Offerte maken en opstellen

5 tips voor een goed visitekaartje

Een effectief visitekaartje is niet zomaar een stukje papier waarop jouw persoonlijke en bedrijfsgegevens staan, maar ook een middel om de huisstijl en kracht van je merk uit te dragen.

Het perfecte kaartje is niet te leeg, maar ook niet te vol. In dit artikel lees je hoe je de aandacht kunt trekken ten opzichte van jouw concurrenten, zonder je doel voorbij te schieten: 5 tips voor een goed visitekaartje.

1. Huur een professional in

Online zijn voldoende mogelijkheden om zelf aan de slag te gaan met het ontwerpen van een visitekaartje. Hoewel een eigen ontwerp uiteraard vaak het goedkoopst zal uitpakken, is dit niet per definitie de beste optie voor jouw bedrijf.

Als startende ondernemer wil je bij potentiële klanten of opdrachtgevers met jouw kaartje immers opvallen tussen andere aanbieders. Een ervaren professional heeft beter zicht op hoe jouw bedrijfsnaam, -logo en merk het beste wordt benadrukt zonder dat het een rommelig geheel wordt.

2. Houd het simpel

Geef je toch de voorkeur aan het zelfstandig ontwerpen van het visitekaartje? Dan is het misschien wel het belangrijkst om rekening te houden met de beperkte grootte van het kaartje - heel veel informatie past er niet op.

Houd daarom steeds het belangrijkste doel in gedachten: het doorgeven van je naam en contactgegevens.

Beeld van je bedrijf

Het beeld dat je de ontvanger wilt meegeven over waarvoor hij of zij bij jouw bedrijf terecht kan, komt op de tweede plaats. Wees om die reden niet te bang om voldoende witruimte te gebruiken.

Een rommelig geheel zal in veel gevallen een averechts effect hebben, al verschilt het natuurlijk in welke branche je werkzaam bent. Iemand met een kinderdagverblijf is meer gebaat bij een speels design dan een notaris.

3. De bedrijfsnaam moet leesbaar zijn

Indien jouw bedrijfsnaam verwerkt is in het logo, is de kans aanwezig dat je ervoor kiest om het logo groot op het visitekaartje te vermelden. Dat hoeft geen problemen op te leveren.

Maar zorg er (in het geval van een erg creatief ogend bedrijfslogo) voor dat je bedrijfsnaam ook in een normaal lettertype bij jouw contactgegevens staat. Zo voorkom je eventuele irritatie bij een klant die moeite heeft met het lezen van het logo.

4. Voeg social media-profielen toe

De tijd dat er alleen een telefoon- faxnummer, website en emailadres op visitekaartjes werden vermeld, ligt al enkele jaren achter ons.

Tegenwoordig is het verstandig om ook je activiteit op de bekende social media-platforms te vermelden. Denk aan jouw LinkedIn-profiel, Twitter-account en bedrijfspagina op Facebook.

Vermelding nieuwsbrief

Houd je ook een blog bij over jouw bedrijf of verstuur je met enige regelmaat een nieuwsbrief? Dan kun je overwegen ook deze links op het kaartje te vermelden.

Ook hierbij geldt echter: alleen als de ruimte op het kaartje het toe laat. Als het geheel door alle social media-verwijzingen te druk wordt, schiet je alsnog je doel voorbij. Maak in dat geval een selectie van de belangrijkste sites.

5. Vergeet de achterkant niet

Een visitekaartje heeft twee kanten. Op de voorkant staan alle contactgegevens, maar het is zonde als je met de achterkant niets doet. Bij de meeste drukkers valt het eindbedrag niet eens zoveel hoger uit.

Houd er wel rekening mee dat de achterkant per definitie niet de plaats is om alle informatie dan maar weg te zetten die niet meer op de voorkant paste. 

De achterkant is ook niet echt bedoeld om reclame te maken en de laatste kortingsactie van jouw bedrijf te promoten. Zet hier in plaats daarvan iets dat de boodschap van je bedrijf nogmaals benadrukt, zoals jouw motto of een stukje bedrijfsfilosofie.

Bijgewerkt op: 15-11-2019

Wat vind je van dit artikel?

x10
x4

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketing en verkoop

Je kunt nog zo'n mooi product (of goede dienst) leveren, maar zonder naamsbekendheid en genoeg klanten of opdrachtgevers zul je niet ver komen. Marketing en sales zijn dan ook een cruciaal aspect van het ondernemerschap. In deze categorie gaan we dieper in op het opstellen van een goede marketingstrategie. Hierbij komen onder andere de volgende zaken aan bod:

  1. Hoe zet ik een product of dienst in de markt?
  2. Moet ik een marketingplan schrijven? (en hoe pak ik dat aan?)
  3. Hoe bereik ik de juiste doelgroep?

Lees hier meer tips over starten met marketing en verkoop.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.748 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.