Goed wachtwoord kiezen is belangrijk - home

Zo kies je een veilig wachtwoord

Heb jij een wachtwoord bedacht dat je makkelijk onthoudt en keer op keer inzet? Handig! Maar niet veilig. Als cybercriminelen dit wachtwoord kraken, krijgen ze niet alleen toegang tot al jouw bedrijfsinformatie, maar weten zij ook meteen alles van en over je klanten! Verzekeraar Interpolis vertelt hoe je een veilig wachtwoord kiest en cybercriminelen buiten de deur houdt.

Een sterk wachtwoord: waarom belangrijk?

Slaagt een cybercrimineel erin jouw wachtwoord te kraken? Dan krijgt hij op afstand toegang tot je ICT-systeem en alle bedrijfsinformatie. Zo wordt het een koud kunstje voor hem om er met vertrouwelijke informatie mee vandoor te gaan. En bijvoorbeeld geld van jouw rekening of die van je klanten naar zijn eigen rekeningen door te sluizen. Of om de identiteit van klanten te 'lenen'. Je moet er niet aan denken dat het jou en je klanten overkomt!

Hoe wordt een wachtwoord gekraakt?

Wij zien je denken: "Zo interessant ben ik vast niet voor cybercriminelen.” Mis! Cybercriminelen zijn weinig kieskeurig in hun doelgroepselectie: zij gaan uit van de wet van de grote getallen. Ze gebruiken scripts die automatisch ontelbare wachtwoorden uitproberen om jouw zakelijke website te kraken. 

Dit doen zij net zolang tot het een keer 'raak' is. Of ze versturen lukraak e-mailberichten met malware om computers binnen te dringen. Er is altijd wel iemand die even niet oplet en op de link in zo'n mailbericht klikt. Lukt het ze om in jouw systeem door te dringen, zijn de gevolgen vaak niet te overzien. 

5 tips voor een sterke inlog 

  1. Kies een woord van minimaal acht tekens. Want: hoe korter het wachtwoord, des te sneller het wordt gekraakt door automatisch scripts. 
  2. Gebruik zoveel mogelijk verschillende tekens en symbolen in het wachtwoord.
  3. Wees creatief: combineer hoofdletters en kleine letters en vervang bijvoorbeeld een E door een 3 of een S door een $.
  4. Vervang wachtwoorden regelmatig en varieer. Gebruik dus niet twee standaard wachtwoorden die je steeds omwisselt. Kies liever unieke wachtwoorden en doe dat zeker voor de toegang tot vertrouwelijke, financiële of privacygevoelige informatie.
  5. Schrijf wachtwoord(en) nooit op. Maak in plaats daarvan bijvoorbeeld gebruik van een online tool, zoals Lastpass, Dashlane of Passpack. Hiermee kun je wachtwoorden versleuteld opslaan, zodat je alle inlogs niet meer per se zelf hoeft te onthouden. 

Deze wachtwoorden kun je beter vermijden

De scripts die criminelen inzetten om een wachtwoord te achterhalen, werken volgens een bepaalde logica. Vermijd daarom altijd:

  • De fabriekstinstellingen (0000)
  • Woorden of tekens in een voorspelbare volgorde (12345, abcde)
  • Een herhaling van letters of tekens (22222)
  • Letters die naast elkaar op het toetsenbord staan (qwerty)
  • Woorden uit een woordenboek, in welke taal dan ook
  • Afkortingen en woorden die achterstevoren zijn gespeld 

Extra tip voor webshops

Heb jij een webwinkel? Help klanten dan een handje om hun gegevens te beschermen en maak gebruik van een tweestapsautorisatie. Met de tweestapsautorisatie of -verificatie plaats je in zekere zin een extra slot op de deur. Bij het inloggen moet de klant dan niet alleen zijn gebruikersnaam en wachtwoord als autorisatie invullen, maar is daarnaast een vingerafdruk noodzakelijk. Of bijvoorbeeld een code die hij per sms ontvangt. 

andres

Altijd goed verzekerd

Met Interpolis ZekerVanJeZaak® ben je goed verzekerd voor de risico's die jouw bedrijf kan lopen. Meer weten?

Bekijk de mogelijkheden

Welke cyberrisico's loop je?

Gebruik de CyberSecurityCheck om jouw belangrijkste risico's te bepalen en ontdek in één minuut hoe je jouw bedrijf online het best kunt beschermen. Zodat jij kwaadwillende partijen buiten de deur houdt en gewoon in bedrijf blijft.

Lees ook

Hoe sterk zijn jouw wachtwoorden op internet?
Eigen website maken: zo pak je dat aan
Https-websites scoren beter in Google
Wat je moet weten over Google Analytics
Een rechtsbijstandverzekering afsluiten: wanneer verstandig?

Bijgewerkt op: 27-07-2017

Wat vind je van dit artikel?

x1
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Voor het slagen van jouw webwinkel is het belangrijk dat je bezoekers trekt, deze verleidt tot een aankoop en het liefst ook terug laat komen. Een goede klantbeleving is hierbij essentieel.

Klantbeleving webwinkel: zo pak je voorsprong

Klanten webshop
Klanten webshop

Eigen website

Een bedrijf starten zonder daaraan meteen een nieuwe zakelijke website te koppelen? Dat is in dit digitale tijdperk haast ondenkbaar. Potentiële klanten en opdrachtgevers vinden jouw product of dienst vandaag de dag nu eenmaal sneller online dan per telefoon of via mond-tot-mondreclame.

Met die wetenschap weet je wat je als starter te doen staat: een goede website (laten) bouwen. Op deze pagina's vind je informatie en tips over de ontwikkeling en het analyseren van de online vindbaarheid van jouw website. Daarbij kun je denken aan:

  1. Zo haal je het meest uit zoekmachineoptimalisatie (SEO)
  2. Weten hoe je een website via Google Analytics continu optimaliseert
  3. Het opstellen van een Google Adwords-campagne
  4. Webshop beginnen: zo maak je een goede start

​Ga je zelf aan de slag? Lees dan hier hoe je op eigen houtje een website bouwt (en lanceert).

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.