marieke

7 tips voor een succesvolle content marketingstrategie

Startende ondernemers willen hun onderneming zowel online als offline onder de aandacht brengen. De inzet van content marketing binnen hun strategie kan daarin uitkomst bieden, mits deze goed wordt uitgevoerd. In dit artikel leggen we uit wat content marketing precies inhoudt en hoe u dit kunt toepassen: 7 tips voor een succesvolle content marketingstrategie.

Wat is content marketing?

Content marketing is een specifieke marketingtechniek voor het creëren en verspreiden van relevante en waardevolle content. Het voornaamste doel? In eerste instantie een bepaalde doelgroep aanspreken door content te verspreiden onder de doelgroep en deze vervolgens stimuleren tot het nemen van een bepaalde actie. Denk bijvoorbeeld aan het retweeten van een artikel op Twitter.

De kracht van content marketing is dat u communiceert met (potentiële) klanten, zonder dat u een direct verkooppraatje houdt. Dit wordt ook wel 'non-interruption marketing' genoemd en is het tegenovergestelde van tv-reclames en krantenadvertenties. Met content marketing probeert u een oplossing te bieden voor bestaande problemen die bij uw doelgroep leven. Het is de bedoeling dat u deze oplossingen verpakt in waardevolle content.

Content marketing zal echter alleen slagen als u waardevolle content creëert en deelt. Sommige bedrijven zien hier nog niet de meerwaarde van in, zowel qua tijd als budget. Vaak wordt in die gevallen besloten om dan maar minder relevante content te promoten of zelfs helemaal geen content te creëren. Mocht u geen tijd hebben om zelf content te produceren, overweeg dan om dit uit te besteden aan een freelance tekstschrijver of extern bureau.

Wat is content?

Sommige ondernemers zullen zich wellicht afvragen wat nou eigenlijk onder content wordt verstaan. Heel makkelijk: denk aan alles wat u creëert en waarmee u (potentiële) klanten en relaties iets probeert bij te brengen. Hieronder staan een aantal vormen van content die u regelmatig kunt gebruiken:

  • Artikelen
  • Case studies
  • Interviews
  • Afbeeldingen
  • Infographics
  • Video
  • Nieuwsbrieven
  • White papers
  • Ebooks

U moet ook op dit gebied wel altijd goed voorbereid te werk gaan. Hieronder vindt u daarom een concreet stappenplan voor het opstellen van een goede content marketing strategie.

1. Stel doelstellingen vast

De eerste stap is om na te denken over de doelen die u wilt halen, want de stappen die u hierna neemt zijn daarvan sterk afhankelijk. Doelstellingen kunnen onder meer zijn:

  • Naamsbekendheid
  • Betere online vindbaarheid
  • Het verkrijgen van relevante links
  • Meer verkeer of leads naar uw website

2. Bepaal uw doelgroep

Nu u uw doelstellingen heeft vastgesteld, kunt u de doelgroep gaan bepalen. Dit is een essentiële stap, omdat u zo erachter komt welke content en communicatiekanalen in aanmerking komen. Nog altijd is dit een van de meest gemaakte fouten bij startups. Denk daarom goed na over waaraan uw doelgroep behoefte heeft. Als uw doelgroep bijvoorbeeld niet actief is op Facebook, heeft het weinig zin om op dat platform acties te organiseren.

3. Besteed aandacht aan contentcreatie

Nu is het tijd om daadwerkelijk content te gaan creëren. Stel vast welke vragen of problemen er leven bij uw doelgroep en koppel hier onderwerpen aan. Speel daarbij bij voorkeur in op actuele of terugkerende thema's. Het is raadzaam een planning te maken, zodat u wanneer u welke content gaat publiceren. Tip: verwerk in de content zoekwoorden waarop u graag in (bijvoorbeeld) Google gevonden wilt worden. Content marketing draagt ook namelijk bij aan uw online vindbaarheid.

4. Publiceer de content

Content bereikt uw doelgroep niet vanzelf. Breng daarom - voordat u daadwerkelijk content gaat publiceren - eerst de markt in kaart. Welke websites bezoekt uw doelgroep regelmatig? Welke websites publiceren vergelijkbare content? Wie worden op deze platformen als autoriteit of expert beschouwd en hoe kunt u daar een waardevolle bijdrage aan leveren?

5. Verspreid de content

Het verspreiden van content vindt via verschillende kanalen plaats. Via uw eigen website bijvoorbeeld, bepaalde platformen binnen uw branche of social media. Heeft u ergens waardevolle content geplaatst? Breng deze pagina dan vervolgens via social media onder de aandacht bij uw doelgroep. Heeft u bijvoorbeeld visuele producten, overweeg dan de inzet van Pinterest. Zodoende heeft u iets nuttigs te melden aan uw netwerk en zullen zij weer eerder geneigd zijn om dit te delen met hun collega's, vrienden en andere volgers.

6. Ga de dialoog aan

Wanneer uw content eenmaal op een platform staat en u deze onder de aandacht heeft gebracht, kunt u de interactie aangaan met uw doelgroep. Wat vinden zij van uw content, lost het hun probleem op? Als mensen reageren op uw content, geef dan altijd tijdig antwoord. Reageer daarnaast op content van anderen, waarin u (indien relevant) verwijst naar uw eigen publicaties.

7. Evalueer uw activiteit

U wilt op den duur natuurlijk wel weten wat al die inspanningen hebben opgeleverd. Bepaal daarom al aan het begin wat u gaat meten. Dit is vaak afhankelijk van de doelstellingen die u uzelf heeft gesteld. Denk daarbij aan het aantal unieke bezoekers of paginaweergaves, de keren dat uw content is gedeeld of de reacties die u heeft gekregen. Houd er rekening mee dat het evalueren van uw content marketing-inspanningen een onafgebroken proces is, waarbij u steeds kijkt of het nodig is om uw huidige strategie te optimaliseren.

Tip: zakelijk bankieren zonder zorgen

Als ondernemer wilt u dat uw zakelijkse betalingsverkeer altijd tot in de puntjes geregeld is. Met de vele mogelijkheden bij de Rabobank is er altijd wel een zakelijke rekening die bij uw situatie past. Lees hier meer informatie over al onze zakelijke rekeningsvormen en van welke startersvoordelen u daarbij kunt profiteren. Hier kunt u ook direct een aanvraag indienen tot het openen van een zakelijke rekening.

Lees ook

Een marketingplan in 7 stappen
Marketing anno 2012
5 tips om een merk in de markt te zetten
4 dingen die u nog niet wist over Google+

[Auteur: Christian Slagter/Slagter Media]

Gepubliceerd op:
25-10-2012

Wat vind je van dit artikel?

x4
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketing en verkoop

Je kunt nog zo'n mooi product (of goede dienst) leveren, maar zonder naamsbekendheid en genoeg klanten of opdrachtgevers zul je niet ver komen. Marketing en sales zijn dan ook een cruciaal aspect van het ondernemerschap. In deze categorie gaan we dieper in op het opstellen van een goede marketingstrategie. Hierbij komen onder andere de volgende zaken aan bod:

  1. Hoe zet ik een product of dienst in de markt?
  2. Moet ik een marketingplan schrijven? (en hoe pak ik dat aan?)
  3. Hoe bereik ik de juiste doelgroep?

Lees hier meer tips over starten met marketing en verkoop.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.