Financial lease voor ondernemers: zo werkt het - home

Financial lease: 5 x vraag en antwoord

Bedrijfsmiddelen leasen, hoe werkt dat eigenlijk? Startende ondernemers die niet genoeg eigen vermogen hebben om te investeren, kunnen ervoor kiezen om bedrijfsmiddelen te leasen in plaats van kopen. Wist je dat je voor lease geen jaarcijfers nodig hebt? En dat je ook tweedehands middelen kunt leasen?

1. Wat is financial lease?

Financial lease wordt steeds meer gebruikt door startende ondernemers en zzp'ers. Het werkkapitaal blijft op deze manier beschikbaar om te ondernemen. Daarnaast heb je geen jaarcijfers nodig om voor lease in aanmerking te komen.

Kies je voor financial lease? Dan kun je dat vergelijken met een lening. Jij beschikt snel over het bedrijfsmiddel dat je nodig hebt en betaalt hiervoor een vast bedrag per maand. Bij een kredietaanvraag zijn vaak cijfers van meerdere jaren van toepassing om de liquiditeit te bepalen.

Als je gaat leasen bij jouw bank, hoef je via een online aanvraag slechts een paar dingen in te vullen over het bedrijfsmiddel. Je bent hier namelijk al bekend als klant: jouw gegevens hebben ze dus al. Dat maakt het leasetraject snel en eenvoudig.

Bij financial lease ben en blijf je eigenaar van het bedrijfsmiddel, ook ná de looptijd. Het bedrijfsmiddel wordt direct jouw eigendom en is doorgaans het enige onderpand voor het leasecontract dat je aangaat.

Bij een lening stelt de bank vaak nog een ander onderpand als voorwaarde, zoals de inventaris of voorraad van een bedrijf. 

Zoals hierboven al vermeld komt het bedrijfsmiddel bij financial lease op jouw naam te staan. Het object wordt daardoor zichtbaar op de balans van je onderneming en kan bij het eigen vermogen worden opgeteld. Hierdoor kom je vaak in aanmerking voor fiscale aftrekposten, zoals rente-, afschrijvings- én investeringsaftrek.

2. Financial of operational lease: wat is het verschil?

Je kunt op verschillende manieren een bedrijfsmiddel leasen. Voor iedere leasevorm gelden andere regels. Wat is precies het verschil?

  1. Financial lease: je koopt een bedrijfsmiddel en betaalt een vast bedrag per maand. Je bent meteen eigenaar.
  2. Operational lease: je huurt een bedrijfsmiddel en betaalt een vast bedrag per maand. Aan het eind van de leaseperiode kun je ervoor kiezen om het object terug te geven, over te nemen of de huurperiode te verlengen. 

3. Waarom leasen in plaats van lenen?

Het is voor startende ondernemers niet altijd even makkelijk om bedrijfsmiddelen te financieren. Als er al startkapitaal aanwezig is, wordt dit vaak gebruikt voor lopende zaken of achter de hand gehouden als financiële reserve.

Daarnaast vragen financiële instellingen bij de aanvraag van een krediet in de meeste gevallen om een garantie of onderpand. Dat gebeurt vaak in de vorm van een aantal jaarverslagen (garantie) of inventaris of voorraad (onderpand). 

Bij financial lease is het bedrijfsmiddel zelf het onderpand van je financiering. Bovendien heb je als starter bij de Rabobank geen jaarcijfers nodig om een leaseaanvraag te kunnen indienen. Met een lease-oplossing spreid je bovendien de kosten en hoef je vaak geen eigen geld in te brengen.

Bijkomend voordeel is dat je binnen één minuut je maandbedrag berekent. Je kunt dit maandbedrag zelf in de hand houden door de looptijd te bepalen. Goed om te weten: een leaseovereenkomst heeft een minimumlooptijd van twee jaar, maar is nooit langer dan de economische levensduur van het bedrijfsmiddel.

4. Welke bedrijfsmiddelen kun je leasen?

Vraag jij je af welk object het vaakst wordt geleaset? Dat is nog altijd de leaseauto. Er zijn echter nog veel meer bedrijfsmiddelen die voor deze financieringsvorm in aanmerking komen. Denk maar aan de financiering van tandartsapparatuur, landbouwmachines of een 3D-printer. Bij de Rabobank is financial lease mogelijk vanaf 5.000 euro. 

Dit geldt zowel voor nieuwe als gebruikte bedrijfsmiddelen. Die laatste categorie is steeds meer in opkomst. Redenen? Lagere aanschafkosten, een lagere drempel voor financiering en minder afschrijving op het bedrijfsmiddel.

5. Hoe werkt het in de praktijk?

Heb je eenmaal gekozen voor financial lease? Dan betaal je een vast bedrag per maand (deels rente, deels aflossing). Je betaalt dus logischerwijs wat meer dan wanneer je het bedrijfsmiddel zou aanschaffen.

Hier staat tegenover dat je jouw werkkapitaal vrij houdt om eventuele tegenvallers op te vangen of om ergens anders in te investeren

Als je eigen geld kunt inbrengen, valt het uiteindelijke maandbedrag dat je betaalt nog lager uit.

Het is bij leasen dus mogelijk om een deel eigen geld in te brengen. Zo kun je het uiteindelijke maandbedrag verder terugbrengen.

Je kunt hetzelfde doen als je voor een slottermijn (eindbedrag) kiest. Ook profiteer je gedurende de aflossingsperiode van de al eerder beschreven fiscale voordelen.

Met leasen kun je als startende ondernemer dus meer kanten op dan je denkt. Ben jij nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden bij de Rabobank? Bereken binnen een minuut voor welk maandbedrag jij kan beschikken over je bedrijfsmiddel.

Tips van de redactie

Wat je moet weten over leasen
Lease: dit zijn de mogelijkheden voor starters
Bedrijfsmiddelen fiscaal afschrijven: zo zit dat
Auto op naam van de zaak
Welke verzekeringen zijn belangrijk voor starters?

Bijgewerkt op: 26-11-2018

Wat vind je van dit artikel?

x4
x4

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Financieren en investeren

De meeste startende ondernemers kunnen de start van hun bedrijf niet (helemaal) zelf financieren. Dat hoeft ook niet, want als jij een goed idee hebt, ontmoet je vast een of meerdere partijen die in jouw startup willen investeren. Niet voor niets neemt het vergaren van startkapitaal vaak een belangrijk plek in bij de startfase van een onderneming. Maar waar vind je de juiste investeerders en hoe overtuig je hen van jouw plannen? Dat lees je onder andere in de volgende artikelen:


Klik hier om de meest gangbare financieringsmogelijkheden voor starters te zien.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 1.600 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.