marketingmix home

Start je een bedrijf? Doe meteen aan marketing

Zonder bekendheid geen nieuwe klanten. En dus zul je als starter ook iets aan marketing moeten doen. Doe het slim en kies bewust. 7 tips van Dorkas Koenen, Directeur Marketing bij Rabobank.

1. Marketing? Doen. 

“Als je net voor jezelf bent begonnen, dan weten nog maar heel weinig mensen van je bestaan af. Bekendheid creëren is daarom één van de belangrijkere aspecten van het ondernemen.

Marketing zorgt voor die bekendheid en onderschat het belang ervan dus niet. Er zijn maar weinig bedrijven groot geworden zonder ooit één euro aan marketing te hebben uitgegeven.”

2. Bepaal je hefboom 

“Wat wordt mijn hefboom? Wat gaat er straks voor zorgen dat klanten naar mij toe willen komen? Dit is echt één van de belangrijkste strategische vragen die je jezelf moet stellen wanneer je gaat starten. Het antwoord kan overigens van alles zijn. Van een goed eigen netwerk tot een slimme locatie of een bedrijf waarmee je gaat partneren. Pas wanneer je het antwoord op die vraag weet, kun je voor de juiste marketing-aanpak kiezen.”

3. Kies voor een medium 

“Aan media tegenwoordig geen gebrek en ik zie starters regelmatig van alles een beetje doen. Het bereik valt in de praktijk dan vaak een beetje tegen. Effectiever is het om bewust te kiezen voor één of twee mediatypes. Heb je een product dat zich bijvoorbeeld goed leent voor foto’s? Kies dan voor Facebook en Instagram en laat de rest achterwege. Wanneer je het vooral moet hebben van klanten uit de buurt, dan kan een regionale website meer effect hebben. En voor een videoproducent is de keuze voor YouTube als marketing-kanaal weer snel gemaakt. Kies in ieder geval bewust en gericht, bereik zit tegenwoordig in de diepte van een medium.” 

4. Deel content 

“De tijd van gelikte advertenties met mooie beloftes ligt wel een beetje achter ons. Zoek het liever in content. Probeer een onderwerp te vinden dat dicht bij jouw product ligt en waar mensen meer over willen weten. Stel, je bent een timmerman die zich wil richten op het bouwen van veranda’s. Daar kun je mooie content over verspreiden, in de vorm van blogs en videomateriaal. Daarmee inspireer je mensen, zonder meteen iets te willen verkopen. Wij zien in de praktijk dat deze vorm van marketing beter aanslaat.”

5. AdWords inrichten 

“Zoals je vroeger niet zonder een plekje in de Gouden Gids kon, moet je als starter nu investeren in AdWords. Daarmee zorg je ervoor dat je bedrijf beter gevonden wordt door mensen die zoeken via Google. Maar dat kan lastig zijn. Zeker wanneer je actief bent in een markt met veel concurrentie. Voor starters die regionaal actief zijn – en dat is nog altijd de grootste groep – is er Google Mijn Bedrijf. Daarmee kun je makkelijk en snel je lokale zichtbaarheid verbeteren. Vul je profiel zo volledig mogelijk in. Bij voorkeur met foto’s, openingstijden, adresgegevens én de juiste categorie. Google legt namelijk een link tussen de categorie en het dorp of de stad waar je gevestigd bent. Ben je loodgieter in Alkmaar? Dan komt jouw bedrijf meteen in beeld als iemand deze twee zoektermen gebruikt.”

6. Marketing automation 

“Klanten die online hun weg naar jouw bedrijf vinden, wil je zo goed mogelijk bedienen. Met een website waarop ze moeiteloos hun weg weten te vinden. Marketing automation is een manier om dat proces optimaal in te richten. De meeste grote bedrijven passen het al toe. Door gebruik te maken van speciale software zie je precies waar en wanneer mensen op je website afhaken. Stel, je hebt elke dag 100 bezoekers, maar slechts 5 klikken er door. Dan hoef je dus niet te investeren in AdWords, maar in een andere manier van navigeren of simpelweg betere content. Blijkbaar vinden bezoekers de homepage onduidelijk of niet interessant genoeg. Met de inzet van marketing automation kun je je website dus optimaal inrichten zodat een bezoeker ook echt een klant wordt.”

7. Bezoek een beurs 

“Vergaap je niet enkel aan alle digitale mogelijkheden, vergeet ook de persoonlijke relatie met klanten niet. Verkoop je bijvoorbeeld golfclubs? Bezoek dan golfverenigingen in de buurt en praat daar met de eigenaar of bedrijfsmanager. Zij kunnen je mogelijk voorzien van belangrijke informatie. Beurzen zijn ook nog altijd een uitgelezen mogelijkheid om jezelf te laten zien." 

"De slager om de hoek vindt zo’n evenement wellicht niet zo interessant, maar voor een startende bouwvakker met een nieuw concept is de BouwBeurs dé plek waar je je gezicht moet laten zien. Hier vindt namelijk al een automatische doelgroepselectie plaats, met potentiële partners en mogelijke klanten. Zo’n beurs is een mooie kans om de juiste contacten te leggen en meer bekend te worden.”

Bijgewerkt op: 24-10-2018

Wat vind je van dit artikel?

x5
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketing en reclame

Het inzetten van marketingtools en reclamemethoden is een prima manier om jouw bedrijf bij de doelgroep te promoten en een product of dienst goed in de markt te zetten. Maar welke mogelijkheden heb je hiervoor als starter tot je beschikking en hoe zet je de eerste stap? Hieronder vind je meer informatie over het fijne samenspel tussen marketing en reclame. Zo kom je bijvoorbeeld meer te weten over:


Nu populair op Ikgastarten: lees de 4 tips voor het maken van reclame voor jouw startup.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 1.600 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.