Voorkeuren
Beeldscherm
Kies of je een lichte of donkere achtergrond wil

Wat is een marketingplan?

Als ondernemer is het belangrijk om je markt te (ver)kennen. Dat doe je door een marketingplan op te stellen. Hierin geef je antwoord op vragen als: wie wil ik als klant, waar heeft die behoefte aan en hoe ga ik die bereiken? Maar ook: wie zijn mijn concurrenten en hoe kan ik mij daarvan onderscheiden? Een marketingplan maakt vaak deel uit van een ondernemingsplan.

Waarom maak je een marketingplan?

Het doel van je marketingplan is je product of dienst en doelgroep bij elkaar brengen. Het helpt je om inzicht te krijgen in de sterktes, zwaktes en kansen van je onderneming en om je doelgroep (beter) te leren kennen. Heb je een goed doordacht marketingplan? Dan gaat je marketingbudget naar de juiste doelen. En groeit je onderneming op de manier die jij voor ogen hebt.

Wat staat er in een marketingplan?

Hoe stel je een marketingplan samen? Lees hier uit welke onderdelen een marketingplan bestaat.

1. Doel van het marketingplan

Een marketingplan maken start met een doel omdat dit het fundament is waarop je bouwt. Met een doel weet je precies waar je heen wilt en kun je de juiste strategieën en acties bepalen om daar te komen. Dit doel kan per situatie verschillen: een nieuw bedrijf wil misschien eerst bekendheid, terwijl een gevestigde onderneming nieuwe markten wil veroveren. Door te beginnen met een doel, zorg je ervoor dat elke stap die je zet, bijdraagt aan het grotere plaatje van jouw succes.

2. SWOT-analyse

Waar ben je als onderneming sterk of zwak in, en waar liggen kansen en bedreigingen? Deze informatie is goud waard. Een SWOT-analyse helpt je om kritisch te kijken naar je onderneming en markt:

S = Strengths (sterktes): Waar ben ik goed in? W = Weaknesses (zwaktes): Wat zijn minder sterke eigenschappen? O = Opportunities (kansen): Waar liggen de kansen? T = Threats (bedreigingen): Welke bedreigingen liggen er op de loer?

Voorbeeld: een koffiezaak heeft zelfgebrande, biologische koffie en een heel mooi ingericht pand (sterktes). Het bevindt zich vlak bij een populaire hotspot zonder horecagelegenheid (kans). Maar de koffiezaak heeft een onaantrekkelijke website en is amper actief op social media (zwaktes). Online zichtbaarheid is dus een aandachtspunt. Een bedreiging kan zijn dat in het nabijgelegen winkelcentrum mogelijk een filiaal van een grote koffiezaak komt.

3. Doelgroep

Het succes van je onderneming staat of valt met het kennen van je klant. Want alleen dan kun je jouw product of dienst goed onder de aandacht brengen. Weet jij wie je doelgroep is of wordt?

Marktonderzoek

Leer je doelgroep kennen door marktonderzoek te doen. Je kunt bijvoorbeeld enquêtes afnemen, klanten interviewen en feedback vragen.

Persona’s

Weten wat je klanten belangrijk vinden is één, maar je moet ook zorgen dat jouw marketing aansluit op hun belevingswereld. Het helpt om hiervoor één of meer persona’s te creëren: fictieve personen die een gemiddelde vormen van je doelgroep. Bijvoorbeeld een jongere en een oudere klant. Die persona’s kun je raadplegen als je reclame maakt voor je merk. Een voorbeeld van een persona is:

Jane (29), marketeer, doet aan Crossfit, houdt van Hollandse hits, is fervent gebruiker van TikTok, Instagram en LinkedIn.

Introduceer je een nieuw product of een nieuwe verpakking? Vraag je dan af: wat zou Jane hiervan vinden?

4. Marketingdoelstellingen

Bij marketingdoelstellingen draait het om de vraag wat je met je onderneming wilt bereiken. Wil je goed kunnen zien of je jouw marketingdoelstelling ook echt haalt? Maak ze dan SMART:

Specifiek: bepaal zo concreet mogelijk wat je wilt bereiken. Meetbaar: zorg dat je het resultaat kunt meten (aantal, percentage, etc.). Acceptabel: stel alleen doelen waar jij en andere betrokkenen achter staan. Realistisch: bepaal doelen die ook echt haalbaar zijn. Tijdgebonden: bedenk een planning en einddatum voor je doelen.

Laten we de koffiezaak weer als voorbeeld nemen. Stel, je wilt meer klanten. Een SMART-doelstelling kan zijn: via sociale media wil ik binnen 6 maanden 500 nieuwe klanten in mijn webshop.

