Reclame maken: tips voor startende ondernemers - home

4 tips voor het maken van reclame voor startups

Een reclamecampagne kan jouw startup net dat ene zetje geven om door te breken bij de doelgroep en zo je naamsbekendheid een boost te geven. Zo'n campagne hoeft minder duur te zijn dan je misschien verwacht.

Reclame voor startups: verschillende vormen

Je product of dienst kan nog zo goed zijn, klanten moeten je bedrijf wel eerst opmerken. Tijd om aan de slag te gaan met je marketingstrategie. Reclame maken is een belangrijk onderdeel van deze strategie.

Er zijn veel verschillende manieren om aan promotie te doen en zo je doelgroep te bereiken. We lichten er een aantal voor je uit.

  • Direct marketing
    Hierbij stuur je als bedrijf een directe boodschap naar je klanten. Zo kun je bijvoorbeeld advertenties (laten) maken voor kranten en tijdschriften of deze online plaatsen op websites en social media. Verder kun je zoekmachinemarketing (ook bekend als SEA, niet te verwarren met SEO) toepassen en spotjes produceren voor radio en/of televisie.
  • Contentmarkering
    Bij contentmarketing promoot je niet direct je product of dienst, maar geef je de klant stukjes kennis of entertainment die ermee verband houden.
  • Guerillamarketing
    Tot slot is guerrillamarketing budgettechnisch gezien interessant voor startups. Je probeert hier met zo min mogelijk kosten op een originele manier een enorme impact te maken.

Stel concrete doelen vast

Voordat je enthousiast een reclamecampagne opzet, moet je eerst uitzoeken wat je met het adverteren wilt én kunt bereiken. Denk als starter vooral niet te groot en blijf realistisch. 

Het is onwaarschijnlijk dat je met de promotie van een spectaculaire kortingsactie in één keer de vloer aanveegt met de gevestigde concurrentie. Het is beter om meerdere kleine marketingacties uit te voeren.

Voorbeelden reclamedoelen

De volgende doelstellingen zijn over het algemeen realistische speerpunten voor een startende ondernemer:

  • Het aantrekken van nieuwe klanten of opdrachtgevers;
  • Het behouden van jouw bestaande klantenkring en deze groep aansporen tot nieuwe aankopen;
  • Bestaansrecht van jouw bedrijf vaststellen en de naamsbekendheid vergroten;
  • (Potentiële) klanten duidelijk maken dat ze voor de beste deals bij jou (en niet bij de concurrent) moeten zijn.

Vervolgens kun je op papier zetten hoe je deze doelen denkt te kunnen bereiken. Houd daarbij de volgende vier stappen in gedachten:

Stap 1: Welke boodschap wil je overbrengen?

Maak jouw boodschap zo concreet mogelijk. Wat wil je jouw (potentiële) klanten met de campagne duidelijk maken? Probeer deze boodschap samen te vatten in een enkele zin. Less is in dit geval more.

Veel startups maken de fout om meerdere doelen te willen behalen door deze in één boodschap te proppen. Het werkt veel beter om elke boodschap toe te spitsen op een bepaald doel.

Originele reclameboodschap

Tegelijkertijd moet de reclame prikkelend en onderscheidend zijn. Let op: out of the box denken is goed, maar het moet niet te vergezocht zijn.

Een ijzersterke reclameboodschap bedenken is een vak apart. Overweeg om hiervoor een professioneel bureau in te huren.

Test een zelf bedachte campagne altijd eerst in je omgeving en professionele netwerk. Als zij de clou van een geestig bedoelde slogan al niet begrijpen, is de kans groot dat deze boodschap ook bij potentiële klanten niet aankomt. 

Stap 2: Bepaal de juiste doelgroep

Reclame is een uiterst effectieve tool om de juiste doelgroep te bereiken. Het is dus essentieel dat je jouw doelgroep goed leert kennen en de advertenties daar vervolgens op toespitst. 

Hoe concreter jij de doelgroep afbakent, des te beter jouw reclamecampagne zal aankomen.

Probeer dus eerst een goed beeld te vormen van je doelgroep. Het is slim om hiervoor een klantenanalyse te maken. Zo ontdek je wie je potentiële klanten zij en hoe je ze kunt bereiken.

Zo bepaal je jouw doelgroep

Stap 3: Val op in de massa

Reclame is overal. Elke dag worden we gebombardeerd met talloze reclameboodschappen die we vakkundig negeren. Het is dus niet eenvoudig om echte aandacht te krijgen van je doelgroep.

Durf origineel te zijn en kies kanalen die nog niet zo veel gebruikt worden. Guerillamarketing is hier een goede methode voor. Ook kan contentmarketing effectief zijn.

Stap 4: Wat kost reclame?

De kosten voor reclamecampagnes lopen behoorlijk uiteen. Voor een advertentie in de krant ben je veel meer geld kwijt (5x9 centimeter voor € 900) dan voor een online campagne op bijvoorbeeld Facebook.

Op Facebook kun je zelf aangeven hoeveel geld je wilt uitgeven en op welke doelgroep je je wilt focussen.

Content marketing is gemiddeld 62% goedkoper dan traditionele marketing (bron: demand metric)

Verdeel je budget

Jouw budget is dan ook bepalend voor de kanalen waarop je de campagne gaat inzetten. Heb je onvoldoende geld beschikbaar om een reclamespotje vaak te laten uitzenden op de radio of tv?

Dan kun je beter kiezen voor een medium waar je de ruimte krijgt om de campagne vaker (en voordeliger) onder de aandacht te brengen, zoals social media en andere online kanalen.

Hoe vaker klanten een product of bedrijfsnaam zien of horen, des te groter de kans dat ze jouw aanbieding onthouden. Bedenk wel dat het even kan duren voor je echt effect zult zien.

Bijgewerkt op: 11-07-2019

Wat vind je van dit artikel?

x39
x21

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Als ondernemer hoop je dat klanten of opdrachtgevers straks bij jou een product of dienst afnemen (en niet bij de concurrent). Met behulp van de marketingmix leer je hoe jij de doelgroep het best kunt benaderen.

Voeg een marketingmix toe aan je ondernemingsplan
Voeg een marketingmix toe aan je ondernemingsplan

Marketing en reclame

Het inzetten van marketingtools en reclamemethoden is een prima manier om jouw bedrijf bij de doelgroep te promoten en een product of dienst goed in de markt te zetten. Maar welke mogelijkheden heb je hiervoor als starter tot je beschikking en hoe zet je de eerste stap? Hieronder vind je meer informatie over het fijne samenspel tussen marketing en reclame. Zo kom je bijvoorbeeld meer te weten over:


Nu populair op Ikgastarten: lees de 4 tips voor het maken van reclame voor jouw startup.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.515 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.