4 tips voor het maken van reclame voor startups

4 tips voor het maken van reclame voor startups

Hoewel reclame maken vanwege de kosten en onzekerheid over de effectiviteit sommige startende ondernemers afschrikt, kan een reclamecampagne jouw startup net dat ene zetje geven om door te breken bij de doelgroep en verder te groeien. Maar hoe zet je een nieuwe dienst of product goed in de markt?

Het maken van reclame is onderdeel van jouw marketingstrategie en een manier om binnen de beoogde doelgroep aandacht te generen voor jouw product, dienst of merk. Adverteren kun je op verschillende manieren aanpakken.

Zo kun je advertenties (laten) maken voor kranten en tijdschriften of deze online plaatsen op websites en social media. Verder kun je zoekmachinemarketing (ook bekend als SEA) toepassen en spotjes produceren voor radio en/of televisie. Daarnaast kun je billboards, folders of e-mailmarketing (of een combinatie hiervan) inzetten.

Stel concrete doelen vast

Voordat je enthousiast begint met het bedenken van een reclamecampagne, moet je eerst uitzoeken wat je met het adverteren wil - maar in het geval van een startup vooral kúnt - bereiken en dit goed in kaart brengen. Denk als starter vooral niet te groot en blijf realistisch; het is onwaarschijnlijk dat je met de promotie van een spectaculaire kortingsactie in één keer de vloer aanveegt met de gevestigde concurrentie. Hieronder vind je een opsomming van doelstellingen die realistisch zijn voor een startende ondernemer:

  • Het aantrekken van nieuwe klanten of opdrachtgevers
  • Het behouden van jouw bestaande klantenkring en deze aan te sporen tot nieuwe aankopen
  • Bestaansrecht van jouw bedrijf vaststellen en de naamsbekendheid vergroten
  • (Potentiële) klanten duidelijk maken dat ze voor de beste deals bij jou (en niet bij de concurrent) aan het juiste adres zijn

Vervolgens kun je op papier zetten hoe je deze doelen denkt te gaan bereiken. Houd daarbij de volgende vier stappen in gedachten:

Stap 1: welke boodschap wil je overbrengen?

Het is de bedoeling dat je jouw boodschap en doel zo concreet mogelijk maakt. Wat wil je potentiële klanten duidelijk maken? Probeer deze boodschap samen te vatten in een enkele zin. 'Less' is in dit geval 'more': houd de advertentie of campagne bij voorkeur simpel. Niets zo vervelend als een spitsvondige woordgrap die niet aanslaat bij de klant. Tegelijkertijd moet de advertentie voldoende prikkelend en onderscheidend zijn om klanten over te halen een kijkje te komen nemen in jouw zaak of op jouw zakelijke website.

Het bedenken van een goede reclameboodschap is een vak apart. Het is daarom altijd aan te raden om hiervoor advies in te winnen bij een professioneel bureau. Mocht jouw budget dit (nog) niet toelaten, is het slim om de door jou bedachte campagne eerst te testen in jouw omgeving en professionele netwerk. Als zij de clou van een geestig bedoelde slogan niet begrijpen, is de kans groot dat deze boodschap ook bij potentiële klanten niet aankomt. 

Stap 2: bepaal de juiste doelgroep

Reclame is een uiterst effectieve tool om de juiste doelgroep te bereiken. Het is dus essentieel dat je jouw doelgroep goed leert kennen en de advertenties daar vervolgens op toespitst. Geslacht, burgerlijke staat, woonplaats, type auto, jaarinkomen, interesses, gewoontes en vorige aankopen: het zijn allemaal belangrijke aspecten bij het bepalen van de doelgroep voor jouw product of dienst.

Ga jij bijvoorbeeld straks reclame maken voor een nieuw biologisch wasmiddel? Dan heb je waarschijnlijk een heel andere doelgroep voor ogen dan wanneer jouw onderneming bedrijfsuitjes organiseert of bouwmaterialen levert aan aannemers. Hoe concreter je jouw doelgroep kunt afbakenen, des te effectiever de reclamecampagne zal zijn.

Stap 3: val op in de massa

De belangrijkste voorwaarde is dat de reclameboodschap wordt overgebracht op (en blijft hangen bij) de klant, maar mensen onthouden een commercial of advertentie sneller en beter wanneer deze opvalt tussen de rest van de aanbiedingen.

Het lef om niet altijd de begaande paden te bewandelen kan in dit geval dus wel degelijk worden beloond, mits je er wel voor zorgt dat er over de campagneboodschap geen enkele twijfel kan bestaan.

Stap 4: bepaal de juiste frequentie

andres

Hoe ziet mijn markt eruit?

Het gat in de markt gevonden? Bekijk hoe jouw markt er op dit moment voor staat. Recente kennis en cijfers over branches en sectoren vind je op de site van de Rabobank.

Cijfers over mijn branche

De kosten voor reclamecampagnes lopen behoorlijk uiteen. Voor een televisiespotje, dat voorafgaand aan het achtuurjournaal of een belangrijke voetbalwedstrijd wordt uitgezonden, ben je veel meer geld kwijt dan voor een online campagne op bijvoorbeeld Facebook. Jouw budget is dan ook bepalend voor de kanalen waarop je de campagne gaat inzetten.

Als je over te weinig financiële middelen beschikt om jouw reclame vaak genoeg voorbij te laten komen in tijdschriften of op de radio, kun je doorgaans beter kiezen voor een medium waar je de ruimte hebt om de campagne vaker onder de aandacht te brengen.

Want: hoe vaker klanten een product of bedrijfsnaam zien of horen, des te groter de kans dat ze jouw aanbieding onthouden. Bedenk wel dat dit, zeker in het geval van een startup of een nieuw merk, enige tijd kan duren.

Lees ook

7 tips voor een goed marketingplan
De juiste doelgroep bepalen doe je zo
Hoe zet je een product in de markt?
Starten met social media doe je zo
3 nieuwe manieren om te adverteren op social media

Bijgewerkt op: 23-10-2015 Gepubliceerd op:
01-05-2014

Marketing en reclame

Het inzetten van marketingtools en reclamemethoden is een prima manier om jouw bedrijf bij de doelgroep te promoten en een product of dienst goed in de markt te zetten. Maar welke mogelijkheden heb je hiervoor als starter tot je beschikking en hoe zet je de eerste stap? Hieronder vind je meer informatie over het fijne samenspel tussen marketing en reclame. Zo kom je bijvoorbeeld meer te weten over:


Nu populair op Ikgastarten: lees de 4 tips voor het maken van reclame voor jouw startup.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Aan de slag met je plan?

voorbeeld ondernemingsplan

Op zoek naar voorbeelden voor jouw businessplan? Download hier gratis een voorbeelddocument, zodat je tijdens het schrijven van je ondernemersplan een goed voorbeeld bij de hand hebt.

Maak nu jouw ondernemingsplan

Zakelijke rekening: het eerste jaar gratis

Gratis zakelijke rekening openen

Open nu een zakelijke rekening bij de Rabobank en bankier het eerste jaar gratis. Ben je al klant bij ons? Dan kun je online een zakelijke rekening openen.
 
Bekijk jouw voordeel

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Wist je dat je bij de Rabobank het eerste jaar zonder kosten bankiert? Bespaar tot 70 euro per maand.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.