5. Marketingstrategie

Met je marketingstrategie werk je aan een plan van aanpak: zó ga ik mijn doelstellingen bereiken. Dit zijn de onderdelen van een marketingstrategie:

Doelmarkt: de specifieke groep consumenten waarop jij je richt, bijvoorbeeld jonge professionals. Waardepropositie: de reden waarom consumenten kiezen voor jouw onderneming, zoals de beste koffie. Merkpositionering: hoe jij je merkt presenteert. Als duurzaam merk, bijvoorbeeld, met oog voor de koffieboer en het milieu. Distributiekanalen: waar je je product aanbiedt, zoals een fysieke winkel, website of app. Prijsstrategie: hoe je je producten prijst om je marktpositie te versterken, bijvoorbeeld premium prijzen voor biologische, fairtrade koffie. Promotie- en communicatiemiddelen: hoe je je product onder de aandacht brengt. Bijvoorbeeld via sociale media, flyers en lokale advertenties.

6. Marketingbudget

Als startende ondernemer let je op je centen. Hoeveel geld heb je over voor marketing? En waar zet jij dit marketingbudget voor in? Een aantal bekende methodes waarmee andere ondernemers hun marketingbudget bepalen:

Percentage van de omzet

De meeste bedrijven gaan uit van 6.5% tot 9.5% van de jaaromzet.

Voordeel: groeit mee met je bedrijf. Nadeel: lastig als je sneller wilt groeien en daarvoor meer budget nodig hebt.

Doel- en taakmethode

Je bepaalt eerst je marketingdoelen, daarna bereken je wat je nodig hebt om die te halen.

Voordeel: doelgericht. Nadeel: complex en tijdrovend voor kleine bedrijven

Concurrentiegeoriënteerde methode

Je analyseert wat concurrenten doen en sluit hierbij aan.

Voordeel: je doet niet onder voor je concurrenten. Nadeel: door uit te gaan van benchmarking en branche- en marktanalyses houd je geen rekening met de behoeften en doelen van je eigen bedrijf.

7. Marketinginstrumenten

Wel eens gehoord van de marketingmix? Dit zijn de marketinginstrumenten die je inzet om je marketingdoelstellingen te bereiken. De meest bekende marketingmix is de 4 P’s: product, prijs, plaats, promotie.

Product: hoe bied je een product aan dat precies aansluit bij de behoeften van je klant? Belangrijk bij deze P zijn producteigenschappen, kwaliteit, ontwerp en klanttevredenheid. Prijs: hoe bepaal je de beste prijs voor je product, zodat die tegelijk concurrerend en winstgevend is. Overweeg introductieprijzen, prijsdifferentiatie en psychologische prijsstelling om een goede balans te vinden. Plaats: waar bied je je product aan: een fysieke winkel, webshop of beide? Bij deze P horen ook distributie, voorraadbeheer en bereikbaarheid voor de klant. Promotie: hoe breng je je product onder de aandacht? Denk aan sponsoring, social media marketing, public relations en evenementen. Kies de juiste mix om je doelgroep te bereiken.

8. Planning marketingplan

Een goede planning helpt je stap voor stap je marketingdoelen te bereiken. Bijvoorbeeld: in januari start je met een socialmediacampagne, in februari introduceer je een loyaliteitsprogramma, enzovoorts. Zorg dat je voldoende tijd inplant en houd je aan je planning.

Ondernemersplan

Een marketingplan is vaak onderdeel van een ondernemersplan. Daarin beschrijf je de bedrijfsvoering van je onderneming, terwijl het marketingplan zich richt op hoe je je product of dienst succesvol op de markt brengt. Lees hier meer over hoe je een ondernemersplan maakt.

Veelgestelde vragen

Kan ik zelf een marketingplan maken?

Ja, je kunt zelf een marketingplan maken. Er zijn online tools en sjablonen beschikbaar die je kunnen helpen, zoals Canva en Hubspot.

Is een marketingplan verplicht?

Nee, een marketingplan is niet verplicht, maar het is wel zinvol. Het zorgt voor richting en focus, waardoor je beter aansluit bij de behoefte van je doelgroep.

Hoeveel kost een marketingplan?

Als je zelf een marketingplan maakt, kost het je alleen tijd. Online tools kosten vaak enkele tientjes. Huur je een freelancer in, dan moet je denken aan een paar honderd tot enkele duizenden euro's. Een gespecialiseerd marketingbureau rekent prijzen vanaf een paar duizend euro.