijke rekening openen: ben jij er klaar voor?

Het openen van een zakelijke rekening is doorgaans heel eenvoudig en kan al in drie stappen. Wil je meer weten over de andere voordelen waarop je als startende ondernemer recht hebt bij de Rabobank? Lees dan hier hoe jij jouw persoonlijke startersvoordeel kunt samenstellen.

Tips van de redactie

Een overzichtelijke administratie opzetten doe je zo
Een zakelijke rekening voor ZZP'ers: wanneer relevant?
4 voordelen van een zakelijk e-mailadres
Boekhouding: zelf doen of uitbesteden?
Welk tarief mag jij als ZZP'er rekenen?

Bijgewerkt op: 07-09-2017

Wat vind je van dit artikel?

x2
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en ZZP'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.