5 voorbeelden van foute lichaamstaal

5 voorbeelden van foute lichaamstaal

Wanneer u op gesprek gaat bij een nieuwe klant of opdrachtgever, moet u goed voorbereid zijn en er verzorgd uitzien. Maar wist u dat u in meetings niet alleen moet letten op wat u zegt, maar ook op de signalen van uw lichaam? Non-verbale communicatie is minstens zo belangrijk om een goede indruk achter te laten. Hieronder zetten we een paar beruchte fouten op een rij: 5 voorbeelden van foute lichaamstaal.

1. Niet de tijd nemen

Haastige spoed is zelden goed. Dat geldt ook zeker als u een afspraak heeft met een prospect. Hoe druk u het ook heeft: u mag de zakelijke relatie nooit het idee geven dat u maar weinig tijd heeft uitgetrokken voor dit gesprek. Drink dus niet zenuwachtig uw koffie op en kijk niet steeds ongedurig op uw horloge. Dit geeft namelijk het non-verbale signaal af dat de klant of opdrachtgever met wie u in gesprek bent niet belangrijk voor u is. Ook al heeft u slechts drie kwartier de tijd om tot de kern komen, stel de prospect altijd eerst een persoonlijke vraag - bijvoorbeeld waar hij op vakantie is geweest - en ga hier kort op in. Zo laat u zien dat u oprecht interesse toont in de persoon die tegenover u zit.

2. Teveel overdreven gebaren maken

Het hoeft geen probleem te zijn als u uw argumenten vaak ondersteunt met een handgebaar, maar overdrijf het niet. Als u iedere zin en praktisch elke klemtoon met uw handen benadrukt, leidt dit juist de aandacht af van wat u probeert te zeggen. Over het algemeen worden overdreven gebaren of tics als storend beschouwd. Een beetje zelfkennis op dit gebied is een goed begin. Als u er bijvoorbeeld een handje van heeft de dop van uw pen steeds open en dicht te klikken, laat deze dan bewust op tafel liggen.

3. Met uw ogen rollen

Een absolute blunder als u een afspraak heeft met een zakelijke relatie: met de ogen rollen. Een natuurlijke doch storende non-verbale reactie op een uitspraak waar u het niet mee eens bent. Probeer u ervan bewust te zijn dat u met uw lichaam verschillende bewegingen kan maken die een negatieve boodschap overbrengen. Met de ogen rollen valt daar zeker onder. Dit straalt desinteresse uit, onwil en weerstand. U verraadt dat u iets of iemand niet serieus neemt en dat is waarschijnlijk niet de indruk die u wilt achterlaten bij een klant of opdrachtgever.

4. Uw publiek de rug toekeren

Een veel voorkomende fout bij het geven van een presentatie vanaf een podium met groot scherm: het publiek de rug toekeren. Het is een natuurlijke reactie om uzelf van de zaal af en naar het scherm toe te keren, maar het is beter om deze impuls te onderdrukken. Anders komt het verhaal dat u probeert over te brengen minder krachtig over. Een handig ezelsbruggetje hiervoor is dat u eerst uw slide bestudeeert en ondertussen bedenkt wat u gaat zeggen. Daarna draait u zich om, zodat u uw publiek weer aankijkt, en begint u met spreken.

5. Geen verzorgde indruk maken

Het ligt voor de hand, maar een verzorgd uiterlijk is essentieel bij een zakelijke afspraak. U kunt anders nog zo'n prachtig verhaal houden over hoe u met uw product of dienst de oplossing gaat bieden voor een probleem van de klant, maar het enige waar het oog van uw gesprekspartner op valt, is die koffievlek op uw stropdas. Zorg ervoor dat u altijd een reserve-exemplaar bij u heeft en check uw outfit altijd in een spiegel voor u een gesprek ingaat. Overigens straalt u niet alleen punctualiteit uit door een mooi pak aan te trekken of met een gladgeschoren gezicht op de afspraak te verschijnen. Geeft u een presentatie, check dan bijvoorbeeld ook altijd of de woorden in uw slideshow wel correct gespeld zijn.

Lees ook

5 waardevolle ondernemerskwaliteiten
5 tips voor een goede elevator pitch
6 slimme verkooptechnieken voor starters
Starten met sales? Vermijd deze 5 valkuilen

Gepubliceerd op:
18-01-2013

Wat vind je van dit artikel?

x2
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketing en verkoop

Je kunt nog zo'n mooi product (of goede dienst) leveren, maar zonder naamsbekendheid en genoeg klanten of opdrachtgevers zul je niet ver komen. Marketing en sales zijn dan ook een cruciaal aspect van het ondernemerschap. In deze categorie gaan we dieper in op het opstellen van een goede marketingstrategie. Hierbij komen onder andere de volgende zaken aan bod:

  1. Hoe zet ik een product of dienst in de markt?
  2. Moet ik een marketingplan schrijven? (en hoe pak ik dat aan?)
  3. Hoe bereik ik de juiste doelgroep?

Lees hier meer tips over starten met marketing en verkoop.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.748 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.