Wat is content marketing?
Content marketing is een marketingtechniek voor het creëren en verspreiden van relevante en waardevolle content.
Doel van content marketing
Content marketing gebruik je in eerste instantie om een bepaalde doelgroep aan te spreken. Dit doe je door content te verspreiden onder de doelgroep en deze vervolgens stimuleren tot het nemen van een bepaalde actie. Denk bijvoorbeeld aan het retweeten van een artikel op Twitter.
- Lees in dit artikel hoe je de juiste doelgroep bepaalt
Communiceren met klanten met een (content) marketingstrategie
De kracht van content marketing is dat je communiceert met (potentiële) klanten, zonder dat je een direct verkooppraatje houdt. Dit wordt ook wel 'non-interruption marketing' genoemd en is het tegenovergestelde van tv-reclames en krantenadvertenties.
Met content marketing probeer je een oplossing te bieden voor bestaande problemen die bij je doelgroep leven.
Het is de bedoeling dat je deze oplossingen verpakt in waardevolle content. Content marketing lukt alleen als je waardevolle content creëert en deelt. Sommige bedrijven zien hier nog niet de meerwaarde van in, zowel qua tijd als budget.
Vaak wordt in die gevallen besloten om dan maar minder relevante content te promoten of zelfs helemaal geen content te creëren. Mocht je geen tijd hebben om zelf content te maken, overweeg dan om dit uit te besteden aan een freelance tekstschrijver of extern bureau.
Wat is content voor in je marketingstrategie?
Sommige startende ondernemers vragen zich wellicht af wat er nu precies onder content wordt verstaan. En hoe zit dit in hun marketingstrategie kunnen verwerken.
Heel overzichtelijk: denk aan alles wat je creëert en waarmee je (potentiële) klanten en relaties iets probeert bij te brengen.
Contentvormen
Hieronder staan een aantal vormen van content die je regelmatig kunt gebruiken:
- Artikelen
- Case studies
- Interviews
- Afbeeldingen
- Infographics
- Video's
- Nieuwsbrieven
- White papers
- E-books
Ga wel altijd goed voorbereid te werk als je deze middelen inzet voor je bedrijf. Hieronder vind je een concreet stappenplan voor het opstellen van een goede content marketing strategie.
1. Stel doelstellingen vast voor je content marketingstrategie
De eerste stap is om na te denken over de doelen die je wilt halen, want de stappen die je hierna neemt zijn daarvan sterk afhankelijk.
Doelstellingen kunnen onder meer zijn:
- Naamsbekendheid
- Betere online vindbaarheid
- Het verkrijgen van relevante links
- Meer verkeer of leads naar je website
2. Bepaal jouw doelgroep
Als je de doelstellingen hebt vastgesteld, kun je de doelgroep gaan bepalen. Dit is een essentiële stap, omdat je op basis van deze doelgroep bepaalt welke content- en communicatiekanalen je moet gebruiken om je klanten te bereiken.
Nog altijd is dit een van de meest gemaakte fouten bij startups. Denk daarom goed na over waaraan je doelgroep behoefte heeft.
- Check, dubbelcheck je doelgroep
3. Besteed aandacht aan contentcreatie
Nu is het tijd om de content te gaan creëren. Stel vast welke vragen of problemen er leven bij je doelgroep en koppel hier onderwerpen aan. Speel bij voorkeur in op actuele of terugkerende thema's.
Het is raadzaam een planning te maken, zodat je wanneer je welke content publiceert.
Tip: verwerk in de content zoekwoorden waarop je graag in Google gevonden wilt worden.
Content marketing draagt ook namelijk bij aan je online vindbaarheid.
4. Publiceer de content op de juiste plek
Content bereikt je doelgroep niet vanzelf. Breng daarom - voordat je de content gaat publiceren - eerst de markt in kaart.
Welke websites bezoekt je doelgroep regelmatig? Welke websites publiceren vergelijkbare content? Wie worden op deze platformen als autoriteit of expert beschouwd en hoe kun je daar een waardevolle bijdrage aan leveren?
5. Verspreid de content
Het verspreiden van content vindt via verschillende kanalen plaats. Via je eigen website bijvoorbeeld, bepaalde platformen binnen je branche of social media. Heb je ergens waardevolle content geplaatst?
Breng deze pagina dan vervolgens via social media onder de aandacht bij uw doelgroep.
Heb je bijvoorbeeld veel visuele producten, overweeg dan de inzet van Pinterest.
Zodoende kun je iets waardevols delen met je netwerk en zullen zij weer eerder geneigd zijn om dit te delen met hun collega's, vrienden en andere volgers.
6. Ga de interactie aan met je doelgroep
Wanneer de content eenmaal op een platform staat en je deze onder de aandacht hebt gebracht, kun je de interactie aangaan met je doelgroep. Wat vinden zij van de content, lost het hun probleem op?
Als mensen reageren op content, geef dan altijd tijdig antwoord. Reageer daarnaast op content van anderen, waarin je - indien relevant - verwijst naar je eigen publicaties.
7. Evalueer de activiteiten in je marketingstrategie
Je wilt natuurlijk wel weten wat alle inspanningen hebben opgeleverd. Bepaal daarom al aan het begin je strategie wat je gaat meten. Dit is vaak afhankelijk van de doelstellingen die je stelt.
Denk daarbij aan het aantal unieke bezoekers of paginaweergaves, de keren dat je content is gedeeld of de reacties die je hebt gekregen.
Houd er rekening mee dat het evalueren van je content marketing-inspanningen een onafgebroken proces is, waarbij je steeds kijkt of het nodig is om de huidige strategie te verbeteren.
Auteur: Christian Slagter/Slagter Media
Tip: zakelijk bankieren zonder zorgen
Als ondernemer wil je dat je zakelijkse betalingsverkeer altijd tot in de puntjes geregeld is. Het openen van een zakelijke rekening is hiervoor een eerste stap.