Reclame maken: tips voor startende ondernemers

4 tips voor het maken van reclame voor startups

Een reclamecampagne kan jouw startup net dat ene zetje geven om door te breken bij de doelgroep en zo je naamsbekendheid een boost te geven. Zo'n campagne hoeft minder kostbaar te zijn dan je misschien verwacht. Lees hieronder hoe je jouw bedrijf in de kijker speelt.

Reclame maken is onderdeel van jouw marketingstrategie en een beproefde manier om jouw product, dienst of merk onder de aandacht te brengen bij de doelgroep. 

Wat promotie betreft zijn er meerdere manieren waarop je kunt adverteren.

Zo kun je advertenties (laten) maken voor kranten en tijdschriften of deze online plaatsen op websites en social media. Verder kun je zoekmachinemarketing (ook bekend als SEA) toepassen en spotjes produceren voor radio en/of televisie.

Daarnaast kun je billboards, contentmarketing, folders of e-mailmarketing (of een combinatie hiervan) inzetten. Tot slot is guerrillamarketing budgettechnisch gezien interessant voor startups.

Stel concrete doelen vast

Voordat je enthousiast een reclamecampagne opzet, moet je eerst hebben uitgezocht wat je met het adverteren wilt én kunt bereiken.

Denk als starter vooral niet te groot en blijf realistisch; het is onwaarschijnlijk dat je met de promotie van een spectaculaire kortingsactie in één keer de vloer aanveegt met de gevestigde concurrentie.

De volgende doelstellingen zijn over het algemeen realistische speerpunten voor een startende ondernemer:

  • Het aantrekken van nieuwe klanten of opdrachtgevers;
  • Het behouden van jouw bestaande klantenkring en deze groep aansporen tot nieuwe aankopen;
  • Bestaansrecht van jouw bedrijf vaststellen en de naamsbekendheid vergroten;
  • (Potentiële) klanten duidelijk maken dat ze voor de beste deals bij jou (en niet bij de concurrent) moeten zijn.
     

Vervolgens kun je op papier zetten hoe je deze doelen denkt te kunnen bereiken. Houd daarbij de volgende vier stappen in gedachten:

Stap 1: welke boodschap wil je overbrengen?

Maak jouw boodschap en doelstelling zo concreet mogelijk. Wat wil je jouw (potentiële) klanten  met de campagne duidelijk maken?

Probeer deze boodschap samen te vatten in een enkele zin. 'Less' is in dit geval 'more': houd de advertentie of campagne simpel. Niets zo vervelend als een spitsvondige woordgrap die niet aanslaat bij de klant, toch?

Tegelijkertijd moet een advertentie prikkelend en onderscheidend zijn, zodat klanten worden overgehaald een kijkje te nemen in jouw zaak of op je zakelijke website.

Een ijzersterke reclameboodschap bedenken is een vak apart. Overweeg om hiervoor een professioneel bureau in te huren.

Mocht jouw budget het inhuren van professionals (nog) niet toelaten, is het slim om de door jou bedachte campagne eerst te testen in jouw omgeving en professionele netwerk.

Als zij de clou van een geestig bedoelde slogan al niet begrijpen, is de kans groot dat deze boodschap ook bij potentiële klanten niet aankomt. 

Stap 2: bepaal de juiste doelgroep

Reclame is een uiterst effectieve tool om de juiste doelgroep te bereiken. Het is dus essentieel dat je jouw doelgroep goed leert kennen en de advertenties daar vervolgens op toespitst:

  • geslacht
  • burgerlijke staat
  • woonplaats
  • type auto
  • jaarinkomen
  • interesses
  • gewoontes
  • vorige aankopen


Bovenstaande kenmerken zijn stuk voor stuk belangrijk als je de voornaamste doelgroep voor jouw product of dienst aan het vaststellen bent.

Hoe concreter jij de doelgroep afbakent, des te beter jouw reclamecampagne zal aankomen.

Ga jij bijvoorbeeld straks reclame maken voor een nieuw biologisch wasmiddel? Dan heb je waarschijnlijk een heel andere doelgroep voor ogen dan wanneer jouw onderneming bedrijfsuitjes organiseert of bouwmaterialen levert aan aannemers.

Stap 3: val op in de massa

De belangrijkste voorwaarde is dat de reclameboodschap wordt overgebracht op (en blijft hangen bij) de klant, maar mensen onthouden een commercial of advertentie sneller en beter als deze opvalt tussen de rest van de aanbiedingen.

Het lef om niet altijd de begaande paden te bewandelen kan in dit geval dus wel degelijk worden beloond, mits je ervoor zorgt dat er over de insteek geen enkele twijfel kan bestaan.

Stap 4: bepaal de juiste frequentie

marieke

Geld nodig?

Wie kapitaal nodig heeft komt steeds vaker uit bij een combinatie van financieringen. Hoe werkt deze vorm van gestapeld financieren?
Bekijk de mogelijkheden

De kosten voor reclamecampagnes lopen behoorlijk uiteen.

Voor een televisiespotje dat voorafgaand aan het achtuurjournaal of een belangrijke voetbalwedstrijd wordt uitgezonden, ben je veel meer geld kwijt dan voor een online campagne op bijvoorbeeld Facebook.

Jouw budget is dan ook bepalend voor de kanalen waarop je de campagne gaat inzetten.

Heb je onvoldoende geld beschikbaar om een spotje vaak te laten uitzenden op de radio of tv?

Dan kun je beter kiezen voor een medium waar je de ruimte krijgt om de campagne vaker (en voordeliger) onder de aandacht te brengen, zoals social media en andere online kanalen.

Want: hoe vaker klanten een product of bedrijfsnaam zien of horen, des te groter de kans dat ze jouw aanbieding onthouden.

Bedenk wel dat het, zeker in het geval van een startup of een nieuw merk, enige tijd kan duren voor je echt effect zult zien.

Bijgewerkt op: 22-06-2017 Gepubliceerd op:
01-05-2014

Marketing en reclame

Het inzetten van marketingtools en reclamemethoden is een prima manier om jouw bedrijf bij de doelgroep te promoten en een product of dienst goed in de markt te zetten. Maar welke mogelijkheden heb je hiervoor als starter tot je beschikking en hoe zet je de eerste stap? Hieronder vind je meer informatie over het fijne samenspel tussen marketing en reclame. Zo kom je bijvoorbeeld meer te weten over:


Nu populair op Ikgastarten: lees de 4 tips voor het maken van reclame voor jouw startup.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Aan de slag met je plan?

voorbeeld ondernemingsplan

Op zoek naar voorbeelden voor jouw businessplan? Download hier gratis een voorbeelddocument, zodat je tijdens het schrijven van je ondernemersplan een goed voorbeeld bij de hand hebt.

Maak nu jouw ondernemingsplan

Zakelijke rekening: het eerste jaar gratis

Gratis zakelijke rekening openen

Bij de Rabobank is de zakelijke rekening voor startende ondernemers het eerste jaar gratis. Ben je al klant? Dan kun je ook online een zakelijke rekening openen.

Bekijk jouw Startersvoordeel

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.