Stap 1: Doe goed branche- en marktonderzoek
Welke oplossing biedt jouw product of dienst voor een bestaand probleem? En welke kansen op een succesvolle marktintroductie zijn er? Dat zet je op een rij tijdens een branche- en marktonderzoek. Bedenk daarbij: hoeveel voordelen jouw product of dienst de koper ook kan bieden, het is vaak beter om je te (durven) beperken tot de voordelen die jouw doelgroep belangrijk vindt. En natuurlijk waarmee jij je als ondernemer het beste kunt onderscheiden van de concurrentie.
Hoe gespecialiseerder jouw product of dienst, des te hoe groter de kans is dat je een specifieke doelgroep in de markt aanspreekt. Gebruik hiervoor ook de uitkomsten van je markt- en brancheonderzoek.
Zo vergroot je de kans op een succesvolle marktintroductie en verklein je de kans op een misser.
Verder kun je een octrooionderzoek doen voordat je een product op de markt brengt. Daarmee kun je zien wat voor technische oplossingen er al door anderen zijn bedacht waarmee je jouw product verder kunt verbeteren. En bovendien toont zo’n octrooionderzoek aan of anderen al hetzelfde idee voor een product of dienst hebben geclaimd.
Stap 2: Stel een marketingplan en -strategie op
Jij bent uiteraard zelf overtuigd van de toegevoegde waarde van je product. Maar is je potentiële klant dat ook? Met een marketingplan kun je de kans op een goede introductie van je product flink vergroten.
Een belangrijk onderdeel van een marketingplan is de verkoopstrategie. Daarin omschrijf je het doel van jouw product of dienst. Houd daarin ook rekening met duurzaamheid en ethisch ondernemen. Klanten verwachten steeds vaker transparantie over de herkomst van producten en de impact op het milieu.
Een ander onderdeel van het marketingplan is de marketingstrategie. Voor het opstellen van een goede strategie moet je de volgende zaken op een rij hebben:
- Weten welke doelgroep je wilt bereiken
- De juiste kostprijs berekenen
- Een goede verkoopstrategie bepalen
Stap 3: Test (en evalueer) het product
Een marktonderzoek brengt de grootste kansen en risico's in kaart, maar biedt natuurlijk nog geen 100 procent garantie op succes. Daarom is het slim om een testperiode in te plannen. Dat is namelijk een goede manier om te kijken of het product klaar is om gelanceerd te worden. Misschien kom je erachter dat er hier en daar nog wat 'finetuning' moet plaatsvinden.
Je kunt bijvoorbeeld een testfase inplannen door een gratis pilot aan te bieden. Daarbij geef je een beperkte groep klanten de kans om te reageren op jouw dienstverlening:
Gebruik deze feedback vervolgens om verbeteringen aan te brengen voordat je jouw product op de markt brengt.
Stap 4: Bescherm je merk
Heb je een mooi product ontwikkeld? Vergeet niet jouw merk te beschermen en te deponeren. Dit doe je bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP).
Als je een merk registreert is jouw product, merknaam – en daarmee ook jouw handelsnaam – beschermd tegen concurrenten binnen de Benelux. Zo kun je voorkomen dat anderen bijvoorbeeld jouw product namaken of eenzelfde of sterk lijkende naam gebruiken.
Dat geldt ook voor jouw logo. Als je merkt dat de concurrentie hier misbruik van maakt, kun je naar de rechter stappen.
Stap 5: Ga op zoek naar financiering
Het lanceren van een product of dienst kan veel geld kosten. Soms heb je daarvoor externe financiering nodig. Bekijk wat voor jou de best passende oplossing is.
Je kunt ook een een aantal financieringsvormen combineren. Denk aan een deel lenen bij de bank, een deel financieren via crowdfunding of een borgstellingskrediet aanvragen
Subsidie WBSO
Misschien komt jouw product of dienst in aanmerking voor subsidie, zoals de Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk (WBSO). Dit is een fiscale stimuleringsregeling voor innovaties. Deze regeling vergoedt een deel van de loonkosten voor technologisch speur- en ontwikkelingswerk . Daardoor hoef je je als ondernemer minder loonbelasting te betalen.
Meer weten over subsidies? Lees dan dit artikel over subsidies en regelingen voor startups.
Stap 6: Benader relevante verkooppartners
Door jouw marktonderzoek weet je waar jouw doelgroep zich bevindt en waar deze meestal aankopen doet. Is dat alleen online of kun je hen ook in een fysieke winkel verleiden tot een aankoop? Met deze informatie kun je verkooppartners benaderen die jou helpen om je product goed te verkopen.
Ga bijvoorbeeld eens praten met bedrijven in jouw regio. Misschien zien ze mogelijkheden tot een 'shop in shop' of verkoop via hun online platform.
Indruk maken op potentiële verkooppartners? Een zakelijke rekening geeft jouw bedrijf in één klap een professionele uitstraling.
Stap 7: Zorg voor een goede productlancering
Je hebt alles tot in de puntjes voorbereid, nu moet je alleen nog zorgen voor een lancering om jouw product op de markt te brengen. Daarbij kun je denken aan het kiezen van de goede timing of het benaderen van de pers.
Daarnaast moet je goed voorbereid zijn om de eerste orders te verwerken en eventuele flyers hebben gedrukt om uit te delen op ondernemersevents en netwerkbijeenkomsten. Zorg tot slot dat je alle verdere bedrijfsmatige zaken, zoals het maken van een ondernemingsplan en het openen van een zakelijke rekening, op tijd hebt geregeld.
Veelgestelde vragen
Hoe kun je een nieuw product op de markt brengen?
Een nieuw product op de markt brengen kost tijd en energie. Het is afhankelijk van je doelgroep en je product hoe je zoiets kunt aanpakken. Maar probeer in ieder geval goed te luisteren naar de wensen van jouw doelgroep, ga gericht te werk, test en evalueer het product, benader relevante verkooppartners en promoot het product. Bekijk 5 tips!
Hoe lanceer je een nieuw product?
Je kunt een nieuw product lanceren door een goed marketingplan te maken. Bekijk waar jouw doelgroep zich bevindt, maak gebruik van verschillende marketingtools om je boodschap de wereld in te sturen en maak een goede planning voor een succesvolle productlancering.